ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 آبان 1393     |     کد : 80701

جنگ لفظي واشنگتن مسكو بالا گرفت

همزمان با اين كه باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا در اجلاس گروه 20 روسيه را تهديدي عليه امنيت جهان خواند «آلكسي‌پوشكوف»، رئيس كميته امور بين‌الملل دوماي روسيه در اظهاراتي آمريكا را عامل پيدايش داعش دانست و سياست‌هاي كاخ سفيد در خاورميانه را به باد انتقاد گرفت.



همزمان با اين كه باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا در اجلاس گروه 20 روسيه را تهديدي عليه امنيت جهان خواند «آلكسي‌پوشكوف»، رئيس كميته امور بين‌الملل دوماي روسيه در اظهاراتي آمريكا را عامل پيدايش داعش دانست و سياست‌هاي كاخ سفيد در خاورميانه را به باد انتقاد گرفت.

در همين رابطه رئيس جمهوري آمريکا بدون در نظر گرفتن مداخله غرب در امور اوکراين مدعي شد که اقدامات روسيه عليه کي يف، تهديدي عليه همه جهان است.

باراک اوباما گفت : آمريکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان در حال مقابله با تهاجم روسيه به اوکراين همچون ديگر تهديدهاي بين المللي است.

رئيس جمهوري آمريکا افزود: ما در مقابله با ويروس ابولا در شرق آفريقا رهبري جهان را در دست داريم و در مقابله با تهديدهاي روسيه نيز وضع به همين شکل است زيرا تهاجم روسيه به اوکراين تهديدي عليه تمامي جهان است.

از طرفي صدراعظم آلمان اعلام کرد، اتحاديه اروپا در حال بررسي تحريم‌هاي بيشتر اقتصادي عليه مقام هاي روس به دليل تداوم بحران در اوکراين است. ديويد کامرون،نخست‌وزير انگليس نيز گفت: اگر نيروهاي نظامي روسيه را همچنان در اوکراين مشاهده کنيم، روابط کاملا متفاوتي بين اتحاديه اروپا و روسيه برقرار خواهد شد و تحريم‌هاي بيشتري اعمال خواهيم کرد. کامرون تصريح کرد: آنچه بايد ديده ‌شود احترام روسيه به تماميت ارضي اوکراين و حق انتخاب مردم اين کشور در قبال آينده‌ خود است.

در چنين شرايطي رئيس کميته امور بين‌الملل دوماي روسيه گفت: آمريکا و متحدانش در درازمدت گروه «داعش» را به وجود آورده‌اند و در خفا به تامين مالي آن مي‌پردازند و اينکه آمريکا فقط گروه‌هاي مخالف ميانه‌رو را تامين مالي مي‌کند، سخني به دور از واقعيت است.«آلکسي پوشکوف» در سخنراني خود در صحن دوماي روسيه گفت:گروه تروريستي داعش به خودي خود که بوجود نيامده است، اين گروه نتيجه اقدامات آگاهانه و هدفمند برخي کشورهاي عرب حاشيه فارس، آمريکا و متحدان آن است که در طول دوره زماني بسيار طولاني هدف خود را سرنگوني بشار اسد،رئيس جمهوري قرار داده و براي اين منظور هر کس و ناکسي را تامين مالي کردند.

رئيس کميته امور بين الملل دوما افزود: زماني که آمريکا به نام دفاع از حقوق بشر در امور مناطق مختلف دخالت مي‌کند، دقيقا نتيجه برعکس آن رخ مي‌دهد و حقوق بشر در آن منطقه نقض مي‌شود و ما اکنون نمونه اين مسئله را با چشم خود در ليبي و اوکراين مي‌بينيم.

پوشکوف تاکيد کرد: اکنون گروه داعش آزادانه نفت را در بازارهاي جهاني مي‌فروشد، چطور چنين چيزي ممکن است؟ يک سازمان تروريستي، از همه قوانين بازار نفت استفاده کرده و هيچکس هم تحريمي در مورد خريداران اين نفت اعمال نمي‌کند. آيا کسي شنيده که آمريکا گروه داعش را تحريم کرده باشد؟ اين مسئله هدف اصلي آمريکا در برخورد با اين گروه را به‌شدت زير سئوال مي‌برد.در همين رابطه،نمايندگان دوماي روسيه در بيانيه‌اي با اشاره به اينکه اوضاع عراق و سوريه نتيجه سياست مداخله جويانه غرب است، از جامعه بين الملل خواستند تا به سرعت مانع از ادامه تامين مالي گروه‌هاي تروريستي در خاورميانه شود.

در تحولي ديگر وزراي خارجه روسيه و آمريکا در گفتگويي تلفني خواستار رعايت آتش بس از سوي طرفين مناقشه در شرق اوکراين شدند. سرگئي لاوروف و جان کري همچنين خواستار ايجاد خطوط حائل ميان شبه نظاميان و نيروهاي اوکراين در استان هاي لوهانسک و دونتسک شدند و بر از سرگيري فعاليت گروه تماس براي حل بحران اوکراين و آغاز گفتگوها ميان دولت اوکراين و سران جدايي طلبان تاکيد کردند.

در اين حال معاون وزير خارجه روسيه گفت: آمريکا مسئول سردي روابط دو کشور است. «ريابکوف» با بيان اينکه دورنمايي براي بهبودي روابط روسيه و آمريکا وجود نداردافزود: تحرکي در روابط روسيه و آمريکا ديده نمي شود و پيشرفتي در وضع موجود مناسبات دو کشور نمي بينيم. ريابکوف ادعاي آمريکا عليه روسيه مبني بر اقدامات مداخله جويانه در اوکراين را رد و تصريح کرد: از ابتداي بحران اوکراين، ادعاهاي مقام‌هاي آمريکايي در اين مساله واقعيت ندارد.

سخنگوي کرملين نيز اعلام کرد: روسيه در افزايش فعاليت‌هاي نظامي اخير در جنوب شرق اوکراين دخالتي نداشته است و از تحقق توافق آتش بس مينسک که در سپتامبر 2014 به امضاي دو طرف اوکرايني رسيد، حمايت مي‌کند.«يوري اوشاکف» افزود: همه رهبران کشورهاي عضو بريکس اعلام کرده‌اند که تحريم‌هاي غرب عليه روسيه غيرقانوني است و نقض منشور سازمان ملل و مخرب احياي اقتصادي در منطقه است.

گفته هاي اين مقام روس در حالي است که رئيس شوراي اروپا اعلام کرد وزراي خارجه اتحاديه اروپا در حال بررسي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه روسيه به دليل بحران اوکراين هستند. «هرمان وان رمپوي» تصريح کرد: رهبران اتحاديه اروپا قرار است با باراک اوباما در مورد اوضاع اوکراين رايزني‌ کنند.وي گفت: روسيه بايد از انتقال تسليحات و نيرو از خاک خود به داخل اوکراين جلوگيري کند.

خبر ديگري حاکيست رئيس‌جمهوري اوکراين دستور لغو خودمختاري در برخي مناطق شرقي اين کشور را صادر کرد. از سويي وزير خارجه اوکراين از قصد اين کشور براي بازگرداندن اموال متعلق به دولت اوکراين در منطقه خود مختار «کريمه» از طريق مراجع قضايي بين‌المللي خبر داد. «پاول کليمکين» اعلام کرد که اين کشور قصد دارد به برخي سازمان‌هاي بين المللي متوسل شود تا بتواند اموال و دارائي‌هاي خود در منطقه کريمه را پس گيرد. از سوي ديگر مشاور رئيس جمهوري اوکراين از درخواست اين کشور از اسرائيل براي آموزش نيروهاي نظامي کي‌يف خبر داد.

« اوله ماهينتسکي» گفت: ايالات متحده در حال حاضر به نيروهاي مسلح کي‌يف آموزش مي‌دهد و اوکراين به دنبال دعوت از آموزش دهندگان اسرائيلي است . خبر ديگر اينکه نيروهاي مسلح صربستان و روسيه تمرينات نظامي مشترکي را با هدف تقويت همکاري هاي نظامي دو جانبه در منطقه «نيکينتسي» در شمال غربي صربستان برگزار کردند. هدف از اين رزمايش که در آن 207 نظامي از نيروهاي مسلح روسيه و 197نيرو از ارتش صربستان شرکت داشتند تقويت توانايي نيروهاي نظامي طرفين در اجراي عمليات ضدتروريستي در ماموريت هاي چند مليتي گزارش شده است.

در تحولي ديگردر جريان تازه ترين درگيري هاي مسلحانه در شرق اوکراين 15 تن کشته و پنج تن ديگر مجروح شدند.در همين حال ستاد فرماندهي شبه نظاميان دونتسک اعلام کرد: براثر شليک توپخانه‌اي نيروهاي اوکرايني به شهري در استان دونتسک بخش هايي از يک ساختمان مسکوني 9 طبقه تخريب شدو يک زن جوان در اين حادثه جان خود را از دست داد .در تحولي ديگر روسيه تصاويري ماهواره‌اي منتشر کرد که نشان مي‌دهد اوکراين در سرنگوني هواپيماي مالزيايي نقش داشته است. تصاوير ماهواره‌اي که مهندسان روس آن را گردآوري کرده‌اند و عمدتا بر گرفته از ماهواره‌هاي انگليسي يا آمريکايي هستند نشان مي‌دهد که يک فروند جنگنده اوکرايني باعث سقوط هواپيماي مالزيايي(MH17) بوده است.


نوشته شده در   يکشنبه 25 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode