ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 شهريور 1393     |     کد : 77090

سازمان ملل: داعش مرتكب جنايت عليه بشريت شده است

کميسر عالي حقو‌ق‌بشر سازمان ملل در اظهاراتي با محکوميت نقض گسترده و سازمان‌يافته حقوق‌بشر از سوي گروه تروريستي داعش در عراق اعلام کرد که اين گروه مرتکب جنايت عليه بشريت شده است. وي همچنين خواستار محاکمه مسئولان اين جنايات شد.

سازمان ملل: داعش مرتكب جنايت عليه بشريت شده است

کميسر عالي حقو‌ق‌بشر سازمان ملل در اظهاراتي با محکوميت نقض گسترده و سازمان‌يافته حقوق‌بشر از سوي گروه تروريستي داعش در عراق اعلام کرد که اين گروه مرتکب جنايت عليه بشريت شده است. وي همچنين خواستار محاکمه مسئولان اين جنايات شد.

«ناوي پيلاي» کميسر عالي حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در اظهاراتي تروريست‌هاي داعش را به پاکسازي قومي و مذهبي در عراق متهم کرد و خواستار محاکمه مسئولان اين جنايات شد.

ناوي پيلاي با صدور بيانيه‌اي ضمن محکوم کردن نقض گسترده و سازمان‌يافته حقوق‌بشر از سوي گروه تروريستي داعش در عراق اعلام کرد،داعش و گروه‌هاي مسلح همدست با آنها هر روز در حال نقض شديد و وحشتناک حقوق‌بشر در عراق هستند. آنها در راستاي تعلقات قومي، مذهبي و فرقه‌اي خود به طور سازمان‌يافته مردان، زنان و کودکان را هدف قرار مي‌دهند و به طور بي‌رحمانه اقدام به پاکسازي قومي و مذهبي در مناطق تحت کنترل خود مي‌کنند.وي همچنين با اشاره به فهرست طويلي از رفتارهاي سوء داعش نظير کشتارها، آدم‌ربايي‌ها، اسارت‌، سوء‌استفاده‌هاي جنسي و تخريب اماکن مذهبي و فرهنگي، خواستار محاکمه مسئولان اين اقدامات شد.

در اين حال، نخست وزير عراق با بيان اينکه نااميدي در وجود دشمن رخنه کرده است، گفت: عراق گورستان داعش خواهد شد. نوري مالکي در سخناني اظهار داشت: با در دست گرفتن زمام امور، مي‌توانيم بگوييم که پيروز شده‌ايم، اما نبايد مناطقي را که کنترل آن‌ها را به دست آورده‌ايم، مجددا از دست بدهيم.

نوري مالکي، نخست‌وزير سابق عراق در هنگام بازديد از پايگاه اسپايکر در استان صلاح‌الدين اعلام کرد: ما در حال‌ حاضر و پس از اينکه وارد مرحله تجديد روحيه‌ شده‌ايم و با موفقيت‌هايي که به دست آورديم و زمام امور را به دست گرفتيم، مي‌توانيم بگوييم که پيروز شده‌ايم.وي تصريح کرد: ما نبايد مناطقي را که تحت کنترل خود درآورده‌ايم، مجددا از دست بدهيم،‌ اگر پايگاه اسپايکر را آزاد کرديم،‌ به هيچ وجه نبايد ديگر آن را از دست بدهيم.وي همچنين از فرماندهان امنيتي خواست تا تنها به دفاع اکتفا نکنند و وارد مرحله حمله شوند.

خبر ديگر اينکه،«سرايا السلام» گروه وابسته به جريان صدر به رهبري «مقتدا صدر» و سازمان «بدر» به رهبري «هادي العامري» براي ورود به منطقه «آمرلي» و آزادي آن از دست تکفيري‌هاي داعش اعلام آمادگي کردند.بر اساس اين گزارش، يک منبع آگاه گفت:کاظم العيساوي،فرماندهي نظامي «سرايا السلام» با العامري براي بررسي اوضاع جاري در آمرلي و نحوه حل مشکل آن در اسرع وقت ديدار و گفتگو کرد. آنها همچنين درباره آمادگي براي ورود به آمرلي و آزادي آن با يکديگر

رايزني کردند .

از طرفي،منابع عربي از محاصره تروريست‌هاي تکفيري داعش در شهر جلولا در استان دياله عراق خبر دادند. نيروهاي پيشمرگه همچنين توانستند کنترل سه راه ورودي به منطقه جلولا واقع در شمال شرق بعقوبه را به دست گيرند.از سويي،اين نيروها مهمترين راههاي امدادرساني به گروهک داعش را بستند .

در همين حال،گروه تروريستي داعش با انتشار

بيانيه اي مسئوليت حمله به مسجد «مصعب بن عمير» را در استان دياله برعهده گرفت و دليل اين حمله تروريستي را خودداري ساکنان آن منطقه از بيعت با ابوبکر البغدادي اعلام کرد.داعش در ادامه تاکيد کرده است در هرکجا و توسط هرکس که از بيعت با خليفه خودداري شود قطعا ما چنين اقداماتي را تکرار خواهيم کرد .

در چنين شرايطي،يک روزنامه استراليايي گزارش داد، احتمالاً نيروي هوايي اين کشور در مبارزه با گروه تکفيري داعش در عراق به آمريکا مي‌پيوندد.

خبر ديگر اينکه،اعضاي شوراي استانداري نينوا خواستار برکناري استاندار که برادر رئيس پارلمان سابق عراق است شدند .يک منبع آگاه در استان «نينوا» اعلام کرد که 19 عضو شوراي استانداري نينوا با جمع کردن امضا خواستار برکناري «اثيل النجيفي» استاندار شدند و پيش بيني مي‌شود که شمار امضاکنندگان به 25 نفر برسد.در همين حال،نايب‌رئيس شوراي استانداري کربلاي معلي تاکيد کرد،آنچه در استان نينوا رخ مي‌دهد در واقع توطئه‌اي است که براي تغيير بافت جمعيتي اين استان از سوي «اردوغان» و «النجيفي» تدارک ديده شده است.

در تحولي ديگر،نشريه تايمز به نقل از يک گروه کارشناسي گزارش داده است که مشاهده دقيق ويدئوي منتشر شده از قتل «جيمز فولي» سوالاتي را به وجود آورده و احتمالا وي بعد از ضبط ويدئو و در پشت صحنه کشته شده است.نتايج بررسي‌هاي صورت گرفته روي ويدئوي سر بريدن خبرنگار آمريکايي به دست يک عضو داعش، نشان مي‌دهد که اين ويدئو احتمالا ساختگي بوده و جيمز فولي بعدا و پس از به پايان رسيدن فيلمبرداري کشته شده است.تايمز نوشته است که گروهي از کارشناسان که فيلم مورد بررسي قرار داده‌اند، مي‌گويند کسي که به عنوان مسئول اجراي اعدام در فيلم ظاهر شده، احتمالا تنها نقش بازي کرده و قاتل فرد ديگري است.

سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس اعلام کرده‌اند به شناسايي هويت فردي که در برابر دوربين ظاهر شد، بسيار نزديک هستند، اما هويت وي را از بيم به خطر افتادن جان دست‌کم 20 گروگان غربي ديگر، اعلام نمي‌کنند.به گفته اين تحليلگران، در اينکه فولي نهايتا سر بريده شده، شبهه‌اي وجود ندارد، اما به نظر مي‌رسد اين فيلم ساختگي است و در آن از حقه‌هاي فيلمبرداري استفاده شده است.

در اين حال،وزير کشور ايتاليا اعلام کرد، شمار کمي از شهروندان ايتاليايي در کنار گروه داعش در شمال عراق و سوريه مبارزه مي‌کنند و دولت رم درباره بروز تهديدات تروريستي در ايتاليا نگران است .

«آنجلينو آلفانو»، وزير کشور ايتاليا با اشاره به اطلاعيه 29 ژوئن گروه داعش مبني بر فتح رم توسط آن‌ها براي پايه‌گذاري‌ يک خلافت يا دولت اسلامي اعلام کرد، اين کشور اقدامات احتياطي خود را افزايش مي‌دهد.از ديگر سو،صدراعظم آلمان با اشاره به تصميم اين کشور براي ارسال سلاح به کردستان عراق، گفت:اين يک گام بسيار مهم در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي است.

از سوي ديگر،دولت کلمبيا ضمن محکوميت جنايات گروهک تروريستي «داعش» در عراق و کشتن اقليت‌هاي مذهبي در اين کشور از سازمان ملل خواست به روند جنايتکارانه اين گروه و همچنين کشتن مردم بي‌گناه پايان دهد.

تحولات سياسي

دفتر رسانه‌اي حيدر العبادي نخست وزير عراق با صدور بيانيه‌اي تاکيد کرد که هماهنگي و همکاري ميان دولت مرکزي در بغداد و دولت در کردستان عراق در زمينه‌هاي امنيتي براي مبارزه با داعش و گروه‌هاي تروريستي امري ضروري است.

العبادي تصريح کرده که اين هماهنگي در نابودي گروه‌هاي تروريستي و تکفيري نقش اساسي خواهد داشت.از طرفي،نخست وزير جديد عراق گفت که مذاکرات براي تشکيل دولت جديد سازنده بود و چشم انداز اتحاد ميان گروه‌هاي سياسي روشن است و طي دو روز آينده اين مساله به نتيجه مي‌رسد.در چنين شرايطي،«فواد معصوم» در ديدار با اياد علاوي اعلام کرد که بايد دولت تکنوکرات در عراق تشکيل شود که در عرصه عملي نشان‌گر شراکت ملي باشد. فواد معصوم، رئيس‌جمهوري عراق در ديدار با اياد علاوي، رئيس فهرست الوطنيه و هيات همراه وي، از تلاش‌ مبارزاتي علاوي و جايگاه مهمش در جنبش الوطنيه و تلاش‌ وي براي تشکيل عراق دموکرات آزاد فدرال قدرداني کرد.وي همچنين بر لزوم حمايت از تلاش‌هاي حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق براي تشکيل دولت در زمان قانوني آن تاکيد کرد.از ديگر سو،رئيس جمهوري و رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق بر لزوم تشکيل دولت فراگير به دور از به حاشيه راندن شخص يا گروه خاصي در اين کشور تاکيد کردند.دفتر رياست جمهوري عراق با انتشار

بيانيه اي اعلام کرد که سيد عمار حکيم،رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق و عادل عبدالمهدي، يکي ديگر از اعضاي اين حزب در مقر رياست جمهوري عراق با فؤاد معصوم، رئيس جمهوري اين کشور ديدار کردند.

بر اساس اين بيانيه، اوضاع سياسي عراق و مسائل مربوط به تشکيل دولت جديد موضوع مذاکرات و رايزني در نشست مذکور بوده است.حکيم و معصوم در اين ديدار بر اهميت تشکيل دولت آتي در اين مرحله زماني تاکيد و اعلام کردند که شرايط موجود، تشکيل يک دولت فراگير ملي بدون به حاشيه راندن هيچ فرد و گروه خاص را مي طلبد.معصوم همچنين از تلاش‌هاي جامعه جهاني در راستاي حمايت از عراق در مقابله با داعش قدرداني کرد.

در تحولي ديگر،جوبايدن، معاون رئيس جمهوري آمريکا در تماس تلفني با مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان عراق درخصوص عمليات‌هاي مشترک نظامي نيروهاي امنيتي عراق و کردستان و نيروهاي آمريکا عليه داعش بحث و گفتگو کردند.

طرفين در اين گفتگو بر اهميت تداوم همکاري‌هاي ميان نيروهاي کردستان عراق و نيروهاي آمريکايي که به بازپس گيري سد موصل انجاميد، تاکيد کردند.بارزاني همچنين حمايت خود را از تلاش‌هاي حيدر العبادي، نخست وزير مکلف عراق و سران عراقي در تشکيل دولت جديد عراق اعلام کرد .در همين حال، نشست پارلمان عراق با حضور 190 نماينده و به رياست «سليم الجبوري» برگزار شد.

در بيانيه پارلمان عراق آمده است: در اين نشست تصميمات اتخاذ شده از سوي وزارت تجارت و وزارت سازندگي و اسکان درباره مشکلات آوارگان و جنگ‌زده‌هاي عراقي بررسي شد.


نوشته شده در   سه شنبه 4 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode