ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 بهمن 1393     |     کد : 84130

تنش ميان كشورهاي همسايه، به زيان منطقه است

رئيس جمهوري با اشاره به روابط تاريخي و اشتراکات فرهنگي ايران و گرجستان،فعال کردن همه ظرفيت‌هاي موجود ميان دو کشور را براي ايجاد تحرک و شتاب در مناسبات و همکاري‌هاي تهران و تفليس ضروري دانست.

رئيس جمهوري با اشاره به روابط تاريخي و اشتراکات فرهنگي ايران و گرجستان،فعال کردن همه ظرفيت‌هاي موجود ميان دو کشور را براي ايجاد تحرک و شتاب در مناسبات و همکاري‌هاي تهران و تفليس ضروري دانست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در ديدار «داويت اوساپا شويلي» رئيس مجلس گرجستان،گفت: جمهوري اسلامي ايران خواهان روابط نزديکتر ميان دو کشور است و اين سفر مي‌تواند نقطه عطف و آغاز خوبي براي ايجاد تحرک در روابط تهران – تفليس باشد.

و ي اظهارداشت: به رغم ظرفيت‌ها و امکانات گسترده‌ ايران و گرجستان،روابط اقتصادي دو کشور محدود است و بايد با تشويق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک و تقويت فعاليت ‌اتاق‌هاي بازرگاني، مناسبات و همکاري‌هاي خود را درتمامي زمينه‌ها بيش از پيش گسترش دهيم‌.

رئيس جمهوري، حوزه انرژي را از زمينه‌هاي مناسب همکاري‌هاي گسترده ميان دو کشور دانست و گفت: گرجستان مي‌تواند يکي از راه‌هاي صادرات گاز ايران به اروپا باشد و از سوي ديگر کريدور شمال به جنوب و مسير خط‌ آهن ايران، مي‌تواند بنادر گرجستان را به خليج فارس و درياي عمان متصل کند‌.

روحاني گفت: ايران همچنين آمادگي دارد در زمينه مسائل علمي و فرهنگي، همکاري هاي خود را با گرجستان گسترش دهد.

رئيس جمهوري در ادامه اهميت همکاري‌هاي دو کشور در زمينه مسائل منطقه‌اي را مورد تأکيد قرار داد و گفت: در زمينه مسائل منطقه‌اي همه بايد با يکديگر همکاري کنيم و راهي جز همکاري براي ايجاد ثبات و امنيت وجود ندارد. روحاني با بيان اين که وجود تنش ميان کشورهاي همسايه به ضرر همه و ثبات و امنيت منطقه است، تصريح کرد: راه برقراري صلح و ثبات اين است که همه به مرزهاي جغرافيايي احترام بگذارند و چنانچه مشکلي وجود دارد آن را از طريق گفتگو، حل‌و‌فصل کنند‌.

رئيس جمهوري همچنين با تأکيد بر اين که بايد ميان اديان، فرهنگ ها و تفکرات مختلف هم ارتباط دوستانه و نزديکي وجود داشته باشد، اظهارداشت: معتقديم که بايد به تمامي پيامبران الهي و اديان آسماني احترام گذاشت.

روحاني اضافه کرد: همه بايد به فرهنگ‌هاي يکديگر احترام بگذارند. نمي‌شود ادعاي احترام به ملتي داشت، اما به فرهنگ و دين آن ملت بي‌احترامي کرد.

رئيس جمهوري تصريح کرد: همه بايد دست به دست يکديگر دهيم و با افراط‌ گرايي، خشونت و تروريسم مقابله کنيم. روحاني ارتباط نزديک پارلمان‌ها را در توسعه روابط ايران و گرجستان بسيار مؤثر دانست و گفت: دولت از رفت و آمد و روابط نزديک پارلمان‌هاي دو کشور حمايت مي‌کند.

رئيس مجلس گرجستان هم در اين ديدار با اشاره به اين که روابط دو کشور در سال‌هاي اخير گسترش يافته است ،اظهارداشت: همکاري‌هاي خوبي ميان وزارتخانه‌هاي انرژي و اقتصاد تهران - تفليس برقرار است و مصمم هستيم اين گونه همکاري‌ها را هر چه بيشتر گسترش دهيم.

وي با تأکيد بر اين که گرجستان مايل است تحرک جديدي در همکاري‌ها و روابط دو کشور ايجاد کند، گفت: معتقديم که بايد گام‌هاي مهمي به سمت توسعه و تعميق همکاري‌ها در بخش‌هاي مختلف برداريم.

رئيس مجلس گرجستان گفت: در شرايط پيچيده‌اي که بر منطقه حاکم شده است، مايليم که روابط و همکاري‌هاي ايران و گرجستان به الگوي همکاري دو ملت و دو دولت، براي کل منطقه و جهان تبديل شود .

اوساپا شويلي با اظهار اميدواري از روند مذاکرات ايران با 1+5و اين که موفقيت اين مذاکرات شرايط و امکانات جديدي را براي همکاري‌هاي گسترده با کشورهاي جهان ايجاد خواهد کرد، اظهار داشت: گرجستان معتقد است در شرايط کنوني هم نبايد وقت را تلف کرده و مي‌توانيم طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگي را بررسي و عملياتي کنيم و با جديت در اين مسير حرکت مي‌کنيم.

رئيس مجلس گرجستان همچنين با اشاره به جايگاه برجسته ايران در منطقه گفت: جمهوري اسلامي ايران با توجه به روابط نزديک خود با کشورهاي منطقه مي‌تواند نقش مثبتي در زمينه برقراري صلح و ثبات در منطقه به ويژه قفقاز جنوبي ايفا کند و در اين عرصه مي‌توانيد گرجستان را شريک خود تلقي کنيد.

ديدار معاون اول نخست وزير کرواسي با رئيس‌جمهوري

رئيس جمهوري در ديدار معاون اول نخست وزير و وزير امور خارجه کرواسي هم با تاکيد بر اين که تهران از گسترش همکاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي با زاگرب استقبال مي‌کند، گفت: کرواسي مي‌تواند نقطه اتصال ايران به اروپا در عرصه‌هاي مختلف از جمله در زمينه انرژي باشد. حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز يکشنبه در ديدار خانم پوسيچ،با تبريک برگزاري انتخابات اخير رياست جمهوري کرواسي و انتخاب اولين رئيس‌ جمهوري زن در اين کشور، گفت: تهران و زاگرب همواره روابط خوبي داشته‌اند و امروز نيز از گسترش روابط دو کشور حمايت مي کنيم .

دکتر روحاني با اشاره به اين که در جهان امروز ثبات، امنيت و توسعه همه کشورها به يکديگر پيوند خورده است، تصريح کرد: بي‌ثباتي و فقدان امنيت در يک کشور يا منطقه مي‌تواند خيلي سريع به کشورهاي ديگر و مناطق پيرامون آن سرايت کند.

رئيس جمهوري تأکيد کرد: امروز در شرايطي هستيم که همه کشورها بايد در ايجاد ثبات و برقراري امنيت به يکديگر کمک کنند و بخصوص کشور تأثيرگذاري مثل ايران از يک طرف و کشورهاي اتحاديه اروپا از سوي ديگر بايد در اين زمينه‌ها با يکديگر همفکري و همکاري کنند. دکتر روحاني با بيان اين که موضوعات مورد بحث بين ايران و برخي از کشورهاي غربي به راحتي با منطق و مذاکره قابل حل و فصل هستند، خاطر نشان کرد: وضع حاکم بر جهان امروز، وضع زورآزمايي نيست و جمهوري اسلامي ايران خواهان آن است که با منطق و مذاکره با ديگران تعامل کند.

رئيس جمهوري گفت: ايران در موضوع هسته‌اي خواهان استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي و بهره‌مندي از حقوق خود در چارچوب مقررات بين المللي و معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي (ان پي تي) است. دکتر روحاني افزود: ايران ضمن اينکه براي احقاق حقوق خود محکم و پابرجا ايستاده، مايل است به ديگران هم درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود اطمينان خاطر بدهد. رئيس جمهوري با اشاره به اين که در يک سال و چند ماه گذشته مذاکرات بسيار خوبي داشته‌ايم و به توافق خيلي نزديک شده‌ايم، اظهار داشت: نياز به اراده سياسي در طرف مذاکرات با ايران وجود دارد تا گفتگوها زودتر به نتيجه برسد. رئيس جمهوري با بيان اين که توافق در موضوع هسته‌اي به نفع دو طرف و ثبات، امنيت و صلح در منطقه و همه جهان خواهد بود،‌ تصريح کرد: اين توافق فرصت دو طرف را نيز بيشتر و آزادتر خواهد کرد تا بتوانند به مسائل توسعه‌اي و تحکيم روابط متقابل بپردازند بخصوص در شرايطي که امروز نه فقط در منطقه ما بلکه در اروپا و ديگر مناطق جهان نيز بعضاً شاهد فعاليت‌هاي خطرناک تروريستي هستيم.

و ي تأکيد کرد: راه مقابله قطعي با خشونت و ترور کمک به يکديگر، متحد شدن و شنيده شدن صداي واحد در برابر خشونت و ترور است و تهران و زاگرب مي‌توانند در اين زمينه‌ها و براي استقرار صلح در منطقه، اروپا و جهان با يکديگر همفکري و همکاري کنند.

معاون اول نخست وزير و وزير امور خارجه کرواسي هم در اين ديدار خواهان گسترش همکاري‌هاي تهران – زاگرب شد و گفت: سخنراني شما در مجمع عمومي سازمان ملل در سال 2013 را از نزديک گوش کردم. اين سخنان که از طرف ملت ايران بيان کرديد، اميد فراواني به ما داد. و ي ادامه داد: ما از آن سخنراني شما اين نکته را دريافتيم که به دنبال شروع جديدي هستيد و اين نويد شما براي شروع جديد براي افرادي که به دنبال صلح و ثبات بودند، اميد فراواني ايجاد کرد و قطعاً اين شروع جديد در روابط شما با جهان تأثيرگذار بوده است. وي با اشاره به برخي بي‌ثباتي‌ها در بعضي از کشورهاي همسايه ايران، تصريح کرد: معتقديم بدون ايران با ثبات، حل مشکلات منطقه به راحتي ممکن نيست، پس دستيابي به توافق با ايران در مسأله هسته‌اي بيش از پيش ضرورت مي‌يابد. وزير امور خارجه کرواسي تأکيد کرد: لازم مي‌دانم تحسين خود را از تلاش‌هاي جناب عالي و وزير امور خارجه‌تان در راه دستيابي به راه‌حل مسأله هسته‌اي ابراز کنم.

آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني :زمينه گسترش همكاري‌هاي ايران و گرجستان فراهم است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: زمينه گسترش همكاري‌هاي ايران و گرجستان فراهم است وبا توجه به ظرفيت‌ها، هنوز زمينه‌ها وجود دارد و نياز به اراده سياسي است. به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌ آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح ديروز در ديدار ديويد اوسو پاشويلي، رئيس مجلس گرجستان، تمدن، فرهنگ و تاريخ مشترک را سرمايه‌اي مهم براي دو کشور ايران و گرجستان توصيف کرد وافزود: نقش گرجي‌ها در مظاهر تمدن و فرهنگ ايران، مخصوصاً در ابنيه تاريخي اصفهان برجسته است. وي با يادآوري شرايط کشور گرجستان در زمان استقلال و کمک‌هاي ايران به مردم و مسئولان آن کشور، گفت: در سفر تاريخي‌ام به گرجستان ديدم که نبود برق و قطع گاز مشکل جدّي مردم در آن زمستان سرد و پوشيده از برف است و به خاطرعلاقه‌مندي مردم ايران به مردم گرجستان، کمک‌هاي برادرانه بسياري داشتيم.

هاشمي رفسنجاني زمينه‌سازي‌هاي بنادر دو کشور را براي فراهم کردن قطعه اول کريدور شمال و جنوب از بندرعباس تا بندر پوتي و رفت‌وآمدهاي اقتصادي و تجاري را ضروري خواند و با اشاره به برنامه‌هاي دولت سازندگي براي گسترش روابط دريايي و ايجاد بسترهاي مناسب در بنادر درياي سياه و خليج‌فارس، گفت: گرجستان مي‌تواند پل ارتباطي غرب و شرق دنيا در مسايل و راه‌هاي دريايي باشد و در ايران هم همه زمينه‌ها براي گسترش همکاري‌ها فراهم است.


نوشته شده در   دوشنبه 6 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode