ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 آذر 1393     |     کد : 81848

تأكيد اجلاس تهران بر گفتگوي اديان و ارتقاء فرهنگ صلح

بيانيه پاياني كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراط‌گري منتشر شد...

بيانيه پاياني كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراط‌گري منتشر شد
تأكيد اجلاس تهران بر گفتگوي اديان و ارتقاء فرهنگ صلح


شرکت‌کنندگان در کنفرانس دو روزه "جهان عليه خشونت و افراط‌گري" در بيانيه‌اي در جهت ارتقاي هر چه بيشتر فرهنگ صلح، بر گفتگو ميان تمامي اديان و کمک به تلاش‌هاي مشترک براي مقابله با خشونت و افراط‌گري در يک طرح اقداماتي تاکيد کردند.

به گزارش ايسنا، شرکت کنندگان در کنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراط گري که در روزهاي 18 و 19 آذرماه در تهران در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه برگزار شد، بيانيه‌اي منتشر کردند.

بخشي از مفاد اين بيانيه‌اي به شرح زير است:

- استقبال از پيشنهاد ارائه شده توسط حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران مبني بر اعلام 18 دسامبر در هر سال به عنوان روز جهاني مبارزه با خشونت و افراط‌گري از سوي سازمان ملل.

- اهميت محکوميت عمومي همه انواع افراط‌گري و خشونت و تروريسم توسط همه دولت‌ها، رهبران ديني، سياستمداران و برنامه‌ريزان.

- تاکيد بر نياز اتخاذ اقداماتي در ريشه‌کن کردن فقر، بيکاري و توسعه‌نيافتگي به عنوان منابع مهم رشد افراط‌گري.

- فراخوان کشورهايي که مرزهايشان براي انتقال گروه‌هاي افراطگرا و راديکال استفاده مي‌شود و اتخاذ گام‌هاي مهم براي کنترل موثر مرزهاي‌شان با به‌کارگيري قوانين و معيارهاي قانوني.

- درخواست از دبيرکل سازمان ملل براي مطرح کردن مبارزه با خشونت و افراط‌گري در مجمع عمومي در هفتادمين جلسه خود درباره اتخاذ راه‌هاي موثر از سوي سازمان ملل با مشارکت اعضاي اين سازمان براي مقابله با افراط‌گري.

- تاکيد بر ايجاد و گسترش فرهنگ صلح از طريق گسترش روابط خارجه و برگزاري گفتگوهاي منظم ميان رهبران همه اديان.

- گسترش روابط خارجي ميان روشنفکران، انديشکده‌ها و هنرمندان در جهت ارتقاي صلح و دوستي ميان جوامع مختلف.

- تاکيد بر عملکرد رسانه به عنوان مکانيزمي براي جهاني‌سازي ايده احترام به تفاوت‌هاي فرهنگي، حق توسعه فرهنگي و گسترش حقوق بشر و ارزش‌ها.

- تاکيد بر اجراي موثر اين طرح و استقبال از کنفرانس‌هاي پيش‌رو درباره جهان عليه خشونت و افراط‌گري.

دكترظريف: افراط نتيجه سياست هاي نادرست است

دکتر محمد جواد ظريف در آيين پاياني همايش دو روزه جهان عليه خشونت و افراط گري گفت: خشونت و افراط کنوني در منطقه نتيجه سياست‌هاي نادرست است.

به گزارش ايرنا، دکتر ظريف افزود: وظيفه منطقه اي، مقابله با خشونت از طريق شناسايي آن به عنوان تهديد صلح و ثبات است.

وي يادآور شد: خشونت کنوني ايدئولوژي و تکنولوژي را به هم پيوند داده است و ريشه هاي افراط و خشونت را بايد ابتدا در اذهان جستجو کرد.اشغال، سرکوب، نقض حقوق اوليه، سلطه و استعمار، فقر، عقب ماندگي و تحريم ريشه‌هاي عيني خشونت است.

وزير امور خارجه افراط و خشونت در روابط بين الملل کنوني را يک ضرورت محتوم و غيرقابل اجتناب ندانست و اظهار داشت: اين پديده صرفا نتيجه نگرش ها و سياست‌هاي نادرست است.

رئيس دستگاه ديپلماسي با تاکيد بر اين که افراط و خشونت در روابط بين الملل در خلاء اتفاق نمي افتد و نتيجه فعل و انفعالات گوناگون برگرفته از ريشه هاي مختلف است، گفت: اين ريشه ها به دو دسته ذهني و عيني قابل تقسيم اند.

ظريف ادامه داد: اهميت ريشه هاي ذهني غيرقابل ترديد است. ابتدا جنگ ها در اذهان آغاز مي شوند. دشمن تراشي‌ها و دشمن بيني ها برگرفته از برتري طلبي هايي است که ريشه‌هاي ذهني مانند برتري نژادي، طبقاتي، قومي و نظاير آن دارند.

وي ادامه داد: متقابلا صلح و دوستي هم از ذهن شروع مي شود و ريشه افراط و خشونت را بايد ابتدا در اذهان جستجو کرد.

وي افزود: آنچه در روابط بين الملل جديد بايد مورد توجه قرار گيرد خشونت با چهره اي نرم در ظاهر است. مداخلاتي که به عنوان دفاع از حقوق بشر در ظاهر اما براي دستيابي به اهداف استراتژيک در باطن ، از اين زمره اند و کمتر جايي مانند سوريه و عراق قرباني اين دوگانگي اند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به خشونت در منطقه اظهار داشت: کمتر منطقه اي در روابط بين الملل امروز مانند منطقه ما خشن شده و گرايش هاي افراطي در آن رو به افزايش گذاشته است اما اينها ذاتي اين منطقه نيستندبلکه عارضي هستند و از اشغال فلسطين تا اشغال نظامي افغانستان در سال 1358 و حمله نظامي به عراق در سال 1382 بنابراين خشونت و افراط به اين منطقه تزريق شده است. ظريف ادامه داد: آنچه رژيم صهيونيستي در هفت دهه گذشته انجام داده است به تزريق خشونت به اين منطقه دامن زده که سايه سنگين و پايدار عوامل فرامنطقه اي هم در آن به روشني وجود دارد .

ديدارهاي دكتر ظريف

شل ماگنه بوندويک، نخست وزير سابق نروژ که براي شرکت در اولين همايش بين المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري به تهران سفر کرده است در حاشيه اين همايش با دکتر محمد جواد ظريف، وزير خارجه کشورمان ديدار کرد.

ظريف در اين ديدار با اشاره به تحولات منطقه خاورميانه اضافه کرد: همه بايد کمک کنند تا جبهه ضد تروريسم تقويت شود و کشورهاي منطقه بايد دراين رابطه نقش فعالتري داشته با شند.

وي همچنين با اشاره به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات جدي است و رسيدن به توافق به اراده طرف مقابل بستگي دارد.

شل ماگنه بوندويک ، نخست وزير سابق نروژهم با اشاره به گسترش افراطي گري در خاورميانه و پيوستن افرادي از اروپا به گروه‌هاي افراطي در منطقه ابتکار دکتر روحاني در باره مبارزه عليه خشونت و افراطي گري را ايده‌اي بسيار مناسب دانست.

وي ابراز اميدواري کرد مذاکرات هسته‌اي به توافق نهايي منجر و در پي آن تحريم هاي غير سازنده عليه جمهوري اسلامي ايران برداشته شود.

«بيشاب چين» و کاردينال «مک کاريک» دو کشيش آمريکايي که براي شرکت در اولين همايش بين المللي جهان عليه خشونت و افراطي گري به تهران سفر کرده اند ، در حاشيه اين همايش با وزير امور خارجه کشورمان ديدار کردند.

طرفين در اين ديدار تاکيد کردند که تروريسم، خشونت و افراطي گري دغدغه همه ملت ها و پيروان همه اديان است و همه اديان و مذاهب خود را از هر گونه افراطي گري و خشونت مبرا مي دانند.

طرفين همچنين بر ضرورت همکاري ها ، هماهنگي‌ها و گفتگوي بين الاديان پيرامون نحوه برخورد ثمر بخش با فرهنگ خشونت و افراطي گري تاکيد کردند.

وزير امورخارجه ايران در ديدار با معاون وزير امورخارجه تاجيکستان هم با اشاره به نزديکي‌هاي فرهنگي کشورهاي فارسي زبان گفت: اجلاس سه جانبه وزراي خارجه ايران، تاجيکستان و افغانستان در آينده نزديک برگزار شود

نظام الدين شمس‌الدين زاهدي معاون وزير خارجه تاجيکستان نيز در اين ديدار تاکيد کرد: سفر دکتر روحاني به تاجيکستان زمينه گسترش مناسبات دو جانبه را فراهم کرده و اراده سياسي مقامات ارشد دو کشور فضاي بسيار مثبتي را براي توسعه همکاري‌ها بوجود آورده است.

وي افزود: همکاري بين کشورهاي شرکت کننده در همايش بين المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري مي‌تواند زمينه رشد و توسعه همکاري‌هاي همه جانبه در اين خصوص را فراهم کرده و در مقابل توسعه خشونت و عقب ماندگي را از بين ببرد.

يک دولت به تنهايي حريف خشونت جهاني نمي شود

رئيس اجلاس بين‌المللي جهاني عليه خشونت و افراطي گري ، خشونت را موضوعي جهاني دانست که يک دولت به تنهايي نمي‌تواند حريف آن باشد.

به گزارش ايسنا، مصطفي زهراني با بيان اين که کشور ما نخستين ملت صلح جو در دنياست گفت: ما بزرگترين و مردمي‌ترين انقلاب در قرن گذشته را داشتيم و به قول حضرت امام (ره) انقلاب ما انقلاب کلام بود و فرهنگ ما نيز فرهنگ گفتمان است. وي افزود: آموزه هاي فرهنگي و ديني ما اساساً با خشونت مخالف است.

زهراني گسترش‌طلبي قدرت‌هاي بزرگ را يکي از عوامل خشونت دانست و گفت: فساد برخي از حکومت‌ها و ناتواني نظام حکومتي در پاسخگويي به خواسته هاي جديد دست به دست هم داده و منجر به خشونت مي شود.

رئيس اجلاس بين المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري تصريح کرد: ايده ما اين است که اين کنفرانس به عنوان نهادي بين‌المللي باقي بماند.

زهراني افزود: اعضاي اين کنفرانس مقامات سياسي هستند که نشان مي دهد اين کنفرانس تنها جنبه علمي ندارد بلکه آن‌ها از نظر سياست گذاري خشونت را بررسي مي کنند و هر چه کشورها احساس مسئوليت بيشتري کنند، کنفرانس جدي تر خواهد بود.

رئيس اجلاس بين المللي جهان عليه خشونت و افراطي گري با اشاره به يکي از راهکارهاي ارائه شده از طرف رئيس جمهوري مبني بر قطع کامل حمايت نظامي و مالي و .... از تروريست ها گفت: يکي از مشکلاتي که وجود دارد اين است که دولت ها برخوردي دوگانه در ارتباط با تروريسم دارند و بسياري از آن‌ها از تروريسم به عنوان ابزار استفاده مي کنند و اين سئوال مهمي است که اين ها چه وقت از اين حمايت خود دست برمي‌دارند؟

وي که در برنامه گفتگوي ويژه خبري سيما حضور داشت، افزود: کساني که از خشونت استفاده مي کنند بايد بدانند که اين امور سودي براي آن ها نخواهد داشت.

زهراني با اشاره به اين که اين کنفرانس نخستين همايشي است که افکار عمومي دنيا و دولت ها را آگاه مي‌سازد گفت: اميدواريم برنامه اجرايي مناسبي را از دل اين کنفرانس بيرون بياوريم.

وي با اشاره به اين که بسياري از اين مسائل ريشه در تحولات 11 سپتامبر دارد افزود: آمريکا بايد پاسخگوي بخشي از علت ها باشد.

در اين گفتگو بيشاپ جين، متفکر مذهبي آمريکايي هم با بيان اين که تلاش زيادي براي مقابله با خشونت انجام داده است گفت: نبايد تنها به منافع شخصي خود توجه کرد بلکه بايد به منافع جهاني هم فکر کنيم.

وي با اشاره به اين که سازمان ملل بايد به جايگاه خود پي ببرد افزود: بايد به مساله تروريسم به صورت ريشه اي نگاه و جهاني عمل کنيم.

بيشاپ جين تصريح کرد: وقتي به فلسفه قبل بر مي‌گرديم، اصولاً خشونت در برقراري حکومت استفاده مي شود. مثلاً دوست خوب به کسي اطلاق مي شود که بتواند شما را در گسترش قلمرو کمک کند و همان طور که مي دانيد در آفريقا در حال رخ دادن است، بياييد هر چه براي خود مي خواهيم براي ديگران هم بخواهيم.

اين متفکر آمريکايي گفت: من به عنوان يک شخصيت مذهبي مسيحي مي گويم که ما نتوانستيم کار خود را به درستي در ايالات متحده انجام دهيم و دنيا بايد بداند که موضوع دامن زدن به خشونت نيست؛ بلکه بايد اين موضوع را بررسي کنيم که چگونه مي توانيم جلو آن را بگيريم در نتيجه بايد آموزش را تقويت کرد.وي افزود: موضوع مذهب اسلام نيست بلکه در آمريکا مسيحيان هم به دين خود ديدگاه کاملي ندارند وحتي برخي در حد توپ فوتبال هم انجيل را نمي شناسند از اين رو کنفرانس جهان عليه خشونت و افراطي گري مي توانست يک روشنگري و شروع مثبت و مفيدي باشد.

پيشنهاد رئيس جمهوري مقدمه عزم مشترک

رئيس دفتر رئيس جمهوري با اشاره به 10 پيشنهاد دکتر روحاني به کنفرانس بين المللي «جهان عليه خشونت و افراطي گري»، گفت: اميدواريم اين پيشنهادها مقدمه اي براي هماهنگي و عزم مشترک باشد.

محمد نهاونديان در گفتگو با ايرنا، برگزاري کنفرانس جهان عليه خشونت و افراطي گري را براي پيدايش فهم واحد از ريشه هاي خشونت و افراطي گري مهم دانست و افزود: در اين کنفرانس بر عزم مشترک جهاني در مقابله با پديده خشونت و ريشه هاي آن تاکيد شد. وي ادامه داد: اين فهم و عزم، مقدمه اي براي اقدام مشترک خواهد بود.

رئيس دفتر رئيس جمهوري اضافه کرد: اين حضور جدي که در اين کنفرانس شاهد بوديم به دنبال استقبالي است که در راي اجماعي سازمان ملل نسبت به پيشنهاد رئيس جمهوري ايران اسلامي در تصويب قطعنامه جهان عليه خشونت و افراطي گري ديده شد.

نهاونديان درباره آثار برگزاري اين کنفرانس اظهار داشت: به دنبال سال ها و بلکه ها ده ها سال که رسانه هاي جهاني بعضا تحت تاثير محافل ضد ايراني به تصوير سازي نادرست از ايران و اسلام مي پرداختند و اسلام هراسي و ايران هراسي را دامن مي‌زدند، حقيقتا اين توفيق بزرگي بود.

وي توضيح داد: اينکه پيشنهاد جهان عليه خشونت و افراطي گري از سوي رئيس جمهوري اسلامي ايران مطرح شده و با اجماع جهاني تصويب مي شود، مهر بطلاني بر تمامي آن تصويرسازي‌هاي مجعول بود.

نهاونديان تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران پيشتاز و پرچم دار حرکت جهاني عليه خشونت و افراطي گري است و پيام راستين اسلام يعني صلح و دوستي را جهاني کرده است .




نوشته شده در   پنجشنبه 20 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode