ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 دي 1393     |     کد : 82562

نمايش توانمندي‌هاي ارتش در رزمايش محمد رسول‌الله

نيروهاي زميني و دريايي وهوايي شركت‌كننده در رزمايش بزرگ ارتش به همراه قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) با عنوان محمدرسول الله (ص)...

نيروهاي زميني و دريايي وهوايي شركت‌كننده در رزمايش بزرگ ارتش به همراه قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) با عنوان محمدرسول الله (ص) ديروز در دومين مرحله اين رزمايش در وسعتي بالغ بر دوميليون و200هزار کيلومتر مربع عمليات پرواز پهپادهاي انتحاري نيروي زميني، پدافند هوايي و پشتيباني يگان‌هاي زميني توسط جنگنده‌ها، عملياتي شدن خودرو مين ريز، بكارگيري سلاح تك تيرانداز شاهد، اجراي تاكتيك‌هاي جديد رزمي، مانوربالگردهاي کبرا و 214، رزم نيروهاي ويژه، شليك موشك تاو و سهند رابه نمايش گذاشتند.

مرحله دوم اين رزمايش صبح ديروز درمنطقه عمليات جاسك با حضور فرماندهان ستاد کل نيروهاي مسلح و ارتش جمهوري اسلامي برگزار شد.‏

رزمايش مشترک نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران از شرق تنگه هرمز تا مدار 10 درجه شمالي اقيانوس هند تا دهم دي جاري ادامه دارد.

مرحله نخست اين رزمايش صبح پنجشنبه با گسترش نيروي زميني، سرويس خبر: نيروهاي زميني و دريايي وهوايي شركت‌كننده در رزمايش بزرگ ارتش به همراه قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) با عنوان محمدرسول الله (ص)ديروز در دومين مرحله اين رزمايش در وسعتي بالغ بر دوميليون و200هزار کيلومتر مربع عمليات پرواز پهپادهاي انتحاري نيروي زميني، پدافند هوايي و پشتيباني يگان‌هاي زميني توسط جنگنده‌ها، عملياتي شدن خودرو مين ريز، بكارگيري سلاح تك تيرانداز شاهد،اجراي تاكتيك‌هاي جديد رزمي،مانوربالگردهاي کبرا و 214، رزم نيروهاي ويژه، شليك موشك تاو و سهند رابه نمايش گذاشتند.

مرحله دوم اين رزمايش صبح ديروز درمنطقه عمليات جاسك با حضور فرماندهان ستاد کل نيروهاي مسلح و ارتش جمهوري اسلامي برگزار شد.‏

رزمايش مشترک نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران از شرق تنگه هرمز تا مدار 10 درجه شمالي اقيانوس هند تا دهم دي جاري ادامه دارد.

مرحله نخست اين رزمايش صبح پنجشنبه با گسترش نيروي زميني، استقرار يگان‌هاي قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء و يگان‌هاي نيروي دريايي با پشتيباني نيروي هوايي برگزار شد.فرض تاکتيکي اين رزمايش درروز نخست اين بود که نيروهاي دشمن، پس ازدرگيري با نيروي دريايي، خود را به ساحل مي‌رسانند و نيروها، ابتدا دشمن را تثبيت وسپس به آنها صدمه خواهند زد.

قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء با استفاده از دو قرارگاه اصلي و تاکتيکي، برقراري ارتباط امن، چند لايه ومقابله با ايجاد اختلال الکترونيکي دشمن، يگان‌هاي زميني ودريايي حاضر درمنطقه را پشتيباني مي‌کند.جنگنده‌هاي اف 4 و ميراژ نيروي هوايي هم پشتيباني يگان‌هاي نيروي زميني ارتش را برعهده داشتند.

فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: رزمايش محمد رسول الله(ص) به لحاظ حجم نيرو و حضور نيروهاي چهارگانه و فرماندهي ستاد ارتش، بعد از انقلاب بي سابقه است.

اميرسرتيپ «احمدرضا پوردستان» در حاشيه دومين روز اين رزمايش به خبرنگاران گفت: اين رزمايش نشان داد ارتش از قابليت بالايي در حراست از مرزهاي کشور برخوردار است.

وي با تأکيد بر اينکه انگشت سربازان روي ماشه است، گفت: تاکتيک‌هاي پيشرفته و تجهيزات جديد توسط نيروهاي کارآمد در اين رزمايش به خوبي آزمايش شد و مسئولان قرارگاه خاتم الانبيا(ص) و ستادکل نيروهاي مسلح هم از نزديک آنها را نظاره کردند.

پوردستان تأکيد کرد: اين رزمايش يک پيام براي دشمنان داشت و آن اينکه اعلام کرد ما آماده مقابله‌ايم و پيامش براي دوستان ما صلح و دوستي و امنيت بود‏.

‏ فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: خودرو مين ريز براي نخستين بار در رزمايش مشترک نيروهاي ارتش جمهوري‏‎ ‎اسلامي ايران با نام محمد رسول الله (ص) استفاده شد‎.‎پوردستان اظهارداشت‏‎ ‎‏:اين خودرو مين ريز در مدت کوتاهي مي‌تواند‎ ‎سطح گسترده‌اي را مين ريزي کند‎.

‎وي افزود: سلاح تک تيرانداز شاهد‎ ‎که مي‌تواند در فاصله سه کيلومتري هدف گيري کند و حتي بر ضد بالگرد و زره‎ ‎مورد استفاده قرار گيرد در اين رزمايش استفاده شد.‏

فرمانده‎ ‎نيروي زميني ارتش اضافه کرد‏‎: ‎سلاح 6 لول محرم، خودرو تاکتيکي نينوا و‏‎ ‎موشک ضد زره دهلاوي هم در اين رزمايش آزمايش شدند.‏امير پوردستان ادامه داد‎: ‎سلاح ضد زره توفان که توسط بالگرد تيراندازي مي‌شود نيز در اين رزمايش مورد استفاده قرار مي‌گيرد‎.‎وي‎ ‎با تأکيد بر اين که نيروي زميني ارتش در رزمايش محمد رسول الله (ص)، بخشي‏‎ ‎از توان خود را به کار گرفته است، افزود:‏‎ ‎بالگردهاي اين نيرو که‎ ‎ارتقا يافته و به سيستم پرواز در شب و سلاح‌هاي پيشرفته مجهز شده اند هم ‎در اين رزمايش به کار گرفته مي‌شوند‎.

‎‏ * پهپاد انتحاري ‏

پوردستان اظهارداشت: يکي از ماموريت‌هاي نيروي زميني در اين رزمايش استفاده از پهپاد‌هاي نيروي زميني است.ما در

دو مرحله از پهپادهاي نيروي زميني استفاده مي‌کنيم که در مرحله نخست پهپادهاي ما نقش دشمن را ايفا کرده و در مرحله دوم پهپادهايي در نقش نيروهاي خودي به پرواز درمي آيند.‏

فرمانده نيروي زميني ارتش اضافه کرد: با قابليتي که در صنعت وجود دارد، برد پهپادهاي ما بيشتر شده و قابليت عملياتي آنها ارتقا يافته است.اين پهپادها نسبت به گذشته بار بيشتري را حمل مي‌کنند و دوربين‌هايي با کيفيت بيشتري را به همراه دارند.

پوردستان با بيان اين که پهپاد انتحاري براي نخستين بار در اين رزمايش مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: اين پهپاد مي‌تواند براي حمله به اهداف هوايي و زميني استفاده شود و مي‌تواند در صورت ديدن يک هدف مشکوک به آن حمله کند.وي اين پهپاد را بمب متحرک توصيف کرد.‏

‏*اجراي 27 تاکتيک جديد ‏

جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران هم اعلام کرد: 27 تاکتيک جديد در رزمايش محمد رسول الله (ص) توسط 27 رسته نيروي زميني ارتش اجرا مي‌شود.

امير سرتيپ کيومرث حيدري گفت: در اين رزمايش از انواع سلاح‌ها همچون تيربار اخگر و تک تيرانداز شاهد، انواع منحني زن‌ها، موشک‌ها، بالگرد‌ها، توپ‌ها و تانک‌هاي خود استفاده مي‌کنيم.

وي گفت: داوراني در اين رزمايش تعيين شده‌اند که به بررسي عملکردها، تاکتيک‌ها و سلاح‌هاي جديد مي‌پردازند تا نقاط ضعف و قوت آنها را بررسي کنند.

*‌عمليات بالگردهاي کبرا و 214 هوانيروز ‏

سه بالگرد کبرا و 214 هوانيروز ارتش ديروز در دومين روز از رزمايش گسترده محمد رسول الله(ص) اقدام به پشتيباني از يگان‌هاي رزمي و پياده کرد.اين بالگردها با شليک موشک تاو (توفان) اهداف زميني دشمن فرضي را مورد هدف قرار داده و اجازه پيشروي نيروهاي دشمن فرضي تا سر پل ( يک منطقه راهبردي در سناريوي تعريف شده است )را ندادند. اين بالگردها ضمن اجراي عمليات پشتيباني در اجراي آتش از تکنيک دايوينگ (شيرجه) استفاده کردند.در بخش ديگري از اين عمليات، بالگرد 214 با پشتيباني دو فروند بالگرد کبرا بر روي زمين نشست و عمليات امداد و نجات را با موفقيت انجام داد.‏موشک تاو ايراني (توفان) ساخته شده به دست متخصصان داخلي است که چهار کيلومتر بُرد عملياتي دارد.

*حضورنيروهاي ويژه ارتش ‏

فرمانده تيپ 65 نوهد نيروي زميني ارتش گفت: نيروهاي ويژه نيروي زميني ارتش آماده حضوردرهر نوع عمليات در هر کجا که لازم باشد، هستند.

امير سرتيپ دوم «نوذر نعمتي» پس از انجام عمليات فرود نيروي ويژه در منطقه رزمايش محمد رسول الله (ص) گفت: پرسنل تيپ 65 نوهد نيرويي هستند که دوره‌هاي ويژه را طي کرده و با تمام تجهيزات مي‌توانند در هر منطقه که لازم باشد، حضور پيدا کنند.وي افزود: تيپ 65 نوهد با توجه به نيروهايي که دارد مي‌تواند نيازهاي عملياتي ايران را در هر محلي برآورده کند و ما اين توان را داريم که انواع نفوذها را از راه هوا، دريا و خشکي عملياتي کنيم.

امير نعمتي ادامه داد: نيروهاي نوهد در هر عمليات با نفوذ در پشت خط دشمن، ضربات سنگيني را به آنها وارد مي‌کنند.همچنين مي‌توانند عمليات آزادي گروگان و مبارزه با اقدامات تروريستي را اجرا کنند.نيروهاي ويژه تيپ 65 نوهد توسط هواپيماي ترابري 130 -‏C‏

در منطقه رزمايش فرود آمده و دست به عمليات زدند.

*رزم دريايي

همزمان با مرحله زميني رزمايش انواع واحد‌هاي شناور نيروي دريايي و يگان‌هاي پروازي اين نيرو به مناطق تعيين شده عزيمت و سامانه‌هاي پدافند هوايي با برد مختلف در مناطق تعيين شده مستقر و تمرين انواع جنگنده‌هاي هوايي اجرا شد. ‏

بنابر اعلام امير سرتيپ «عبدالرحيم موسوي» فرمانده رزمايش «محمد رسول الله(ص)»، اين رزمايش بر اساس تهديدات واقعي و با بکارگيري تجهيزات واقعي توسط قرارگاه «ذوالفقار» طرح ريزي و هدايت مي‌شود. ‏

‏ *شليک موفق موشک‌ها‏

موشک‌هاي ضد زره دهلاويه و توفان، ديروز در جريان اجراي ماموريت يگان‌هاي رزم زميني ارتش در رزمايش محمد رسول الله (ص)

از زمين و هوا شليک شدند.موشک ضد زره توفان علاوه بر شليک توسط يگان‌هاي زميني، از روي بالگرد هم شليک شد و با موفقيت به هدف اصابت کرد.

يگان‌هاي نيروي زميني ارتش، پرنده دشمن فرضي را در رزمايش محمد رسول الله (ص) با موشک دوش پرتاب سهند مورد هدف قرار دادند.موشک دوش پرتاب سهند، يک وسيله آتش مطمئن است که براي پشتيباني هوايي از يگان‌هاي رزمي و منابع حياتي کشور در مقابل حمله هوايي دشمن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين جنگ افزار عليه هدف‌هاي هوايي که در سقف پرواز کوتاه استفاده مي‌شوند به کار مي‌رود.

*رونمايي از سلاح آذرخش ‏

سلاح آذرخش توسط سازمان جهاد خودکفايي نيروي زميني ارتش توليد شده و نمونه اوليه و طراحي شده آن در حاشيه دومين روز از رزمايش مشترک نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران رونمايي شد.اين سلاح نمونه بهينه سازي شده سلاح ژ3 است که توانايي‌هاي آن نسبت به نمونه پيشين ارتقا يافته است.کاهش وزن و افزايش قدرت هدف گيري از جمله قابليت‌هاي اين سلاح است.

* اجراي آتش با تانک ‏T-72S‏ ايراني

تانک ‏T-72S‏ ايراني با گلوله‌هاي هدايت شونده هم در اين رزمايش به اجراي آتش پرداخت. اين تانک يکي از پيشرفته‌ترين تانک‌هاي موجود در نيروهاي مسلح است و صفر تا صد آن توسط متخصصان داخلي ساخته شده است.جا به جايي سريع، چالاکي و حجم آتش بسيار بالا از ويژگي‌هاي بارز اين خودرو زرهي است. تانک ‏T-72S‏ از سامانه‌هاي بسيار پيشرفته‌اي همچون مسافت ياب ليزري، زره واکنشي و سامانه گلوله گذاري خودکار برخوردار است. اين تانک به سهولت قابليت درگير شدن با اهداف ثابت و متحرک را دارد و مي‌تواند در حال حرکت شليک کنداين خودرو زرهي قابليت شناسايي و درگيري با اهداف را تا شعاع پنج کيلومتري دارد و بُرد مفيد گلوله توپ آن حدود 11 کيلومتراست. اين تانک که از سامانه خرج موشکي هدايت شونده استفاده مي‌کند در صورت جا به جايي اهداف، قدرت هدايت گلوله را پس از شليک تا نقطه اصابت دارد. به نحوي که اگر هدف پس از شليک گلوله حرکت کند فرمانده تانک مي‌تواند گلوله رها شده را تا نقطه اصابت به سمت هدف هدايت کند.اين تانک داراي سه خدمه، راننده، توپچي و فرمانده است و در کمتراز يک دقيقه توانايي شليک سه تا چهار گلوله را دارد.تانک ‏T-72S‏ از سامانه هوشمند انتخاب خرج سلاح متناسب با اهداف برخوردار است و با توجه به نوع هدف، گلوله مورد نظر را انتخاب مي‌کند به اين ترتيب که وقتي گلوله توسط خدمه انتخاب مي‌شود صفحه هوشمند اين سامانه مي‌چرخد و گلوله انتخابي را با توجه به خرج موشکي انتخاب کرده و در جهت شليک بارگذاري مي‌کند.‏

‏*برنامه‌هاي نيروي هوايي ‏

سخنگوي نيروي هوايي ارتش (نهاجا) برنامه‌هاي پنج گانه اين نيرو در رزمايش محمد رسول الله (ص) را اعلام کرد.

امير سرتيپ حسين چيت فروش اظهار داشت: بخشي از هواپيماهاي ما در قالب نيروي دشمن به پرواز درآمده و وارد منطقه مي‌شوند ودر پاسخ به اين حملات بخشي ديگري از نيروهاي خودي پرواز کرده و عمليات تعقيب و گريز هوايي را به اجرا مي‌گذارند.وي اضافه کرد: در بخش سوّم نيروي هوايي ارتش هواپيماهاي «پي. تي.اف» از تنگه هرمز تا درياي عمان پرواز کرده و به شناسايي شناورهاي سطحي و زير سطحي مي‌پردازند تا به يگان‌هاي نيروي دريايي اطلاعات لازم را ارسال کنند.

وي ادامه داد: هواپيماهاي ترابري ‏C-130‎‏ نيروي هواي ارتش در بخش چهارم برنامه‌هاي اين نيرو به پرواز در آمدند و عمليات چترريزي را براي حمايت از نيروي زميني به اجرا گذاشتند.‏

امير چيت فروش گفت: بخش پنجم از هواپيماهاي ما در حال آماده باش هستند تا به پشتيباني نيروها بپردازند.

* قرارگاه اميد پدافندهوايي ‏

امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) هم با تشريح برخي از اقدامات اين قرارگاه در رزمايش محمد رسول الله (ص) گفت: قرارگاه اميد قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) که متشکل از فرماندهان جوان است در برخي از روزها هدايت و حتي تطبيق کل رزمايش پدافند هوايي براي نيروها را بر عهده خواهد گرفت.وي افزود: اين موضوع يکي از تدابير رهبر معظم انقلاب اسلامي‎ ‎است که فرمانده کل ارتش آن را تببين و به ما ابلاغ کرده است.اميراسماعيلي گفت: قرارگاه پدافند هوايي

خاتم الانبيا(ص) پوشش هوايي رزمايش را بر عهده دارد.

وي افزود: زماني که نيروي دريايي شناورها و نيروي زميني تيپ‌هاي خود را اعزام مي‌کنند و يا نيروي هوايي قصد انجام ماموريتي را دارد بايد تمام محوطه توسط سامانه‌هاي کشف، رهگيري و انهدام پدافند هوايي رصد لحظه به لحظه شود.

فرمانده قرارگاه پدافندهوايي خاتم الانبيا(ص) با اشاره به اينکه قرارگاه پيش از اين هم رزمايش‌هايي را به صورت مستقل برگزار کرده است، اظهارداشت: در اين رزمايش‌ها ما بيشتر نقش مدافع از حوزه سرزميني و صد مايل خارج از مرزهاي کشور در بحث کشف و شناسايي را بر عهده داشتيم. وي در ارتباط با وضع نيروهاي حاضر در رزمايش گفت: 3000 نيروي ارتش و سپاه زير نظر قرارگاه پدافندهوايي خاتم الانبيا(ص) به صورت مستقيم در منطقه رزمايش حضور دارند.امير اسماعيلي ادامه داد: حدود 10 هزار نفر از نيروهاي ارتش و سپاه زير نظر اين قرارگاه که سامانه‌هاي پدافندي سپاه و ارتش و شبکه يکپارچه پدافند کشور را کنترل مي‌کنند نيز به صورت سامانه‌هاي عقبه عمليات اصلي را در جاسک، چابهار و

بندر عباس پشتيباني مي‌کنند.

*رصدهوايي رزمايش

وي گستردگي حضور قرارگاه پدافند را يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين رزمايش بر شمرد و گفت: قرارگاه پدافند هوايي در رزمايش محمد رسول الله (ص) 133 هزار کيلومتر مربع در خشکي و 162 هزار کيلومتر مربع در آب‌هاي درياي عمان و خليج هميشه فارس را تحت رصد دارد.

*‏بازتاب رزمايش بزرگ ارتش ‏

رسانه‌هاي مختلف بين‌المللي و منطقه‌اي به پوشش خبري رزمايش بزرگ ارتش جمهوري اسلامي ايران با نام محمد رسول‌الله(ص) پرداختند.

خبرگزاري آمريکايي آسوشيتد پرس نوشت: ارتش ملي ايران يک رزمايش بزرگ نظامي نزديک تنگه استراتژيک هرمز در مدخل خليج فارس آغاز کرده است. ‏

شبکه خبري فاکس‌نيوزهم اعلام کرد: اين رزمايش به‌مدت يک هفته در 527 هزار کيلومتر‌مربع در بخش‌هاي شمالي اقيانوس هند، درياي عمان و نيز بخش‌هاي شرقي گذرگاهي که يک‌پنجم نفت جهان را تأمين مي‌کند برگزار خواهد شد

خبرگزاري روسي ايتارتاس نيز در خبري با تيتر «ايران تسليحات جديدي آزمايش مي‌کند» نوشت: نيروهاي نظامي ايران رزمايش محمد رسول‌الله(ص) را با حضور همه نيروهاي رزمي آغاز کرده است. روزنامه جروزالم پست اسرائيل با بيان «ايران در رزمايش شش‌روزه و گسترده قدرت نظامي خود را به رخ مي‌کشد» نوشت:فرمانده ارتش ايران اعلام کرد که ايران مي‌خواهد از طريق اين رزمايش پيام صلح و دوستي به همسايه‌هاي خود بفرستد.

روزنامه يديعوت‌آحارانوت ديگر روزنامه اسرائيلي بود که ضمن پوشش خبري اين رزمايش نوشت: «ايران تمرين نظامي گسترده‌اي را آغاز کرده است».

خبرگزاري جهان ترکيه نوشت: ارتش ايران يک رزمايش بزرگ نظامي را از صبح 25 دسامبر نزديک تنگه هرمز که يک‌پنجم از نفت جهان از آن عبور مي‌کند آغاز کرده است.

روزنامه الحيات نوشت: رزمايش از هرمز تا خليج عدن، رزمايش منحصر به فردي است که تمام يگان‌هاي هوايي، دريايي و زميني ارتش ايران به اضافه نيروهاي سپاه پاسداران در جنوب و شرق کشور در آن شرکت دارند.‏

المنارهم گزارش داد: ارتش ايران رزمايش خود در جنوب شرق کشور را ادامه مي‌دهد. اين رزمايش با مشارکت نيروي زميني و پشتيباني نيروي هوايي برگزار شده و آموزش جنگ الکترونيکي را نيز شامل مي‌شود.


نوشته شده در   شنبه 6 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode