ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 شهريور 1393     |     کد : 77371

خط قرمز ما ايجادمانع درمسير فن‌آوري صلح آميز هسته‌اي است

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در ديدار وزير امور خارجه فنلاند با بيان اينکه دولت ايران تلاش کرده ا ست با کشورهاي 1+5مذاکره جدي، عميق و سازنده اي داشته باشد...

رئيس جمهوري در ديدار با وزير امور خارجه فنلاند:
خط قرمز ما ايجادمانع درمسير فن‌آوري صلح آميز هسته‌اي است


حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در ديدار وزير امور خارجه فنلاند با بيان اينکه دولت ايران تلاش کرده ا ست با کشورهاي 1+5مذاکره جدي، عميق و سازنده اي داشته باشد، گفت: امروز نيز آماده هستيم مذاکرات را براي دستيابي به توافق نهايي ادامه دهيم و اگر هدف 1+5در مذاکرات فشار بر ايران به منظور جلوگيري از رشد علمي و فناوري نباشد، مي‌توان راه را براي توافق باز نگه داشت.

رئيس جمهوري تصريح کرد: ايران هيچ‌گونه تبعيضي را بر خلاف مقررات بين‌المللي نخواهد پذيرفت و خواهان برخورداري بي کم و کاست از حقوق خود مانند ساير اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي است.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به موفقيت‌هاي به دست آمده در مذاکرات ژنو که يکبار منجر به امضاي تفاهم مشترک کوتاه مدت و بار ديگر منجر به تمديد اين تفاهمنامه شد، گفت: خط قرمز ما ايجاد مانع بر سر تحقيقات و توسعه علمي در زمينه هسته‌اي است و ايران به هيچ وجه در خصوص توان دفاعي‌اش و از جمله موشک‌هاي دفاعي، مذاکره نخواهد کرد.

دکتر روحاني اظهار داشت: باخت – باخت نتيجه تحريم‌ها تا به امروز بوده است و اميدواريم فنلاند به عنوان يکي از اعضاي اتحاديه اروپا، فعاليت و تلاش خود را براي پايان اين روند و دستيابي به توافق نهايي و عادلانه انجام دهد.

رئيس جمهوري با تأکيد بر اينکه تحريم‌هاي يکجانبه خلاف مقررات بين‌المللي و به ضرر اتحاديه اروپا و ايران است، دور زدن تحريم‌هاي ناعادلانه از سوي کشورها را امري مطلوب توصيف کرد و گفت: ايران هم به طور مرتب تحريم‌ها را دور خواهد زد.

دکتر روحاني با بيان اينکه دوران فشار به کشورها از طريق تحريم گذشته است، ادامه داد: کشور ما از ابتدا آماده مذاکره بود، پاي ميز مذاکره آمد و به تفاهمات خوبي هم با کشورهاي اروپايي دست يافت، اما ناگاه مساله تحريم ها دوباره از سوي آمريکا مطرح شد که کار درستي نبود.

رئيس جمهوري افزود: ملت‌هاي منطقه از اتحاديه‌هايي که استقلال خود را حفظ کنند و در برابر فشار قدرت‌هاي بزرگي مانند آمريکا بايستند، استقبال خواهند کرد.

دکتر روحاني در بخش ديگري از اين ديدار ،از بروز ناامني‌ها به اشکال مختلف در منطقه و اروپا ابراز نگراني کرد و با تأکيد بر اين که حل و فصل معضلات و اختلافات ميان کشورها بايد از طريق غيرنظامي حل و فصل شود، گفت: اختلافاتي ميان کشورها و گروه‌ها در داخل مرزهاي يک کشور بيشترين آسيب را به بي‌گناهان وارد مي‌کند ،به طوري که دنيا شاهد بود چگونه منازعه‌اي در اروپا جان ده‌ها انسان بي‌گناه را در پرواز هواپيماي خطوط مالزي گرفت.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي، خشونت و تروريسم را معضل ديگر منطقه و جهان ارزيابي کرد و با انتقاد از سياست‌هاي دو گانه برخي کشورهاي اروپايي، گفت: هنگامي که گروه‌هاي تروريستي در سوريه به کشتار مردم مي‌پرداختند، مورد حمايت برخي کشورها قرار گرفتند، اما امروز به خاطر منافع خود مواضع متفاوتي مي گيرند .

دکتر روحاني تأکيد کرد: از نظر ايران تروريسم در هر منطقه و هر کجا که باشد تروريسم است ،زيرا از نظر ما جان انسان‌هاي بي‌گناه اهميت دارد. به همين دليل ما آماده همکاري با فنلاند و اتحاديه اروپا در مبارزه با تروريسم و کمک به انسان‌هايي هستيم که در پي جنگ‌هاي خانمان‌سوز آواره شده‌اند.

رئيس جمهوري روابط تهران – هلسينکي را در سال‌هاي گذشته مثبت ارزيابي کرد و با تأکيد بر اينکه دو کشور بايد مناسبات خود را در عرصه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي و نيز همکاري‌هاي اقتصادي – علمي – فرهنگي و محيط‌ زيست افزايش دهند، اظهار اميدواري کرد که اين سفر فرصتي براي ارتقاء بيش از پيش تعاملات دو جانبه فراهم آورد.

«ارکي تيوميويا » وزير امور خارجه فنلاند با تأکيد بر اينکه در آستانه فصل جديدي در روابط دو کشور و همکاري‌هاي اتحاديه اروپا با ايران هستيم، گفت: ما از پيشرفت‌هاي انجام شده در مذاکرات هسته‌اي با ايران خرسنديم و تمام حمايت خود را از مذاکرات براي دستيابي به توافق نهايي در مدت زمان مقرر شده انجام خواهيم داد.

وي گفت: عادي‌سازي روابط ميان اتحاديه اروپا و ايران در مقطع کنوني که دنيا با مسائل جدي و بغرنجي مواجه است، ضروري است. ما کاملاً با شما موافقيم که نتيجه نهايي مذاکرات بايد بازي برد – برد براي طرفين باشد.

وزير امور خارجه فنلاند با اشاره به وجود نيروگاه هسته‌اي در کشورش و ساخت پنجمين نيروگاه هسته‌اي، گفت: کشوري که خود در حال بهره‌برداري از تأسيسات هسته‌اي است نمي‌تواند مانعي براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي توسط کشورهاي ديگر ايجاد کند.

ارکي تيوميويا با ابراز نگراني از گسترش خشونت‌ و کشتار در عراق، فعاليت گروه داعش را تهديدي براي امنيت و ثبات جهاني توصيف کرد و خواستار تدوين سازو کاري چند جانبه براي حل اين مشکلات شد.

وزير امور خارجه فنلاند با اشاره به اينکه کشورش از مخالفان ارسال سلاح براي کساني که در سوريه عليه دولت مي‌جنگيدند، بوده است، گفت: در همين حال ما با شرکاي اروپايي به اين نتيجه رسيده‌ايم که براي مبارزان عليه داعش در عراق تجهيزات و ادوات نظامي ارسال کنيم، زيرا اين امر ثبات را در اين کشور تقويت مي‌کند.

وي با بيان اينکه تجار و شرکت‌هاي خصوصي فنلاندي در انتظار حل و فصل موانع قانوني تجارت با ايران هستند، گفت: ما علاوه بر تجارت مايليم همکاري‌هاي خود را در حوزه فرهنگي و تبادل نهادهاي مردم‌ نهاد و نيز محيط زيست افزايش دهيم.


نوشته شده در   دوشنبه 10 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode