ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 مهر 1393     |     کد : 78821

وزير اقتصاد: چرخ‌هاي توليد به حركت درآمده است

اکنون در پيچ تاريخي سختي هستيم که بايد از آن عبور کنيم و عليرغم آنکه تحريم ها پابرجاست، اما کاهش معنادار تورم و ثبات و آرامش در جامعه حاکم شده و چرخ هاي توليد به حرکت درآمده است.



اکنون در پيچ تاريخي سختي هستيم که بايد از آن عبور کنيم و عليرغم آنکه تحريم ها پابرجاست، اما کاهش معنادار تورم و ثبات و آرامش در جامعه حاکم شده و چرخ هاي توليد به حرکت درآمده است.

به گزارش ايرنا، علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در نشست هم انديشي اصحاب فرهنگ و هنر که با حضور معاون هنري و معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از هنرمندان در محل وزارت امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، افزود: حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر هم خوشايند و هم نگران کننده است. زيرا هنرمندان افرادي نکته سنج و دقيق هستند، بنابر اين براي سخن گفتن نياز به ظرافت است.

وي با بيان اينکه بي جهت نيست که رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ ناميدند، زيرا رابطه اي عجين شده ميان اقتصاد و فرهنگ وجود دارد، افزود: اينکه کداميک از اقتصاد يا فرهنگ زيربنا است، از سال هاي دور مطرح بوده، اما اين دو رابطه نزديکي با هم دارند و تاريخ نشان داده که انقلاب فرهنگي مقدم بر انقلاب صنعتي بوده است.

طيب نيا اظهار داشت: وزارت اقتصاد داراي يک سند کاربردي با هفت اولويت است که اجراي آن نيازمند همراهي اهل فرهنگ و هنر است. زيرا از جمله اولويت هاي آن ثروت آفريني در جهت رفاه و ارتقا جايگاه ايران در عرصه بين المللي است.

وي مشارکت مردم را از ابعاد ديگر اين سند دانست و ادامه داد: مشارکت بخش خصوصي و تعاوني ها بايد در اقتصاد توسعه يابد و از اقتصاد دولتي جدا شويم.

عضو کابينه دولت يازدهم تصريح کرد: تأمين مالي پايدار و قطع وابستگي به نفت نقش مهمي در اقتصاد مقاومتي دارد، زيرا تکانه ها به دليل درآمدهاي نفتي بوده که بايد درآمد پاک مالياتي را جايگزين آن کنيم.

وي اضافه کرد: درآمد نفت يعني فروش ثروت که متعلق به همه نسل ها بوده و طي سال هاي گذشته مرتب اين بحث انجام شده و البته در کنار آن بايد بخشي از درآمدهاي مردم به عنوان ماليات اخذ شود و در کنار آن دولت از اين منابع به درستي استفاده کند.

وزير اقتصاد به پيشينه فرهنگي و تاريخي تمدن مردم ايران اشاره و تصريح کرد: در گذشته اين تفکر بود که به دليل طاغوتي بودن دولت ها نبايد به آنها کمک کرد و اکنون که دولت مردمي و انقلابي روي کار آمده، همه از جمله هنرمندان بايد کمک کنند.زيرا توسعه اقتصادي مستلزم توسعه فرهنگي است.

وي گفت: ترويج انضباط مالي توسعه اقتصادي را به همراه دارد و در جامعه اي که هرج و مرج و پيش بيني از آينده وجود نداشته باشد، سرمايه گذاري انجام نمي شود.

طيب نيا يکي از رويکردها را کسب درآمد از راه حلال دانست و افزود: افتخار به ايراني بودن خودمان از ديگر رويکردها است. زيرا حداقل در نيمي از تاريخ، خود ابرقدرت و پيشتاز بوده ايم و نبايد خودباخته باشيم.وي با بيان اينکه خريد خارجي را نبايد افتخار تلقي کنيم، اظهار داشت: فرار از ماليات نبايد افتخار باشد و در کنار آن اخلاق حرفه اي لازمه و عنصر توسعه اجتماعي است تا در جامعه و ميان کاسبان اعتماد وجود داشته باشد.

نامبرده همچنين گفت: مؤسسات فرهنگي مانند همشهري و ايران مشمول ماليات مي شوند، زيرا ماهيت حقوقي دارند.وي با اشاره به دولتي بودن روزنامه ايران گفت: براي ما فرقي نمي کند که روزنامه يا نهاد ديگري دولتي باشد يا غيردولتي بلکه هر کسي خلاف قانون عمل کند با او برخورد مي شود.

وزير اقتصاد با بيان اينکه روزنامه ايران يک موسسه ديگر در کنار خود ايجاد کرده که کارهاي تبليغاتيش را انجام مي دهد، اظهار داشت: اين روزنامه از ماليات معاف است. اما موسسه وابسته به آن با توجه به آنکه درآمد دارد، مشمول ماليات مي شود و نمي تواند از معافيت روزنامه ايران استفاده کند.

به گزارش ايرنا، وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين با تاکيد بر اينکه نگاه درآمدي به حوزه فرهنگ نداريم، گفت: با وجودي که آگهي هاي مطبوعات هم مشمول ماليات مي شود، اما داوطلبانه تصميم گرفتيم آن را از مطبوعات نگيريم.

وي با اشاره به مباحث مطرح شده از سوي اهالي فرهنگ و هنر، افزود: انتقادات زيادي در بحث مالياتي داريم و صرفا مربوط به اين دوره نيست و با اجراي طرح جامع مالياتي که از دولت اصلاحات شروع شد، اطلاعات خوبي وجود دارد که در بخش هاي نرم افزاري از شرکتهاي خارجي استفاده کرديم و در اين مباحث بايد شرايط مطلوب را متناسب با کشور طراحي مي کردند.طيب نيا افزود: 32 پروژه براي طرح جامع مالياتي طراحي شده تا از وضع موجود به مطلوب برسيم و در حال حاضر 500 تا 600 ميليون تومان براي سخت افزار و نرم افزار آن هزينه کرده ايم تا تشخيص ماليات براساس شفافيت مالي باشد.وي تصريح کرد: سامانه اطلاعات درآمد و هزينه مؤديان ايجاد خواهد شد و وقتي نهايي شود، ارتباط مؤديان با مميزان قطع شده تا منشأ مشکل نشود و سپس رسيدگي به مشکلات، پرونده محور نبوده و به صورت سيستمي انجام خواهد شد که زمينه فساد هم کاهش خواهد يافت.

اين مقام مسئول از پاک شدن نظام پرداخت علي الرأس از ادبيات مالياتي کشور خبر داد و اظهار داشت: اين موضوع را مشاوران خارجي پيشنهاد دادند و راهکار لازم هم ارايه شد که اميدواريم با حذف آن ،مشکلات هنرمندان به حداقل برسد. در برقراري ماليات بي طرف بودن اصل است و همه پايه ها بايد مشمول ماليات شوند و ماليات بر درآمد معافيت ندارد.

وي با بيان اينکه ارزش افزوده به اعتبار کالا است، نه خريدار، گفت: اگر چاپخانه ها از معافيت مالياتي برخوردار هستند، اما در خريد لوازم، بايد ماليات بر ارزش افزوده کالاهاي خود را بپردازند، زيرا اين مباحث طبق قانون و براساس قانون برنامه پنجم است.


نوشته شده در   چهارشنبه 9 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode