ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 اسفند 1393     |     کد : 85631

ظريف: در مذاكرات گام‌هاي رو به جلو برداشته شد

به دنبال راه حلي هستيم كه حقوق مردم ايران به‌طور كامل به رسميت شناخته شود...

به دنبال راه حلي هستيم كه حقوق مردم ايران به‌طور كامل به رسميت شناخته شود


وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه اگر طرف آمريکايي بخواهد از ترفند فشار استفاده کند اثر منفي خواهد گذاشت، گفت: قصد ترک مذاکرات را نداريم.

محمد جواد ظريف در پايان مذاکرات ژنو درباره اظهارات جان کري در لندن افزود: ما در مذاکرات نشانه‌اي از اين اظهارات نديديم و البته واضح است که هر طرفي که احساس کند منافع ، ديدگاه و اهدافش مورد توجه قرار نمي‌گيرد، اين امکان وجود دارد که از مذاکرات خارج شود.وي در گفتگو با واحد مرکزي خبر با تاکيد براينکه ايران براي رسيدن به راه حل نهايي آمادگي دارد، افزود: ما به دنبال راه حلي هستيم که حقوق مردم ايران به طور کامل به رسميت شناخته شود و طرف‌هاي مذاکره حتما مي‌دانند که اگر به حقوق مردم احترام گذاشته نشود و دستاوردهاي فني ناديده گرفته شود، توافقي در کار نخواهد بود.

ظريف با تاکيد براين که ما قصد ترک مذاکرات را نداريم، گفت: ما در چارچوب‌هاي بين المللي و با اراده سياسي براي رسيدن به نتيجه وارد مذاکره شده‌ايم و گرفتار بازي‌هاي رسانه‌اي نخواهيم شد.

وي افزود: ما براي اهداف سياسي خودمان وارد مذاکرات شده‌ايم نه براي اهداف ديگران.

ظريف درباره اين که آيا قضاوت درباره نتايج گفتگوها همچنان زود است، گفت: تا زماني که به نتيجه قطعي و نهايي نرسيم ، قضاوت همچنان زود است، زيرا اين گونه مذاکرات با يک جمله ممکن است به بن‌بست کشيده شود يا از بن بست خارج شود. بايد صبر کرد و توافق در جزئيات هم حاصل شود.وي درباره تمديد احتمالي مذاکرات گفت: به تمديد فکر نمي کنيم ،زيرا معتقديم تمديد مذاکرات به نفع هيچ کس و به نفع حل موضوعات هم نيست.

وزير خارجه کشورمان گفت: بايد در همه جزئيات به توافق برسيم، زيرا درباره کليات توافق وجود دارد.ظريف با بيان اين که اين جزئيات است که وقت مذاکره‌کنندگان را گرفته است افزود: اگر نتوانيم در جزئيات به توافق برسيم، بسيار سخت است که بتوانيم درباره يک توافق صحبت کنيم.

وي درباره انتشار خبري در برخي رسانه‌هاي غربي درباره توافق در کليات در اين دور نشست ژنو گفت: توافق جزئي و کلي نخواهيم داشت ،بلکه معتقديم بايد توافق همزمان پيش برود. البته نمي‌توانيم در يک لحظه درباره همه موضوعات توافق کنيم، بنابراين لازم است موضوعات را تک تک جلو ببريم و اکنون هم داريم همين کار را انجام مي دهيم .

وزير خارجه کشورمان افزود: درباره برخي موضوعات گام‌هايي رو به جلو برداشته شده است، ولي در نهايت توافق به صورت يک مجموعه جزئيات و نکات ريز خواهد بود.

آژانس: مذاکرات آمانو و عراقچي مفيد بود

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديدار ديروز سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران و يوکيا آمانو مدير کل آژانس را «مفيد» ارزيابي کرد.

به گزارش فارس به نقل از رويترز، در بخشي از بيانيه آژانس در باره اين ديدار آمده است: «ديدار امروز(ديروز) مفيد بود و به تفاهم بهتر بين طرفين، کمک کرد .»

اين بيانيه مي‌افزايد: «گفتگوها بر لزوم حل هرچه سريعتر تمامي موضوعات باقي‌مانده مربوط به برنامه هسته‌اي ايران، متمرکز بود.»

عراقچي هم بعد از ديدارش با آمانو اين مذاکره را بسيار خوب و سازنده خواند و به خبرنگاران گفت که تهران به همکاري با آژانس سرعت مي‌بخشد و افزود: «ما موافقت کرديم که به همکاري‌هاي خود با آژانس سرعت ببخشيم.»

معاون وزير خارجه کشورمان با بيان اين که نشست‌هاي کارشناسي بين ايران و آژانس به صورت مستمر وجود داشته اشت، بيان کرد: «اين رايزني‌ها و همکاري‌ها در آينده سرعت بيشتري خواهد يافت .»

وي با اشاره به مذاکرات ايران و گروه 1+5 گفت: «ما قادر هستيم همکاري ايران و آژانس را بررسي کنيم و با ملاحظه اهميت نقش آژانس در هرگونه توافق احتمالي بين ايران و گروه 1+5 تصميم گرفتيم به همکاري‌ها شتاب ببخشيم.»

عراقچي با بيان اين که در مذاکرات اخير در ژنو پيشرفت‌هايي حاصل شده است، تاکيد کرد که با اين وجود هنوز راه طولاني براي دستيابي به توافق وجود دارد. اين دومين ديدار عراقچي با آمانو در وين طي يک سال اخير بود. سيد عباس عراقچي 6 آبان سال گذشته (1392) در وين با يوکيا آمانو ديدار و گفتگو کرد.

روسيه : پيشرفت قابل توجهي به دست آمده است

سرگئي ريابکوف مذاکره کننده ارشد هسته‌اي روسيه هم دراين زمينه اعلام کرد : پيشرفت قابل توجهي در مذاکرات پيرامون برنامه هسته اي ايران ميان تهران وگروه 1+5 به دست آمده که کاملا آشکار است.به گزارش ايرنا به نقل ازخبرگزاري روسيا سگودنيا، ريابکوف به خبرنگاران گفت: هيچ دليلي براي سخنان بي مورد مبني بر اعمال تحريم‌هاي جديد در مورد ايران وجود ندارد.وي ادامه داد: حتي براي کساني هم که نمي توانند ازسياست تحريم خود صرف نظر کنند دليلي براي بازگشت به اين مساله و وضع تحريم هاي اضافي درمورد ايران نمي بينم.

مقام روس افزود : پيشرفت درمذاکرات هسته‌اي واقعا وجود دارد واطمينان دارم افرادي که تصميم‌گيري درمورد تحريم ها به آنها بستگي دارد، براي سنجيدن عواقب غيرسازنده اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران بر روند مذاکرات، اطلاعات کافي به دست خواهند آورد.مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه همچنين گفت که فرصت کافي براي دستيابي به توافق جامع ميان ايران وگروه 1+5 تا روز سي ام ماه ژوئن وجود دارد.وي افزود : ازاين که درهر نشست مذاکرات هسته اي پيشرفت بيشتري نسبت به گذشته به دست مي آوريم، راضي هستيم.

آمريکا: مذاکرات پيشرفت‌ داشته است

يک مقام ارشد دولت آمريکا هم گفت:‌ مذاکرات ميان ايران و آمريکا بر سر مساله هسته‌اي ايران با پيشرفت‌هايي رو برو بوده است و دو طرف در تلاشند تا موضوعات اصلي مورد اختلاف را رفع کنند.

به گزارش ايسنا، اين مقام رسمي دولت آمريکا پس از پايان مذاکرات وزيران خارجه ايران و آمريکادرژنو به خبرنگاران گفت:‌ اين مذاکرات بسيار جدي و سازنده بود و دو طرف با پيشرفت‌هاي خوبي روبرو بودند، اما هنوز هم راه زيادي براي دستيابي به توافق باقي مانده است.

وي گفت: دو طرف تلاش زيادي براي رفع مسائل هسته‌اي مورد اختلاف داشتند تا بتوان به يک راه‌حل جامع در اين‌باره دست يافت.

اماسخنگوي کاخ سفيد شانس دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران را 50 درصد اعلام کرد.

به نوشته‌ روزنامه‌ واشنگتن‌تايمز، جاش ارنست، در نشست خبري خود عليرغم انتشار گزارشاتي مبني بر اين که ايران و آمريکا در حال دستيابي به يک توافق هستند گفت: شانس دستيابي به توافق هسته‌اي موفقيت‌آميز با ايران در بهترين حالت 50-50 است.

سخنگوي کاخ سفيد افزود: يک ضرورت براي دستيابي به توافق با ايران وجود دارد، اما ما روي همين موضوع تمرکز کرديم و هيچ طرح جايگزيني براي آن نداريم.

نظرمذاکره کننده ارشد فرانسه

نيکلاس دوريوير مذاکره کننده ارشد فرانسه در1+5 مذاکرات اخير در ژنو را « سازنده» خواند و گفت: نتايج اين گفتگو ها بعدها معلوم مي شود.

مديرسياسي وزارت خارجه فرانسه هنگامي که ساختمان سازمان ملل را در ژنو ترک مي کرد به خبرنگاران گفت که مذاکرات معاونان وزيران خارجه ايران و کشورهاي 1+5 سازنده بوده است.

دوريوير به همراه سرگئي ريابکوف از روسيه، سايمون گس از انگليس، وندي شرمن از آمريکا ، هانس ديتر لوکاس از آلمان ، وانگ از چين و هلگا اشميد از اتحاديه اروپا با سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي از ايران مذاکره کردند.

اين نخستين مذاکره معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 طي يک ماه و نيم گذشته بود که يک ساعت و نيم به طول انجاميد.

حمايت دبير کل سازمان ملل از مذاکرات هسته اي

درهمين حال سخنگوي دبير کل سازمان ملل تاکيد کرد که "بان کي مون" به رغم تلاش هاي سران رژيم صهيونيست به منظور کارشکني در روند مذاکرات هسته اي، مثل هميشه از اين گفتگو ها و تلاش ها براي حل اين مساله حمايت خواهد کرد.

وي تائيد کرد کارشکني هاي سران رژيم صهيونيستي عليه توافق هسته اي تاثيري بر رويکرد دبير کل سازمان ملل دراين خصوص نخواهد داشت.

دوجاريک يادآورشد که دبير کل سازمان ملل همواره طرفين مذاکره کننده را به انعطاف پذيري براي حل خردمندانه مساله هسته اي ايران دعوت کرده است و مي کند.


نوشته شده در   چهارشنبه 6 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode