ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 مهر 1393     |     کد : 79161

چشم انداز بهتري از مذاكرات هسته‌اي در حال ظهور است

رايزني‌هاي دوجانبه معاونان وزراي خارجه ايران و آمريکا و همچنين نشست سه‌جانبه ظريف، کري و اشتون سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آينده در وين برگزار مي‌شود.

مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه:
چشم انداز بهتري از مذاكرات هسته‌اي در حال ظهور است

رايزني‌هاي دوجانبه معاونان وزراي خارجه ايران و آمريکا و همچنين نشست سه‌جانبه ظريف، کري و اشتون سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آينده در وين برگزار مي‌شود.

در ادامه مذاکرات ايران و 1+5 براي دستيابي به راه حل جامع هسته‌اي، مذاکرات معاونان وزراي خارجه ايران و آمريکا سه‌شنبه هفته آينده در وين ديدارمي کنند و روز چهارشنبه 23 مهر ماه هم نشست سه‌جانبه ظريف، کري و اشتون برگزار مي‌شود.

پس از آنکه هفتمين دور مذاکرات ايران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌اي در نيويورک پايان يافت قرار شد که مذاکرات در اين باره به زودي از سر گرفته شود که به اين منظور شهر وين هفته آينده ميزبان رايزني‌هاي دوجانبه هيأت مذاکره کننده ايراني با هيأت آمريکايي است.

دراين باره مرضيه افخم سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان هم در نشست هفتگي خود با خبرنگاران با تائيدمذاکرات دوجانبه و چند جانبه بين ايران و اعضاي 1+5 در وين درباره اين‌که آيا اظهارات رئيس جمهوري کشورمان مبني بر اينکه ايران و گروه 1+5 در مواضع اصولي اتفاق نظر دارند، با اظهارات پيشين وي مبني بر کند بودن روند مذاکرات هسته‌اي در نيويورک پارادوکس و تناقضي وجود دارد، گفت: ما و تناقضي در اين مورد نمي‌بينيم.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: دو طرف تلاش دارند از طريق مذاکره راه‌حلي را براي اين بحران ساختگي پيدا کنند. اين بخش مشترک مذاکرات است. در عين حال پيشرفت‌ها کند است اما تفاهمي وجود دارد مبني بر اينکه مذاکرات ادامه يابد.

افخم اضافه کرد: درک بهتري درباره موضوعات اختلافي نسبت به گذشته در حال پديد آمدن است و از اين بخش‌ها در عين حال که بخش‌هاي مهم ديگري در حال گفتگو است مي‌توان به عنوان بخش‌هاي اشتراکي ياد کرد.

وي در پاسخ به سئوالي درباره کمپين حمايت از توافق هسته‌اي اخير تعدادي از فيلمسازان مطرح کشورمان و واکنش‌هاي منفي به آن از سوي برخي، اظهارنظر کرد: پوستري از سوي هنرمندان کشور در حمايت از روند مذاکرات هسته‌اي منتشر شده است.

برخي از هنرمندان پيش از اين نيز در حمايت از مذاکرات اعلام آمادگي کرده بودند و ما از اين ايده کلي در چارچوب ديپلماسي عمومي استقبال کرديم .همان طور که مشاهده کرديد وزارت امور خارجه اطلاعيه‌اي در اين زمينه صادر و مراتب قدرداني خود را اعلام کرد. افخم تأکيد کرد: با توجه به اينکه اين فيلمسازان از چهره‌هاي شناخته شده در خارج از کشور هستند اقدام آنها با هدف تأثيرگذاري بر مخاطبان خارجي مورد حمايت است. ما پاسخ‌هايي در اين رابطه دريافت کرده‌ايم و معتقديم اقدام موثري در بيرون از کشور بوده است. هرچند که در داخل برخي از اين اقدام برداشت ديگري داشتند .

وي با انتقاد از برخي از رسانه‌ها در انتشار غيردقيق اظهارات آقاي ظريف در شوراي روابط خارجي آمريکا ، تصريح کرد: متن سخنراني وزير امور خارجه کشورمان در شوراي روابط خارجي در سايت اين شورا به طور دقيق قرار گرفته است و کساني که مي‌خواهند در اين رابطه اطلاع دقيق کسب کنند مي‌توانند به اين سايت مراجعه داشته باشند .

افخم همچنين به انتشار ترجمه نادرست اين سخنان اشاره وتصريح کرد: متأسفانه در انتشار اين سخنان به طور سليقه‌اي برخورد و فقط چند جمله از مجموعه صحبت‌هاي ايشان انتخاب شده است که آن هم به درستي ترجمه نشده بود. اميدواريم دوستاني که به اين بحث‌ها مي‌پردازند بيش از پيش منافع ملي را در نظر بگيرند.

وي درباره اختلاف نظرها ميان ايران و گروه 1+5 گفت: دو سطح غني‌سازي و تحريم‌ها بحث‌هاي اصلي هستند که مذاکرات را پيچيده کرده است و چنانچه دوطرف بر روي اين دو بخش به تفاهم برسند، بخش‌هاي ديگر دشوار نخواهند بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي يک‌بار ديگر بر توجه گروه‌هاي مختلف در کشور به منافع ملي و مصون نگه‌داشتن مذاکرات از بحث‌هاي جناحي و سياسي تأکيد کرد و گفت: اميدوارم اين مسأله از سوي همه طرف‌ها مورد توجه قرار گيرد.

مذاکرات هسته‌اي مسأله منافع ملي است که اجماع ملي بر آن حاکم است و هر حرکتي که به اين دو مقوله مهم لطمه بزند ناپسند است، ضمن اين‌که توهين و هتک حرمت و ارائه ارزيابي‌هاي غيرواقعي از مذاکره‌کننده‌ها و شخص وزير امور خارجه را دربردارد.

با احترام به کساني که ديدگاه متفاوت به بحث مذاکرات هسته‌اي داشتند، اما بايد بگويم اين حق مردم است که اطلاعات درست و نقد سازنده را شاهد باشند. اگر تحقيرهايي بر اساس اطلاعات غلط صورت گيرد، جنبه تخريبي پيدا مي‌کند. در اين صورت بايد گفت که چنين اقداماتي براي مسموم کردن فضاي افکار عمومي نسبت به مذاکرات است چرا که مسئولان در سطوح بالا در جريان روند کامل مذاکرات هستند.

افخم درباره پيشرفت مذاکرات هسته‌اي که از سوي برخي طرف‌هاي گروه 1+5 پيشرفت 95 درصدي اعلام شده است، گفت: ضمن اين که مذاکرات رو به جلو در حال انجام است اما اختلافات بر روي موضوعات اصلي هنوز باقي است و نمي‌توانم ارزيابي دقيقي از اين که چه ميزان پيشرفت داشته است را بگويم. تلاش مي‌شود تا ضمن ارائه ديدگاه‌ها توافق برد - برد حاصل شود. البته کار مذاکراتي سختي را پيش رو داريم اما در مسير منطقي و معقولانه در حرکت هستيم.

او درباره بازگشايي سفارت انگلستان يادآور شد: عجله‌اي براي اين‌که در زمانبندي خارج از پيش‌بيني‌ها کار انجام شود‌، نداريم.

افخم اقدام اخير انگلستان رادر لغوبرخي تحريم‌ها يک گام رو به جلو دانست و افزود: اميدواريم اين واقع‌بيني‌ها به طور قويتر و فراگيرتر تداوم يابد. در عين حال از رأي صادر شده و روند پيش‌رو استقبال مي‌کنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سئوالي درباره گزارش اخير احمد شهيد درباره ايران، گفت: ما اين گزارش را يکجانبه و به دور از واقعيات مي‌بينيم و معتقد هستيم که اين گزارش بدون رعايت مقررات و وظايف مربوط به گزارشگران شوراي حقوق بشر انجام گرفته است و فاقد وجاهت حقوقي لازم است و به نظر مي‌رسد در تدوين اين گزارش اراده فراتر و خارج از سازوکارهاي حقوق بشر و سازمان ملل دخيل بوده است.

افخم درباره نقش ترکيه در تحولات عراق و حمايت از تروريست‌ها، گفت: ترک‌ها بايد با تحولات منطقه مسئولانه برخورد کنند.

نگراني‌هاي ما نسبت به برخي اقدامات در شرايط کنوني وجود دارد . اميدواريم کشورها هوشمندانه و واقع‌بينانه برخورد کنند تا تروريسم به سمت اهداف مقطعي و کوتاه مدت و منافع موردي کشورها هدايت نشود‌.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره پيمان امنيتي افغانستان و آمريکا گفت: ما اعلام کرده‌ايم هر حرکتي در افغانستان بايد در جهت منافع درازمدت اين کشور باشد و نگراني خود را نسبت به تبعات منفي اين موافقتنامه براي کشورهاي منطقه و همسايه اعلام کرده‌ايم و اميدواريم تبعات آن آسيبي به اين کشورها نزند.

وي درباره توافق اخير فتح و حماس براي اداره نوار غزه نيز گفت: ما از هر حرکتي که در مسير وحدت فلسطيني‌ها باشد حمايت مي‌کنيم و توافق اخير ميان اين دو گروه فلسطيني را نيز مورد حمايت خود مي‌دانيم. اميدواريم وحدت و وفاق ميان گروه‌هاي فلسطيني به احقاق حقوق مردم اين سرزمين بينجامد.


نوشته شده در   پنجشنبه 17 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode