ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 آذر 1393     |     کد : 81813

پیوند سوگ و حماسه، با فریادهای «لبیک یا حسین» زائران اربعین

اربعین حسین (ع) نزدیک است.

همراه با امام زمان(عج)، در تمام جاده‌های منتهی به کربلا درحال وقوع است:
پیوند سوگ و حماسه، با فریادهای «لبیک یا حسین» زائران اربعین

  اربعین حسین (ع) نزدیک است. این روزها همه جا صحبت از پیوند سوگ و حماسه در تمام جاده‌های منتهی به کربلا و همه مسیرهائی است که به کربلا می‌رسند و از سوئی با وجود تأکیدات ائمه هدی(ع) به زیارت اربعین، قطعاً حضرت صاحب الزمان(عج) در این امر از همه پیشی خواهند گرفت و سوی دیگر خبرها حکایت از این دارد که همه چیز برای خلق یک رؤیای عاشقانه و گره زدن سوگ با حماسه در پیاده‌روی در این مسیرها مهیاست.
چند روزی است که مرزها و مسیرهای منتهی به حرم امام حسین(ع) پر است از زائرانی که از روزها قبل و حتی بعضی از سال‌ها قبل برایش برنامه‌ریزی کرده بودند. فاصله شهر «نجف تا کربلا» غوغاست، فریاد «لبیک یا حسین» فضای آسمان را عطرآگین کرده است، زمانی به اربعین حسینی باقی نمانده است، مشتاقان ثارالله این مسیر را به تأسی از بزرگان دینی‌شان با پای پیاده و گاه با پای برهنه طی می‌کنند.
شعار پیاده‌روی اربعین امسال جمله معروف حضرت زینب (س) که فرمودند: «فواللَّه لا تَمحوا ذکرَنا»؛ به خدا سوگند که هرگز نخواهند توانست نام ما را محو کنند».
خوشا به حال زائرانی که پس از یک پیاده‌روی عاشقانه گنبد مولا و سید و سالار شهیدان را با چشمانی که ناخودآگاه از اشک پر شده، خواهند دید و خوشا به حال کسانی که خستگی راه با فریادهای «یاحسین» از تن‌شان به در خواهد شد.
این حرکت نمادین که قرار است با حضور میلیون‌ها شیعه و عاشق اباعبدالله(ع) برگزار شود، می‌تواند پیام‌های مهمی را در بر داشته باشد. درس‌های زیادی از کربلا را به انسان‌هائی که از دل و جان آماده‌اند، بیاموزد. این مسیر پیش از هرچیز یادآور ستمی است که در مسیر شام بر عمه سادات؛ حضرت زینب(س) گذشت. یادآور چگونگی شجاعانه ایستادن در برابر دشمنان اسلام خواهد بود.
زیارت امام حسین (ع) به هر شکل و با هر وسیله‌ای که باشد برای انسان ارزشمند و لذت بخش است حال اگر پیاده به این سفر معنوی برویم که ثوابش بیشتر و ارزش آن هم بالاتر است؛ چراکه به این وسیله عشق و ارادت خود را بیشتر نشان می‌دهیم.
در احادیث دینی از امام صادق(ع) نقل شده که ایّام زیارت حضرت امام حسین علیه السّلام جزء طول عمر زائر شمرده نشده و از اجل‌شان محسوب نمی‏‌گردد.( شرح این حدیث در کامل الزیارات ترجمه ذهنی تهرانی، ص 446 آورده شده است.)
* اینجا تنها باید نشست و در سوگ شهیدان این خاک گریست
میزبانان نیز منتظرند تا به مسافران‌شان از هر سن و سال و هر قوم و طایفه‌ای که باشند، خوش آمد بگویند.
آب. عطش. لبان خشک علی اصغر(ع). مگر می‌شود در مسیر کربلا باشی و این‌ها را به یاد نیاوری و آن‌وقت چگونه می‌توانی وقتی کودکانی خردسال کوزه‌ها پر از آب را تعارفت‌ می‌کنند، با وجود تشنگی بنوشی. اینجا تنها باید نشست و در سوگ شهیدان این خاک گریست.
* هیچ کس خستگی راه را نمی‌شناسد
برخی از زائران با به آغوش گرفتن کودکان‌شان راهی شده‌اند. می‌خواهند عشق به حسین(ع) را از همین کودکی به آن‌ها آموزش دهند، همانگونه که پیران قد خمیده در این راه هرگز کربلا و عاشورا را فراموش نکرده و نمی‌کنند. این‌ها هیچ کدام خستگی راه را نمی‌شناسند.
* برخی از مرز مهران و برخی از نجف تا کربلا پیاده‌روی می‌کنند
برخی از کشور ایران پیاده‌روی را از مرز مهران و مرزهائی که به سمت عراق می‌روند شروع کرده‌اند و برخی هم مسیر پیاده‌روی را از نجف تا کربلا طی می‌کنند که حدود 80 کیلومتر است و معمولا در 3 روز و 2 شب طی می‌شود.
* حضور بی‌سابقه مسلمانان در عراق در آستانه اربعین حسینی
مراسم اربعین امام حسین(ع)در کربلا، به عنوان بزرگترین مراسم مذهبی جهان، امسال با حضور بی‌سابقه زائرین حسینی برگزار می‌شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی «Press TV»، سال گذشته بیش از 20 میلیون زائر به مناسبت اربعین حسینی به عراق رفتند اما مقامات عراقی پیش‌بینی می‌کنند که امسال جمعیت بیشتری در این مراسم حضور خواهند یافت.
مسیر نجف به کربلا که بیش از 80 کیلومتر است، مملو از زائرانی است که پای پیاده به سمت مرقد امام حسین(ع) در حرکت هستند.
مردم از سراسر عراق و جهان در این راهپیمایی سالانه شرکت‌ کرده‌اند تا به ندای «هل من ناصر ینصرنی‏» امام حسین(ع) در برابر سپاه تاریکی پاسخ دهند.
علاوه بر این زائران که با پای پیاده به سمت کربلا در حرکت هستند، شمار زیادی نیز از راه‌های دیگر تا روز 22 آذر ماه مصادف با اربعین حسینی، خود را به این شهر خواهند رساند.
در همین حال، نیروهای امنیتی و داوطلبان مردمی برای تأمین امنیت شهرهای نجف و کربلا به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند.
* ورود 5 میلیون عزادار به کربلا
رئیس کمیته اوقاف و امور دینی شورای استان کربلا گفت: تا کنون پنج میلیون زائر عراقی از سراسر عراق برای شرکت در مراسم اربعین وارد کربلا شده اند.
به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه رادیو المربد، «سندس الطریحی» اظهار کرد: هزاران زائر عرب و خارجی همچنان از طریق گذرگاههای سفوان و الشلامجه و الشیب و زرباطیه در حال ورود به کربلا هستند به طوری که تا الآن بیش از یک میلیون زائر ایرانی وارد عراق شده اند.
الطریحی با اشاره به افزایش شمار زائران امسال نسبت به سال گذشته، تاکید کرد: میلیون ها زائر در طرح های امنیتی و خدماتی مربوط به اربعین، مشارکت دارند.
* ورود بیش از ۲۵۰۰ دسته عزاداری به حرم امام حسین
تولیت عتبه مقدس حسینی از ورود بیش از ۲۵۰۰ دسته عزاداری در قالب موکب همزمان با فرا رسیدن اربعین امام حسین (ع) به داخل حرم مطهر آن حضرت خبر داد که برای ورود هر یک زمان مشخصی در نظر گرفته شده است. به گزارش رسا، شیخ مهدی کربلایی امام جمعه کربلا در دیدار حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی مسؤول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق گفت: امسال شکوه راهپیمایی پرشور اربعین حسینی بیش از سالهای گذشته بوده است.
وی از ورود بیش از 2500 دسته عزاداری در قالب موکب همزمان با فرا رسیدن اربعین امام حسین (ع) به داخل حرم مطهر آن حضرت خبر داد و گفت: برای ورود هر یک از این موکب‌ها به داخل حرم مطهر زمان مشخصی در نظر گرفته شده است که باید براساس آن برنامه ریزی کرده و وارد حرم شوند.

براساس این گزارش، ورود دسته‌های عزاداری در قالب موکب به داخل حرم مطهر امام حسین (ع) از روز پنجشنبه آغاز می‌شود که برنامه حرکت دسته عزاداری و سینه زنی زائران ایرانی در کربلا با عنوان موکب
 امام رضا (ع) نیز، شب‌های 19 و 20 صفر از خیمه گاه حسینی اعلام شده است.
زائران ایرانی در کربلا در قالب موکب امام رضا (ع) شب‌های 19 و 20 صفر مصادف با 21 و
22 آذرماه، حرکت خود را رأس ساعت 22 از روبه روی خیمه گاه امام حسین (ع) آغاز کرده و از باب قبله وارد حرم مطهر آن حضرت شده و با عبور از بین الحرمین به حرم حضرت ابوالفضل (ع) مشرف می‌شوند.
خادمان حرم مطهر امام حسین (ع) از روز دوشنبه 17 آذرماه مصادف با 15 ماه صفر 1436، اقدام به جمع آوری فرش‌های صحن روبه روی باب قبله کرده اند تا پس از نصب موکت‌های مربوطه، شرائط را برای ورود و خروج دسته‌های عزاداری فراهم کنند.
* شرکت حضرت آیت الله حکیم در راهپیمایی اربعین
حضرت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی شرکت کرده و عزاداران حسینی را مورد تفقد قرار دادند.
همچنین حضرت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم در سخنانی با تأکیدبر اینکه تجمع و انسجام اربعین امام حسین(ع) را در هیچ کجای دنیا نمی توان دید، گفت: راهپیمایی اربعین
 امام حسین(ع)، مدرسه ای است که حدود یک ماه طول به طول می انجامد.
به گزارش شفقنا  آیت الله حکیم که در جمع راهپیمایی زائران اربعین امام حسین(ع) سخن می گفت، اظهار داشت: چنین تجمع و همبستگی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اگر ایمان و فضل الهی نبود هرگز چنین تجمع و انسجامی رخ نمی داد.
وی افزود: نمی توانم از مؤمنان به خاطر حضور در این مراسم تشکر کنم؛ فقط می توانم بگویم که نسبت به چنین مواضعی افتخار می کنم، مواضعی که ایمان قلبی آنها به عقائد خود را نشان می دهد.
این مرجع تقلید شیعه عراق تصریح کرد: اینکه مؤمنان در چنین مراسمی هدف واحدی یعنی « خدمت به  شیعه و اهل بیت علیهم السلام  » را دنبال می کنند،غرور آفرین است.
وی ادامه داد: انسجامی همچون انسجام شیعیان در اربعین در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و اگر ایمان و فضل الهی نبود، انجام چنین کاری ممکن نبود.
* عراقیها منازل خود را رایگان در اختیار زائران قرار می دهند
امسال شاهد آن هستیم که مردم عراق با تمام وجود عزمشان را جزم کرده اند تا میزبان زائرین اباعبدالله الحسین (ع) از تمام دنیا و به خصوص زائرین ایرانی باشند.
وی به خدمات خود جوش از سوی مردم  عراق نسبت به زائران اشاره می کند و می گوید: مردم عراق با تشکیل مواکب خدماتی و خدمت رسان به زوار امام حسین (ع) کوتاهی نمی کنند و این خدمات رسانی با حضور زائرین میلیونی مثال زدنی است.
یکی از مواردی که به خوبی در شهرهای زیارتی عراق خودنمایی می کند، اشتیاق
 بی نظیر مردم عراق برای پذیرایی از زائران در خانه های خود است به گونه ای که
هم اکنون خانه های مردم عراق به صورت رایگان به خوابگاهی برای زائران کشورهای دیگر تبدیل است.
هم اکنون مردم شهرهای مختلف عراق که در مسیر راهپیمایی اربعین قرار دارند به التماس فراوان زائران را مجاب می کنند که به خانه های خود رفته و در آنجا به پذیرایی مفصلی نیز از زائران انجام می دهند زیرا حضور زائران امام حسین(ع) در خانه های خود را برکتی از سوی خداوند می دانند که سالی یک بار نصیب آنها می شود.
* رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد؛
*۲۵۰۰ اتوبوس آماده بازگشت زائران کربلا
رئیس سازمان حج و زیارت کشور روند خدمت رسانی به زائران و عاشقان سالار شهیدان را مطلوب ارزیابی کرد.
به گزارش ایرنا، سعید اوحدی گفت: آمار دقیق زائران خارج شده از مرز با همکاری اداره گذرنامه نیروی انتظامی و گمرک اعلام می‌شود.
وی با تجلیل از مهمان نوازی مردم استان خوزستان به ویژه شهرستان خرمشهر در پذیرایی از زائران حرم حسینی، ادامه داد: امیدواریم
سنت حسنه «موکب داری» تا بازگشت زائران به کشور ادامه داشته باشد.
اوحدی با بیان انجام هماهنگی‌های لازم برای تردد زائران از مرز شلمچه، گفت: در تلاشیم زائران شرکت کننده در مراسم اربعین حسینی با کمترین معطلی از مرز خارج شده و بدون مشکل خاصی به کشور بازگردند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور، همچنین روند خدمت به زائران سالار شهیدان از مرز بین المللی شلمچه را مطلوب خواند و گفت: با همکاری طرف عراقی، زائران بیش از
یک ساعت در مرز معطل نمی‌شوند.
عراق از دو روز پیش اجازه ورود همه زائران را که روزانه حدود ۱۵ هزار نفر تخمین زده می‌شوند، صادر کرده است، و زائران می‌توانند بدون مشکل و با گذرنامه از مرز عبور کنند.
مرز شلمچه از پرتردد‌ترین مرزهای کشور برای سفر زائران عتبات عالیات است. و
 بر اساس آمارها، تاکنون ۳۰۰ هزار زائر از این مرز به مقصد عراق و کربلا عبور کرده اند.
همچنین در دو روز گذشته حدود چهارهزار نفر از زائران اباعبدالله حسین (ع) از عراق و مرز شلمچه وارد ایران شده اند.
بیش از ۱۰۰ هزار موکب (محل استراحت) عزاداری در مسیر تردد زائران، از آنها
 پذیرایی می‌کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور برای نظارت بر تردد زائران حسینی به مرز شلمچه سفر کرد.
* توصیه‌ای برای جاماندگان اربعین
حجت‌الاسلام یحیی صالح نیا، امام جمعه کن (غرب تهران) گفت:حضور سیل مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) در نجف اشرف و کربلای معلی یک حرکت ماندگار و یک رفتار برآمده از بصیرت سیاسی و البته زمان شناسی شیعیان است.
این استاد حوزه و دانشگاه در بخشی از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که افراد
 جا مانده از قافله زوار سرور و سالار شهیدان و حضرت ابوالفضل العباس (ع) چگونه در ثواب این زیارت شریک شوند؟، اظهار داشت: استاد ما، حضرت آیت‌الله بهجت رحمت‌الله علیه هر سال سر راه مشهد به زیارت حضرت عبدالعظیم می‌رفتند و همیشه زیارت ایشان را به دیگران و خصوصاً ساکنان شهر تهران و اطراف توصیه می‌کردند و می‌فرمودند که زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) تشبیه به زیارت امام حسین علیه السلام شده است.
امام جمعه کن(غرب تهران) ادامه داد: از
 امام هادی علیه السلام داریم که می‌فرمایند: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ علیه السّلام «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده باشد».
این عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: بنابراین آن دسته از افرادی که از زیارت ارباب جا مانده‌اند خود را به بارگاه حضرت عبدالعظیم (ع) برسانند و در پناه این مرد شریف و صاحب مقام قرار  گیرند.


نوشته شده در   چهارشنبه 19 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode