ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 آذر 1393     |     کد : 81374

تعامل با دانشگاه و نخبگان برنامه دولت است

مهندس اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري در مراسم معارفه وزير علوم:


مهندس اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري در مراسم معارفه وزير علوم:
تعامل با دانشگاه و نخبگان برنامه دولت است
هيچ باند و حلقه‌اي وزارت علوم را قبضه نكرده‌است


مراسم معارفه وزير جديد علوم، تحقيقات و فناوري صبح ديروز با حضور معاون اول رئيس جمهوري، وزير بهداشت، معاون علمي رياست جمهوري، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، حسين فريدون، حداد عادل، حسام الدين آشنا و جمعي از روساي دانشگاه‌ها در ساختمان وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در اين مراسم با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي فرهادي وزير علوم اظهار داشت: دکتر فرهادي از جنس سرپرست‌ها و وزيران و نامزدهاي قبل است و تفاوتي با آنها ندارد. وي در ادامه مراسم با اشاره به معرفي 5 وزير و دو سرپرست در طول يک و نيم سال از عمر دولت يازدهم اظهار داشت: ‌اين معرفي‌هاي پي‌درپي نشان مي‌دهد که دستگاه آموزش عالي جايگاه مهمي در کشور دارد و در ديدگاه رئيس جمهوري و دولت نيز داراي جايگاه با اهميتي است.

وي با طرح اين پرسش که چرا دولت اصرار دارد مديريت دستگاه عالي همسو و همراه با نظرات دانشگاهيان انتخاب شود، خاطر نشان کرد:‌ توسعه علمي پيش نياز توسعه پايدار است. و شرايط لازم براي پيشبرد توسعه علمي کشور اين است که مشارکت فعال دانشگاهيان در فرآيند توسعه جدي قلمداد شود يعني ديگر آنکه دانشگاهيان چه مي‌خواهند و دولت و نظام چقدر به اين خواست و انتظار توجه دارد وبه آن احترام مي‌گذارد.

معاون اول رئيس جمهوري تصريح کرد:‌در کل دولت وزارت علوم و مديريت آن از رکن‌هاي رکين دولت محسوب مي‌شوند و در طول يک سال و نيم گذشته دفاع از سياست‌ها و برنامه‌هاي اين بخش در متن سياست‌هاي دولت و رئيس جمهوري بوده است و هيچ يک از برنامه‌ها و اقدامات مسئولين اين وزارت‌خانه چه وزير و چه سرپرست جدا از برنامه‌هاي دولت نبوده است. وي با اشاره به وزراي پيشنهادي وزارت علوم و همچنين سرپرست‌هاي اين وزارت‌خانه اظهار داشت: بايد از همه‌ مديران با تجربه ، دلسوز و دانشمندي که از ابتداي کار دولت تاکنون به در خواست خانواده‌ دانشگاهي، و به دعوت دولت تدبير و اميد در قبول مسئوليت نه نگفته‌اند و خود را در معرض هر آزموني قرار دادند جفا ديدند ولي وفا کردند و به سرمايه اخلاقي دانشگاه افزودند يعني از آقايان دکتر ميلي منفرد، توفيقي، فرجي دانا ، نجفي، نيلي، دانش‌آشتياني و امروز از آقاي فرهادي تقدير کنم.

جهانگيري خاطرنشان کرد:‌ اين مجموعه منظومه‌اي موزون از اخلاق و دانش و توانمندي هستند. در اين يک سال آنچه را که هم من شاهد بودم و هم جامعه دانشگاهي آن را به خوبي فهميد اين است که هيچ يک از اين مديران فهيم، با تجربه و توانا به دنبال پست و شهرت و امتياز خواهي نبودند.

وي اضافه کرد: همه‌ اين افراد مانند اعضاي يک خانواده بودند و من بايد شهادت دهم که در وزارت علوم و تحقيقات و فناوري هيچ باند و حلقه‌اي امور را قبضه نکرده است و همه کساني که تا امروز مسئوليت پذيرفته‌اند با دعوت و اصرار رئيس جمهور به ميدان آمدند و از دنياي آرام علمي خود به خاطر خدمت و نظام ، دانشگاه و مردم گذشتند.

وي خاطر نشان کرد: بايد به طور ويژه از آقايان دکتر نيلي احمدي‌آبادي و دکتر دانش آشتياني تشکر کنم که دعوت دولت را براي قبول مسئوليت و با وجود عدم تمايل و اصرار‌هاي شخصي‌شان در رد آن مسئوليت را پذيرفتند و متاسفانه موفق به کسب راي اعتماد از مجلس محترم نشدند. وي با اشاره به حضور محمد علي نجفي به عنوان سرپرست وزارت علوم با بيان اينکه کمتر مديري را مي‌توان يافت که هوش سرشار، قدرت برنامه‌ريزي، توان تدبير ودر عين حال تواضع داشته باشد و توجه همه اقشار دانشگاهي رابه خود جذب کند، افزود:مديريت عالي و موفق آقاي دکتر نجفي به مدت سه ماه در وزارت علوم توانست مسائل مهمي را از اين دستگاه حل کند. يکي از اين مسائل موضوع بورسيه‌هاي تحصيلي بود که به لطف خدا در اين موضوع به نحوي پرداختند که حتي منتقدين نيز تشکر کردند.

جهانگيري با تاکيد بر اين که دکتر فرهادي از جنس همان سرپرست‌ها و وزيران و نامزدهاي قبل است ، گفت: نه تفکر علمي و نه توان اجرايي و نه درک و فهم سياسي و مشي اعتدالي آقاي فرهادي تفاوتي با بقيه ندارد و ايشان نيز خود را موظف به پاسخگويي در برابر نيازهاي توسعه‌ علمي و جامعه دانشگاهي مي‌داند و به اصلاح امور با اولويت نگاه علمي بر نگاه سياسي و عميق در دانشگاه ها اعتقاد دارد.

وي مساله تعامل و گفت‌وگو پيرامون مساله‌ هسته‌اي را از جمله مواردي ‌دانست که در طول عمر دولت يازدهم به آن توجه ويژه شده است و خاطر نشان کرد: رئيس جمهور با وجود اين که خود تسلط کاملي بر روي موضوع داشتند تيم مذاکره کننده قوي‌اي براي مذاکره انتخاب کردند. وي اضافه کرد: مديريت رئيس جمهور در چارچوب سياست‌ها و خطوط اصلي که مقام معظم رهبري ترسيم کرده‌اند، تاکنون در زمينه‌ هسته‌اي با موفقيت‌هاي بسيار خوبي همراه بوده‌اند. وي با بيان اين که دنيا مي‌داند و بايد بداند که تحريم و فشار راه نادرستي بود که عليه ملت ايران انتخاب شد،خاطرنشان کرد:‌ تنها راه، گفتگو ، ديپلماسي منطق و استدلال است و به همين دليل با وجود توافق‌هايي که در بخش‌هاي وسيعي از مسائل هسته‌اي انجام گرفت،کشورهاي مذاکره کننده براي تفاهم جامع نياز به زمان بيشتري داشتند و به همين دليل مذاکرات تمديد شد.

جهانگيري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در مورد تمديد مذاکرات و موافقت ايشان با اين موضوع افزود: خوشبختانه سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم مقاومت در تمديد و حتي اعلام اين که توافقنامه عادلانه و عاقلانه را قبول مي‌کنيم، مويد اين راه است و دولت نيز در مسيري گام خواهد برداشت که قراري عادلانه و تفاهمي جامع براي کشور به دست آورد.

*سخنان دکترنجفي

دکتر محمد علي نجفي سرپرست سابق وزارت علوم هم در اين مراسم در سخناني اظهار داشت: مدت فعاليت من در اين وزارتخانه کوتاه اما شيرين طي شد زيرا از يک طرف با همکاراني که در سال هاي دور همکار بوديم مجددا همکار شديم و از طرف ديگر با دوستان جديدي که برخي از آنها در زمان گذشته دانشجو بودند امروز به عنوان يک استاد دانشگاه همکاري داشتيم. نجفي افزود: در اين مدت شاهد تلاش شبانه روزي همکاران خود در وزارت علوم و دانشگاه‌ها بودم و از همه تشکر مي‌کنم. وي ضمن خيرمقدم به دکتر فرهادي وزير علوم افزود: دکتر فرهادي امروز وارد وزارت علوم و فضاي آموزش عالي شدند و با حضورشان آرامشي بر مجموعه حاکم شد. مجلس ايشان را با راي خوبي مورد تاييد قرار داد و اميدوارم در طول اين چند سال که براي خدمت فرصت دارند خداوند بر توفيق ايشان بيفزايد.

*به دنبال «دانشگاه نسل سوم»

در ادامه اين مراسم دکتر محمد فرهادي وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري ضمن تشکر از رئيس جمهور و نمايندگان مجلس گفت: با توجه به اسناد بالادستي که بسيار دقيق و جدي است سند تحول نظام آموزش عالي شروع شده و با توجه به رهنمودهاي رهبري در اين عرصه بسياري از مسائل اين حوزه حل خواهد شد. وي با بيان اينکه در اين مدت کم و بيش با حوزه آموزش عالي درگير بودم، افزود: در اين زمينه بايد دو کارکرد اصلي را دنبال کنيم. کارکرد اول تربيت نيروي انساني و کارآمد و کارکرد دوم گسترش مرزهاي دانش است.

وي با تاکيد بر اينکه دانشگاه‌ها بايد به دانشگاه‌هاي کارآفرين تبديل شوند، افزود: بايد نسل سوم دانشگاه‌ها را تحقق بخشيد زيرا نسل اول آموزشي، نسل دوم پژوهشي و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفريني و ثروت است.

فرهادي در ادامه گفت: ما اکنون بيش از 250 دانشگاه، موسسه آموزش عالي و پژوهشگاه داريم. البته اين آمار شامل بخش‌هاي غير دولتي و بخش آموزشي پزشکي نمي‌شود. همچنين 4.5 ميليون دانشجو در کشور وجود دارد و سالانه يک ميليون نفر از دانشگاه ها فارغ التحصيل مي‌شوند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري بر توسعه مراکز رشد علوم و فناوري تاکيد کرد و گفت: بايد به توسعه مراکز رشد علوم و فناوري و شرکت‌هاي دانش بنيان توجه کنيم به همين دليل بايد ارتباط ما با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي ديگر تنگاتنگ باشد. فرهادي با بيان اين که بايد به متن پرداخته شود اظهار کرد: بايد از حواشي که مي‌تواند مانع راه باشد احتراز کنيم. همچنين از توسعه غيرهدفمند در آموزش عالي که باعث اتلاف بودجه و نيروي انساني مي‌شود پرهيز کرده و به شناسايي نيروي انساني، تعداد دانشگاه، تعداد دانشجو، رشته‌ها و سطوح بر اساس نياز کشور توجه کنيم که اين امر بر عهده وزارت علوم و يکي از برنامه‌هاي ما است.

codex01x

page01


نوشته شده در   يکشنبه 9 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode