ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 مرداد 1393     |     کد : 76665

حمايت از دولت، پشتيباني از ملت است

پرچم استقلال، پيشرفت و اقتدار كشور را به اهتزاز در خواهيم آورد...

رئيس جمهوري در بازديد از پژوهشگاه رويان:
حمايت از دولت، پشتيباني از ملت است
پرچم استقلال، پيشرفت و اقتدار كشور را به اهتزاز در خواهيم آورد


رئيس جمهور گفت: برخي فکر مي‌کنند هرکس حامي دولت شد چيز بدي است و هرکس مخالف شد شهامت دارد. در حالي که دولت کسي نيست و نماينده مردم است و هرچه افتخار دارد براي مردم قلمداد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني ضمن بازديد از پژوهشگاه رويان،وابسته به جهاد دانشگاهي، در جمع پژوهشگران و مديران جهاد در اين مرکز، تأکيد کرد: ما پرچم استقلال، توسعه و پيشرفت و اقتدار کشورمان را به اهتزاز در خواهيم آورد و الگوي کشوري نمونه براي منطقه و جهان خواهيم آفريد.

روحاني بابيان اين‌که کار جهادي را نمي‌توان بدون اخلاص، ايمان، اعتقاد، پشتکار و خودباوري شروع کرد و ادامه داد، گفت: اگر زماني عمليات خيبر را انجام داديم و پل خيبر ساخته شد همچنين وقتي در عمليات والفجر 8 پل بعثت ساخته شد اينها همه محصول کار جهادي بود.

وي همچنين اظهار داشت: ما سال گذشته در 26 مرداد کار خود را آغاز کرديم .اين دولت کاري خستگي?ناپذير، جهادي و شبانه‌روزي را با کمک ايثار مردم در همه زمينه‌ها شروع کرد و اگر ما در هر زمينه‌اي موفق شديم به خاطر کمک مردم

و هدايت‌هاي رهبري بوده است و البته اگر جايي نقص و نقصاني وجود دارد به اين دليل است که هم دانش و هم توان ما محدود است.

روحاني گفت: در طول اين ماه‌ها دولت تصميم گرفت از بحران‌هاي سخت که عبور از آنها از ديد برخي کارشناسان امکان ناپذير بود، عبور کند و اين موضوع به عنوان سند در نامه‌هايي که دلسوزان و استادان دانشگاه به من مي‌نوشتند، وجود دارد. مثلا به من نوشتند که چرا پايان سال 92 را زمان پايين آمدن تورم به زير 25 درصد اعلام کرديم. رئيس جمهور نبايد چيزي را اعلام کند که شدني نيست. همچنين به من نامه نوشتند و گفتند که مرحله دوم هدفمندي را شروع نکن چرا که دولت با شروع اين مرحله با آن چنان مشکلاتي مواجه مي‌شود که از همان اول پشيمان خواهد شد.

وي افزود: همچنين وقتي طرح تحول سلامت را مطرح کرديم برخي تعبيري به کار بردند که البته تعبيري خوبي نيست بعدا نگوييد رئيس جمهور تعبير غيرفاخر به کار برد. آنها گفتند که اين چاه ويل است البته کار خوبي کردند که نظر دادند. من مي‌خواهم بگويم آنقدر سخت بود که حتي صاحب‌نظران باورشان نمي‌شد که بشود چنين کاري را انجام داد .

بندر جاسک مرکز دوم صادرات نفت

روحاني گفت: وقتي اعلام کرديم بندر جاسک بايد مرکز دوم صادرات نفت ايران شود چندين نامه براي من آمد که مگر شدني است؟ ولي ما اين تصميم را گرفتيم و ان‌شاءالله به حول و قوه الهي اين کار مهم استراتژيک انجام مي‌شود. در واقع يکي از کارهاي مهم دولت اين است که محل صدور نفت را متنوع کند تا اينکه محل صدور نفت به يک اسکله و يک مکان در اندرون خليج فارس و داخل تنگه هرمز محدود نشود و به بيرون از تنگه هرمز بيايد. اگرچه من مي‌دانم که اين کار کارسختي است اما يک کار استراتژيک است و وقتي اين کار با تلاش همه عزيزان انجام گرفت آن وقت خواهند نوشت چه کار بزرگي به دست مردم ايران انجام شده است.

اسلام مرز نمي‌شناسد

روحاني در ادامه با بيان اين که توسعه هر معنايي داشته باشد بي‌ترديد پايه آن علم، دانش، پژوهش و فن‌آوري است، اظهار داشت: کشوري که به پيشرفت رسيده در سايه علم بوده است و وقتي اين پيشرفت حاصل شده که از تجربه ديگران استفاده مي‌کنيم و هيچ اشکالي ندارد که بگوييم اين تجربه را از اين کشور اروپايي يا آسيايي ياد گرفته‌ايم يا اينکه دانشجو مي‌فرستيم که ياد بگيرد. در اين باره مي‌توان از پيغمبر اکرم (ص) ياد گرفت وقتي در جنگ احزاب همه طرح‌ها مطرح شد. سلمان فارسي به پيامبر گفت: اي رسول‌الله ما ايرانيان تجربه‌اي داريم و من مي‌خواهم اين تجربه را در اختيار شما قرار دهم. او بحث استفاده از خندق را مطرح کرد. در اين حال پيغمبر به او نگفت که من رسول‌الله و مدينه‌العلم هستم و وصل به آسمان هستم تو مي خواهي از کشوري ديگر و از ايران به من رهنمود دهي. پيغمبر فکر کرد و گفت پيشنهاد خوبي است و ايشان خودشان هم شروع به کندن خندق کردند. ديگران گفتند يا رسول‌الله ما مستقل و مسلمانيم و آنها ايراني‌اند. اما پيغمبر از تجربه ايران که دياري بزرگ بود استفاده کردند و نگفتند اول بايد شاه ايران خسرو پرويز بيايد و زانو بزند و اسلام بپذيرد و همه به نفع اسلام شعار دهند آن وقت ما از تجربه آنها استفاده کنيم و نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه است يا خصمانه خواهد بود. علم که مرز نمي‌شناسد من نمي‌دانم بعضي‌ها آنچه به نام اسلام مي‌گويند چگونه و از کجا آورده‌اند اسلام در علم مرز نمي‌شناسد و از علم در هر کجا بايد استفاده کرد.

وي افزود: 70 سال است که در اين کشور سابقه برنامه‌ريزي ملي داريم. 35 سال قبل و 35 سال بعد از انقلاب. اما هنوز يک برنامه مدون حساب شده براي انتقال علم و تکنولوژي از بيرون به داخل يا از داخل به بيرون تدوين نشده و برنامه حساب شده‌اي در اين باره وجود ندارد. اين از نواقص ما است و ما بايد براي علم و دانش و پژوهش برنامه تهيه کنيم تا به بازاريابي و برند برسيم. در اين راستا جهاد دانشگاهي تا امروز کار بزرگي را انجام داده اما بايد افق بلندي را پيش روي خود بگذارد و نه فقط به عنوان مرکز ناباروري و مرکزي براي سلول‌هاي بنيادين فعاليت کند بلکه رويان بايد به يک برند جهاني تبديل شود و وقتي هر محصولي روي آن نوشته شده بود "رويان"، همه بايد به آن اعتماد کنند.

روحاني با گراميداشت مرحوم کاظمي آشتياني خطاب به جهادگران و پژوهشگران در اين مراسم، اظهار کرد: اگر مي‌خواهيد روح آن عزيز شاد باشد رويان بايد به اوج برسد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود پيوست اخلاقي در بيوتکنولوژي و زيست فن‌آوري را مهمترين پيوست خواند و خطاب به حاضرين گفت: من نمي‌خواهم کار بزرگ شما را کوچک کنم اما همه شما انديشمندان، دانشمندان و پژوهشگران بدانيد که دست بردن در طبيعت بايد با احتياط و قدم‌هاي شايسته انجام شود و گرچه خيلي از کارهاي ما دخالت در خلقت است و نمي دانيم که آثارش چيست. مثلا در مورد برنج تراريخته گفته مي‌شود خوب است يا بد انجامش دهيم يا نه. اين موضوع به اين معنا نيست که شهامت کار را نداشته باشيم اتفاقا در تحقيقات بايد دستتان باز باشد و وقتي شخص را به زنجير ببنديم کاري انجام نمي‌شود. ضمن اين‌که آزادي نقد و نظر هم بايد وجود داشته باشد و به طور کلي رعايت اخلاق و استانداردهاي اخلاقي لازم است تا همواره مدنظر باشد مخصوصا آنجا که مربوط به حيات و زندگي يک انسان مي‌شود.

وي در ادامه جهاد دانشگاهي را مرکز عمومي غيردولتي فعال و موفق دانست و گفت: وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت عملي و فن‌آوري و جهاد دانشگاهي بايد در کنار هم باشند و فاصله‌شان را کم کنند. اگرچه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بالاي سر اين چهار دستگاه است ولي کافي نيست. ما مي‌شنيديم که قبل از اين دعواهايي بوده و آدم وقتي درباره آن مي‌خواند باورش نمي‌شود که بين وزير علوم و معاون فن‌آوري شکايت مطرح بوده. امروز الحمدالله اين چيزها نيست.

روحاني در ادامه گفت: حواسمان به پژوهش‌هاي گران‌قيمت بي‌بديل باشد. حواسمان جمع باشد که با کمترين حجم بهترين محصول را تحويل دهيم. البته در آن‌جايي که تحقيق از لحاظ کاربردي براي کارهاي کشور ضروري است دولت اصلا محدوديت براي در اختيار گذاشتن پول تحقيقات در هيچ شرايطي ندارد و من اگر بفهمم موسسه‌اي پژوهش و کار بزرگي انجام مي‌دهد که براي کشور ضروري است هرچه پول بخواهد در اختيار قرار خواهم داد.

وي خطاب به حاضرين گفت: شما بايد ثروت آفرين باشيد و رويان از ايده تا ثروت کار خود را انجام دهد. وقتي که محصول شما يک بيمار را درمان مي‌کند وقت نشاط شما است و وقتي شما با يک شبيه سازي مي‌توانيد يک دارو را توليد کنيد به نشاط مي‌رسيد.

وي همچنين گفت: همه بايد در آن حدي که لازم است در راه خدا جهاد کنيم و بدانيم در دين اسلام مشکل آفرين، مخمصه آفرين و معضل آفرين نداريم و خدا اصلا" حکمي که معضل آفرين باشد نداده است.

روحاني در پايان اظهار کرد: اسلام به ما ياد مي‌دهد که در اين مسير کوچکترين مشکلي مورد توجه قرار نگيرد مثلا نگوييم که اين تحقيق ما ادامه تحقيقات آن فرد است. ما کار خود را براي رضاي خدا مؤمنانه و پرتلاش انجام مي‌دهيم. شما اين‌گونه عمل کنيد و بدانيد ملت قدردان شما و دولت پشتيبان شما خواهد بود.

فرصت سوزي تأسف‌بار

رئيس جهاد دانشگاهي هم در اين مراسم گفت: خريد ده‌ها باره دانش فني و تجهيزات در پروژه‌هاي تکراري کشور در صنايع نفت، پتروشيمي، سيمان، فولاد، صنعت ريلي و صنايع مشابه نمونه‌هاي تاسف‌باري از فرصت‌سوزي در انتقال فناوري، توليد داخلي و ايجاد شغل آبرومند براي فرزندان اين مرز و بوم است.

دکتر حميدرضا طيبي افزود: برداشت و تحليل ما از شرايط کشور آن است که راه برون رفت از شرايط فعلي تنها بر پايه عزم و اتحاد ملي، اتخاذ سياست‌هاي روشن توسعه‌اي، متکي بر توان ملي و استمرار و تعهد به اجراي آن، جلب واقعي مشارکت ذي‌نفعان و نهادهاي علمي و تخصصي در سياست‌ها و تصميم‌سازي‌هاي ملي و مذهبي، ساماندهي روابط کشور با نظام بين‌المللي و تلاش آگاهانه و مدبرانه براي فاصله گرفتن تدريجي و مستمر از اقتصاد و جامعه رانتي ممکن خواهد بود.

طيبي، اهم پيشنهادهاي اين نهاد را شامل "ايجاد مراکز الگويي توليد فناوري‌هاي مورد نياز کشور در زمينه‌هاي منتخب"، "ايجاد مراکز الگويي انتقال فناوري در زمينه‌هاي منتخب"، "ايجاد مراکز پيمايش طولي، علمي، فناورانه، فرهنگي و اجتماعي"، "ايجاد مرکز بين‌المللي آموزش‌هاي کوتاه مدت" و "توسعه کارآفريني و هدايت شغلي دانش آموختگان دانشگاهي" عنوان کرد.


نوشته شده در   يکشنبه 26 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode