ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 دي 1393     |     کد : 83190

دكتر ظريف در مجلس: دولت دنبال بهره‌برداري سياسي و جناحي از مذاكرات هسته‌اي نيست

«من اطمينان مي‌دهم که دولت و تيم مذاکره کننده هيچ هدف سياسي و جناحي را در مذاکرات هسته‌اي دنبال نخواهد کرد.»

«من اطمينان مي‌دهم که دولت و تيم مذاکره کننده هيچ هدف سياسي و جناحي را در مذاکرات هسته‌اي دنبال نخواهد کرد.»

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه که به منظور پاسخگويي به سئوال جواد کريمي قدوسي نماينده مشهد در جلسه علني ديروز مجلس حضور پيدا کرده بود،بااعلا م اين مطلب افزود: عميقاً اعتقاد دارم که جناحي شدن موضوع سياست خارجي نقطه بي‌بازگشت شکست آن است و هزينه‌ کردن منافع ملي براي هدف‌هاي جناحي و سياسي گناهي نابخشودني است .وي تصريح کرد: قدرت ايران از عوامل متعدد طبيعي، انساني، اعتقادي، دفاعي، ‌سياسي و نظامي نشأت مي‌گيرد که برجسته‌ترين آن فرهنگ استقلال‌طلبي، عزتمداري، اعتماد به نفس و مقاومت مردم دلاور ايران است که همانا گفتمان اصيل انقلاب اسلامي يادگار امام راحل و تأکيد رهبري است،‌قدرتي که تمام ابزارها و حربه‌ها عليه اين ملت دلاور را ناکارآمد ساخته است.

ظريف گفت: به روان پاک شهداي انقلاب و جنگ تحميلي درود بفرستيم که مهمترين نماد و عنصر اين قدرت هستند و از روح پاکشان مدد بجوييم و از آنها با احترام ياد کنيم.

وزير امور خارجه تصريح کرد: در شرايط انتقالي کنوني جهاني که منابع قدرت و نفوذ چند بعدي شده‌اند، برخورداري از اين منبع قدرت مبناي توان حضور و نقش آفريني موثر و جدي در صحنه منطقه‌اي و جهاني را به جمهوري اسلامي ايران بخشيده است و عجيب نيست که بدخواهان ايران اسلامي با هراس از اين توانمندي براي اعمال قدرت و نفوذ ايران مانع تراشي کنند و آخرين ترفندي که براي اين منظور به کار گرفتند و براي مدت نسبتاً طولاني به آن پرداختند، تهديدانگاري و تهديدنمايي برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران بود.

تهديدانگاري برنامه‌هاي هسته‌اي

وي با اشاره به اهداف دشمنان ايران با هدف عمده براي تهديدانگاري برنامه‌هاي هسته‌اي،‌ گفت: اولين هدف ترسيم چهره ناامن و خطرناک از ايران است که صلح و امنيت بين‌المللي را به خطر مي‌اندازد و هدف دوم آنان تضعيف توان اقتصادي،‌ دفاعي و صنعتي کشور و تحميل فشار بر مردم خوب ايران از طريق تحريم‌هاي ظالمانه و نامشروع شوراي امنيت، دوجانبه و چندجانبه بود.اما مردم دلاور ايران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات رياست جمهوري و با پشتيباني هوشمندانه از رويکرد تدبير و اعتدال زمينه ورود قدرتمند جمهوري اسلامي ايران به مذاکرات هسته‌اي را فراهم کردند.

ظريف ادامه داد: اين مذاکرات از يک سو چهره‌اي تعامل‌گرا، باثبات و قدرتمند از ايران نشان داد و از سوي ديگر از گسترش تحريم‌ها جلوگيري و در ساختمان تحريم خلل ايجاد کرد و با اين ابتکار سياسي آنها که در کوره ايران هراسي مي‌دميدند و با هدف مهار ايران، افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي را تقويت مي‌کردند ،اکنون در دام چاله کوررنگي استراتژيک خود گرفتار شدند و ايران امروز به اقرار دوست و دشمن نه مشکل منطقه‌اي بلکه عامل ثبات و امنيت در منطقه است.

وي بااشاره به اين که سياست‌هاي بصيرت‌آميز ايران تحت هدايت رهبري سبب شد حتي دولتمردان آمريکايي به نقش مهم ايران در تحولات منطقه اذعان کنند افزود: از اين منظر، سياست خارجي توانسته است در توافق ژنو با فضاسازي‌هاي خصمانه و بهانه‌جويي‌هاي هر روزه عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مقابله و سهم کوچکي در ارتقاي امنيت و اقتدار کشور ايفا کند و اين جزئي از وظايف قانوني و ذاتي دستگاه ديپلماسي است.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشور با اشاره به تأکيدات رهبري بر اهميت هوشمندي ديپلماسي فعال ايران، تصريح کرد: من کمترين با پشتوانه سه دهه تحقيق، تدريس و مطالعه در امور ديپلماسي مي‌گويم که جناحي شدن سياست خارجي نقطه بي‌بازگشت شکست است و هزينه کردن از منافع ملي براي اهداف جناحي و سياسي گناهي نابخشودني است و به همين دليل بحث هسته‌اي بر مبناي فتواي درخشان مقام معظم رهبري طراحي شده است و به عنوان يک امر ملي و فراجناحي پيگيري مي‌شود و ما از منافع همه مردم دفاع مي کنيم و اهداف عالي کشور را مدنظر قرار مي‌دهيم و يقين داريم که همه برادران و خواهران در خانه ملت نيز همين‌گونه و همين هدف را دنبال مي‌کنند.

اهل استدلاليم، حرف بي‌حساب نمي‌پذيريم

وزير امور خارجه باتاکيدبراين نکته که بنده و تيم مذاکره کننده همه وامدار لطف،‌ عنايت و محبت مقام معظم رهبري هستيم گفت: مهمتر از همه دعاي ايشان براي تيم مذاکره کننده است که يقينا خود را لايق اين ميزان بزرگواري و لطف و عنايت ايشان نمي‌دانيم.ظريف با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبري در جمع مجمع عالي بسيج،، خاطرنشان کرد: بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه همواره به دنبال تقويت اقتدار ملي بوده و هستيم.

وي در ادامه با مورد خطاب قرار دادن کريمي قدوسي نماينده سئوال کننده، گفت: سال گذشته در روز رأي اعتماد هم گفتم ايران اسلامي قدرتمند است، قدرت ايران را باور کنيد. هيچ‌گاه نگفته‌ام اين دولت يا دولت قبلي يا قبل‌تر از آن براي ايران اسلامي قدرت آورده بلکه قدرت ما نتيجه ايمان به خدا و مقاومت مردم و تلاش همه‌جانبه تمام ارکان نظام در طول 35 سال است. تمامي اينها را در روز رأي اعتماد گفته‌ام.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: ادعا نکرده‌ام اقدامات ما براي کشور اقتدار آورده است و با افتخار مي‌گويم که توانسته‌ايم موانعي را که بدخواهان براي اين قدرت و اقتدار ايجاد کرده‌اند ،با عنايت خدا و حمايت مقام معظم رهبري و اتکا ي به مردم از سر راه برداريم و تيرشان را به سنگ بزنيم.

ظريف با اشاره به اين‌که اقتصاد مقاومتي مبتني بر کارآفريني ‌بايدتحقق يابد، اظهارنظر کرد: انسجام ملي شالوده اقتصاد کشور را تشکيل مي‌دهد و حفظ عزت مردم و دفاع از منافع اين مردم مستلزم دفاع همه‌جانبه و هوشمندانه در ابعاد سياسي، اقتصادي و بين‌المللي امکانپذير است.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با تأکيد بر اين‌که هدف تحريم‌هاي ظالمانه ،تحميل هزينه‌هاي ناروا بر اقشار آسيب‌پذير جامعه است، گفت:‌ به لطف خداوند و به عنايت مقام معظم رهبري و مسئولان با پيگيري اقتصاد مقاومتي توانسته‌ايم آسيب‌پذيري اقتصاد کشور در برابر نوسان هاي بين‌المللي را کاهش دهيم و وزارت خارجه هم به سهم خود در حمايت از اقتصاد مقاومتي آن را در اولويت کار تمامي سفارتخانه‌ها و دستگاه‌ها قرار داده است.

وزير امور خارجه ادامه داد: همزمان با اقداماتي که در دستور کار بوده، اقدامات مبتني بر اقتصاد مقاومتي هم اصل قرار گرفته است. به عنوان رئيس دستگاه ديپلماسي مي‌گويم با مذاکرات هوشمندانه هسته‌اي از اجراي طرح‌هاي تصويب شده محافل صهيونيستي و تندروهاي آمريکايي جلوگيري و بخشي از دارايي‌هاي به ناحق ضبط شده اين مردم بازگردانده شده است.

ظريف با اشاره به اين‌که فشارهاي ناشي از روند صعودي تحريم‌ها برداشته شده است و مردم در فضاي سرشار از آرامش اقتصادي و رواني زندگي مي‌کنند،گفت: فضاي منفي بين‌المللي که با استفاده از تحريم‌ها رو به گسترش بوده به ميزان قابل توجهي فرو پاشيده و کشورهاي عمده اقتصادي بزرگ در جهان و بنگاه‌هاي کلان بين‌المللي امروز پشت در خانه اين مردم براي تعامل صف بسته‌اند.

وزارت امور خارجه با بيان اين‌که امروز ايران بستر علم و فناوري براي سرمايه‌گذاري است، گفت: امروز هيچ عاقلي از جنگ با ايران سخن نمي‌گويد، امروز هيچ عاقلي از اين‌که از همه ابزارهاي روي ميز استفاده مي‌کند سخني نمي‌گويد و تمام سياست ما در مذاکرات پافشاري بر اين نکته است که امروز طرف‌هاي مذاکره کننده ما اين نکته را دريافته‌اند که براي رسيدن به توافق با ملت ايران بايد همه تحريم‌هاي ظالمانه رفع شود و تحريم‌ها، ميوه‌اي جز نفرت به بار نمي‌آورند.

رئيس دستگاه ديپلماسي با مورد خطاب قرار دادن نمايندگان مجلس، گفت: امروز در مذاکرات به هيچ وجه راجع به اصل غني‌سازي کسي صحبت نمي‌کند، هم در توافق ژنو و هم در تمامي مذاکرات اين موضوع آمده است.

وي تصريح کرد: امروز کسي در مورد اصل غني‌سازي نه فقط صحبت نمي‌کند بلکه صحبت راجع به ميزان غني‌سازي است و امروز مسأله غني‌سازي و حرکت به سمت غني‌سازي صنعتي به عنوان يک واقعيت مسلم براي همه ثابت شده است و در اين مورد کسي ترديدي ندارد و اين همه به خاطر مقاومت مردم و تلاش دانشمندان هسته‌اي و خون پاک شهداي هسته‌اي است که براي شادي روح آنان درود مي‌فرستيم.

انزواي رژيم صهيونيستي

ظريف با تأکيد بر اين‌که امروز کسي از تعطيلي فردو صحبت نمي‌کند، گفت: کارشناسان ما با همتايان خود مذاکرات را پيگيري مي‌کنند که البته در اين شرايط نبايد تعلل کرد؛ مثلاً ممکن است بگوييم با تفاهم هسته‌اي امنيت رژيم صهيونيستي افزايش يافته است و اين در حالي است که امروز ديگر رهبران غربي به عنوان ترجيع‌بند سخنانشان از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي و نه سلاح هسته‌اي صحبت مي‌کنند و از اين رو نتانياهو در دنيا منزوي شده است.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: ادعاي تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي يک توهم بزرگ در حمايت از صهيونيست بوده است لذا با بي‌اعتباري در اين پيش فرض ايران ستيزي صهيونيست‌ها خود را در برابر فلسطينيان و مسلمانان بي‌دفاع مي‌بينند و بي‌جهت نيست که نتانياهو با عصبانيت و درماندگي صحبت و جامعه جهاني را به دليل تثبيت هسته‌اي ايران سرزنش مي‌کند.رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان افزود: زماني نتانياهو با نقاشي خود در سازمان ملل دنيا را در برابر ايران بسيج مي‌کرد و در هر سفر به آمريکا يک قطعنامه عليه مردم مظلوم ايران از کنگره مي‌گرفت، اما دو سال است که ديگر خبري نيست.

ظريف تأکيد کرد: همه اينها نتيجه سياست‌هاي خردمندانه و هماهنگ ايران بوده که رژيم صهيونيستي را مجبور کرده است به جاي مخفي شدن پشت پرده ايران هراسي، پاسخگوي رفتار ضدانساني خود در برابر فلسطين باشد؛ از اين رو هر روز با يک کشور اروپايي که دولت فلسطين را به رسميت مي‌شناسد دعوا مي‌کند.در يک کلام افتخار مي‌کنم که امروز رژيم صهيونيستي در اهداف شوم خود عليه ايران، اسلام و منطقه شکست خورده است و ما نقش کوچکي در اين پيروزي داشته‌ايم .

ظريف افزود: امروز همه دنيا ايران را به عنوان يک بازيگر قدرتمند و منطقي مي‌دانند که نه مي‌توان نقش آن را ناديده گرفت و نه آن را فراموش کرد .

وي تصريح کرد: امروز هيچ کس دوستان ما را عامل کشتار فرقه‌اي نمي‌داند و برادران اهل سنت را مهمترين سد در برابر آتش فرقه گرايي در منطقه مي‌دانند ظريف در پايان با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جمع مجمع عالي بسيج، خاطرنشان کرد: طرف‌هاي مذاکره کننده به خوبي درک کرده‌اند جمهوري اسلامي ايران پايبند به مذاکره و بيزار از ذلت است و ما اهل استدلاليم و حرف بي‌حساب نمي پذيريم.

مجلس از پاسخ‌هاي ظريف قانع شد

نمايندگان مجلس بعد از پاسخ‌هاي وزير امور خارجه در مورد سئوال کريمي قدوسي به نمايندگي از 40 نفر از نمايندگان،‌ با رأي خود اظهار داشتنند که از پاسخ‌هاي وزير امور خارجه قانع شده اند.

نمايندگان مجلس با 125 رأي موافق،‌86 رأي مخالف و 8 رأي ممتنع از مجموع 229 نماينده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضيحات وزير امور خارجه قانع شده اند.

نماينده مشهد هم گفت با وجود اين‌که قانع نشده است، مي‌خواهد رأي گيري انجام نشود.


نوشته شده در   چهارشنبه 17 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode