ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 آذر 1393     |     کد : 81026

شانس توافق هسته‌اي در بالاترين سطح ممكن است

وزير خارجه آلمان:
شانس توافق هسته‌اي در بالاترين سطح ممكن است


خبرگزاري کيودوي ژاپن به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وين گزارش داد که تمرکز مذاکره کنندگان بر روي حصول يک چارچوب توافق تا 3 آذر است.

به گزارش فارس، خبرگزاري کيودو ژاپن افزودکه مذاکره کنندگان ايران و 1 + 5 در طول يک تا دو هفته بعد از رسيدن به چارچوب توافق، براي برطرف کردن جزئيات اختلافي و رسيدن به توافق نهايي مذاکره خواهند کرد. هر دو طرف احتمالا تا حدود يک ماه آينده ،اجرايي کردن توافق نهايي را آغاز مي‌کنند.

يک منبع نزديک به هيأت ايراني در مذاکرات هسته‌اي وين هم اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان به دنبال توافق بر يک چارچوب کلي هستند و بعد از آن مي‌توان جزئيات توافق را به دقت تنظيم کرد.

وي افزود :مذاکره‌کنندگان به دنبال چيزي غير از يک توافق جامع هسته‌اي هستند.

ظريف: پيشنهاد قابل توجهي نبود

ازسوي ديگروزير امور خارجه کشورمان اعلام کرد: پيشنهاد قابل توجهي که بخواهم به تهران ببرم، نبود.

محمدجواد ظريف، در جمع خبرنگاران در وين با تکذيب خبر بازگشت وي به تهران، گفت: پيشنهاد جديد و قابل توجهي که بخواهم با خود به تهران ببرم، مطرح نشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان هم خبرسازي‌ها مبني بر ارائه طرح و پيشنهاد جديد از سوي کشورهاي 1+5 به ايران و پردازش‌هاي پيرامون آن را بي‌اساس خواند.

مرضيه افخم، با تکذيب اخبار برخي رسانه‌ها مبني بر ارائه طرح و پيشنهاد جديد کشورهاي 1+5 به ايران اظهارنظر کرد: در روزهاي گذشته مذاکرات فشرده و متعدد دوجانبه و چندجانبه بر اساس طرح‌ها و ابتکارات متعدد تيم مذاکره‌کننده ايراني که آخرين آن‌ها در مسقط پيشنهاد شد، انجام شده و مذاکرات در سطوح مختلف کارشناسي و سياسي ادامه دارد.

افخم تأکيد کرد: هيچ طرح جديدي از طرف کشورهاي 1+5 ارائه نشده است.

پيش از اين، خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي از ارائه طرحي جديد به ظريف از سوي جان‌کري در وين خبر داده بود.

ايران و آمريکا روي ايده‌هاي جديد کار مي‌کنند

اين درحالي است که خبرگزاري رويترز به نقل از منابع نزديک به مذاکرات هسته‌اي مدعي شد: وزراي امور خارجه ايران و آمريکا براي رفع اختلافات در اين مذاکرات در حال کار روي ايده‌هاي جديد هستند.

به گزارش ايسنا اين منابع نزديک به مذاکرات هسته‌اي که خواستند نامشان فاش نشود گفتند که جان کري، وزير امور خارجه آمريکا و محمدجواد ظريف، همتاي ايراني‌اش در حال بررسي ايده‌هاي جديد با هدف از بين بردن بن‌بست کنوني در مذاکرات هسته‌اي هستند.

اين منابع همچنين تاکيد کردند که اين دو ديپلمات در حال آماده سازي ايده‌هايي هستند که قابل ارائه به پايتخت‌هايشان باشد.

علاوه بر اين يک مقام ارشد آمريکايي بدون ارائه جزئيات در باره مذاکرات وين به خبرگزاري رويترز گفت که رايزني‌ها همچنان ادامه دارد.

همچنين منابع نزديک به مذاکرات از حضور "يوسف بن علوي بن عبدالله" وزير امور خارجه عمان در وين پايتخت اتريش خبر دادند؛ اگرچه مقامات غربي اين ادعا را که وي نقشي کليدي در رايزني‌هاي کري و ظريف بر سر اين ايده‌هاي جديد داشته است،رد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روسيه هم در بيانيه‌اي اعلام کرد : وزراي امور خارجه روسيه و آمريکا بر اين باورند که براي دستيابي به يک توافق تا ضرب‌الاجل تعيين شده 24 نوامبر تلاش‌هاي بيشتري لازم است.

در ادامه اين بيانيه آمده است: دو طرف احتمال برگزاري نشست ميان وزراي امور خارجه کشورهاي شرکت کننده در مذاکرات هسته‌اي ايران را در صورت حصول پيشرفت غير محتمل ندانستند.

سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه هم اعلام کرد: مذاکرات در مورد برنامه هسته اي ايران وارد مرحله جدي شده است.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه رسمي "راسيسکايا گازتا" ارگان دولت روسيه، لاوروف در کنفرانس خبري مشترک با همتاي سعودي خود در مسکو گفت: کيفيت توافق جامع در مورد مساله هسته اي ايران، براي روسيه اهميت فراوان دارد.

وي خاطرنشان کرد: طولاني و نامشخص بودن زمان مذاکرات بي معني است.

رئيس دستگاه ديپلماسي روسيه در ادامه افزود: تمام اجزاي توافق جامع ميان ايران و غرب روي ميز مذاکره است.

وي گفت: هدف اصلي در تنظيم توافق جامع هسته اي اين است که توافق نهايي موردقبول تمام طرف ها باشد.

لاوروف در حالي که به رويکرد زياده طلبانه غرب در مذاکرات اشاره مي کرد، افزود: طبيعي است که در مرحله پاياني مذاکرات هسته اي ايران، اين وسوسه وجود دارد که برخي طرف ها، شرايط اضافي مطرح کنند تا نتايج بيشتري بدست آورند.

وي گفت: اما اطمينان دارم که عقل سليم سرانجام پيروز خواهد شد.

نماينده روسيه در مذاکرات هسته‌اي هم در واکنش به لغو سفر وزير خارجه آمريکا به پاريس و ادامه رايزني‌هاي وي با همتاي ايراني‌اش در وين، گفت: همه مي‌دانند که در مذاکرات هسته‌اي نبايد حتي يک ساعت را از دست داد.

«سرگئي ريابکوف» که با پايگاه خبري «اسپوتنيک» گفتگو مي‌کرد، با بيان اينکه حضور وزيران خارجه کشورها در وين مي‌تواند نشانه‌اي از احتمال موفقيت مذاکرات باشد، گفت: «همه مي‌فهمند که حتي يک ساعت را هم نبايد از دست داد .»

وي در مورد تغيير برنامه آقاي کري، با بيان اينکه سفر وزيران خارجه به وين امکان تصميم‌گيري‌ها را افزايش مي‌دهد، گفت: «اين مي‌تواند سيگنالي باشد مبني بر اينکه مذاکرات مي‌تواند موفق باشد.»

معاون وزير خارجه روسيه در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت :توافق احتمالي ايران و 1+5 براي آنکه الزام‌آور شود، بايد به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل برسد. وي در اين رابطه گفت: «براي آنکه توافق ماهيت الزام‌آور پيدا کند، نياز به قطعنامه شوراي امنيت خواهد بود. اين قطعنامه بايد توافق آينده را تائيد کرده و آن را الزام‌آور کند.»

هانس بليکس: قدرت هاي بزرگ به لغو تحريم‌هاي ايران توجه بيشتر کنند

دراين ميان ،«هانس بليکس» رئيس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اين که به لغو تحريم‌هاي ايران توجه کافي نشده است، گفت: قدرت هاي بزرگ بايد در مذاکرات هسته اي به لغو تحريم هاي اين کشور توجه بيشتري کنند.

به گزارش ايرنا، بليکس در سومين کنفرانس بين المللي هسته اي مسکو گفت: معلوم نيست چرا با پيشرفت مذاکرات هسته اي ايران، تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريکا و متحدانش عليه اين کشور لغو نشده است.

بليکس که مسئول موسسه کميسيون سلاح هاي کشتار جمعي سوئد است به عنوان کارشناس امور هسته اي در کنفرانس مسکو در مورد مذاکرات ايران و گروه 1+5 در وين بر ضرورت تلاش بيشتر براي دست يابي به توافق جامع هسته اي در اين دور از مذاکرات تاکيد کرد.

وي گفت: تاخير تصميم گيري در اين زمينه پيامدهاي ناخوشايندي خواهد داشت .

وي افزود: اميدوارم 24 نوامبر - سوم آذر- روند حل و فصل پرونده هسته اي ايران به پايان برسد.

بليکس با اشاره به آمادگي کشورهاي مذاکره کننده با ايران براي همکاري با تهران اظهار داشت: در مورد امکان توسعه انرژي هسته اي ايران در چارچوب قرارداد ان.پي.تي تفاهم وجود دارد.

رئيس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: به اين ترتيب فقط مساله تائيد ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته اي ايران باقي مي ماند.

وي افزود: در شرايط کنوني که اوضاع بين‌المللي متشنج است نياز به ريسک نيست. پنج عضو دائمي شوراي امنيت بايد در مساله هسته اي ايران مسئولانه رفتار و به تعهدات خود عمل کنند.

اشتاين ماير: براي توافق جمع شده ايم

فرانک والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان با بيان اين که در تعيين کننده ترين لحظه 10 سال اخير هستيم، گفت: الان بهتر از زمان ديگري شانس توافق داريم .

به گزارش ايرنا به وين، اشتاين ماير که براي پيوستن به مذاکرات وين 8 به اتريش سفر کرده است، هنگام ورود به هتل پله کوبورگ که محل اقامت هيات‌هاي مذاکره کننده ايران و 1+5 است، به خبرنگاران گفت: اين تعيين کننده ترين لحظه 10 سال گذشته بوده و فضاي سازنده اي در جريان است .

وي با بيان اين که زمان مهم و تاريخ ساز بوده و اختلافات کماکان باقي است، تصريح کرد: اگر ايران احساس کند که پيشرفت ملموسي وجود دارد ،بايد حرکتي انجام دهد.

وزير خارجه آلمان اظهار داشت: تا کنون در هيچ برهه تاريخي اين قدر به هم نزديک نبوده ايم. براي انجام توافق اينجا جمع شده ايم.

اشتاين ماير با بيان اين که ايران راهي براي داشتن برنامه نظامي اتمي ندارد، گفت: الان بهتر از هر زمان ديگري شانس توافق داريم.وي در حضور كاترين اشتون با دكتر ظريف ديدار و گفتگو كرد.

کنفرانس بين المللي هسته اي با محوريت برنامه هسته اي ايران در مسکو

سومين کنفرانس بين المللي هسته اي مسکو با محوريت موضوع برنامه هسته اي ايران در روسيه آغاز به کار کرد.

به گزارش ايرنا ، در «کنفرانس عدم انتشار سلاح هسته اي و خلع سلاح» 200 کارشناس و متخصص امور سياسي و هسته اي از بيش از 40 کشور جهان شرکت دارند. موضوعات اصلي کنفرانس بين المللي مسکو ، شامل موضوع برنامه هسته اي ايران ، امحاي تسليحات شيميايي سوريه ، امنيت هسته اي پس از حادثه نيروگاه هسته اي فوکوشيما، مساله هسته اي شبه جزيره کره و ايجاد محدوده عاري از سلاح هاي کشتار جمعي در منطقه خاورميانه مي شود.

رئيس مرکز انرژي و امنيت مسکو در ابتداي اين کنفرانس گفت : اين کنفرانس بين المللي با توجه به نزديک شدن زمان مقرر براي کسب توافق جامع درمورد برنامه هسته اي ايران که براي 24 نوامبر برنامه‌ريزي شده است، اهميت خاص مي يابد.

آنتون خلوپکوف ابراز اميدواري کرد 10 دور مذاکرات در يک سال اخير در مورد برنامه هسته اي ايران سرانجام در روزهاي آينده به ثمر بنشيند.

در اين کنفرانس علاوه بر کارشناسان سياسي دست اندرکار امور هسته اي و امنيت اتمي، ديپلمات‌ها و مقامهاي چندين کشور ازجمله 5 قدرت اتمي جهان و نمايندگاني از سازمان هاي بين المللي ازجمله سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي شرکت دارند.


نوشته شده در   يکشنبه 2 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode