ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393     |     کد : 81189

تکفیر اهل قبله بزرگ‌ترین منکر است

کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام بعد از دو روز سخنرانی‌ فشرده شخصیت‌ها و علمای مطرح جهان اسلام، پایان یافت.

تأکید کنگره جهانی جریان‌های تکفیری در بیانیه پایانی
تکفیر اهل قبله بزرگ‌ترین منکر است

کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام بعد از دو روز سخنرانی‌ فشرده شخصیت‌ها و علمای مطرح جهان اسلام، پایان یافت.
این کنگره که به گفته بسیاری از شرکت‌کنندگان و علمای جهان اسلام، در نوع خود بی‌نظیر بود، صبح یکشنبه با سخنرانی آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی که ریاست آن را برعهده داشت، آغاز شد.
در روز نخست این کنگره -که علما و شخصیت‌های بیش از ۸۰ کشور جهان حضور داشتند- پس از سخنرانی تعدادی از شخصیت‌ها و علمای اسلام، کمیسیون‌های چهارگانه شامل تبارشناسی جریان‌های تکفیری، ریشه‌یابی افکار تکفیری، جریان‌های تکفیری و پیامدهای سیاسی آن و بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر تشکیل شد و شخصیت‌های جهان اسلام به بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوعات پرداختند.
در روز دوم کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی، بیش از ۳۰ نفر از علما و شخصیت‌های مطرح جهان اسلام به بررسی ریشه‌های پدیده تکفیر و افراطی‌گری و نیز ارائه راه‌حل‌های ریشه‌کن کردن تفکر تکفیری پرداختند.
مراسم اختتامیه این کنگره با استقرار اعضای هیئت رئیسه شامل دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امام خامنه‌ای، آیت‌الله صالحی یکی از علمای شاخص افغانستان و حجت‌الاسلام علیزاده موسوی دبیر اجرایی کنگره برگزار شد.
پس از سخنرانی ابتدایی دکتر ولایتی، شیخ نبیل الحلباوی از علمای سوریه به قرائت قصیده‌ای در مدح پیامبر اکرم(ص) پرداخت. سپس دبیران چهار کمیسیون تخصصی به بیان گزارشی از نتیجه جلسات و مصوبات این کمیسیون‌ها پرداختند.
بیانیه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام نیز توسط شیخ نبیل نعیم از علمای اهل سنت مصر قرائت شد.
آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی آخرین سخنران این کنگره بود که تکفیر اهل قبله را بزرگ‌ترین منکر دانست و برای ریشه‌کن کردن فکر تکفیری پیشنهادهای عملی ارائه کرد.
پس از سخنرانی این مرجع تقلید، از مجموعه آثار کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی که حاوی ۸ جلد مجموعه مقالات، مجموعه پنج جلدی در نقد وهابیت، کتاب ایمان و کفر و نرم افزار این آثار است با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی و علی اکبر ولایتی رونمایی شد.
برنامه پایانی این کنگره قرائت مجلسی آیاتی از قرآن کریم با صدای استاد شاکرنژاد بود که مورد استقبال مهمانان خارجی و داخلی قرار گرفت.
* قطع فوری حمایت‌های مالی، نظامی و سیاسی از گروه‌های افراطی ضروری است
بیانیه پایانی کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام نیز حاوی محورهای مهمی بود. علمای جهان اسلام در این بیانیه تاکید کردند که قطع فوری حمایت‌های مالی، نظامی و سیاسی از گروه‌های افراطی ضروری است.
در این بیانیه که با آیه «یا ایها الذین امنو ادخلوا فی السلم کافه ولا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین» آغاز شده آمده است: در شرایط کنونی جهان که امت اسلامی باید جایگاه شایسته خود را در عرصه بین الملل بیابد، متاسفانه جهان اسلام یکی از تلخ‌ترین و دشوارترین دوره‌های خود را می‌گذراند، جریان‌های افراطی و تکفیری با اقدامات خود، موجب مشوش کردن چهره اسلام عزیز، تفرقه مسلمین، انحراف نگاه از مسائل اصلی جهان اسلام، تقویت جبهه دشمن و تداوم سلطه و غارت منابع و ثروت‌های کشورهای اسلامی شده‌اند و خون و مال و عرض مسلمین و بی‌گناهان را مباح دانسته، با خشونت و قساوت تمام، آنان را قربانی اندیشه های انحرافی و اعمال جنایتکارانه خود می‌کنند.


نوشته شده در   سه شنبه 4 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode