ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 اسفند 1393     |     کد : 85795

اقتصاد مقاومتي از يك انتخاب به يك ضرورت مبدل شده است

بیش از ۱۰۰ استاد و پژوهشگر اقتصادی در سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب بیانیه ای منتشر کردند.

حمايت 100 اقتصاددان برجسته ازاقتصاد مقاومتي
اقتصاد مقاومتي از يك انتخاب به يك ضرورت مبدل شده است

بیش از ۱۰۰ استاد و پژوهشگر اقتصادی در سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب بیانیه ای منتشر کردند.

به گزارش مهر، در این بیانیه آمده است:ايران عزيز در برهه‌اي بسيار حساس از تاريخ بلند و افتخارآميز خود قرار گرفته است که در آن، تدبير و ايستادگي بر حقوق مسلم ملي مي‌تواند تضمین کننده استقلال کشور باشد و در آينده جريان توليد و صادرات علم و فناوري در ايران را سهل و هموار سازد.

در اين دوره حساس تاريخي، رهبر معظم انقلاب براي غلبه بر فشارهاي خارجي، ايده اقتصاد مقاومتي را به عنوان راه حل مقاوم کردن اقتصاد ايران در برابر تکانه‌هاو فشار هاي خارجي و داخلي مطرح کردند و سياست‌هاي کلي اقتصادمقاومتي را در بيست و نهم بهمن ۹۲ابلاغ فرمودند. سياست‌هايي که اجراي دقيق و موثر آنها مي‌تواند ملت ايران را در جنگ تاريخي اراده‌ها، بر دشمنان بدخواه و ظالم، پيروز نمايد و سربلند سازد.در این بیانیه همچنين اساتید و پژوهشگران اقتصادی ضمن تقدير از دورانديشي رهبر معظم انقلاب در تدوين و ابلاغ اين سياست‌ها و تجدید عهد با رهبری،به منظور توجه جدی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اجرای موثر آنها نکاتی را مورد تاکید قرار داده و گفتند: باوجود گذشت 10 سال از ابلاغ سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ تغيير مطلوب در نسبت دولت و بخش غيردولتي در مسئوليت‌هاي حاکميتي و تصدي‌گري حاصل نشده است. به همين دليل نقش‌آفريني واقعي مردم در عرصه اقتصاد و کاهش انحصارها و رانت ها محقق نشده و مسير تلاش فعالان دلسوز بخش خصوصي، تعاوني و کارآفرينان همچنان با دشواري هاي فرساينده‌اي مواجه است. به همین دلیل اقتصاد مقاومتي برای تغيير ترکيب دولت و بازار به سوي جايگاه مطلوب،از يک انتخاب به يک ضرورت تبديل شده است؛ چنین تحولی مي‌تواند تاثير روشني بر افزايش توان توليد، مردمي شدن اقتصاد و کاهش انحصارها و رانت ها بگذارد.

این بیانیه می افزاید:گرچه اقتصاد مقاومتي هم با رياضت اقتصادي و هم با اقتصاد بسته و حصارکشيده تمايزهاي اساسي دارد، اما اين تفاوت‌ها به معناي تکیه بر دیگران و انتقال نقطه ثقل رشد اقتصاد به بيرون نيست، بلکه حرکت به سمت تعاملات اقتصادي هدفمند با خارج بايد در دل الگويي درونزا از رشد اقتصاد ملي صورت گيرد.

در اين منظومه تمام سياست‌هاي اقتصادي بر مدار تقويت توليد ملي و اشتغال کامل عوامل توليد داخل خواهد چرخيد؛ به نحوي که بستن کانال‌هاي خارجي نتواند مسير رشد بلندمدت اقتصاد ملي را مختل سازد. اين اصل می باید بر نظام توليد، مصرف و واردات و همچنين تامين مالي دولت و مبادلات بخش مالي حاکم باشد و شاخصی است که دلالت هاي روشني بر الگوي رشد دارد. براي پايداري توليد در كشور و با هدف شكل‌دهي بازارهاي جديد خارجي هم لازم است راهبرد برون‌گرايي هدفمند در دستور كار بخش خارجي اقتصاد قرار گيرد تا از اين طريق بتوان با توسعه صادرات غيرنفتي تقاضاي مطمئني را براي محصولات و خدمات توليدي كشور فراهم کرد.

این بیانیه همچنین می گوید: شرط لازم براي توسعه صادرات غيرنفتي و نفوذ كالاهاي ايراني به بازارهاي جهاني، امكان رقابت توليدات داخلي با محصولات خارجي در بازار ايران است. اين رقابت در گرو بهبود بهره‌وري توليد و اقتصاد دانش بنيان است که با موانع نهادي مهمي روبروست. بدون رساندن بهره‌وري به سطح رقباي جهاني، رقابت‌پذيري اقتصاد به سطح مطلوب نخواهد رسيد. اضافه بر اين ادامه بي توجهي به بهبود بهره‌وري، هزينه تمام شده توليدات داخل را افزايش مي‌دهد و بار تورمي آن، اهداف بلند اقتصاد مقاومتي را دور از دسترس خواهد ساخت.در عین حال دولت بايد با تدارك درآمدهاي پايدار و مبتني بر ماليات، ايجاد پايه‌هاي مالياتي جديد همزمان با عدم افزايش بار مالياتي از طريق افزايش نیافتن نرخ در شرايط رکودي و مبارزه نظام مند با فرارهاي مالياتي به وظايف حاكميتي خود بپردازد. درآمدهاي پايدار جز از طريق استقرار نظام مالياتي جامع و شفافيت در اطلاعات اقتصادي قابل تحقق نيست.اساتید و پژوهشگران اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه يکي از عمده‌ترين تنگناها براي سرمايه‌گذاري‌ بخش غيردولتي بويژه بنگاه هاي کوچک و متوسط، موانع موجود بر سر راه دسترسي سهل و غيررانتي به منابع مالي است، می گویند: درمان ضعف پشتيباني نظام مالي از بخش واقعي به صورت غيرتبعيض آميز، ايجاد نهادها و ابزارهاي تامين مالي براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و اصلاح تحميل يکجانبه هزينه ها بر تسهيلات گيرندگان که مستلزم اجراي واقعي بانکداري بدون رباست، از جمله تدابير مهم در مسير تقويت توليد ملي و ارتقاء توان کارآفريني خواهد بود.این بیانیه همچنین تشويق آحاد مردم به مشاركت تمام عيار در فعاليت‌هاي اقتصادي را مستلزم بهبود مستمر محيط كسب‌وكار دانسته و می‌افزاید: کاستن از دیوان سالاری خسته کننده و آزاردهنده و رفع موانع متعدد و پرشمار توليد سرمايه گذاري در ايران كه مي‌توان آنها را تحريم داخلي ناميد و باز كردن گره‌هاي انبوه موجود از دست و پاي كارآفرينان ايراني، برجسته‌ترين تكليف دولت براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و زمينه ساز ورود نسل جديد كارآفرينان مردمي و جوان به عرصه هاي بكر توليد ، سرمايه‌گذاري و صادرات است که مستلزم اصلاح نظام اداري و مديريتي کنوني است.

این عده همچنین از دولت خواستند تعداد مشخصي از شاخص‌هاي کانوني را براي تحقق هدف‌هاي اقتصاد مقاومتي محور تمام سياست‌های خود قرار دهد و به طور جدی با موانع آن از جمله فضاي دشوار کسب و کار و محيط رانتي و فسادآلود برخورد سيستمي کند و افزودند: از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ديگر نهادهاي نظارتي هم انتظار مي رود با تنقيح قوانين و همچنين با تدوين بسته‌های قانونی و مقرراتی، بطور مستمر اجراي مولفه‌هاي سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي را پايش و مسوولان مربوطه را به اجراي وظايف مهم شان در تحقق اهداف اين سياست‌ها، دلالت و راهنمايي کنند.

این بیانیه در ادامه از قوه قضاييه خواسته است با نظارت جدي بر اجراي قوانين، ضمن تقويت قانونگرايي و حاكميت قانون و افزايش امنیت سرمایه گذاری و ضمانت حقوق مالکيت، با همه مظاهر و مصاديق مفاسد اقتصادي و رانت جويي بدون چشم پوشي، برخورد کند تا زمينه براي اجراي موثر و تحقق اهداف سياست هاي كلي اقتصادمقاومتي مهيا شود.

امضا كنندگان اين بيانيه شامل افراد زير هستند:

روح الله ابوجعفری ، عباسعلي ابونوری، تيرداد احمدی، علي محمد احمدی، فروغ اسماعیلی صدر آبادی،خسرواعتصاد، حسين اعتصامی، هادي امیری،محمد جواد ایروانی،سيد حسن ایزدی، محمدرضا بابایی، حميد بهرامی ، مهدي بهنامه، فرود بیات، كامران برقندان، محمدرضا پورابراهیمی داورانی، عادل پیغامی، غلامرضا تاجگردون، احمد توکلی، اسماعيل ثمنی،فريبا چاوش زاده تفتی، حسن حاج علی اکبری ، علي اكبر حافظیه، احمد حبیبی بابادی، باقر حسامی عزیزی، رفيع حسنی مقدم، محمد حسن‌نژاد، محمدحسين حسین زاده بحرینی،فرشاد حکمی زاده،حميدرضا حلافی، سيدمهدي حسینی، سيد احسان خاندوزی،غلامرضا خانکشی پور، داوود دانش جعفری، مراد راهداری، محمد رجائی باغ سیائی، ابراهيم رزاقی،عباسعلي رستمی، عطا اله رفیعی آتانی، جابر رمضانپور، محمدتقي رمضانی، علي رنجبرکی، فرهاد رهبر، محسن زاینده رودی، غلامرضا زمانیان، سيدعلي سبحانی ثابت، محمد سپهر،سلمان ستوده نیا، عليرضا سرگزی، احمد رضا سرگلزهی، مصطفي سلیمی فر، سيد امير سیاح،مرتضي سیاره، سيد محمدرضا سیدنورانی، ابوطالب شالچیان، عبداله شایان زینوند، شهباز شمس الدینی، جواد شهرکی، عبدالمجيد شیخی، كامران شیوندی، صادقی، حسين صمصامی،فرزانه عالی زاده ، حسين عباسی فر، حجت اله عبدالملکی، محمد عبدی، بهرام عرفانی راد، باقر حسامي عزیزی، مصطفي علمی مقدم، محمد علی اکبری،حسين عیوضلو، علي فتحی بیرانوند، ارسلان فتحی پور، حسين فتحی زاده، حميدرضا فولادگر، جعفر قادری، مجيد قاسمی، حسين قربانی، هادي قوامی، رجبعلي قیصری،رضا کیانی نژاد، سعيد گرشاسبی فخر، محمد مهدي مجاهدی موخر، رامين محبوبی، حسين محمدی، نسيم مسعودی، فريبرز مصافی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمد مهدي مفتح، صادق ملکی، احمد منصوری، سيد عبداله موسوی، علي اكبر مهرابی، حديثه میرایی، سيد مسعود میرکاظمی، ناجی میدانی، الياس نادران، عليرضا نجف پور کردی، سيد محمدرضا نصيب، محمدرضا نعیمی، اكبر نیکوخواه، مصطفي هراتمه، فاطمه زهرا یزدان‌پناه، سجاد یگانه، علي یوسفی‌نژاد.


نوشته شده در   يکشنبه 10 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode