ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 بهمن 1393     |     کد : 85303

ايران براي تسلط بر فناوري فضايي مصمم است

رئيس‌جمهوري در مراسم روز ملي فناوري فضايي:

رئيس‌جمهوري در مراسم روز ملي فناوري فضايي:
ايران براي تسلط بر فناوري فضايي مصمم است
براي پيشرفت در علم و دانش از كسي اجازه نمي‌گيريم


ملت ايران، دانشمندان و محققان ما در دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و بخش صنعت و بخش ماهواره بر مصمم هستند و تصميمي قاطع براي پيشرفت و سلطه بر اين فناوري دارند.

رئيس جمهوري در مراسم گراميداشت روز فناوري فضايي گفت: اين نکته را همه به خاطر داشته باشند؛ نه فقط در دولت يازدهم بلکه در جمهوري اسلامي ايران براي پيشرفت در علم و دانش از کسي اجاره نمي گيريم و نخواهيم گرفت.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در اين مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: هيچ کسي اين موضوع به ذهنش نيايد که چون ما به دنيا نزديک مي شويم، تعامل، مذاکره و بحث مي کنيم، پس مي‌خواهيم اين علم يا آن علم را کنار بگذاريم، نه؛ بحث مذاکره ما نيست که علمي کنار گذاشته شود؛ ما در تمام پيشرفت هاي علمي با قدرت پيش مي رويم.

وي با بيان اين که گاهي وقت‌ها دشمنان ما مي خواهند در يک توسعه علمي براي فشار بر مردم بهانه جويي کنند واين در حالي است که کار دولت گرفتن اين بهانه ها از دست دشمن است، گفت: گاهي برخي کلمات، جملات و موضع گيري ها به دشمن در بهانه جويي کمک مي کند يا اين که سبب مي شود در لابه لاي کلمات به دنبال کلمه اي بگردد تا درباره آن اتهامات بي اساس و ناروايي که به ملت ايران وارد کرده، بگويد که ببينيد اين ها هم اعتراف مي کنند.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که تلاش دولت يازدهم گرفتن حربه بهانه گيري از دست قدرت‌هايي است که عليه ملت ايران تلاش مي کنند، تصريح کرد: ما اين کار را آغاز کرده ايم و ادامه مي دهيم تا روزي که مشخص شود اين حربه ها خيالي است و واقعي نيست. اما در عين حال در زمينه علم و دانش و هر پيشرفتي که مورد نياز باشد، تلاش مي‌کنيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بازديد از نمايشگاه آخرين دستاوردهاي فناوري فضايي کشور گفت: در بازديد از بخش هاي مختلف فناوري فضايي کشورمان ديديم که ملت ايران، دانشمندان و محققان ما در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و بخش صنعت و بخش ماهواره بر مصمم هستند و تصميمي قاطع براي پيشرفت و سلطه بر اين فناوري دارند.وي با اشاره به اين که مسلط بودن و سلطه داشتن، غير از علم، دانش و آشنايي به رموز است، يادآور شد: مسلط بودن، هم دانش و هم برنامه ريزي، حرکت، هدف يابي و هم دستيابي به اهداف را مي خواهد.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: ملتي که مي تواند انواع مختلف ماهواره بسازد، آن را پرتاب و کنترل کند، وارد جهاني شده که بايد به اين ملت بزرگ تبريک گفت.

رئيس جمهوري ادامه داد: ايران در زمينه فناوري هاي پيشرفته دنياي امروز در دهه هاي اخير به ويژه سال هاي گذشته پيشرفت روزافزوني داشته و در هيچ لحظه اي در اين مسير متوقف نشده است.

وي با اشاره به اين که در تهران و بسياري از مراکز استان‌ها در زمينه علوم پزشکي و بخش سلامت مردم کار بسيار بزرگي انجام داده ايم، گفت: برنامه ريزي کرده ايم که به سمت توليد همه واکسن هاي مورد نياز در داخل پيش رويم و اين امکان پذير است.روحاني با بيان اين که در زمينه همه فناوري هاي مطرح دنيا پيشرفته هستيم و مي توانيم در سطح دنيا خودمان را عرضه کنيم، افزود: در زمينه بيوتکنولوژي حرکت بسيار خوبي آغاز شده و در حال پيشرفت هستيم، علما، فقها و عالمان ديني ما هم در را به روي اين تکنولوژي باز گذاشتند، در حالي که در بسياري کشورها براي بيوتکنولوژي موانعي وجود دارد؛ البته ما يک اصولي را عنوان اصول اخلاقي و قانوني مراعات مي کنيم.

وي با اشاره به پيشرفت‌هاي عظيم هسته اي ادامه داد: در دولت يازدهم در زمينه هسته اي پيشرفت‌هاي بسيار مهمي داشتيم. اما به دليل اين که مذاکرات هسته‌اي پرسر و صدا است، اين فعاليت را تحت الشعاع قرار داده است. ما با شتاب بيشتر در دولت يازدهم در زمينه فناوري هسته اي در حال تلاش هستيم.رئيس جمهوري در ادامه اضافه کرد: ما در بررسي ها ديديم بسياري از مراکز تحقيقاتي و علمي اگر سر جاي خود و زير نظر مسئول مستقيم باشند، سريع تر و بهتر پيشرفت مي کنند، به همين دليل سازمان فضايي و پژوهشگاه مربوطه را در اختيار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار داديم که البته قبلا هم به آن ها مربوط بود.

نامبرده با اشاره به اين که مرکز ملي فضايي در اختيار معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري براي سياستگذاري و هماهنگي قرار دارد، بر تصميم قاطع دولت براي ادامه راه و سرعت کار در همه فناوري‌هاي نو از جمله علوم فضايي تاكيد كرد و اظهار داشت: دولت از همه توان و امکان خود در اين زمينه استفاده خواهد کرد.رئيس جمهوري همچنين در جمع خبرنگاران با اشاره به موفقيت هاي عظيم ايران در زمينه فناوري فضايي گفت: جمهوري اسلامي ايران جزو کشورهايي است که چرخه فناوري فضايي را به دست آورده است.حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين حسن روحاني ادامه داد: ان شاءالله در سال هاي 94 و 95 موفقيت‌هاي جديدي در زمينه فضا به دست خواهيم آورد.

وي خاطر نشان کرد: يکي از بخش هايي که دانشمندان جمهوري اسلامي ايران از چندين سال پيش در اين زمينه تلاش و فعاليت کرده و دستاوردهاي بسيار خوبي داشته اند، فناوري هوا_ فضا بوده است.

وي با اشاره به سه پرتاب جديد در دولت يازدهم افزود: پرتاب ماهواره فجر هم بسيار موفقيت آميز انجام شد و ما را وارد مرحله جديدي کرد.

وي اظهار داشت: دولت در زمينه تحقيقات فضايي، فعاليت‌ها و برنامه هاي کاربردي هوا و فضا اهميت ويژه اي قايل است .

همچنين در اين مراسم وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: دولت تدبير و اميد تلاش و سياستش اين است که بتواند از فناوري هاي نو با جديت و قدرت پشتيباني کند و اصولا اقتصادي که در اين دولت دنبال مي شود، دانش‌بنيان است.

وي افزود: فناوري اطلاعات، نانو و فضا جزو فناوري هايي است که در اين دولت با قدرت توسط دستگاه هاي مختلف در حال پيگيري است.

محمود واعظي ادامه داد: در امر فضا، رقابت و سرمايه گذاري زياد شده است و اکنون علاوه بر 1200 ماهواره که در فضا وجود دارد، بيش از 50 کشور ماهواره مستقل دارند که 9 کشور از آنها همسايگان ما هستند.

وي اظهارداشت: در دنياي امروز بيش از 300 ميليارد دلار درآمد از امر فضا حاصل مي شود که بيش از 60 درصد از درآمد حاصل از فضا توسط ماهواره‌هااست که يک اقتصاد قابل توجه به شمار مي آيد.واعظي خاطرنشان کرد: برنامه 10 ساله اول موضوع فضايي پايان يافته و در آستانه تعريف برنامه 10 ساله دوم هستيم که براي اجراي آن نيازمند بهره مندي از توانايي همه نيروهاي متخصص و متعهد هستيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم در حاشيه بازديد از دستاوردهاي سازمان فضايي در جمع خبرنگاران گفت: دولت تدبير و اميد در ابتداي کار توجه به اقتصاد دانش بنيان از جمله دانش هاي فناوري نانو، هسته‌اي، فناوري هاي نو و آي تي را به عنوان فناوري هايي که باعث اقتدار اقتصاد کشور مي شود، در اولويت قرار دارد .


نوشته شده در   چهارشنبه 29 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode