ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 شهريور 1393     |     کد : 77017

استراتژي دفاعي ايران بازدارندگي است

مقابل تهديد دست روي دست نمي‌گذاريم...

رئيس جمهوري در مراسم روز ملي صنعت دفاعي:
استراتژي دفاعي ايران بازدارندگي است
مقابل تهديد دست روي دست نمي‌گذاريم


همزمان با نخستین روزازهفته دولت با حضور رئیس‌ جمهوری، چهار دستاورد جدید متخصصان دفاعی کشورمان در حوزه‌های موشکی، هوایی و نقشه‌برداری درمحل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمايي شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت،حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس ازرونمايي ازپروژها و بازدید از نمایشگاه «خودباوری و مدیریت جهادی» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع فرماندهان، محققان و کارکنان وزارت دفاع، با بیان این که استراتژی دفاعی ایران «بازدارندگی» یا «دفاع مؤثر» است، گفت: ما در برابرتهدید دست روی دست نمی‌گذاریم. در برابر طراحی دشمن نسبت به استقلال و عظمتمان آرام نمی‌نشینیم و در عین حال، اخلاق و عدالت و اعتدال را حتی در دفاع هم فراموش نمی‌کنیم. رئيس جمهوري گفت: تعدی، تجاوز، ظلم و اجحاف را حتی در میدان جنگ روا نمی‌داریم، بلکه آنجا هم عدالت است. اخلاق در جنگ، ایمان و احترام به انسانیت است و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای دفاع است.دكترروحاني با بیان این که «ما اهل غیرت هستیم، اهل غارت نیستیم»، خاطر نشان کرد: ما نه قصد دخالت ونه قصد تجاوز به کشوری را داریم و نه می‌خواهیم منابع و منافع دیگران را غارت کنیم، بلکه صنعت دفاعی و آموزش نظامی ما بر مبنای بازدارندگی یا دفاع است.

وي با قدردانی از فعالیت‌های ارزشمند صنایع دفاعی در زمینه طراحی و ساخت موشک‌های زمین به زمین، تأکید کرد: اگردقت موشک های زمین به زمین را دنبال می‌کنیم ،به خاطر مسائل اخلاقی و انسانی است چرا که اگر دقت موشک را بکاهید، همان‌قدر باید درباره احتمال آسیب‌دیدن یک بی‌گناه احساس مسئولیت کنید.

رئیس‌ جمهوری در تشریح علت اهمیت توسعه و ارتقای صنعت دفاعی کشور، گفت: اهمیت توسعه و ارتقای صنعت دفاعی برای این است که جنگ نشود؛ برخی فکر می‌کنند این سلاح‌ها و تجهیزات دفاعی را درست می‌کنیم تا بر سر دشمن بزنیم، این در حالی است که اصل این است که دشمن هوس تجاوز نکند. البته اگر ضرورتی پیش آمد و دشمن دچار خطای محاسبه شد، می‌ایستیم و دفاع کرده و از سلاح هم استفاده می‌کنیم که این حقمان بوده و دفاع مشروع از خود، منطبق بر معیارهای شرعی و حقوقی است.دکترروحانی با بیان این که قدرت دفاعی ایران هرگز برای تجاوز به هیچ کشوری حتی ضعیف نخواهد بود، خاطر نشان کرد: همسایگان، دوستان و جهان اسلام بدانند که اگر ایران در صنعت دفاعی توانمند می‌شود، فقط برای امنیت خود ما نیست، بلکه برای امنیت منطقه است چرا كه امنیت، رفاه و ثبات ایران به منطقه پیوند خورده است؛ توسعه در صورتی امکان‌پذیر است که نه فقط ایران امن باشد – که امن است – حتی اطراف و پیرامون ما امن باشد؛ بنابراین قدرت و صنعت دفاعی ایران علیه همسایگان و دوستان نخواهد بود.رئیس جمهوری افزود: مخالف حضور بیگانگان در منطقه هستیم، قبلاً این را گفته‌ایم و اکنون مجدداً تکرار می‌کنیم که خودمان با همسایگان به خوبی می‌توانیم امنیت این منطقه حساس را تأمین کنیم.

وي با بیان این‌ که دنبال رقابت تسلیحاتی در منطقه نیستیم، خاطر نشان کرد: سهم صنایع دفاعی ایران از تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) میزان بالایی نیست و بسیار پایین‌تر از کشورهای دیگر است چرا که هر مقداربه این بخش اختصاص داده شود، از توسعه در بخش‌های دیگر کاسته خواهد شد.رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که «برای دفاع از خود هر چه لازم بدانیم انجام می‌دهیم و از کسی اجازه نمی‌گیریم»، گفت: خودمان برای دفاع از خود تصمیم می گیر یم، اجرا و عمل و کشور را حراست می‌کنیم.

رئیس جمهوری در محور دیگر سخنانش، تأکید کرد: ما به دلیل موازین شرعی و اخلاقی و اصول انسانی و به دلیل فتوای مقام معظم رهبری نه دنبال سلاح هسته‌ای و نه سلاح میکروبی و نه سلاح شیمیایی هستیم، البته ما قربانی سلاح شیمیایی هستیم، اما در عین حال دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نبوده، نیستیم و نخواهیم بود و تسلیحات متعارف را برای دفاع از خود کافی می‌دانیم.

دکترروحانی با بیان این که باید سلاح کشتار جمعی از جهان و به ویژه منطقه حساس خاورمیانه برچیده شود، تصریح کرد: نمی‌شود که فقط یک بخشی از ان‌پی‌تی اجرا شود و یک بخش‌ آن روی زمین بماند.رئیس جمهوری شهید تهرانی‌مقدم را از نیروهای متخصص، دقیق و راستگو در زمینه موشک‌های زمین به زمین دانست و گفت: دقت در سلاح تنها غرور نیست که وقتی هدف را می‌زنید، احساس غرور کنید؛ بلکه مسأله اخلاق است که کمی خطا ممکن است عشایر، یا عده‌ای کپرنشین را نشانه برود. نه فقط دقت در سلاح امری علمی است، بلکه امری اخلاقی و ایمانی هم هست.

دکترروحانی با قدردانی مجدد از رویکرد شهید تهرانی‌مقدم برای ارائه اظهارنظرهای دقیق و درست در زمینه موشک‌های زمین به زمین، تصریح کرد: اگر دقیق حرف نزنیم، مسئولان سیاسی کشور را در محاسباتشان به گمراهی می‌کشانیم، بنابراین با دقت حرف زدن خیلی مهم است، البته از آغاز پیروزی انقلاب و مخصوصاً در سال‌های اخیر حرکت بسیار بزرگی در کشور صورت گرفته و قدردان همه کسانی هستیم که با ایمان و تلاش‌شبانه‌روزی‌شان پیشرفت‌ها را رقم می‌زنند.رئیس جمهوری فعالیت‌های ارزشمند و پیشرفت‌های حاصل شده از جمله در حوزه‌های «ضدزره»، «موشک هوا به هوا» و «موشک هوا به زمین» را خوشحال‌کننده دانست و اظهار داشت: به ثمر رسیدن فکرها، لذت‌بخش است؛ وقتی بحث علمی و تحقیق به نتیجه می‌رسد و فرضیه‌ای اثبات می‌شود، خیلی لذت دارد که با لذت غذا و اضافه حقوق و مسکن قابل مقایسه نیست.

رئیس جمهوری درادامه در ارائه توصیه‌هایی به مسئولان وزارت دفاع و دست‌اندرکاران صنعت دفاعی کشور، گفت: کار صنعت دفاعی با صنعت کشور باید بهم پیوسته و وابسته باشد؛ هر کاری که صنعت معمولی می‌تواند انجام دهد را رها کنید. صنعت دفاعی انحصاری است و رقیب ندارد، لذا باید نظارت و دقت را بیشتر کنیم و بخش‌هایی که انحصاری نیست را لطفاً به بخش دیگر صنعت واگذار کنیم و دست‌اندرکاران حوزه دفاعی نظارت کنند تا سلاحی خوب، دقیق، مناسب و ارزان ساخته شود.

دکتر روحانی با تأکید بر این که وزارت دفاع و مسئولان وزارت دفاع جلو کارهای موازی را بگیرند، تصریح کرد: تحقیق درحوزه دفاعی قشنگ و زیباست و در عین حال منابعمان محدود هم است و شرایط کشور خاص است، لذا اولویت‌بندی کرده و به دنبال اولویت‌ها برویم. خودکفایی خوب است اما بگذاریم، قدم به قدم و حساب شده و با دقت حرکت شود و مخصوصاً در بخش‌هایی که غیرنظامی است باید دقت بیشتری مد نظر قرار گیرد.

رئیس جمهوری اظهار داشت: فعالیت‌های بزرگ را در حوزه صنعت دفاعی با دقت محاسبه كنید و با توجه به نیاز نیروهای مسلح و با توجه به تهدیدات امروز و فردای منطقه و جهان، ادامه دهید و دولت یازدهم پشتیبان شما در تمامی بخش‌ها در حد توان خواهد بود و مقام معظم رهبری هم قدردان کار شما هستند.

خشونت و افراطی‌گری بلای جهانی

رئیس‌ جمهوری، مشکلات در حوزه‌های «آب»، «کاسته شدن منابع انرژی» و «خشونت و افراطی‌گری» را از جمله مشکلات دنیا خواند و گفت: مشکل خشونت و افراطی‌گری بلای خانمانسوزی است که امنیت و آرامش بسیاری از کشورها را بر هم زده است و حتی بنیانگذاران خشونت و افراط هم نسبت به آینده خود نگران شده‌اند.دکتر روحانی افزود: ایران از آغاز دولت یازدهم با صدای بلند می‌گفت افراط و خشونت یک معضل جهانی است و همه باید برای ایستادن در مقابل آن دست به دست هم دهیم که همه جهانیان و کشورها به اتفاق به قطعنامه پیشنهادی ایران تحت عنوان «جهان عاری از خشونت و افراط» رأی دادند و حتی دشمنان جمهوری اسلامی ایران هم جرأت نکردند در برابر این شعار مردم‌پسند و جهان‌پسند مخالفت کنند اما در عمل، هنوز برای افراط و خشونت به خصوص در منطقه خاورمیانه کاری نشده است.وي در تبیین ابعاد خشونت و افراط فعلی، به تجاوز نسبت به رفاه، امنیت، جان، ناموس، زندگی و خانه و کاشانه مردم در برابر تیغ افراط و خشونت و تروریسم اشاره کرد و گفت: «امروز در عراق هم کلیسا خراب می‌شود، هم کنیسه، هم مسجد، هم حسینیه و هم امام‌زاده.»

دکترروحانی درپايان با بیان این که جهان اسلام و منطقه در آتش نفاق می‌سوزد، اظهار داشت: همه مسیر ترقی زیر پای افراط و خشونت له شده است؛ البته اتحادیه‌ها و ائتلاف‌ها و توازن قوا و عدم توازن قوا هم مسأله‌ای است که در منطقه و جهان مورد توجه است. جایگاه ایران و تأثیر آن در منطقه و جهان به حدی است که نمی‌توان از ثبات، رفاه، امنیت، توسعه، امنیت‌ ‌آبراه‌ها در منطقه و همچنین از امنیت انرژی در جهان و از حرکت‌ خودجوش و مردم‌جوش و مردم‌سالار در منطقه سخن گفت و از ایران سخنی به میان نیاورد. ایران جایگاه عظیم خود را دارد و بار مسئولیت سنگینی را بر دوش می‌کشد.

افتتاح نمایشگاه «خودباوری و مدیریت جهادی»

براساس اين گزارش، دکتر روحانی ديروز ضمن رونمایی از دستاوردهای جدید دفاعی کشور و افتتاح نمایشگاه «خودباوری و مدیریت جهادی» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که ۴۷۰ دستاورد جدید صنایع دفاعی در آن به نمایش گذاشته شده است، از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید و در جریان ویژگی‌ها و قابلیت‌های دستاوردهای ارائه شده قرار گرفت.

چهار محصول جدید در حوزه‌های موشکی، هوایی و نقشه‌برداری که با حضور دکتر روحانی رونمایی شد، شامل پهپاد رهگیر کرار ۴، موشک قدیر، موشک کروز دریایی نصر بصیر و پهپاد فوتوگرامتری مهاجر ۴ (سامانه نقشه‌برداری هوایی) است.طبق این گزارش، «کرار»، رهگیر نسل جدید پهپادهای جت ایران است که در سازمان هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. پهپاد کرار۴ مأموریت رهگیری هوایی پرنده‌های متجاوز را بر عهده دارد. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن پهپاد رهگیر ۴ کرار، قابلیت‌های عملیاتی متنوع‌تری را برای پدافند هوایی در ارتفاع بالا و دفاع از حریم هوایی کشور خواهند داشت.

همچنین «قدیر» نسل جدیدی از موشک‌های کروز جمهوری اسلامی ایران است که تا برد ۳۰۰ کیلومتر، اهداف دریایی کشور را با دقت و قدرت تخریب بالا، منهدم می‌کند. موشک قدیر چون موشک‌های هم‌ خانواده خود اعم از نور و قادر امکان شلیک از ساحل و شناورها را دارد. مزیت عملیاتی برجسته موشک قدیر، امکان پرتاب آن با سامانه موشکی قبلی است که انعطاف و توان عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهد.

دستاورد دفاعی قدیر، دستان بلند مدافعان حریم دریایی جمهوری اسلامی ایران است که در سازمان صنایع هوا - فضا وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

«نصر بصیر» موشک کروز دریایی است که علاوه بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی با داشتن سر جستجوگر بدون انتشار، به ویژگی‌های عملیات در سکوت و هوشمندی هم مجهز شده است.

این دستاورد جدید که حاصل کار دانشمندان و صنعتگران سازمان صنایع هوا - فضا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است، بر توان دفاع دریایی نیروهای مسلح پرافتخار جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید.

طبق این گزارش، نقشه‌برداری هوایی با پهپاد قابلیت برجسته‌ای است که توسط محققان و صنعتگران سازمان‌های جغرافیایی و صنایع هوایی وزارت دفاع و با مشارکت فرهیختگان دانشگاهی به منصه ظهور رسیده است.پهپاد فتوگرامری مهاجر ۴، قادر است، نقشه‌های هوایی را با کاربری نظامی و غیرنظامی در اختیار کاربران قرار دهد. مهاجر ۴، پهپاد پیشرفته و مطمئنی است که برای نخستین‌بار توانمندی‌های خود را در نقشه‌برداری هوایی در خدمت دفاع و توسعه ملی کشور قرار می‌دهد. طبق اعلام وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، هم‌اکنون ۹۱ دانشگاه کشور درارتباط با پروژه‌های دفاعی همکاری داشته و وزارت دفاع با ارزیابی ۱۳۰۰ شرکت بیرون از صنایع دفاع، همکاری‌های فعالانه‌ای با آن‌ها برقرار کرده است.

دکتر روحانی در بدو ورود به محل برپایی نمایشگاه خودباوری و مدیریت جهادی، مورد استقبال وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاونان وزیر در محل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع قرار گرفت و از یگان ویژه تشریفات وزارت دفاع سان دید.

دکترمحمد نهاوندیان رئیس دفتررئیس‌ جمهوری و حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌ جمهوری، دکتر روحانی را در بازدید از نمایشگاه «خودباوری و مدیریت جهادی» وزارت دفاع همراهی كردند.دکتر روحانی پیش از افتتاح این نمایشگاه، در مقابل یادمان شهدای وزارت دفاع، با احترام به مقام این شهدا یاد شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را گرامی داشت.دکترروحانی همراه با وزیر دفاع، رئیس دفتررئیس‌ جمهوری و دستیار ارشد رئیس‌ جمهوری از ۴۷۰ دستاورد جدید وزارت دفاع و پشیتبانی نیروهای مسلح بازدید کرده و در جریان این بازدید با متخصصان، پژوهشگران و مدیران دفاعی کشور در حوزه‌های مختلف صنعت دفاعی به گفتگو پرداخت و در جریان آخرین تحولات در این حوزه قرار گرفت.

سخنان وزيردفاع

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم دراين مراسم با اشاره به این که امروز دنیا در وضع گذار به سر می‌برد، گفت: امروز دنیا از نظم خاصی برخوردار نیست و در این فضا بازیگران سیاسی تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری ببرند و کسی می‌تواند از منافع بیشتری برخوردار شود که قدرتمندتر و بانفوذتر باشد.

به گزارش ایسنا ، سردارسرتيپ حسين دهقان با بیان این که امروز هیچ معادله قدرتی در منطقه بدون حضور ایران شکل نمی‌گیرد، در زمینه موشک زمین به زمین، خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است این است که هر روز بردمان را افزایش دهیم و به دنبال افزایش دقت، قدرت تخریب، زمان نگهداری و کاهش زمان پرتاب هستیم که در همه موارد به جزدقت موشک برد بلند بقیه را به دست آورده‌ایم.

وزیر دفاع با اشاره به این که در حوزه دریایی در زمینه‌های سطحی و زیرسطحی و انواع موشک‌ها و توپخانه‌های دریایی استعدادهای خوبی داریم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم زیردریایی تا تناژ 500 تن را از مبنا طراحی کنیم و به سمت سیستم رانش جدید می‌رویم و تلاش داریم که نویزها کمتر شده و ماندگاری در آب را افزایش دهیم. همچنین به موضوع سونار متمرکز شده‌ایم.وی همچنین با اشاره به این‌که در حوزه موشک‌های دریایی و صنایع هوایی با کشورهای مختلف مبادلات خوبی انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که در حوزه هوایی، عمق‌دهی و به‌روزرسانی ناوگان عظیم هوایی‌مان را افزایش دهیم و در این رابطه همکاری نزدیکی با نیروهای مسلح داریم و در خصوص هواپیمای اف 4 و سیستم سلاح عمق‌دهی و آویونیک توانسته‌ایم با الگوگیری از سامانه‌های مشابه، طراحی‌های لازم را انجام داده و اجرا کنیم.

دهقان همچنین افزود: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هم می‌توانیم کارهای جدی انجام دهیم.


نوشته شده در   دوشنبه 3 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode