ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 بهمن 1393     |     کد : 84910

ایران انحصار آمریکا در تولید داروی سرطان را شکست

در آستانة آغاز سی و هفتمین سال آزادی ملت، توسط دانشمندان کشور ...

در آستانة آغاز سی و هفتمین سال آزادی ملت، توسط دانشمندان کشور
ایران انحصار آمریکا در تولید داروی سرطان را شکست

علاوه بر اینکه داروهای جدید ایرانی برای بیماران صعب‌العلاج از جمله مبتلایان به سرطان و MS روز شنبه 25 بهمن با حضور وزیر بهداشت رونمایی می‌شود، پژوهشگران ایرانی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران توانستند خط تولید داروی تزریقی سرطان پروستات را که تولید آن منحصربه کشور آمریکا بود، راه اندازی کنند.
مراسم رونمایی از تعدادی از داروهای جدید تولید داخل از جمله 2 داروی جدید MS و یک داروی جدید ضد سرطان هفته ‌آینده طی مراسمی با حضور حسن هاشمی، وزیر بهداشت و رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در شرکت داروسازی اسوه رونمایی می‌شود.
در این مراسم قرار است دو داروی دی متیل فومارات با نام تجاری ایرانی اسویرا و نیز داروی گلاتیرامر با نام تجاری ایرانی اسویمر برای بیماران MS و نیز داروی نیلوتینیب برای افراد مبتلا به سرطان به طور رسمی رونمایی شود.
علاوه بر این داروها قرار است تعدادی از داروهای تولیدی شرکتهای داروسازی دیگر ایرانی که به مرحله تولید رسیده‌اند نیز به صورت رسمی رونمایی و اعلام شوند که بیشتر آنها داروهای مربوط به بیماران صعب العلاج است. البته تعدادی از این داروها چندین ماه است که تولید و وارد بازار شده اند و در این مراسم به صورت نمادین رونمایی می‌شوند.
یکی از ویژگی‌های برخی از داروهایی که در این مراسم رونمایی می‌شود، این است که تمام اجزا، مولکولها و مواد اولیه آنها در داخل کشور تولید می‌شود که با توجه به وابستگی نسبی صنعت دارویی کشور به مواد اولیه خارجی دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.
بر اساس گزارشهای رسمی، حدود 95درصد داروهای مصرفی بیماران کشور، در داخل تولید می‌شود اما از نظر مواد اولیه دارویی، هنوز بیش از 60 درصد مواد اولیه داروها وارداتی است که از کشورهای مختلف وارد می‌شود.
قرار بود مراسم رونمایی از این داروها امروز در شرکت داروسازی اسوه با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شود و نیز در این مراسم از فعالان دستاوردهای دارویی کشور تجلیل شود که به علت سفر فوری وزیر بهداشت به همراه معاون اول رئیس جمهوری به کرمان، برگزاری این مراسم به روز شنبه 25 بهمن و بعد از دهه فجر موکول شد.
* نوآوری در تولید دارو بویژه داروهای بیوتکنولوژیک از دستاوردهای انقلاب اسلامی است
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: از 10 سال قبل و با پا به میان گذاشتن شرکت‌های دانش بنیان، نوآوری در تولید دارو بویژه داروهای بیوتکنولوژیک، وارد مرحله جدیدی شد و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه صورت گرفت.
دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با وجود همه پیشرفت‌های ایجاد شده در دانش داروسازی کشور و افزایش تعداد دانشکده‌ها و مقالات انتشار یافته در مجلات بین المللی، هنوز زنجیره تامین دارو در ایران به صورت سنتی کنترل می‌شود و از کارایی لازم برخوردار نیست.
وی افزود: ممکن است دارویی در یک نقطه از کشور در یک مقطع زمانی نایاب و در جایی دیگر یا در زمانی دیگر مازاد آن وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه شاید بزرگ ترین مزیت رشد کمی صنعت داروسازی، ارزانی نسبی دارو باشد؛ ادامه داد: تا زمانی که کارخانه‌های داروسازی با یک بازار انحصاری و پر سود مواجه باشند انگیزه ای برای نوآوری و افزایش کیفیت محصول نخواهند داشت.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه از 10 سال قبل و با پا به میان گذاشتن شرکت‌های دانش بنیان، نوآوری در تولید دارو و به خصوص داروهای بیوتکنولوژیک، وارد مرحله جدیدی شد و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه صورت گرفت، اذعان داشت: باید توجه داشت که سرمایه گذاری در زمینه تولید داروهای جدید، نه فقط محدود به فرمولاسیون و انجام آزمونهای رایج فیزیک و شیمیایی، میکروبی و پایداری، بلکه در اثبات ایمنی و اثر بخشی داروهاست که بخش عمده بودجه طراحی یک محصول جدید را در کشورهای پیشرفه شامل می شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین نگرانی که بعضا در مورد داروهای ایرانی مطرح می شود، اطمینان از ایمنی و اثر بخشی آنهاست؛ خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های داروسازی، به جای افزایش کیفیت و ورود به بازارهای جهانی، راه رقابت و کسب سهم بازار، از تولید کننده ایرانی را در پبش گرفته‌اند و از سوی دیگر افزایش بی رویه تعداد شرکت‌های توزیع دارو و رقابت بین آنها برای فروش بیشتر، باعث آشفتگی در بازار دارویی کشور شده است.
دکتر فاطمی در پایان تصریح کرد: با وجود چهار برابر شدن تعداد دانشکده‌های داروسازی و افزایش نسبی کیفیت پژوهش‌های انجام شده در آنها نسبت به قبل از انقلاب، هنوز جایگاه مشخصی برای خدمات داروسازان شاغل در داروخانه‌ها که بالغ بر 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته را شامل می‌شود، وجود ندارد و هر ساله شاهد آن هستیم که بر سر حق مسئولیت فنی آنها در داروخانه‌ها که چیزی جدا از سود دارو فروشی است، بحث‌هایی در می گیرد.
 * خط تولید داروی سرطان پروستات راه اندازی شد/ شکست انحصار امریکا
پژوهشگران ایرانی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران توانستند خط تولید داروی تزریقی سرطان پروستات را که تولید آن منحصربه کشور امریکا بود، راه اندازی کنند.
مهدی نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه از خط تولید یک داروی تولیدی در پژوهشگاه رونمایی شد، گفت: خط تولید صنعتی داروی»لوپرولایداستات»  رونمایی و سپس راه اندازی شد که این دارو یک فراورده تزریقی یک ماهه برای سرطان پروستات است  و البته این دارو مشابه داروی امریکایی با همین کاربرد است.
وی افزود: علاوه بر اینکه داروی تزریقی برای سرطان پروستات استفاده می شود، در درمان بیماریهای فیبروم رحم و نازایی در زنان نیز کاربرد دارد.
نکومنش با بیان اینکه ساخت این دارو منحصر به کشور امریکاست، افزود: دارویی که در امریکا به تولید می رسد هزینه ای معادل با 400 یورو دارد که داروی»لوپرولایداستات» مشابه داروی امریکایی باهمین کاربرد است.
به گفته وی اکنون می توانیم علاوه بر تامین نیاز کشور به کشورهای دیگر این دارو را صادرکنیم و البته ما توانستیم در دنیا دومین کشور تولید کننده این نوع از دارو باشیم.
نکومنش با اشاره به اینکه اکنون این دارو توسط شرکتی در مرکز رشد این پژوهشگاه که محققان ایرانی در آن فعالیت دارند به تولید رسیده، اظهار داشت: بنا داریم تا این دارو را به کشورهای سوریه و یمن صادر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این دارو با نمونه امریکایی برابری می کند، علاوه بر آن در این مرکز رشد امکان تولید گرید سه و نیم میلی گرمی نیز فراهم شده است، در صورتیکه امریکا تنها گرید هفت میلی گرمی را تولید می کند.
به گزارش مهر، عصر روز یکشنبه 19/11/1393 در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب ، خط تولید صنعتی این داروی تزریقی راه اندازی شد.
تولید این دارو توسط شرکت «واریان فارمد» در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی به ثبت رسیده است.


نوشته شده در   سه شنبه 21 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode