ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 7 شهريور 1393     |     کد : 77259

کاروان گل در قم ، بانوان گل به دست در مشهد

همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) بانوان مشهد در میدان شهدا تجمع کرده و با راهپیمایی و گلباران حرم مطهر رضوی، عرض تبریک خود را به ساحت مقدس امام رضا (علیه السلام) ابراز کردند.

همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) بانوان مشهد در میدان شهدا تجمع کرده و با راهپیمایی و گلباران حرم مطهر رضوی، عرض تبریک خود را به ساحت مقدس امام رضا (علیه السلام) ابراز کردند.
بانوان و دختران فاطمی روز ششم شهریورماه از میدان شهدای شهر برادر شفیعه اهل بیت(ع)[مشهد مقدس] با شاخه‌های گل در دست و دلی سرمست از عشق به خاندان عصمت و طهارت(ع) به سوی مضجع ثامن الحجج(ع) حرک کردند تا میلاد دخت امامت و خواهر ولایت را به محضرش تبریک و شادباش گویند، مسیر حرکت عشاق رضوی مملو از عطر صلوات و حس شوریدگی بود.
به رسم همه ساله، خیل عظیم عاشقان اخت‌الرضا(ع)، در این مکان گردهم آمده اند تا گروه گروه برای عرض ارادت و تبریک به ساحت مولای خویش در حرم ملکوتیش حاضر شوند، آمده‌اند تا از علی‌بن موسی‌الرضا(ع) چشم‌روشنی بگیرند.
از ابتدایی ترین ساعات روز در سرزمین شمس‌الشموس، زنان و دختران بسیاری خود را برای حضور در اجتماع عظیم عاشقان فاطمه معصومه(س)، آماده می‌کردند، تا با حضور در میدان شهدای شهر به جمعیت گل به دست‌ عاشقان دختر موسی بن جعفر(ع) به پیوندند.
حرکت خیل عظیم بانوان فاطمی به سمت قبله هشتم، زمزمه صلوات و عطر درود بر محمد و خاندانش و زمزمه «رضا جان مبارک»، فضایی بی‌نظیربود.
* حرکت کاروان گل در دهه کرامت صبح دیروز جمعه
در سطح شهر قم
همچنین کاروان استقبال از دهه کرامت که با گل زینت یافته بود در خیابان های سطح شهر  قم به حرکت درآمد و در این ایام مبارک موجی از شادی را در بین مردم به وجود آورد.مردم نیز با نیت خالصانه خود مسیر چندکیلومتری این کاروان در خیابان‌های شهر تا حرم مطهر حضرت معصومه پیاده‌روی کردند و به زیارت نگین انگشتری کویر قم رفتند.
زائران و مجاوران کریمه اهل بیت دقایقی نیز در میدان آستانه در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه در کنار این کاروان باشکوه که به زیبایی با گل آراسته شده بود ایستادند و به نوای مولودی‌خوانی مداحان گوش فرا دادند.گل‌های این کاروان پس از پایان مراسم بین مردم عاشق و دلدادگان اهل بیت توزیع شد.   


* آغاز جشن‌های دهه کرامت
 با خطبه‌ خوانی
در حرم حضرت معصومه (س)
آئین خطبه خوانی حضرت معصومه (س) در صبح میلاد کریمه اهل بیت (ع) با حضور مسئولان کشوری، لشگری و استانی، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید واقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی (ع) برگزار شد.
با برگزاری این مراسم به صورت رسمی جشن های دهه کرامت در سراسر کشور آغاز شد و در طی دهه کرامت مراسم های فراوانی را برای تجلیل از مقام حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) در داخل و خارج از کشور برگزار می شود.
لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، صالحی منش استاندار قم و مجتبائی فرمانده انتظامی استان قم از جمله مسئولان شرکت کننده در آئین خطبه خوانی حضرت معصومه (س) بودند.
همچنین خادمان حرم امام رضا (ع)،
حرم احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و مسجد مقدس جمکران از دیگر شرکت کنندگان در این مراسم بودند و خادمان حرم امام رضا (ع) در این مراسم پرچم گنبد امام هشتم را به
حرم حضرت معصومه (س) تقدیم کردند.
آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در این مراسم شهر قم را از شهرهای با سابقه در زمینه ولایت مداری دانست و افزود: به برکت حضور حضرت معصومه (س) در شهر قم، حوزه علمیه در این شهر تأسیس شد و امام خمینی (ره) از شهر قم قیام خود را آغاز کرد و ایشان از این شهر صدای انقلاب اسلامی را به تمام جهان رساند.
در ادامه این مراسم آیت الله استادی عضو شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به مقام حضرت معصومه (س) اظهار کرد: امام موسی کاظم (ع) فرزندان زیادی داشت، اما بعد از امام رضا (ع) مقام هیچ کدام از فرزندان امام کاظم (ع)، به اندازه حضرت معصومه (س) بالا نبود، درباره خصوصیات کریمه اهل بیت (س) روایات فراوانی در کتاب های اصلی روایی شیعه نقل شده است.
مراسم خطبه خوانی با تشرف مسئولان و مردم با دسته های گل به ضریح حضرت معصومه ( س) خاتمه یافت.
* ۳۵۰ هزار مراسم
جشن دهه کرامت در ۷۵ کشور
برگزار می‌شود
حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، با اشاره به ساماندهی برنامه‌های خود جوش مردمی، به تسنیم گفت: این سازمان‌دهی برای برنامه‌های دینی و مذهبی یکی از ضروریات مهم است که باید نسبت به آن مباردت ورزید.
مسئول شورای هماهنگی دهه کرامت با اشاره به اهداف تشکیل شورای هماهنگی دهه کرامت، افزود: مهم‌ترین هدف از تشکیل شورای هماهنگی ‏دهه کرامت، بهره‌مندی از ظرفیت دستگاه‌ها و شناسایی قابلیت‌های نهاد‌ها و استفاده از ظرفیت آنهاست. ‏
وی با تأکید به برگزاری بیش از 350 هزار برنامه خودجوش در این دهه، تصریح کرد: از مهم‌ترین اقدامات که این شورا برای امسال برگزاری 350 هزار مراسم در کنار جشن‌های رضوی و برگزاری جشن میلاد ‏حضرت معصومه (س) در 200 نقطه از 75 کشور جهان است. ‏
حجت الاسلام ارباب سلیمانی با تأکید به قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) در اماکن متبرکه، عنوان کرد: به مناسبت دهه کرامت در مساجد، بقاع متبرکه، مراکز آموزشی و اداری صلوات خاصه قرائت می‌شود، البته شب میلاد امام رضا (ع) از شبکه‌های تلویزیونی و ‏رادیویی در کنار توجه ویژه صدا و سیما صلوات خاصه
 امام رضا (ع) قرائت می‌شود.
مسئول شورای هماهنگی دهه کرامت با اشاره به برخی از فعالیت‌های دهه کرامت، خاطرنشان کرد: نشست‌های تخصصی و کرسی‌های ‏آزاداندیشی با موضوعات مرتبط در کنار انتشار فراخوان جشنواره سرود روستایی با موضوع دهه کرامت و برگزاری برنامه‌هایی در بیش از 40 هزار پایگاه بسیج، برخی از فعالیت‌های پیش بینی شده این دهه است.
* حضور خادمان رضوی همزمان با دهه کرامت در آذربایجان شرقی
رئیس کانون جوانان رضوی آذربایجان شرقی از برگزاری 30 برنامه متنوع معنوی همزمان با دهه کرامت با حضور خادمان رضوی در این استان خبر داد.
سعید مطلبی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: جشن های دهه کرامت با عنوان «زیر سایه خورشید» در استان از 12 تا 16 شهریور با حضور خادمان رضوی برگزار می شود.
وی افزود: در طول این مدت جشن ها و برنامه های فراوانی در داخل و خارج کشور پیش بینی شده که مطابق سال های گذشته در آذربایجان شرقی نیز امسال قرار است
 30  برنامه با حضور خادمان رضوی  در شهرستان های استان برگزار شود.
مطلبی در ادامه اظهار داشت: دهه کرامت با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز
 می شود و تا سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) ادامه دارد این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است؛ دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.
وی با بیان اینکه دهه کرامت یکی از بهترین فرصت ها برای ترویج فرهنگ تشیع است، ادامه داد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز شیعیان به راحتی می توانند ارادت خود را به ائمه اطهار ابراز کنند.
رئیس کانون جوانان رضوی آذربایجان شرقی زمان ورود خادمان حضرت امام رضا(ع) به تبریز را روز دوازدهم شهریور عنوان کرد و افزود: روز دوازدهم راس ساعت 10 صبح مراسم استقبال از خادمین حرم رضوی در فرودگاه تبریز انجام خواهد شد که حضور عاشقان ولایت موجبات دلگرمی خواهد بود.
* استقبال 8 هزار خدام بارگاه حضرت رضا(ع) در پایانه‌های مشهد از میهمانان آن حضرت
خادمان و خدمتگزاران حرم رضوی در قالب طرح های گوناگون ویژه دهه کرامت رضوی گاهی میزبان و گاهی مهمان می شود.
 به گزارش رسا در مشهد، خادمان و خدمتگزاران حرم رضوی طی اقداماتی خداپسندانه و خالصانه خود را برای دهه کرامت و پذیرایی از زائران بارگاه ملکوتی
 امام هشتم(ع) آماده کرده اند.
* استقبال از زائران
در روز میلاد حضرت رضا(ع)، خدام حرم مطهر رضوی با دعوت‌نامه‌های میهما‌‌ن‌سرای حرم مطهر رضوی به استقبال از میهمانان مشهدی می‌روند.
 در طرحی گسترده که «اکرام رضوی» نام گرفته است، 8 هزار نفر از خدام بارگاه منور حضرت رضا(ع) در پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و هم‌چنین فرودگاه مشهد به استقبال از میهمانان این شهر مقدس می‌روند.
این برنامه به‌منظور تقدیم دعوت‌نامه‌ی ویژه‌ی میهمان‌سرای حضرت رضا(ع) و هم‌چنین
اهداء شاخه گل به آنان انجام می‌شود.
این حرکت شایسته نیز علاوه‌بر فعالیت‌های گسترده‌ی معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین در حرم مطهر رضوی، در چندین سال متوالی انجام شده و طی آن هزاران نفر از مسافران مشهد، میهمان میهمان‌سرای حرم مطهر رضوی شده و شور و شعف فراوانی را میان زائران بزرگوار مضجع نورانی حضرت رضا(ع) ایجاد کرده است.
* عیادت سفیران رضوی
از بیماران
خادمان بارگاه منور رضوی در اقدامی خداپسندانه با حضور در بیمارستان‌های استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی ضمن عیادت از بیماران برای شفای آنان دعا می‌کنند.
در این طرح که «یا امام رئوف(ع)» نام گرفته،
هشت هزار نفر به 60 بیمارستان رفته و بسته‌های تهیه شده شامل تبرکات و محصولات فرهنگی را به همراه شاخه‌های گل به بیماران اعطاء کرده و شمیم امید به بهبودی را به مشام‌شان می‌‌رسانند.
* بهار رضوان
در طرح «بهار رضوان» که به مناسبت
 دهه کرامت رضوی از سوی معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی شده ، خدمتگزاران و خانواده‌های آن‌ها از فیض ختم قرآن و صلوات بهره‌مند می‌شوند.
معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی همه ساله در ایام دهه کرامت رضوی برنامه‌های فرهنگی مذهبی متنوعی برای زائران، مجاوران و هم‌چنین خدمت‌گزاران حضرت رضا(ع) برگزار می‌کند.
* شوق وصال
براساس یک سنت حسنه مراسم «شوق وصال» با 11 برنامه توسط خادمان در رواق دارالکرامه در طول دهه کرامت برگزار می شود که مولودی خوانی، پذیرایی از مدعوین و اهدای بسته های متبرک از اهم برنامه های آن است.
از دیگر برنامه هایی که توسط خدمه و خدمتگزان بارگاه منور رضوی صورت می گیرد، سخنرانی تیم هایی از خدمه با موضوع «سبک زندگی رضوی» در  800 مسجد شهر مشهد در شب میلاد حضرت رضا(ع) است.
* ‌میزبان خانواده شهدا و ایثارگران
خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران، نیروهای نظامی و انتظامی و سازمان‌های خدمت‌رسان مستقیم به زائران در دهه‌ی کرامت رضوی امسال میهمان حرم مطهر رضوی و خدمت‌گزاران این بارگاه قدسی می‌شوند.
در ایام دهه‌ی کرامت رضوی، اقشار مختلفی توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی پیدا می‌کنند که خانواده‌های معزز شهدا از جمله‌ی گروه‌هایی هستند که همه‌ساله در این ایام افتخار پذیرایی و خدمت‌رسانی به آنان در مجموعه اماکن متبرکه حاصل می‌شود.
دعوت از این بزرگواران تحت یکی از طرح‌های «شوق دیدار» صورت می گیرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این طرح، خانواده‌های ایثارگران و جانبازان و همچنین جانبازان بالای 70 درصد در حرم مطهر رضوی حضور می یابند و برای نخستین بار امسال حرم رضوی علاوه بر این افراد، میزبان جانبازان اعصاب و روان  نیز هست.
 یادآور می شود؛ در این طرح، چهار هزار نفر در قالب 10 گروه مجزا به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.
گفتنی است، در ایام پر برکت دهه‌ی کرامت رضوی، برنامه‌های گوناگونی در زمینه‌های عیادت خادمان حرم مطهر از بیماران، ارائه خدمات ویژه به زائران علی‌بن موسی الرضا(ع) در مبادی ورودی مشهد، تشرف زائران نیازمند و بیمار، دانش‌آموزان و دختران یتیم در مقاطع‎گوناگون،اهدای‌بسته های متبرک به زائران و... در قالب طرح‌هایی با عناوین «یا معین الضعفا»، «شوق دیدار»، «شوق وصال»، «بهار رضوان» و «یا عالم آل محمد(ع)» اجرا می‌شوند.


نوشته شده در   جمعه 7 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode