ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آذر 1393     |     کد : 82016

دكتر صالحي: 1+5 راهي جز تفاهم با ايران ندارد

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان اعلام کرد که ايران آخرين نسل سانتريفيوژ(IR8) را در اختيار دارد، ولي هنوز به آن گاز تزريق نشده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان اعلام کرد که ايران آخرين نسل سانتريفيوژ(IR8) را در اختيار دارد، ولي هنوز به آن گاز تزريق نشده است.

به گزارش ايسنا دکتر علي‌اکبر صالحي گفت: ما اکنون سانتريفيوژهاي نسل دوم خودمان را داريم که حدودهزارعدد آنها نصب شده است و حدود يک زنجيره 164 تايي آنها به صورت آزمايشي کار مي کند.

وي تأکيد کرد: ما سانتريفيوژهاي "IR4" و"IR6" و"IR8"را هم داريم که "IR8" آخرين نسل سانتريفيوژ است که قريب به "24 سو" قدرت غني سازي آن است.

صالحي با اين حال گفت: ما به اين سانتريفيوژ گاز تزريق نکرده ايم و اين کار هم داوطلبانه است و تا زماني که مذاکرات ادامه دارد قرار نيست که به "IR8" گاز تزريق کنيم.

صالحي در گفتگو با برنامه من طهران شبکه خبري العالم ادامه داد: ما اين را به عنوان حسن نيت خودمان به طرف مقابل نشان مي دهيم؛ البته تست هاي مکانيکي در حال انجام است و تست هاي متنوعي بايد انجام گيرد و از جمله تست هاي مکانيکي درحال انجام است، ولي به سانتريفيوژ"IR8" فعلا تا زماني که مذاکرات ادامه دارد قصد تزريق گاز اکتيو يعني "يو اف 6" نداريم .

وي تأکيد کرد: ما اکنون قريب به 20 هزار سانتريفيوژ نصب شده داريم که قريب به 9 هزار و اندي از اينها کار مي کند و تقريبا 9 هزار تا از آنها فعلا درحال نصب است، ولي کار نمي‌کند. تا زماني که مذاکرات ادامه دارد، ما قصد راه اندازي آن 9 هزار دستگاه بعدي را نداريم. اين يک نوع تفاهمي است که با هم انجام داده ايم هرچند نانوشته اما ما مقيد به اين هستيم. اين حتي از دولت گذشته هم اين گونه بوده است فقط براي اين که ما حسن نيت خودمان را نشان دهيم که به دنبال حل موضوع هستيم نه به دنبال تحريک مسأله يا پيچيده تر کردن آن. بنابراين ما با همين 9 هزار دستگاه فعلا کار مي کنيم، تا ببينم که سرانجام اين مذاکرات چه خواهد بود .

صالحي تأکيد کرد: راه ديگري جز تعامل و تفاهم باقي نمانده است و هر دو طرف بايد به توافق برسند از اين رو من به حصول توافق خوشبين هستم، چون اگر اتفاق ديگري بيفتد به نفع هيچ کس نيست.

وي افزود: ايران در اين مدت حکمت سياسي و عقلانيت خود را نشان داده است، بر خلاف تصويري که آنها از ما در جهان ارائه کرده اند که لجاجت مي کنيم و اهل مذاکره نيستيم.

صالحي با بيان اين که درحدامکان از خود انعطاف نشان داده‌ايم اظهار داشت: افکار عمومي جهان نسبت به اقدامات ما روشن شده و اگر قرار باشد که خداي نکرده به تفاهم نرسيم همه مي دانند مقصر کيست و حداقل استفاده و بهره‌اي که از اين مذاکرات برديم اين است که با افکار عمومي جهان اتمام حجت کرديم که ما تمام مسيرهاي ممکن را براي رسيدن به تفاهم طي کرديم، اما طرف مقابل اهل تفاهم نبوده است.وي تأکيد کرد: بنابراين من فکر مي‌کنم که براي طرف مقابل هم راهي جز تفاهم باقي نمانده است؛ البته ما هم همانطور که آقاي رئيس جمهوري گفتند به دنبال تفاهم برد - برد هستيم يعني اين گونه نيست که بخواهيم همه امتيازات را بگيريم و آنها هم براي افکار عمومي خودشان حرفي براي گفتن نداشته باشند.صالحي خاطرنشان کرد: بنده با اطلاعاتي که دارم فکر مي کنم در مجموع امکان رسيدن به تفاهم بسيار بالا ست.

وي با اشاره به اين که در مورد آب سنگين، فوردو، غني سازي و تحريم ها خيلي به هم نزديک شده ايم و در بعضي موضوعات پرونده بسته شده است ادامه داد: اول از بعد فني و سپس از بعد حقوقي به هم نزديک شده ايم و فقط مي‌ماند بعد سياسي که مستلزم يک اراده است که اگر طرف مقابل اين اراده را کرده باشد، احتمال رسيدن به تفاهم خيلي بالا ست و اگر هنوز اين اراده شکل نگرفته باشد ديگر اين مشکل آنها ست، زيرا ما اين اراده را داريم و از روز اول هم به گونه اي وارد مذاکره شديم که به نتيجه برسيم ما به دنبال مذاکره براي مذاکره نيستيم و اميدواريم اراده سياسي آنها هم بر اين قرار گرفته باشد که بخواهند با توجه به تفاهم هايي که در بعد فني و حقوقي صورت گرفته و تا حدود زيادي به هم نزديک شده ايم، با اراده سياسي آن مختصر باقي مانده را هم تمام کنيم و موضوع را ببنديم.صالحي افزود: اگر اين موضوع حل شود، براي آقاي اوباما يک امتياز بسيار بزرگي خواهد بود و او را در زمره روساي جمهوري مشهور آمريکا قرار خواهد داد، براي اين که توانسته است که يک پرونده - هرچند ساختگي- ولي يک پرونده بين‌المللي را حل و فصل کند و اين يک امتياز بزرگ براي اوست. صالحي درپاسخ به اين سوال که اگر مذاکرات با غرب شکست بخورد آيا ايران از نظر فني به قبل از توافقنامه اصولي ژنو بازخواهد گشت؟ گفت: ببينيد اين امر در خود تفاهم نامه ژنو و اقدام مشترک آمده است که اگر به نتيجه نرسد، هرکسي کار خودش را انجام مي دهد اين امر واضح است.

صالحي افزود: قرار نيست که اگر به تفاهمي نرسيم، به همين سبک ادامه بدهيم يعني بعضي کارهايمان را تعليق کنيم، مثل عدم نصب تجهيزات عمده اراک يا حفظ سطح ميزان توليد غني سازي اورانيوم خودمان. قرار نيست ما اينها را به همين سبک ادامه دهيم. ما براساس آنچه مصلحت باشد و منافع ما را در نظر بگيرد و نياز ما باشد، عمل مي کنيم. اين گونه نيست که خواسته باشيم همه چيز را برگردانيم. تصميم مناسب را در زمان مقتضي خواهيم گرفت.

اختلاف نظر آمريکا و فرانسه بر سر ايران

ازسوي ديگر خبرگزاري فرانسه گزارش داد که آمريکا و فرانسه درباره فعاليت هاي صلح‌آميز هسته اي ايران، با ديده بي اعتمادي به يکديگر مي نگرند.

اين منبع افزوده است: برنامه هسته اي ايران به رقابت ديپلماتيکي براي آمريکا و فرانسه تبديل شده که دو طرف به بازي يکديگر ظنين هستند.

بر پايه اين گزارش، به طور رسمي هر دو کشور فرانسه و آمريکا در مسير يافتن راه حلي براي پايان دادن به مسائل مربوط به برنامه هسته اي با يکديگر متحد ند؛ اما منابع ديپلماتيک معتقدند که در پشت پرده تقابل ايران و گروه 1+5، نزاعي پنهاني ميان پاريس و واشنگتن در جريان است.

روابط ميان واشنگتن و پاريس از زمان بحران عراق در سال 2003 ميلادي ،فراز و نشيب بسياري داشته و همين امر مي تواند سبب ضعف 1+5 در مقابل ايران شود. اين گزارش حاکي است: مقام هاي آمريکايي نسبت به اتخاذ مواضع فرانسه که تلاش مي کند در مذاکرات از خود سرسختي نشان دهد، نگران هستند. دور تازه مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 شامل کشورهاي آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان 26 آذر در شهر ژنو برگزار مي شود.بنابرخبرديگرنفتالي بنت' وزير اقتصاد رژيم صهيونيستي که رژيمش به خواست جامعه جهاني براي پيوستن به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي پشت پا زده است، ادعا کرد که ايران حتي به يک 'سانتريفيوژ' هم نياز ندارد.

رژيم صهيونيستي با بهره‌گيري از حمايت بي‌دريغ آمريکا از امضاي «ان پي تي» سر باز مي زند. کارشناسان تعداد کلاهک هاي اتمي اين رژيم را تا 400 مورد نيز پيش بيني کرده اند. عضو تندرو کابينه رژيم صهيونيستي که چندي پيش عضو کنيست (پارلمان) اين رژيم او را تروريست ناميد؛ در گفتگو با شبکه خبري 'سي ان ان'، توافق هسته اي غرب و ايران را 'يک معامله بد' قلمداد کرد.

اين صهيونيست تندرو از حزب «خانه يهوديان» هوادار پر و پا قرص ساخت و توسعه شهرک هاي صهيونيستي در سرزمين هاي فلسطيني و منتقد سرسخت مذاکرات سازش با ميانجيگري آمريکاست و سال گذشته نيز 'جان کري' را در همين ارتباط به باد انتقاد گرفت. بنت در پاسخ به 'فريد زکريا' مجري برنامه که گفت، شما مي دانيد غني سازي خط قرمز ايرانيان است، بنابراين از نظر شما هر معامله اي با ايران بد خواهد بود، ادعا کرد: هر معامله اي که به ايران اجازه غني سازي بدهد، براي جهان فاجعه است.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode