ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 28 آذر 1393     |     کد : 82224

دیدار وزیر بهداشت با علما و مراجع تقلید

علما و مراجع تقلید در قم در دیدارهای جداگانه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار حرکت در مسیر آموزه های اسلامی در حوزه سلامت به ویژه افزایش جمعیت شدند و ابراز امیدواری کردند که طرحهای دولت در حوزه بهداشت و درمان بتواند گره گشای مشکلات جامعه باشد.

 علما و مراجع تقلید در قم در دیدارهای جداگانه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار حرکت در مسیر آموزه های اسلامی در حوزه سلامت به ویژه افزایش جمعیت شدند و ابراز امیدواری کردند که طرحهای دولت در حوزه بهداشت و درمان بتواند گره گشای مشکلات جامعه باشد.
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی روز گذشته به قم سفر کرد و با حضرات آیات عظام وحید خراسانی ،صافی گلپایگانی جوادی آملی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی،سبحانی، نوری همدانی و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی دیدار و گفتگو کرد.
* حضرت آیت الله مکارم شیرازی: زیرمیزی عیبی بزرگ برای جامعه پزشکی محسوب می شود
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پنجشنبه در دیدار وزیر و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: کارهای خوب و موثری در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است؛ بیمه سلامت که بسیاری را در مسائل درمانی آسوده خاطر کرده ملموس است.
او افزود: با وجود تحریم های فراوان، پزشکی ایران توانسته است در حوزه تامین تجهیزات به سمت خودکفایی برود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه زیرمیزی عیبی بزرگ برای جامعه پزشکی محسوب می شد خاطرنشان کرد: پزشکان افراد محترمی هستند و این سنت زشت سزاوار آنها نبود.
او ادامه داد: برخی نگران این هستند که آیا طرح‌های بهداشتی و درمانی ادامه می یابد یا خیر که باید اولا بر اساس بودجه موجود اقدام کرد و از شتاب زدگی پرهیز داشت و همچنین به مردم در این زمینه اطمینان خاطرداد.
آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: یکی از بارزترین خدمات دولت خدماتی است که مربوط به حوزه بهداشت و درمان می شود.
او افزود: هر چه فشار دشمنان بیشتر می شود، انسجام داخلی هم بیشتر خواهد شد؛ در مقابل فشارهای نفتی، شاهد هستیم که انسجام میان دستگاه های ما بیشتر می شود.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: هرگز نباید عزت و شرافت خود را از دست بدهیم و تسلیم زیاده خواهی های دشمنان شویم.
او با اشاره به بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی گفت: یکی از درمانگاه های قم با طرح جدید دولت در حوزه بهداشت و درمان گفته است فعالیت خود را تعطیل خواهیم کرد در حالیکه نباید اینگونه باشد زیرا با درمان های ارزان قیمت دولتی، مراکز خصوصی با خطر تعطیلی روبه رو می شوند و بنابراین باید تمهیدی اندیشیده شود که این امر رخ ندهد.
آیت الله مکارم شیرازی به مسأله افزایش جمعیت نیز اشاره کرد و افزود: افزایش جمعیت خود را در همین راه پیمایی اربعین نشان داد و اگر جمعیت زیادی نداشته باشیم این پیاده روی هم کمتر می بود، همچنین در جریان نبرد با داعش، همین نیروهای مردمی هستند که به میدان آمده اند بنابراین جمعیت فراوان در صحنه کارزار و همچنین حرکت های فرهنگی و اجتماعی خود را نشان می دهد به همین دلیل باید اشتباه گذشته را جبران کرده و برگردیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید شعار فرزند بیشتر، زندگی قوی تر و آبرومندتر را ترویج کنیم خاطرنشان کرد: البته این امر تنها کار وزارت بهداشت نیست؛ شنیده شده در گوشه و کنار هنوز برخی افراد رویه سابق را در کاهش جمعیت ادامه می دهند که باید به شدت از این امر جلوگیری و این بساط برچیده شود ولو اصرار مردم هم باشد به صورت قاچاقی و جرم محسوب شود.
او بیان داشت: همه دستگاه ها باید با وزارت بهداشت همکاری کنند تا در زمینه افزایش جمعیت با مشکل مواجه نشویم زیرا مسکن، شغل و درآمد معضلات مهمی در برابر افزایش جمعیت هستند البته باید روحیه قناعت را در مردم تقویت کرد زیرا قناعت سبب پیشرفت های بزرگی می شود.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر دشمن روح مقاوت را در ملت ما ببیند عقب نشینی خواهد کرد گفت: آثار این عقب نشینی هم ظاهر شده و نمونه های آن را در سوریه، عراق و دیگر مناطق دیده ایم.
این مرجع تقلید با اشاره به آیاتی از قرآن مجید مبنی بر لزوم صبر در مقابل مشکلات تصریح کرد: صبر همان مقاومت است و اگر جزء صابرون باشیم می توانیم بر همه مشکلات و دشمنان غلبه کنیم.
* حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: هرچه مشکل داریم به خاطر 
عمل نکردن به دستورات 
حیات بخش اسلام است
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پنجشنبه در دیدار با دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: از اول انقلاب از مسائلی که در وزارت بهداشت جریان داشت، مطلع بودم و شاید بتوان گفت تا به حال چنین توفیقی برای این وزارتخانه حاصل نگردیده است. البته این نیت پاک شما و همکاران در این شغل مقدس پزشکی است و خودتان باید قدردان این نعمت بزرگ الهی باشید. کار بسیار مقدسی است و ثواب و اجر آن بسیار زیاد است.
این مرجع تقلید با اشاره به فرهنگ غلطی که در گذشته به اسم فرزند کمتر زندگی بهتر ترویج می شد، اظهار داشت: هرچه مشکل داریم به خاطر عمل نکردن به دستورات حیات بخش اسلام است. این دین مقدس در تمام امور زندگی و ابعاد مختلف انسانی برنامه دقیق و حساب شده و محکم دارد.
او افزود: اگر فرهنگ غنی اسلام را در دانشگاه ها و مدارس تدریس نمائیم و مردم را با این فرهنگ پربار و گسترده آشنا نمائیم، بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.
آیت الله صافی گلپایگانی مسئولیت ها را امانت و فرصتی گذرا و کوتاه خواند که باید از این فرصت ها در جهت تقرب به خداوند متعال استفاده کرد و بیان داشت: در هر صورت اگر ما بتوانیم از این 
فرصت های به دست آمده برای عزت مملکت اسلامی و رفاه حال مردم به خصوص محرومان استفاده کنیم، افتخار بزرگی است.
او ادامه داد: بنده با فعالیت های خیر و خوب شما در قبل از وزارت آشنا بودم و سوابق خوب شما و تجربه های مفیدتان در امر پزشکی و خدمت به مردم سرمایه بزرگی برای شماست که بحمدالله با کارهای مثبت صورت گرفته دولت و وزارت بهداشت اعتبار خاصی پیدا کرده است.
استاد حوزه علمیه قم در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر هاشمی و وزارت بهداشت گفت: انشاء الله بتوانید این کار را ادامه دهید و مأیوس نباشید. هدف بسیار مقدسی است و برای رسیدن به هدف بزرگ هر مشکلی را انسان باید تحمل کند. 
من همیشه دعاگوی شما و پزشکان محترم هستم که بتوانید بیشتر برای اسلام و کشور عزت و سرافرازی بیافرینید. انشاء الله کارهای شما موجبات رضایت خاطر حضرت ولی عصر (عج  )را فراهم آورد.
در ابتدای این دیدار وزیر بهداشت نیز گزارش مبسوطی از طرح سلامت و تحول مهمی که در وزارت بهداشت اتفاق افتاده، ارائه کرد.
* حضرت آیت الله وحید خراسانی: داشتن نسلی توانمند در هر زمان امر حیاتی است
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی  پنجشنبه دردیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از تلاش های «سید حسن قاضی زاده هاشمی» در ایجاد اصلاح در حوزه سلامت کشور اظهار داشت: حرف و سخن شما در اطبا مؤثر است انشاءالله سفارش کنید به آنها برای خدمت بهتر به مردم و همچنین تشویق آنان به شرکت در عزاداری های شهادت حضرت زهرا (س) و حضور در طرح داوطلبانه طبابت رایگان در ایام شهادت حضرت زهرا(س) که اجر بسیاری دارد.او درادامه ضمن توصیه به افزایش زاد و ولد در کشور تصریح کرد: داشتن نسلی توانمند در هر زمان یک امر حیاتی است ، باید هرقدر می توانید به این مهم کمک کنید.
 
این مرجع تقلید اهمیت سلامت جسم و روح در زندگی و سعادت بشر را یادآور شد و عنوان کرد: جسم مردم به شما پزشکان و روح مردم به روحانیون و عالمان دین سپرده شده است.
او اضافه کرد: بین روح و بدن ارتباط عجیبی است حتی یک خیال در روح و یک فکر بر جسم تاثیر دارد و عکس العمل آن قابل مشاهده است و به همین جهت هم گفته شده است که عقل سالم در بدن سالم است.
سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رییس جمهوری به ارائه گزارشی از فعالیت های وزارت بهداشت در بخش توزیع دارو و بیمه روستایی پرداخت.
* حضرت آیت الله جوادی آملی: اعتقاد به معاد سبب جلوگیری از بسیاری تخلفات از جمله زیرمیزی می شود
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پنجشنبه در دیدار با وزیر بهداشت و هیأت همراه اظهار کرد: در مورد پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان طبیب دواربه بودند که امروزه چنین طبیبی را در جامعه نداریم. این صفت برای کسی که فکر آسمانی دارد، ممکن است جامع الاطراف باشد.
او با بیان اینکه طبیب دوار به، جامع الاطراف است گفت: پیامبر اکرم(ص) درد را می شناخت و درمان را نیز برای هر دردی تجویز می کرد و اگر بشر عادی می خواهد به چنین مقامی برسد بسیار سخت خواهد بود.
مفسر بزرگ قران کریم ادامه داد: اگر احساس کنیم در برابر همه اعمالمان مسوول هستیم بهتر از این زندگی خواهیم کرد؛ مشکل اساسی ما این است که خیال می کنیم مرگ گودالی است که انسان به آن فرو می افتد و فراموش می شود و دیگر هیچ و این باور بسیاری افراد است ولی بیان نورانی ائمه اطهار(ع) این است که مرگ چاله و گودال نیست بلکه پلی است که انسان را از جهانی به جهان دیگر یعنی از دنیای فانی به جهان باقی می رسد.
او با اشاره به اینکه اعتقاد به معاد سبب جلوگیری از بسیاری تخلفات از جمله زیرمیزی می شود خاطرنشان کرد: تا زمانی که در نیابیم مرگ از پوسته در آمدن است، نصایح دیگران کم اثر یا بی اثر خواهد بود.
آیت الله جوادی آملی افزود: انبیای الهی آمدند و حرف های تازه آوردند و یکی از مباحثشان این بود که مرگ انسان را نمی میراند بلکه انسان است که مرگ را می چشد.
او با بیان اینکه بنابر تعالیم آسمانی، انسان در مصاف با مرگ پیروز خواهد بود گفت: در قرآن کریم نیز می خوانیم که کل نفس ذائقة الموت؛ اگر این باور در جامعه نهادینه شود هیچ انسان عاقلی دست به خلاف نخواهد زد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از اسرار بهشت و جهنم آگاهی نداریم ولی این مقدار می دانیم که انسان پس از چشیدن مرگ به جهان باقی می رود.
او با تاکید بر اینکه عبور از پل مرگ و همچنین پس از آن نیازمند زاد و توشه راه است گفت: حرام هرگز نمی تواند مشکل آدمی را حل کند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به نعمت ها و ثروت های طبیعی فراوانی که در اختیار ایران اسلامی قرار دارد تصریح کرد: تحریم ها نباید با این وضعیت ما را مورد تاثیر قرار دهند؛ این ننگ است که بخواهیم حتی مواد غذایی و کشاورزی را از خارج وارد کنیم و شاهد گرانی آنها در بازار باشیم؛ این بدان دلیل است که خود را باور نکرده ایم در حالیکه در قرآن آمده است انسان باید بر زمین سوار شود و روزی خود را از آن بگیرد.
او ادامه داد: مهمترین عامل برای رشد هر تمدن، یاد مرگ است زیرا این امر نه تنها موجب افسردگی و سکون نمی شود بلکه تلاش آدمی برای زندگی بهتر را در پی دارد.
این مرجع تقلید افزود: ما کشوری نیستیم که نیازمند به دیگران باشیم زیرا نعمت های فراوانی داریم.
مفسر قرآن کریم بیان داشت: اگر متخلفان اختلاس ها را بر اساس اسلام مجازات می کردیم کی اینگونه اختلاس های دیگری را شاهد می بودیم؟
او با اشاره به این حقیقت که مردم بهترین سرمایه نظام هستند گفت: وقتی مردم وارد صحنه شدند انقلاب و جنگ به پیروزی رسید؛ زمانی که شاهد ارتباط گسترده مردم با روحانیت و مساجد بودیم پیروزی را هم دیدیم.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: پرچم سه رنگ برای ما عزیز است ولی این پرچم نمی تواند خودش را حفظ کند بلکه این علم های یا حسین(ع) و یا زهرا(س) بودند که در دفاع مقدس عامل پیروزی ملت ایران شدند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرفت های فراوان علم طب گفت: توجه به دستاوردهای گذشته علم طب هم می تواند در شرایط امروز راهگشا باشد.
او تصریح کرد: لازم است مجموعه دولت ما طبیب دواربه باشد و هم مرهم داشته باشد و هم متخلف را مجازات کند.
* حضرت آیت الله سبحانی: بهداشت و درمان یکی از اصول اساسی در اسلام محسوب می شود
حضرت آیت الله العظمی سبحانی پنجشنبه در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در طول تاریخ بهداشت و درمان ایران، گام هایی که وزارت بهداشت در حال حاضر برداشته بسیار بلند است.
او افزود: هیچ کار اصلاحی بدون مخالف نخواهد بود ولی بدانید که بیشتر مردم از خدمات شما رضایت دارند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه شما پیش از پذیرش وزارت بهداشت، در جنوب ایران به ارائه خدمت می‌پرداختید گفت: این خدمات بسیار مورد نیاز است و امیدواریم همچنان ادامه یابد.
او ادامه داد: عقل سالم در بدن سالم است و ملتی که سالم باشد به درستی فکر می کند ولی افراد بیمار چنین توانایی هایی ندارند به همین دلیل بهداشت و درمان یکی از اصول اساسی در اسلام محسوب می شود.
آیت الله سبحانی با بیان اینکه خدمات وزارت بهداشت آشکار و مشهود است گفت: امیدواریم این خدمات ادامه یابند و به نتیجه قطعی برسند؛ یکی از مسائل گسترش کامل بیمه است زیرا همگان باید از خدمات بیمه برخوردار شوند.
او با تاکید بر رسیدگی واقعی و کامل بیمه گران نسبت به بیماران خاطرنشان کرد: البته مردم هم باید به موقع حق بیمه های خود را پرداخت کنند.
این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت افزایش جمعیت گفت: زمانی که می خواستیم قانون اساسی را تدوین کنیم خدمت امام خمینی(ره) رسیدیم، ایشان فرمودند قوانین اسلام را بنویسید ولاغیر، بنابراین اساس زندگی ما اسلام است و دین خدا هم ما را به گسترش جمعیت دعوت می کند.
او با بیان اینکه نخبه های ما در ایران، به تک فرزندی روی آورده اند تصریح کرد: این درست بر خلاف اسلام است و خانه ای که تک فرزندی باشد نشاطی هم نخواهد داشت؛ باید نخبگان را ترغیب به افزایش جمعیت کرد تا آنها هم در سطح جامعه این تفکر را تبلیغ کنند.
آیت الله سبحانی افزود: نبوغ در افراد و جمعیت بیشتر، افزایش می یابد؛ کشور چین نمونه بارز این امر به شمار می رود که توانسته است در اقتصاد جهانی نقش آفرین باشد و حتی کشوری مانند آمریکا هم کارخانه های خود را به این کشور منتقل کرده است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید از افزایش جمعیت ترسید گفت: خداوند روزی مردم را می رساند و نباید از این بابت نگران بود.
او با تاکید بر اینکه سقط جنین نوعی آدم کشی مودبانه محسوب می شود خاطرنشان کرد: باید در تمام بیمارستان ها مراقبت به خرج داد که چنین کاری صورت نگیرد.
* وزیر بهداشت با حضرت آیت الله موسوی اردبیلی دیدار کرد
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی پنجشنبه در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بیمه همگانی گویا مصوب 20 سال پیش است ولی اکنون اجرایی شده و به همین دلیل از دولت تشکر می کنیم.
او افزود: بهترین تبلیغ برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عملکرد بهینه این وزارتخانه است.
اگر عملکرد خوبی داشته باشید بهترین تبلیغ برای شما خواهد بود و مردم هم همراهی می کنند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: استاندار قم هم همراهی خوبی دارد و امیدواریم در حوزه توسعه مراکز درمانی و آموزش پزشکی همکاری لازم را داشته باشد.
در ابتدای این دیدار سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طرحهای دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان گفت: به نظر می‌رسد با توجه به تاکیدی که رئیس جمهور در حوزه بهداشت و درمان داشته امید به رفع مشکلات وجود دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در بودجه سنواتی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و هرچند محدودیت‌هایی وجود دارد ولی دستور رئیس جمهور این است که در سال آینده هم نه تنها خدمات متوقف نشوند بلکه در گستره وسیع‌تری ادامه یابد.
او با اشاره به تاکیدات مراجع تقلید در جهت افزایش جمعیت از آغاز حرکت‌های اصلاحی در این حوزه خبر داد و عنوان کرد: دستور داده شده است که مراکز تنظیم خانواده بر خلاف گذشته، دستورالعمل‌های جدید را اجرایی کنند و البته آموزش‌های جدید هم به آنها داده شده است.
هاشمی با بیان اینکه بر اساس آمار ثبت احوال جرقه های امید در زمینه افزایش جمعیت دیده می‌شود گفت: البته همه کار بر عهده وزارت بهداشت نیست و مجموعه دولت و مجلس باید نگرانی‌های خانواده‌ها را از این نظر مورد توجه قرار دهند و برای حل آنها اقدام کنند.
* حضرت آیت الله نوری همدانی: حجاب ها و موانع ظاهری میان حوزه و دانشگاه باید برداشته شود
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی پنجشنبه در جمع وزیر و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: خدمات خوبی در حوزه بهداشت و درمان از سوی این دولت به مردم ارائه شده است.
او افزود: در حقیقت شما گفتار امام صادق(ع) را عملی کرده اید؛ ایشان می فرمایند در هر نقطه ای که انسان ها سکونت دارند سه قدرت لازم است وگرنه در زندگی با اختلال مواجه خواهیم شد؛ نخست اینکه فقیهی عالم و اسلام شناس و پرهیزکار در آنجا حضور داشته باشد که طبیب ادیان است و دیگر طبیب بصیر و مورد اعتماد و سوم هم فرمانروایی که خیرخواه مردم باشد.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه کار وزارت بهداشت گستره وسیعی دارد خاطرنشان کرد: شایستگی شما در اقدامات اخیرتان نمایان شد و افتخاری برای دولت محسوب می شود.
این مرجع تقلید ادامه داد: در برخی نقاط محروم که سابقه نداشت پزشکان مختلف در دسترس باشند، اقداماتی صورت گرفته که مردم بتوانند به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند و این از جمله تاکیدات امام راحل است که فرمودند به محرومان رسیدگی کنید.
او با اشاره به مساله جمعیت و ناباروری در جامعه خاطرنشان کرد: گام های خوبی در حوزه وزارت بهداشت و درمان برای درمان ناباوری برداشته شده و این هم توفیق خوبی برای شماست.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر نظارت کامل بر همه اقدامات اجرایی بیان داشت: باید به همین شیوه شاهد تداوم طرح های بهداشتی و درمانی باشیم.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ایران اسلامی باید در تامین سلامت عمومی هم الگویی برای کشورهای دیگر باشد بنابراین در همه ابعاد باید بتوانیم به رشد و تعالی دست یابیم.
او همچنین با اشاره به سالروز شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه عنوان داشت: ایشان برکتی برای انقلاب بودند و سبب شروع فعالیت های مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه شدند؛ لذاحجاب ها و موانع ظاهری میان حوزه و دانشگاه باید برداشته شود همانطور که انقلاب اسلامی بسیاری از این مرزهای بیهوده را برداشت.
آیت الله نوری همدانی افزود: امام راحل فرمودند انقلاب اسلامی زمینه ساز قیام جهانی مهدی موعود(عج) است و به همین دلیل ما نیز باید در راستای این هدف بزرگ، گام برداریم و به وسیله وحدت حوزه و دانشگاه، از همه ظرفیت ها بهره ببریم.
* دکتر هاشمی با حجت الاسلام شهرستانی دیدار کرد
قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجشنبه با حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو کرد.
 



نوشته شده در   جمعه 28 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode