ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 دي 1393     |     کد : 83507

رئيس جمهوري: مشروعيت حكومت حاصل خدمت به مردم است

رئيس جمهوري ديروز در جشن بيمه سلامت همگاني ، پوشش همگاني بيمه سلامت در ايران اسلامي را تحقق يکي از آرزوهاي ديرينه دانست و تصريح کرد: بي ترديد کشور، توسط اراده مردم اداره مي شود و چرخ جامعه با دستان پرتوان مردم به حرکت در مي‌آيد و دولت‌ها وقتي موفق هستند که بتوانند مردم را به خوبي نمايندگي کنند.

در مراسم جشن بيمه سلامت همگاني
رئيس جمهوري: مشروعيت حكومت حاصل خدمت به مردم است


رئيس جمهوري ديروز در جشن بيمه سلامت همگاني ، پوشش همگاني بيمه سلامت در ايران اسلامي را تحقق يکي از آرزوهاي ديرينه دانست و تصريح کرد: بي ترديد کشور، توسط اراده مردم اداره مي شود و چرخ جامعه با دستان پرتوان مردم به حرکت در مي‌آيد و دولت‌ها وقتي موفق هستند که بتوانند مردم را به خوبي نمايندگي کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ،حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني گفت: نه فقط در ايران بلکه در بسياري از کشورهاي پيشرفته دنيا هم پوشش همگانی بیمه سلامت یکی از آرزوهای دیرینه است که بسیاری از آنها هم نتوانستند هنوز آن را به گونه‌ای که همه مردم بدون استثناء زیر چتر بیمه قرار گیرند، محقق کنند.

دکتر روحانی با اشاره به حمایت دولت از مردم به ویژه قشر آسیب پذیر به عنوان یکی از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی، افزود: این نکته اساسی است که مردم آن را باور دارند و انشاء الله مسئولان هم آن را باور خواهند کرد که کشور و حکومت متعلق به مردم است و همه مسئولان بدون استثنا خادم مردم هستند و مشروعیت خود را از خدمت به مردم می‌گیرند و اگر خدا ی ناکرده مسئولی در انجام خدمت به مردم مرتکب قصور یا تقصیری شود، مشروعیتش زیر سئوال خواهد رفت .

رئیس جمهوری با بیان این که همه وظایف دولت در این اصل خلاصه می‌شود که به مردم خدمت کند تا مردم از حاکمیت و حکومت راضی باشند، خاطر نشان کرد: رضایتمندی مردم از چند اصل نشأت می‌گیرد که نخستین و مهمترین آنها اجرای عدالت است ،به گونه‌ای که مردم احساس کنند در پیشگاه قانون و حاکمیت مساوی هستند .رئیس شورای عالی امنیت ملی، ایجاد فرصت‌های برابر برای مردم را به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی، دانست و اضافه کرد: بیمه سلامت همگانی تمامی عدالت نیست ،اما قطعاً بخشی از عدالت است. بیمه همگانی همچنین رضایتمندی کامل مردم را تامین نمی‌کند، اما بخشی مهم از خواست و عامل ایجاد رضایتمندی در جامعه است .

روحانی با بیان این که دو مشکل بیکاری و بیماری در جامعه بسیار رنج‌آور است، اظهار داشت: بیماری و بیکاری دو معضل بزرگ اجتماعی هستند. درست است که بیکاری مهمتر است و اگر برطرف شود می‌توان معضل بیماری را هم سامان داد، اما موضوع بیماری از یک نظر از بیکاری هم مهمتر است ،چرا که یک فرد بیکار اگر سالم باشد، حتی بدون کمک دیگران می‌تواند با تکیه بر استعداد ذاتی و مهارت‌هایش روی پای خود بایستد؛ اگر چه دولت هم باید به او کمک کند، اما رنج و درد بیماری، طاقت‌فرساست.

رئیس جمهوری مشاغل مرتبط با درمان بیماران را مقدس توصیف کرد و افزود: هرکسی که در هر مرحله‌ای به بیماران خدمت می‌کند، از آغاز این روند و کسی که برای مردم و بیماران دفترچه خدمات درمانی صادر می‌کند، تا پزشک و کادر درمانی و کارکنان بیمارستان‌ها با وجود آنکه کار سختی دارند، اما زحماتشان لذت‌بخش است وقتی که می‌بینند یک نفر با ناله و درد وارد بیمارستان می‌شود، اما با سلامتی و دنیایی از امید به خانه باز می‌گردد. اگر نام تولد دوباره را به این روند بدهیم ، سخن گزافی نگفته‌ایم.روحانی ادامه داد: حالا اگر وضع به گونه‌ای باشد که وقتی بیماری وارد بیمارستان می‌‌شود، شرایطی برای او پیش آید که رنج و درد بیماری را هم فراموش کند و مجبور باشد علاوه بر رنج بیماری، به دنبال خرید دمپایی، ملحفه و دارو و تجهیزات درمانی باشد و بعد هم برای هر اقدام تشخیصی مجبور باشد به مرکز درمانی دیگری مراجعه کند، چه خواهد شد؟ تازه پس از تمامی این مراحل وقتی دفترچه بیمه خود را ارائه می‌کند، به او می‌گویند که این دفترچه هزینه چندانی را تقبل نمی‌کند و او باید پول زیادی بابت درمان خود بپردازد .روحانی افزود: البته اطلاع دقیق دارم که در بسیاری از کشورها حتی بسیار پیشرفته مردم در مراکز درمانی دولتی در صف‌های طولانی می‌ایستند و گاهی برای یک عمل جراحی کوچک باید نوبت‌های چندماهه تا یک سال بگیرند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: در سفری که امسال به مقر سازمان ملل متحد داشتم، بسیاری از سران کشورهایی که با بنده ملاقات داشتند و حتی سران کشورهای اروپایی سئوال می‌کردند که ایران چطور در ساماندهی موضوع مهم سلامت موفق شده‌است، در حالی که آنها چند سال است که تلاش می‌کنند و هنوز موفقیتی به دست نیاورده اند.

دکتر روحانی با تأکید بر این که تلاش عظیمی برای اجرای طرح تحول نظام سلامت و صدور دفترچه‌های بیمه همگانی توسط کارگزاران دولت و حمایت این ملت آغاز شده و در حال انجام است، اظهار داشت: از زمان آغاز اجرای این طرح به هر بیمارستانی که مراجعه کردم و از هر بیماری که درباره چگونگی اجرای این طرح پرسیدم ،بدون استثنا اظهار رضایت کردند.

رئیس جمهوری ادامه داد: در روند اجرای یک اقدام مهم و مثبت، مهمتر از آغاز اجرای آن اقدام ، تداوم و تکمیل آن است و طرح تحول نظام سلامت هم باید ادامه یابد و نواقص آن گام به گام با حضور و کمک مردم تکمیل شود.

روحانی با اشاره به این که دولت در اجرای هیچ طرحی بدون مشارکت مردم موفق نخواهد شد، به مشارکت گسترده مردم در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: همه باید در چارچوب اجرای طرح تحول سلامت دولت را یاری کنند تا مردم در این زمینه خشنود باشند، چرا که خشنودی مردم، خشنودی پروردگار و کسب خشنودی مردم و خداوند ،اساس کار و برنامه‌های دولت است .

رئیس جمهوری با بیان این که دو اقدام مهم باید در زمینه تکمیل طرح تحول نظام سلامت انجام شود، گفت: یکی همگانی کردن بیمه بود که برای اجرای آن مشکلاتی از جمله نقص اطلاعاتی درباره شمار افراد بدون دفترچه بیمه داشتیم؛ اما طرح از ابتدای امسال آغاز شد و اعلام کردند که تعداد دفترچه‌های صادر شده از ۸میلیون نفر عبور کرده و در مجموع تا کنون ۹میلیون نفر برای گرفتن دفترچه در سامانه ثبت نام کرده‌اند که احتمالاً رقم نهایی افرادی که دفترچه بیمه سلامت همگانی دریافت خواهند کرد، در همین حدود باشد.

روحانی با اشاره به این که امروز به نقطه‌ای رسیدیم که به جرأت می‌توانیم بگوییم همه ایرانیان صاحب دفترچه بیمه همگانی شده‌اند، دستیابی به این موفقیت را افتخاری برای ملت ایران و دولت به عنوان خادم مردم دانست و اضافه کرد: علاوه بر طرح بیمه سلامت همگانی، باید کیفیت خدمات و کارایی این دفترچه‌ها را هم ارتقاء دهیم و دیگر این که باید در عرصه ارتقای شاخص‌های بهداشتی که مقدم بر درمان است، بیش از پیش تلاش کنیم و فعال شویم .

رئیس جمهوری اظهار داشت: برای ارتقای شاخص‌های بهداشتی باید کار را از مدارس شروع و فرهنگ عمومی را در این زمینه تصحیح کنیم و ارتقاء دهیم. همه رسانه‌ها و بخش‌هایی که می‌توانند به ارتقای شاخص‌های بهداشتی در جامعه کمک کنند ،باید در این زمینه فعال شوند، به ویژه آنکه بسیاری از دستورات دین مبین اسلام علاوه بر جنبه‌های عبادی و دینی، جنبه بهداشتی هم دارند. روحانی تصریح کرد: صدور دفترچه بیمه همگانی و ارتقای سطح خدمات درمانی برای کاستن رنج بیماری، آغاز برنامه‌های رفاه اجتماعی دولت است که باید گام به گام به پیش رود و دولت در ادامه اجرای این برنامه‌ها ،طرح‌هایی برای رفع فقرغذایی جامعه دارد. رئیس جمهوری افزود: دولت اکنون به ۱۱میلیون نفر سبد غذایی می‌دهد که اگر افراد جدیدی شناخته شوند، به این فهرست اضافه خواهند شد. همچنین توزیع شیر در مدارس برای تأمین سلامت فرزندانمان ادامه می یابد و دولت این مسیر را ادامه خواهد داد .دکتر روحانی تأکید کرد: اجرای چنین طرح‌هایی هم عدالت را به دنبال دارد و هم باعث رضایت و اعتماد عمومی می‌‌شود که سرمایه اجتماعی را رشد می دهد و باعث مشارکت بیشتر و فعالتر مردم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود که دولت را در حل مشکلات بیشتر و بهتر یاری خواهد کرد.رئیس جمهوری در پایان سخنان خود از حضور سفرا و مقامات نمایندگی‌های خارجی مستقر در کشورمان که در جشن بزرگ بیمه سلامت همگانی مردم ایران شرکت کردند و از دست‌اندرکاران اجرای طرح تحول نظام سلامت و صدور دفترچه های بیمه سلامت سپاسگزاری کرد. در این مراسم، هشت میلیون و یکمین دفترچه بیمه سلامت برای دختر خردسال معلول به نام "نرگس تحیرپرست" صادر و توسط رئیس‌ جمهوری به وی تقدیم شد.همچنین از محسنی بندپی رئیس سازمان بیمه سلامت ایران و نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ایران به پاس زحمات و تلاش پیگیر در اجرای طرح تحول نظام سلامت و صدور دفترچه بیمه سلامت همگانی با اهدای لوحی توسط دکتر روحانی، تقدیر شد.

برگزاری جشن رفع فقر غذایی در آینده

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم با بیان این که امروز فقر درمان را از بین بردیم و همه ایرانی‌ها صاحب دفترچه بیمه هستند، گفت: در دستور کار دولت است که هر کودکی که به دنیا می‌آید، دفترچه‌ای به اجبار به او اعطا شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این که کامل شدن پوشش بیمه جز با برنامه ریزی، تلاش و همت دولت محقق نمی‌شد، اظهارنظر کرد: در دولت گذشته شورای عالی بیمه دو مرتبه در سال جلسه برگزار می‌کرد اما امروز هر ماه به همت هر دو وزارتخانه بهداشت و رفاه، شورای عالی بیمه هر ماه یک مرتبه تشکیل جلسه می‌دهد که ثمره‌اش انسجام و وحدت نظر در سایه مدیریت رئیس جمهوری است .

وی افزود:‌ دولت یازدهم یک سیاست رفاهی منسجم را دنبال می‌کند که سیاست صدقه‌ای نیست. این دولت رفاه را حق مردم می‌داند و وظیفه‌اش این است که در کنار سایر برنامه‌های اقتصادی و غیره امر سلامت مردم را دنبال کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برخورداری از یک سیاست رفاهی منسجم اصل ممیز دولت تدبیر و امید با سایر دولت‌هاست افزود: امروز فقر درمان را از بین بردیم و همه ایرانی‌ها صاحب دفترچه بیمه شدند. در دستور کار دولت است که هر کودکی که به دنیا می‌آید ،دفترچه بیمه‌ای به اجبار برای او صادر شود.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی 175 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور گفت: زمینه های لازم برای ادامه تحصیل این کودکان فراهم شد و امروز هیچ کودک بازمانده از تحصیل نداریم و مبارزه با فقر سواد در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد.

ربیعی ادامه داد: علاوه بر جشن بیمه سلامت همگانی که برگزار شد، در آینده جشنی خواهیم گرفت که بر اساس آن دیگر شاهد فقر غذایی و سفره‌های خالی از پروتئین نباشیم.

وی همچنین با بیان این که در بخش مسکن هم همکاری‌هایی با وزارت مسکن در حال انجام است گفت: نارسایی‌هایی در این بخش وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم و مسکن‌های امید در راهند.

ربیعی خطاب به رئیس جمهوری گفت: شما در گذشته زندگی سختی داشتید و از یک روستا با یک استعداد شخصی خود مدارج عالی را طی کردید. بغض‌های شما را به هنگام بازدید از مراکز بهزیستی مشاهده کردم. ما از شما آموختیم که با فقر مبارزه کنید. امروز هشت میلیون دفترچه داریم و این در سایه تدبیر، لطف و عنایت خدا محقق شده است.

محسنی بندپی: 8 میلیون ایرانی آسیب‌پذیر صاحب دفترچه بیمه شدند

همچنین انوشیروان محسنی‌بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این که تا کنون 9 میلیون نفر در سامانه بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرده‌اند گفت: از این تعداد تا کنون هشت میلیون نفر دفترچه‌های بیمه سلامت خود را تحویل گرفته‌اند و این افراد عمدتا آسیب پذیر ند و در حاشیه کلانشهرها سکونت دارند.

وی با بیان این که امروز سلامت به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه در کشورهای مختلف مورد توجه است گفت: یکی از مهمترین شاخصه‌های ارزیابی دولت‌ها، توجه‌ آنها به مقوله‌های اجتماعی به ویژه مساله سلامت است.محسنی افزود: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش دست اندرکاران حوزه سلامت به دستاوردهای خوبی در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت رسیده ایم که از جمله آنها می‌توان به کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، توسعه شبکه‌های بهداشت، تامین دارو و افزایش امید به زندگی اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با بیان این که علیرغم همه دستاوردها، یکی از مطالبات معوق مردم، عدم برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه همگانی است، گفت: در 20 سال گذشته نبود عزم و اراده جدی شرایطی را فراهم کرد که نتوانیم مردم را از این مهم برخوردار کنیم.بندپی با بیان این که سامانه امید از ابتدای امسال افتتاح و از سوم خرداد با صدور نمادین نخستین دفترچه بیمه سلامت توسط رئیس جمهوری کار خود را آغاز کرد گفت: 9 میلیون نفر در سامانه بیمه همگانی ثبت نام کردند و از این تعداد هشت میلیون تا کنون صاحب دفترچه بیمه شدند که عمدتا در حاشیه کلان شهرها زندگی می‌کنند و فاقد کار و آسیب پذیر هستند اما شرایطی فراهم شد که این افراد بتوانند بهره کافی از خدمات سلامت ببرند.


نوشته شده در   سه شنبه 23 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode