ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 دي 1393     |     کد : 82489

رئيس جمهوري : همه بايد براي ايجاد فضاي سالم فرهنگي تلاش كنيم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحسن روحانی در جریان یازدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان خراسان جنوبی در جلسه توسعه و سرمایه گذاران این استان که در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی برگزار شد ،با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارآفرینان و سرمایه گذاران استانی اظهار داشت: ما در کشور باید به نقطه‌ای برسیم که در آن تولیدگر منتظر دولت نباشد، بلکه دولت منتظر فعالیت تولیدگر باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحسن روحانی در جریان یازدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان خراسان جنوبی در جلسه توسعه و سرمایه گذاران این استان که در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی برگزار شد ،با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارآفرینان و سرمایه گذاران استانی اظهار داشت: ما در کشور باید به نقطه‌ای برسیم که در آن تولیدگر منتظر دولت نباشد، بلکه دولت منتظر فعالیت تولیدگر باشد.

وی با بیان این‌که امروز در بخش تولید کشور با موانع و مشکلات بسیاری مواجه است افزود: اگر تولید نتواند در بازار مصرف جای پای محکمی برای خود بیابد و سرمایه‌ای که برای تولید مصرف شده است را با سود قابل قبولی بازگرداند، دچار مشکلاتی می‌شود.

روحانی اضافه کرد: نمی توان تنها به گوشه ای برویم و دروازه ها را قفل کنیم و بگوییم ما می خواهیم در همه چیز خودکفا باشیم.

وی ادامه داد: خوداتکایی و خودکفایی بسیار خوب است اما بعضی چیزها شدنی نیست و هیچ کشوری نیست که بگوید در تامین تمام نیازهایم خودکفا هستم چرا که بعضی اوقات تهیه تمام چیزها که مورد نیاز است صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس جمهور ی با تاکید بر این‌که باید در کشور چرخه تولید را به گونه‌ای به حرکت در آوریم که طی آن هم مردم نسبت به تولید تشویق شوند و هم تولید مشوقی برای آن‌ها باشد، به مسیر کشور در سال‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: مسیری که در سال‌های گذشته در کشور وجود داشته، بی‌تردید دارای اشکالاتی است. امروزهم این مسیر خالی از این اشکالات نیست و باید نسبت به برطرف کردن آن‌ها تلاش کنیم. در سال‌های گذشته نفت را زیاد و گران می‌فروختیم و سپس به واردات روی می‌آوردیم و بازار را با اجناس وارداتی پر می‌کردیم. در این دوران ممکن بود مردم در کوتاه مدت بتوانند اجناسی با قیمت مناسب‌تر خریداری کنند.

وی اضافه کرد: در سال‌های قبل اساس ادارات دولتی حتی در بخش وزارتخانه‌های اقتصادی، بیشتر بر مبنای واردات بنیانگذاری شده بود.

روحانی با بیان این‌که کارشناسان ما در بحث صادرات نه به اندازه کافی کار بلد هستند و نه طرف خود را می‌شناسند، اظهارنظر کرد:‌ کارشناسان ما در دستگا‌ه های اداری و اقتصادی نسبت به واردات از آگاهی و تخصص بالایی برخوردار ند، اما متاسفانه در صادرات نه اطلاعات کافی دارند و نه طرف خود را می‌شناسند.

وی با تاکید بر این‌که باید بتوانیم بازارهای جهانی را فتح کنیم خاطرنشان کرد: امروز فتح بازارها برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .ما باید بتوانیم بازارهای خود را در بخش داخلی و خارجی فتح کنیم ،چرا که اگر تولید صرفا به داخل اختصاص یابد، راه درست خود را پیدا نخواهد کرد و اقتصاد زمانی پامی‌گیرد که در یک شرایط رقابتی قرار بگیرد.

روحانی با بیان این‌که ممکن است در کشور برخی مردم تصور کنند که دولت صاحب مملکت است و آن‌ها رعیت هستند تصریح کرد: صاحب کشور مردم هستند و دولت و دستگاه‌های حکومتی یا خادم مردم هستند یا اگر این گونه نباشند خائن به آن‌ها هستند؛ چرا که دستگاه‌ها باید بپذیرند که صاحب کشور مردم هستند و دولت برای کمک و مساعدت به آن‌ها وارد می‌شود.

رئیس جمهوری با بیان این‌که دولت برای ایفای این نقش خود در دوران گذار قرار دارد خاطرنشان کرد: هنوز به نقطه مطلوب خود که در آن دولت حداقل‌های اقتصاد را انجام دهد و حداکثرهای اقتصادی توسط مردم انجام بگیرد، دست پیدا نکرده‌ایم و امروز در شرایطی هستیم که دولت در بسیاری از امور حضور دارد و فعال است و در بسیاری از موارد هنوز انحصارها و رانت وجود دارد و شفافیت‌های لازم در بسیاری از موارد وجود ندارد

وی در ادامه گفت: فضای کشور باید آرام باشد . اقتصاد در جنگ و دعوا و درگیری پدید نمی آید و ما به هیچ وجه نمی گذاریم فضای کشور ناآرام باشد.

روحانی افزود: همه باید تلاش کنیم که فضای سالم فرهنگی را در کشور ایجاد کنیم. همه یکدیگر را نصیحت کنیم و عده ای فکر نکنند که آنها همه کاره اند و باید با نگاهی غضب آلود به جماعت بگویند این بشود و آن نشود .

وی گفت: وقتی فضا آرام، اسلامی ، انسانی و برادرانه باشد، کاراقتصادی هم راحت صورت می گیرد.

روحانی تاکیدکرد: رونق در کشور ما آغاز شده است و باید به رونق مستمر و توسعه پایدار تبدیل شود.

دکتر روحانی با اشاره به این که دنیای اقتصاد، دنیای رقابت است تصریح کرد:اقتصاد زمانی استحکام پیدا می‌کند که به دور از انحصار و رانت، رقابتی و آزاد باشد.

رئیس جمهوری ادامه داد: اگر مزایده‌ها و مناقصه‌ها به صورت واقعی برگزار شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

روحانی با اشاره به اینکه پایین آوردن نرخ تورم سخت است و نگهداشتن آن سخت تر ، گفت: می دانیم که در دنیای اقتصاد مسائلی وجود دارد که دست ما نیست؛ ما فروشنده نفت هستیم اما همه کاره بازار نفت نیستیم. در اجناس و کالاهای دیگر هم این تغییرات وجود دارد اما کالای نفت سیاسی تر از کالاهای دیگر است و زود بالا و پایین می شود.

وی گفت: یک سری مسائل در اختیار ما ست که تلاشمان را انجام می دهیم و بخشی از کارها هم به عهده فعالان اقتصادی است.

رئیس جمهوری با اشاره به این که کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم مورد تاکید قرار گرفته است گفت: البته خیلی از اقتصاددانان و غیراقتصاددانان به صورت مکتوب و حضوری به ما اعلام می کردند که باید تورم را رها کنید و از رونق شروع کنید و رونق مهمتر است؛ اما ما در این زمینه مشورت کردیم و به اینجا رسیدیم که اگر نرخ تورم ما 17 یا 18 درصد بود این نظریه درست و قابل قبول بود، اما ابتدا باید سراغ تورم برویم .

وی افزود: وقتی کار را شروع کردیم و تورم را کاهش دادیم همان دوستان گفتند امکان ندارد که بتوانید رکورد را کاهش دهید، اما مشورت کردیم و قول دادیم که در سال 93 رکود را مهار خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به لایحه خروج از رکود که در دولت یازدهم تدوین و به مجلس ارائه شده است گفت: لایحه خروج از رکود را اوایل مرداد تهیه و به مجلس تقدیم کردیم اما هنوز در مجلس است. از آن زمان می دانستیم که این لایحه خیلی سریع دست ما را نمی گیرد و قبل از این که مجلس به آن بپردازد، توانستیم بر رکود فائق آییم و باور این که از رکود خارج شدیم خیلی ما برای بعضی‌ها سخت بود .

وی گفت: قول دادیم که در بازار شاهد نوسانات شدید نباشیم که به این قول هم در حد توانمان عمل کرده و می کنیم.

روحانی با تاکید بر این که باید برای حل مشکلات‌مان برنامه ریزی کنیم گفت: باید همه توانمان را به کار بگيریم و از تجربه و دانشی که در اختیار داریم استفاده کنیم. البته برخی امور زیربنایی ممکن است برای بخش خصوصی سنگین باشد که ما باید آنها را به عهده بگيریم؛ ما در جاده‌سازی ها باید سرمایه گذاری کنیم

وی همچنین توسعه راه آهن و خطوط ریلی را با اهمیت قلمداد کرد و گفت: حمل و نقل ریلی خیلی می‌تواند به کشور ما کمک کند و یکی از برنامه های ما در استان خراسان جنوبی توسعه این مساله است و برای آن برنامه ریزی هایی انجام داده ایم و به دنبال فاینانس خارجی در این زمینه هستیم.

دکتر روحانی با تأکید بر این که مردم باید همواره در صحنه حضور مستمری داشته باشند، گفت:دولت‌ها گذرا هستند و این مردم هستند که همواره حضور داشته و باید تا آخر بر کار دولت نظارت کنند، کار مردم تنها در روز رأی‌گیری نیست، بلکه باید، دولت را هدایت و نقد کنند و راه‌حل ارائه دهند و در مقابل وظیفه شرعی و قانونی دولت این است که انتقادها را بپذیرد.

رئیس جمهوری افزود: یکی از فلسفه‌ های سفرهای استانی این است که صداهای متنوع مردم شنیده شود.

دکتر روحانی با اشاره به وظایف متقابل دولت و مردم در عرصه اقتصاد، اظهار داشت: وظیفه اصلی دولت این است که ثبات اقتصادی ایجاد ، زیرساخت‌ها را مهیا و امنیت و ثبات برقرار کند ، چرا که معتقدیم تغییرات متعدد و بی‌ثباتی اقتصادی بزرگترین مشکل را در زندگی و فعالیت مردم ایجاد می‌کند.

آغاز رونق اقتصادی کشور با رشد ۴درصدی

رئیس جمهوری دیروز در اجتماع بزرگ مردم استان خراسان جنوبی در بیرجند اعلام کرد : تازه ترین آمار بانک مرکزی نشان می دهد در سه ماه دوم امسال هم اقتصاد کشور رشد مثبت داشته و در مجموع رقم رشد اقتصادی در نیمه نخست سال ، ۴درصد بوده که به معنی آغاز رونق اقتصادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی گفت: دولت موفق شد رقم تورم را به ۱۷درصد کاهش دهد

رئیس جمهوری، گسترش و تقویت روزافزون امید، وحدت، انسجام و یکپارچگی را مهمترین شرط پیشرفت و توسعه کشور دانست و اظهارداشت: اگر احیاناً در مسائل جزیی اختلاف هایی وجود دارد، باید آن را کنار بگذاریم چرا که همه اهل یک کشور و زیر پرچم جمهوری اسلامی و خیمه اسلام و ایران زندگی می‌کنیم و همگی به قانون اساسی و رهبری پایبندیم .

روحانی با بیان این که افتخار ما این است که مسلمان و ایرانی هستیم، گفت:‌ نباید لکه‌های سیاه را نگهداشت و باید اجازه داد آفتاب این لکه‌های سیاه را پاک و سفید کند.رئیس دولت یازدهم ، رکود را یکی از معضلات بزرگ کشور دانست و گفت: در سال‌های گذشته به تعبیر اقتصاددانان رشد منفی داشتیم؛امادر سه ماه نخست امسال با محاسبات بانک مرکزی توانستیم نسبت به سه ماه نخست پارسال از رشد و حرکت به جلو برخوردار باشیم و رشد سه ماه نخست امسال بالای ۴درصد بود، در حالی که در دوسال گذشته یعنی سال ۹۱و ۹۲رشد منفی داشتیم .

رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: در سه ماه نخست امسال از رکود عبور کرد یم و این آغاز رونق و شکوفایی و حرکت به جلو بود و امروز با افتخار اعلام می‌کنم که براساس آمار بانک مرکزی در سه ماه دوم امسال هم از رشد مثبت برخوردار بودیم.

روحانی گفت: ملت بدانند همه پیشرفت کشور در ۱۶ماه گذشته به دست توانمند آنها انجام شده است و دولت به عنوان خادم این ملت به دنبال آن است که اهداف، مطالبات و نظر مردم را با کمک، همت و هدایت مردم به پیش ببرد.

رئیس جمهوری با بیان این که براساس آمار بانک مرکزی، در حوزه های نفت و گاز، معادن، صنعت، خدمات، کشاورزی و حتی مسکن دارای پیشرفت بوده‌ایم، اظهار داشت: امروز حرکت در زمینه ساخت و ساز مسکن با توجه به بودجه عمرانی اختصاص یافته، آغاز شده است .

رئیس جمهوری در زمینه نفت و گاز اظهارداشت: تا پایان سال ،تولید گاز کشور روزانه 100 میلیون متر مکعب افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر چه شرایط جهانی و توطئه برخی کشورها قیمت نفت را کاهش داده است، اما به فضل الهی و با همت و کوشش مردم از این مشکلات هم به خوبی عبور خواهیم کرد و بی‌تردید قیمت نفت هم به صورت فعلی باقی نخواهد ماند هر چقدر هم توطئه کنند، افق آینده ما روشن است و ملت ایران در تمامی صحنه‌ها پیروز خواهد بود، به شرط آنکه امید، وحدت و یکپارچگی خود را روز به روز بیشتر کنیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: این دولت در زمینه به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران و پیشبرد سیاست خارجی و در عرصه‌های اقتصادی، نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری، فرهنگی، علم و دانش و اقتصاد دانش بنیان ، هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.

روحانی خطاب به ملت ایران گفت: با اقدام های دولت یازدهم امروز بعد از ۱۶ماه اعلام می‌کنم که در ایران همه زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند و این افتخار برای نخستین بار در ایران به دست دولت یازدهم و همت شما مردم اجرایی شده است.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در زمینه امنیت غذایی هم قشرهای کم‌درآمد و محروم و همه کسانی که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، سبد کالایی را امسال و سال آینده دریافت خواهند کرد.

روحانی افزود: دولت در زمینه سلامت هم گام بسیار بلندی برای کم کردن آلام بیماران برداشته است و امروز چهره بیماران در بیمارستان‌ها با ۱۶ماه گذشته بسیار تفاوت دارد و طرح تحول سلامت با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهوری با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول از استقبال پرشور و گرم مردم استان خراسان جنوبی به ویژه مردم بیرجند قدردانی کرد و اظهار داشت: از ملت بزرگ ایران هم سپاسگزاریم که در ماه محرم و صفر امسال عشق و ارادت خود را به خاندان رسالت و امام حسین(ع) و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع) بیش از پیش ابراز کردند.


نوشته شده در   پنجشنبه 4 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode