ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 بهمن 1393     |     کد : 84533

چهارمین ماهواره بومی ایران در مدار زمین قرار گرفت

«ماهواره ملی فجر»؛ چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران، نماد پُرافتخارتوانائی دانشمندان و متخصصان ایران، با رمز مبارک «یا محمد رسول‌الله(ص)» و با فرمان رئیس‌جمهور پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

با رمز «محمدرسول‌الله« و بوسیله «ماهواره‌بر بومی سفیر فجر»
چهارمین ماهواره بومی ایران در مدار زمین قرار گرفت

«ماهواره ملی فجر»؛ چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران، نماد پُرافتخارتوانائی دانشمندان و متخصصان ایران، با رمز مبارک «یا محمد رسول‌الله(ص)» و با فرمان رئیس‌جمهور پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
در خجسته ایام‌الله دهه مبارک فجر و در آستانه 14 بهمن روز فناوری فضائی، متخصصان افتخارآفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع بعنوان نخستین سازمان پرتاب‌کننده ماهواره در جهان اسلام و شرکت صنایع الکترونیک ایران بعنوان اولین سازنده ماهواره در کشور، به حول و قوه الهی موفق شدند با شعار الله اکبر و با رمز مبارک «یا محمد رسول‌الله» چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران را با نام «فجر» به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار دادند.
* متن فرمان رئیس‌جمهور برای پرتاب
متن فرمان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
با سلام و تحیت به پیشگاه پیامبر رحمت و درود بر منجی عالم بشریت، اجازه پرتاب ماهواره ملی فجر با ماهواره بر بومی سفیر فجر را صادر می‌کنم.
علی برکت الله
* روحانی: ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺮﺗﺎب ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم
رئیس‌جمهوری همچنین پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ملی فجر به فضا، با تبریک پرتاب «ماهواره ملی فجر» با «ماهواره‌بر بومی سفیر فجر» (ساخت متخصصان ایرانی) گفت: دانشمندان و اندیشمندان برجسته ایران در زمینه علوم فضائی وارد مرحله جدیدی شده‌اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر روحانی افزود: دولت مصمم است مسیر پیشرفت ملی را ادامه دهد و ان شاءالله در سال‌های پیش رو به مرحله‌ای می‌رسیم که همه نیازهای کشور در عرصه‌های فضائی، به دست دانشمندان پرتوان ایران و بر مبنای تکنولوژی بومی تأمین خواهد شد.
ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﻓﺘﺨﺎر آﻓﺮﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻫﻮاﻓﻀﺎی وزارت دﻓﺎع ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺮﺗﺎب ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم و ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ اﯾﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﯿﻦ ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺣﻮل و ﻗﻮه اﻟﻬﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﻌﺎرﷲ اﮐﺒﺮ و ﺑﺎ رﻣﺰ ﻣﺒﺎرک «ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪ رﺳﻮل ﷲ (ص)» ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﻣﺎﻫﻮاره ﺑﻮﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان را ﺑﺎ ﻧﺎم «فجر» ﺑﻪ ﻓﻀﺎ ﭘﺮﺗﺎب ﮐﺮده و در ﻣﺪار زﻣﯿﻦ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ.
ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎﻫﻮاره ﻣﻠﯽ ﻓﺠﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻼش ﻣﻮﻣﻨﺎﻧﻪ، ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ و ﺟﻬﺎدی داﻧﺸﻤﻨﺪان و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ اﯾﺮان و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن داﺧﻠﯽ و ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ، ﻋﻠﻤﯽ و داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﺸﺎن دﯾﮕﺮی ﺑﺮ ﺗﺪاوم رﺷﺪ ﺑﺎﻟﻨﺪه ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر در ﻋﺮﺻﻪ ی ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
* نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی کشور
سردار دهقان با تبریک این موفقیت ارزشمند به محضر ولی امرمسلمین، ریاست محترم جمهور و ملت شریف ایران گفت : طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مؤمنانه، خالصانه و جهادی دانشمندان و محققان فضائی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت‌های دانش بنیان داخلی و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور می‌باشد و نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی کشور در عرصه فناوری‌های پیشرفته است.
* دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی
سردار دهقان پیرامون «ماهواره‌بر سفیر فجر» نیز اظهار داشت: ماهواره بر سفیر فجر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است، تثبیت توانمندی ماهواره‌برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی از دستاوردهای طراحی و ساخت آن می‌باشد.
* ورود ایران به بازار جهانی خدمات فضائی به واسطه پرتاب ماهواره
وی ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت نسل جدید ماهواره‌برها، فراهم شدن زمینه ورود به بازار جهانی خدمات فضائی به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندی‌های بومی در توسعه علوم و فناوری‌های فضائی و طراحی مأموریت‌های پیچیده فضائی را از دیگر دستاوردهای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ملی فجر ذکر کرد.
* پشتیبانی و نظارت بر ماهواره فجر بومی می‌باشد
سردار دهقان در ادامه افزود: مرکز هدایت و کنترل عملیات فضائی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره‌برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه‌های زمینی بومی می‌باشد که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضائی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است.
* قدردانی از زحمات متخصصان فضائی کشورمان
وزیر دفاع با قدردانی از زحمات، تلاش‌ها و همت بلند متخصصان فضائی کشورمان در بخش‌های مختلف به ویژه شرکت صنایع الکترونیک ایران و سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، این موفقیت و پیروزی بزرگ را در تداوم پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در دهه فجر ذکر کرد و افزود : موفقیت کشورمان در عرصه فناوری فضائی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.
* مردم منتظر دستاوردهای بزرگ دیگری باشند
سردار سرتیب حسین دهقان در پایان گفت: به فضل الهی دستاوردهای بزرگ دیگری در عرصه فناوری فضائی با همت و تلاش فرزندان رشید ملت ایران در وزارت دفاع در دست اقدام است که ان‌شاء‌الله در آینده به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.


نوشته شده در   سه شنبه 14 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode