ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 دي 1393     |     کد : 82669

توسعه كشاورزي ضرورت اقتدار ملي است

دكتر روحاني: اگر انواع سلاح در اختيارمان باشد، اما براي گندم و ساير مواد غذايي نيازمند ديگران باشيم، اقتدار نخواهيم داشت...

رئيس جمهوري در مراسم تجليل از كشاورزان نمونه:
توسعه كشاورزي ضرورت اقتدار ملي است
دكتر روحاني: اگر انواع سلاح در اختيارمان باشد، اما براي گندم و ساير مواد غذايي نيازمند ديگران باشيم، اقتدار نخواهيم داشت


توسعه کشاورزي نمايانگراقتدار ملي است، البته برخي هم معتقدند که ساخت موشک و صنايع نظامي اقتدار ملي است.

اين مطلب را حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري ديروز در بيست و نهمين همايش تجليل از توليدکنندگان بخش کشاورزي اعلام کرد و افزود:درست است که بُرد موشک هاي ما، نيروي هاي مسلح، ارتش، سپاه، بسيج ونيروهاي امنيتي اقتدار ما هستند، اما توسعه کشاورزي، خدمات و صنعت به ويژه کشاورزي و امنيت غذايي هم قدرت و اقتدار ما است. چرا که اگر در کشور انواع سلاح و امکانات نظامي داشته باشيم، اما براي گندم، جو، گوشت، روغن و ساير مواد غذايي نيازمند به ديگران بوديم، آيا مي توان اقتدار داشت؟

وي با تاکيد بر اينکه اقتدار زماني است که حداقل در بسياري از محصولات تا مرز خودکفايي پيش برويم،گفت: کشور ايران به سمت خشکسالي حرکت مي کند، از اين رو مبناي کار ما در کشاورزي بايد براساس طبيعت نيمه خشک تنظيم شود.

دکتر روحاني همچنين تاکيد کرد: بايد قدر آب را بدانيم، امروز بايد محيط زيست، آب و خاک را حفظ کنيم و براي اين کار بايد اعتدال محيط زيست و کشاورزي و صنايع ديگر حفظ شود.

وي با اشاره به اينکه محصولات کشاورزي بايد از توليد تا توزيع نظارت شود، اظهار داشت: گاهي به اشتباه مي‌گويند که ما از انقلاب کشاورزي عبور کرده و وارد انقلاب صنعتي شده ايم که اين سخن دقيقي نيست. زيرا انقلاب صنعتي ادامه انقلاب کشاورزي است و هنگامي مي تواند معنا پيدا کند که اين دو کنار هم قرار گيرند. همچون امروز که کشاورزي ديگر سنتي نيست و صنعتي است.

رئيس دولت تدبير و اميد ادامه داد: ما در کشاورزي پيش از آن که کار را آغاز کنيم به دنبال ماشين آلات آن در صنعت مي رويم، در هنگام برداشت محصول هم از صنعت کمک مي‌گيريم بنابراين کشاورزي و صنعت بايد در کنار يکديگر باشند و اين گونه نيست که کشاورزي روبروي صنعت باشد.

وي با يادآوري اين که استفاده از منابع آب به صورت سنتي در ميان مدت و بلندمدت امکان پذير نيست، تصريح کرد: مبناي بهره وري درست از آب بايد تنظيم شود و صنعت، کشاورزي را از حالت سنتي خارج کند.چرا که کشاورزي سنتي قدرت رقابت ندارد، دنياي اقتصاد، دنياي رقابت است و درآمدزايي و ارزش افزوده بزرگ ترين انگيزه و محرک در دنياي امروز است.

رئيس جمهوري همچنين گفت: اگر در بخش کشاورزي نتوانيم درآمدها و ارزش افزوده را بالا ببريم، کشاورزي تعطيل مي شود.

وي با تاکيد بر اين که بايد روستاهاي ما زنده و آباد بمانند و تخليه نشوند، افزود: ما بايد علت اين معضل را پيدا کنيم. در همين راستا دولت در انتظار شنيدن حرف هاي کارشناسي کشاورزان، مراکز تحقيقاتي، دانشگاه‌ها و وزارتخانه اي است که نام زيبا و مقدس جهاد را با خود به همراه دارد.

دکتر روحاني از خاک و آب به عنوان دو سرمايه بزرگ و ارزشمند ياد کرد و با تاکيد بر ممانعت از تخريب خاک تصريح کرد: اين کار نياز به مراقبت و آموزش بسيار دارد. ما بايد رفتار خود را با زمين تنظيم کنيم و اجازه ندهيم بخش شهرسازي ما زمين هاي کشاورزي را تخريب کند و نبايد زمين درجه يک و دو کشاورزي تبديل به مسکن، بازار و شهر شود؛ چرا که اين نعمت بزرگي است که مجدد به دست نمي آيد.

وي افزود: خاک، آب و محيط زيست را امروز بايد حفظ کنيم اما گاهي مي بينيم که بين محيط زيست و کشاورزي رويارويي وجود دارد. ارتباط و اعتدال بايد بين صنعت و کشاورزي، محيط زيست و کشاورزي و همچنين کشاورزي و تجارت وجود داشته باشد.

رئيس قوه مجريه با تاکيد بر اين که بايد درآمد کشاورزان را افزايش دهيم، گفت: محصول کشاورزي در بازار مصرف کننده با قيمت نسبتا خوب و بالا به فروش مي رود. اين در حالي است که کشاورز محصول خود را با قيمت پايين مي فروشد و سود را واسطه گران مي برند.

وي به اهميت شبکه توزيع محصولات کشاورزي بين کشاورز و مصرف کننده اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزي و نهادهاي مربوط به توزيع و تجارت بايد در اين خصوص طراحي و تدبير کنند و بايد کار اجرايي و عملي انجام دهند.

رئيس جمهوري تصريح کرد: در کنار توليد بايد صنايع مکمل وجود داشته باشد که کار آنها را تکميل کند، چرا که گاهي محصول بايد تغيير کند و به محصول ديگري که داراي ارزش افزوده بالا است، تبديل شود، گاهي بايد کار برندسازي انجام شود. چرا که بازاريابي يکي از اساس و ارکان است.

وي با تاکيد بر اين که بايد صنعت و خدمات به کشاورزي متصل شوند، گفت: در غير اين صورت کشاورزي سودآور نيست و سود کشاورز زماني است که او هم در تجارت، برند و صادرات، سهم داشته باشد. بايد اين کار را انجام دهيم، در غير اين صورت کشاورز کار را رها مي کند.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه اگر بتوانيم 10 درصد در مصرف آب صرفه جويي کنيم، شرايط کشور متحول مي‌شود، گفت: حرکت بسيار خوبي در اين زمينه آغاز شده که انشاءالله آثار آن امسال و سال هاي آينده در استان هاي مختلف قابل مشاهده خواهد بود.

وي تصريح کرد: دولت کارهاي بزرگي در 16 ماه گذشته در حوزه آب انجام داده است که کشاورزان بايد از آن مطلع باشند ولي رسانه ها چندان به دولت کمک نمي کنند و صدا وسيما الحمدالله از 100درصد فرصت انتقاد عليه دولت استفاده مي کند که خوب هم هست، دستشان درد نکند.با اين وجود در بيان خدمات دولت نمي دانم چگونه است که گاهي مشکل پيش مي آيد، تقصير کسي هم نيست، زبان حرکت نمي کند که بگويد دولت چه کرده و خدماتش چيست؟ لابد جايي در دوربين ها يا در فرستنده‌هايشان مشکل دارند که خدمات دولت منعکس نمي شود.رئيس دولت يازدهم افزود: درخصوص قيمت محصولات کشاورزي هم قدم هاي بسيار خوبي برداشته شده است.

تعيين قيمت خريد تضميني و پرداخت به موقع آن به کشاورزان، آماده کردن ماشين آلات کشاورزي و اعطاي وام به کشاورزان کار بسيار خوبي است که انجام شده و دولت تمام توان خود را به کار گرفته و خواهد گرفت تا حوزه کشاورزي رونق گيرد.

وي با تاکيد بر اين که بايد دروازه صادرات را باز کنيم، گفت: اگر مشکل يا موانعي وجود دارد بايد آن را رفع کنيم. محصولات را در بازارهاي منطقه و جهان مشخص و کشاورزي مان را متحول کنيم.روحاني افزود: دولت مي‌داند که کشاورزي ستون اصلي امنيت اقتصاد و توسعه کشور است.

به همين دليل دولت، تمام تلاش خود را به کار گرفته که ارزش افزوده انواع محصولات کشاورزي ، دامي و صيادي را بالا ببرد تا شرايط و جاذبه لازم براي حرکت بيشتر کشاورزان فراهم شود.

مهندس محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي هم در اين مراسم گفت: بهره برداران بخش کشاورزي سال گذشته 10 درصد بارندگي کمتر از سال ماقبل آن (91) و در کنار آن دو شوک اقليمي سرمازدگي در اواخر زمستان و گرمازدگي در تابستان را تجربه کردند.

اما با اين حال گندمکاران ما توانستند نسبت به سال زراعي گذشته 2 ميليون تن بيشتر گندم توليد کنند.

وي اظهار داشت: امسال 6 ميليون و 800 هزار تن گندم در کشور خريداري شده، اين در حالي است که در سال زراعي گذشته تنها 4 ميليون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان خريداري شده بود.

به گفته وزير جهادکشاورزي، در حالي که متوسط توليد گندم آبي در هر هکتار3740 تن است، کشاورز نمونه در اين بخش موفق به برداشت 12 هزار و420 تن محصول شده است.همچنين در بخش گندم ديم رکورد6736 تن برداشت محصول توسط کشاورز نمونه در حالي به دست آمده که متوسط برداشت اين محصول در هر هکتار 1085 تن است.در بخش برنج هم رکورد 13 هزار تن برداشت توسط کشاورز نمونه به دست آمده که متوسط توليد محصول در هر هکتار4784 تن است.

وي ادامه داد: متوسط برداشت محصول پنبه وش در هر هکتار2300 تن است ولي کشاورز نمونه امسال موفق به برداشت7500 تن محصول در هر هکتار شده است. در توليد ذرت دانه اي هم برداشت کشاورز نمونه حدود 5/2 برابر متوسط کشور است. همچنين متوسط برداشت سيب درختي در هر هکتار 14 هزار تن است، ولي کشاورز نمونه امسال به رقم قابل توجه 166 هزارتن در هکتار دست يافته است.

نامبرده اضافه کرد: هم اکنون در تلاش هستيم در برخي محصولات که کمتر در بازارهاي جهاني حضور داشتيم بتوانيم حضور فعال تري پيدا کنيم، به طوري که هم اکنون لبنيات از جمله شير و فرآورده هاي لبني بيش از تقاضا توليد مي شود.

به گفته وي، 468 تن لبنيات معادل شير و فرآورده هاي لبني امسال به خارج کشور صادر شده که نشان مي‌دهد 100 هزار تن از سال قبل بيشتر بوده است.

حجتي درباره صادرات مرغ گفت: هم اکنون دو ميليون تن مرغ در کشور توليد مي شود که ايران ظرفيت افزايش اين توليد به 3 ميليون تن را دارد و اين در حالي است که سال گذشته 30 هزار تن از اين محصول صادر شده و با تلاش هاي صورت گرفته امسال ميزان صادرات مرغ به 51 هزار تن رسيده است.

وي درخصوص ميزان صادرات تخم مرغ هم گفت: با اقدامات صورت گرفته صادرات تخم مرغ از 24 هزار تن سال گذشته امسال به 37 هزار تن رسيده است.وزير جهادکشاورزي افزود: وزارت جهادکشاورزي در زمينه حفظ آب و خاک، تامين آب مورد نياز و بهره برداري مناسب از آن برنامه هايي را به طور جدي در دستور کار دارد.

وي اضافه کرد: سال گذشته (92) 1900 ميليارد تومان اعتبارات عمراني به بخش آب و خاک، تامين آب و بهره برداري از آن اختصاص يافت. اما با عنايت دولت يازدهم امسال اين رقم به 4800 ميليارد تومان رسيده است.

شايان ذکر است که در اين مراسم 64 کشاورز نمونه کشور معرفي شدند که به نمايندگي از اين تعداد 10 نفر موفق به دريافت تقدير نامه از رئيس جمهوري شدند.داود صبوري توليدکننده گندم آبي از خراسان رضوي، دوست علي شکري توليدکننده برنج از مازندران، مهدي غفاريان باغدار نمونه پسته از کرمان، سيدجلال کافي رنجبر توليدکننده انارازاستان فارس، سيدميرزا ابوالفضل جاويد حسيني گاودار نمونه از استان تهران، عبدالرحمان علوي مرغدار نمونه از کردستان، خسرو منادي پرورش دهنده ميگواز خوزستان، ماريه کرد زن عشاير نمونه از سيستان و بلوچستان، احمد بابازاده صنوبرکارنمونه از گيلان و حاجي نظر شيرمحمدي بهره بردار نمونه آب و خاک از استان گلستان در اين مراسم مورد تقدير قرار گرفتند.


نوشته شده در   دوشنبه 8 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode