ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 بهمن 1393     |     کد : 84798

ظريف: اجازه سوء استفاده طرف مقابل از هجمه داخلي به تيم مذاكره كننده را نمي‌دهيم

مذاكرات وزراي خارجه ايران و 1+5 در مونيخ برگزار شد...

مذاكرات وزراي خارجه ايران و 1+5 در مونيخ برگزار شد
ظريف: اجازه سوء استفاده طرف مقابل از هجمه داخلي به تيم مذاكره كننده را نمي‌دهيم


جان کري وزير امور خارجه آمريکا در ديدار با محمدجواد ظريف همتاي ايراني خود، بر لزوم دستيابي به يک توافق سياسي درباره موضوع هسته اي ايران تا پايان ماه مارس آينده (11فروردين) تاکيد کرد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا در پايان ديدار بيش از دو ساعته جان کري و محمدجواد ظريف در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ گفت: کري بار ديگر نسبت به دستيابي به يک راه حل سياسي تا پايان ماه مارس ابراز اميدواري کرد.

وي همچنين افزود: «ما بر ادامه تماس هاي کنوني توافق کرده‌ايم و براي ديدار در آينده نزديک تلاش خواهيم کرد.»

ظريف پس از اين ديدار، با «فرانک والتر اشتاين» همتاي آلماني خود به گفتگو نشست و بعد از آن با کوفي عنان و برخي از رهبران سابق سياسي جهان که در قالب گروه ( The Elders) فعاليت مي کنند، ديدار کرد.

وزيران خارجه ايران و روسيه هم در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ درباره مذاکرات هسته‌اي و مناسبات دو جانبه و مسايل منطقه‌اي ديدار کردند.

در اين ديدار دو طرف با اشاره به مناسبات خوب ميان دو کشور و تبادل هيات‌هاي عالي‌رتبه اخير بر ضرورت يافتن راه‌حل‌هاي سياسي براي پايان دادن به بحران‌هاي منطقه‌اي از طريق گفتگو تاکيد کردند.در ديدار دکتر محمدجواد ظريف و فيليپ هاموند، وزيران خارجه ايران و انگليس هم درباره مذاکرات هسته‌اي و آخرين تحولات مربوط به روابط دوجانبه گفتگو شد.در ادامه ديدارهاي دو جانبه ، وزير خارجه کشورمان با نخست‌وزير لبنان يان الياسون، قائم مقام دبير کل سازمان ملل و فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم ديدار کرد.

قراراست ظريف امروز در ميزگردي با حضور لوران فابيوس وزيرخارجه فرانسه، جان کري وزيرخارجه آمريکا و فرانک والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان در اجلاس مونيخ شرکت کند. موضوع اين ميزگرد، ايران خواهد بود.

به گفته رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ، احتمال دارد هماهنگ‌کننده سياست خارجي اروپا نيز به اين ميزگرد ملحق شود.

توافق هسته اي،منوط به اراده سياسي طرف مقابل

وزير امور خارجه ايران در حاشيه پنجاه و يکمين کنفرانس امنيتي مونيخ تاکيد کرد: دستيابي به توافق هسته اي به اراده سياسي طرف هاي مقابل بستگي دارد.

ظريف درخصوص ميزان آمادگي طرفهاي گفتگو کننده براي پذيرش کليات توافق هسته اي گفت: آنچه که بيان مي کنند اين است که علاقه مند ند اين اتفاق روي دهد، اما بايد ديد آيا اين اراده سياسي را هم دارند که علاقه شان را با تصميم سياسي هماهنگ کنند يا نه که بايد در عمل ببينيم.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان تصريح کرد:هنوز نياز است که گفتگوها ادامه داشته باشد و من فکر مي کنم يکي دو روز آينده که وزيران خارجه گروه پنج بعلاوه يک البته به غير از چين که مقام ديگري از اين کشور به مونيخ آمده است، فرصتي است براي مرور اوضاع و اين که ببينيم چه راه حلي براي برون رفت وجود دارد.

وزير امور خارجه گزارش برخي رسانه هاي غربي درباره محتواي مذاکرات با همتاي آمريکايي خود را «دروغ پراکني» خواند.

وي اظهار داشت : در هيچيک از ملاقات هاي انجام شده به هيچوجه مباحث داخلي مطرح نشده و مطلب منتشره در اين زمينه کذب محض است.

وزير امورخارجه معتقد است: اگر غربي ها مي خواهند موضوع هسته اي حل شود زمينه براي حل موضوع کاملا فراهم است.

ظريف به خبرنگاران گفت : اگر مي خواهند به ايران فشار بياورند ؛ ايران هيچ گاه با طرحي که بر اساس فشار باشد حتي وارد مذاکره نمي شود چه برسد به اين که وارد توافق شود.

وي خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته اي وارد جزئيات بحث‌هاي فني شده است،يعني امروز در باره بحث غني سازي صحبت مي کنيم که با چه چيدماني سانتريفيوژها مي توانند بهترين بازده را داشته باشندو چه مقدارغني سازي نياز داريم.

ظريف افزود: احساس مي کنم مشکلي که امروز کشورهاي غربي با برخي گروه هاي فشار داخلي خودشان پيدا کرده اند اين است که اين گروه ها در قالب يک ادعا و بيشتر در قالب هراس‌افکني هايي که در طول 8 سال گذشته جامعه را به آن عادت داده‌اند، مانع توافق مي شوند.

وي با بيان اين که کشورهاي غربي بايد با اين وضع برخورد کنند، اضافه کرد: اگر اين اتفاق بيفتد فاصله زيادي با راه حل نداريم اما اگر اين اتفاق نيفتد راه حل مي تواند تا حدي ناممکن باشد.

تفاوت ماهوي مخالفان ايراني و غربي

ظريف با بيان اين که بين کساني که در ايران وغرب مواضع تند مي گيرند تفاوت ماهوي وجود دارد ؛ گفت : مواضع تند در ايران را ناشي از يک بدبيني به غرب مي دانم که کاملا طبيعي است.

وي افزود: ما هم به همان ميزان نسبت به نيات کشورهاي غربي بدبين هستيم و اين ريشه در يک تاريخ عميق سياست هاي نامعقول و ظالمانه غرب دارد.

وزير امور خارجه با بيان اين که هسته اصلي تندروي در غرب رژيم صهيونيستي است ، گفت : رژيم صهيونيستي دنبال اين است که موضوع هسته اي ايران حل نشود . مشکل اين رژيم برنامه هسته‌اي ايران نيست چون همه دنيا به اين قناعت رسيده است که ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست ،حتي بدترين مخالفان ما هم اين را مي دانند و اذعان مي کنند که ايران هيچ تصميم سياسي نگرفته است.

وي اضافه کرد: ايران هر کاري را که بخواهد دانشمندان ما مي توانندآن را انجام دهند امااين واقعيت وجود دارد که ما اين تصميم سياسي را نه فقط نگرفته ايم که دنبال سلاح برويم بلکه تصميم گرفته ايم که دنبال سلاح نرويم چون هم سلاح هسته اي را غير شرعي و غير اخلاقي مي دانيم و هم سلاح هسته اي را مخل امنيت مان مي دانيم.

ظريف با بيان اين که مخالفت ها به هر دليلي باشد، مانع توافق است، گفت : اگر مجلس آمريکا در باره تحريم ها تصميمي بگيرد يقينا مجلس ما هم اقدام مشابهي انجام مي دهد . من معتقدم اقدام مجلس آمريکا مي تواند يک حرکت بسيار خطرناک براي آينده مذاکرات باشد.

وي با بيان اين که يک گروه در غرب هستند که احساس مي‌کنند اگر عامل فشاري در اختيار دارند نبايد از دست دهند افزود: هنوز غربي ها با يک بازي با حاصل جمع صفر به موضوع هسته‌اي نگاه مي کنند در صورتي که هر بازي با حاصل جمع صفر در شرايط کنوني بين المللي به حاصل منفي مي انجامد؛ يعني غربي‌ها هم حتي در اين زمينه ضرر خواهند کرد.

ظريف در باره منتقدان و سئوال نمايندگان هم گفت : پرسش حق مجلس و نقد هم حق مردم ؛ مطبوعات و رسانه هاست اما دونکته، انصاف و همچنين مهمتر از آن مصالح و منافع ملي در ميان است.

وي افزود: زماني که شما مشغول چالش عمده در سطح بين الملل هستيد وارد شدن به برخي جزئيات و اعلام دستاوردها مي تواند زمينه اي براي چانه زني طرف مقابل باشد و خواستار امتياز شود.

وزير امور خارجه با بيان اينکه سئوال را حق همه مي دانم ، گفت : فشارها و نقدها را تحمل مي کنم اما اين امکان را به رقيب نمي دهم که در مذاکرات سوء استفاده کند و بخواهد از منافع کشور ما چيزي کم کند يا از ما امتيازي بخواهد در برابر چيزي که من در داخل کشور به عنوان دستاورد ارائه داده ام.

ايران يک کشور قدرتمند و صاحب نفوذ

ظريف در ادامه گفت : ايران يک کشور قدرتمند و صاحب نفوذ در منطقه است و اين نفوذ علي رغم جوسازي هاي رسانه‌اي رژيم صهيونيستي و برخي کشورها در منطقه بوده که کاملا مشهود است.

وي با بيان اينکه درستي سياستهاي ما براي دنيا روشن شده است ، تاکيد کرد: امروز کسي نمي تواند درستي سياست هاي ما را در سوريه ، عراق و افغانستان زيرسئوال ببرد.

وزير امور خارجه تصريح کرد: ما از روز اول در برابر افراط هشدار داده و ايستاديم و بهترين سد در برابر افراط در منطقه هستيم لذا اين مذاکرات هسته اي نيست که ايران را قدرتمند مي کند بلکه واقعيت منطقه اي اين بوده که ايران کشوري بسيار قدرتمند و پرنفوذ است اما ما از نفوذمان براي حذف و يا ضربه زدن به ديگران استفاده نمي کنيم.

وي با اشاره به اينکه منطقه ما بايد يک منطقه همکاري ؛ صلح و دوستي باشد ، گفت : کشورهايي که تلاش مي کنند ايران را حذف کنند هم به منافع خودشان و هم منطقه ضرر مي زنند و هم ايجاد درگيري در منطقه مي کنند .

ظريف گفت: اطمينان داشته باشند که حذف ايران از اين منطقه غير ممکن است و هر تلاش براي حذف ايران فقط به تنش مي انجامد.

مک کين: ايران يک اينچ هم تغيير موضع نداده است

ازسوي ديگر،«جان مک کين» سناتور جمهوريخواه آمريکا با انتقاد از رئيس جمهوري کشورش اعلام کرد که ايران در مذاکرات هسته اي يک اينچ هم تغيير موضع نداده است.

مک کين در مصاحبه اي با نشريه صهيونيستي «اسرائيل هيوم» به فعال بودن ايران در خاورميانه اشاره کرد و گفت که جمهوري اسلامي ايران از نفوذ غالب و قابل توجهي در خاورميانه برخوردار است.

وي در مورد مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 نيز گفت: «ما پيش از اين ابعاد اين مذاکرات را فاش کرده ايم که اين مساله قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل را بي اثر مي کند. نااميدي آمريکا از دستيابي به توافق، واضح است و من مطمئنم که ايراني‌ها اين استيصال را حس مي کنند.»

نامه دکتر ظريف به “بان کي مون ”

وزير امور خارجه کشورمان در نامه اي خطاب به "بان کي‌مون" دبير کل سازمان ملل متحد، توجه وي را به نمادهاي فراگير و بسيار آزاردهنده اسلام هراسي که پس از اقدامات تروريستي اخير تشديد شده اند، جلب کرد.

به گزارش اداره کل ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه، وي در اين نامه اعلام کرد: آدمکشي هاي غير قابل توجيه توسط اعضاي يک گروه تروريستي خشن و بدنام -که دليل وجودي و علل ظهور آنها به مثابه يک کنشگر در منطقه ما بر همگان آشکار است - توسط مسلمانان جهان به شمول دولت ها، نهاد ها و مقامات مذهبي، جامعه مدني و شخصيت هاي برجسته، به گونه‌اي صريح و بي ابهام محکوم شده است واين واقعيت که اين گونه دست يازي به خشونت جايي در اسلام و تعليمات متعالي آن ندارد و براي مسلمانان هم قابل قبول نيست محل شک و ترديد نيست، هرچند که عاملان و حاميان اسلام هراسي آن را به گونه‌اي ديگر بنمايانند.

وزير امور خارجه در ادامه افزود: نگراني ما در جمهوري اسلامي و در دنياي اسلام، شيوع دوگانگي معيار در قبال دفاع از اصل "آزادي بيان" است که از احترام جهانشمول برخوردار است.

ظريف در بخش ديگري از اين نامه اضافه کرد:اين پديده ذاتا خطرناک، تهديدي جدّي عليه صلح و امنيت بين المللي، تهديدي عليه فضا و محيط انساني و روابط مسالمت آميز ميان دولت ها و ملت ها که به شدت مورد نياز است و تهديدي عليه ضرورت توسل همه به گفتگو، تفاهم و مدارا ميان مجموعه متکثر قوميت‌ها، اديان و نژادها در دنياي کنوني ما به شمار مي رود.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه نامه خود به با ن‌کي‌مون تاکيد کرد: اکنون غرب و به ويژه اروپا، فراتر از اقدام لازم و فوري در تقبيح و محکوم کردن اقدامات خشونت زباني و عملي، بايد در درون خود به جستجوي علل بنياديني برخيزد که چرا تعداد قابل توجهي از افراد و گروه هاي طرفدار ايدئولوژي هاي افراطي و دخيل در انجام اقدامات سبعانه و خشونت زشت در اروپا و در مقياسي بزرگتر در عراق و سوريه، اتفاقا نسل دوم اروپايي هستند. اين پديده عجيب و ظاهرا غير قابل تبيين نمي تواند صرفا اتفاقي باشد و نمي تواند به آساني بي اهميت قلمداد شده يا سرپوش نهاده شود. اين پديده بخشي لاينفک از واقعيت سياسي در اروپا به شمار مي رود و نمايانگر نشانه هايي از يک بيماري اجتماعي- سياسي عميق تر در اين جوامع و به ويژه سياست هاي جاري در قبال اقليت هاي مسلمان و ارزش ها و مقدسات آنها است.

ظريف در ابراز نگراني ايران در باره رشد تروريسم در نسل دوم متولدان و پرورش يافتگان در جوامع غربي، افزود: ادامه تحليل هاي اخير که عمدتا به دليل آهنگ بالاي استخدام تروريست در اروپا و آمريکاي شمالي صورت گرفته است، حاکي از ناتواني نظام مند اين جوامع است که به حاشيه سازي، از خود بيگانگي و محروميت اين جوامع اقليتي و اعضا آنها و به طور مشخص نسل دوم که در جوامع غربي متولد و بزرگ شده و به مدرسه رفته اند، انجاميده است. اين واقعيت که تروريست هاي داعش که غير نظاميان بي گناه را سر مي برند و با احساس رضايت و شعف بيمارگونه سر بريده گروگان هاي خود را به نمايش مي‌گذارند، به زبان هاي اروپايي وبا لهجه بومي سخن مي گويند، گيج کننده و در عين حال ترسناک است. نشانه رفتن انگشت اتهام به سوي ديگران، چه کشور هاي اسلامي، چه برخي حکومت ها که سياستشان نامقبول است يا بدتر از آن، اسلام به مثابه يک دين، حتي اگر از منظر سياست داخلي اين کشورها مصلحت آميز به نظر برسد يا واجد منافع کوتاه مدت باشد، اصلا قانع کننده نيست و نمي تواند به مشکلات جدّي در سطح جامعه ذيربط و اکنون در سطح جهاني بپردازد.

وي در ادامه با اشاره به نامه اخير مقام معظم رهبري به جوانان در غرب، اضافه کرد : اخيرا در پيامي که افتخار دارم متن آن را ضميمه اين نامه کنم، آيت اللّه خامنه اي در شروع گفتگو با جوانان در غرب پيرامون اين موضوع بسيار مهم پيشگام شدند.

ظريف افزود: عميقا باور دارم که ما بايد به گونه اي عاجل به خرد جمعي مان، در سطح بين المللي و براي يافتن راه هاي عملي در اين زمينه توسل جوييم.

وزير امور خارجه در پايان، با اظهار علاقه براي اطلاع يافتن از ابتکار قاطعانه اي که دبير کل سازمان ملل متحد در اين زمينه مبذول خواهد داشت، آمادگي خود براي تبادل نظر بيشتر در باره اين موضوع خطير را اعلام کرده است.


نوشته شده در   يکشنبه 19 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode