ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 مرداد 1393     |     کد : 76482

رئيس جمهوري:خط قرمز ما منافع ملي است

مبناي ما در سياست خارجي،‌ در مذاكرات هسته‌اي و در تعامل با جهان، خواست ملت است...


در همايش سفرا و رؤساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور
رئيس جمهوري:خط قرمز ما منافع ملي است
مبناي ما در سياست خارجي،‌ در مذاكرات هسته‌اي و در تعامل با جهان، خواست ملت است


«مبنای ما در سیاست خارجی، در مذاکرات هسته‌ای و در تعامل با جهان، خواست ملت است. آنچه را مردم از ما خواسته‌اند یا خواهند خواست، با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال خواهیم کرد .»

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهوری این مطلب رادیروز در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بیان کردو با اشاره به این که مشروعیت همه مسئولان ایران ناشی از رأی مردم است، گفت: خواست و مطالبه مردم هدف، مسیر و حرکت ما را در ابعاد مختلف مشخص می‌کند و سیاست خارجی ما هم بر همین اساس همگام و در چارچوب سیاست کلی و ملی کشور تعیین می‌شود.

رئیس جمهوری با اشاره به این که مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ بسیار زیرکانه و آگاهانه و با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی رئیس‌ جمهوری را برگزیدند و راه جدیدی پیش پای مسئولان قرار دادند، تصریح کرد: مردم گفتند ما از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه آوردیم. گفتند تقابل را نمی‌پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم. گفتند اختلافات بی‌جهت و بی‌پایه و واهی را نمی‌خواهیم و در پی انسجام ملی هستیم و خواستند تا در برخورد با بیگانگان از منطق و استدلال و از موضع شجاعانه اما مدبرانه و با در نظر گرفتن منافع بلند مدت، حرکت خود را آغاز کنیم.

دکتر روحانی افزود: قانون اساسی، قوانین موضوعه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پیش روی ما ست، اما باید بدانیم قدرت همه ما از مردم است و اگر قدرت و انسجام داخلی نباشد، هیچ دولتی قادر نیست در سیاست خارجی و در برابر بیگانگان از موضع قدرت سخن بگوید.

به دنبال ارائه و ترسیم چهره جدید از ایران

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این که ما در عرصه سیاست خارجی به دنبال ارائه و ترسیم چهره جدید از ایران برای دنیای امروز هستیم، گفت: مردم از ما می‌خواهند که در سیاست خارجی با جهان تعامل سازنده و مفاهمه داشته باشیم و روابطی را برقرار کنیم که منافع ملی ما را بهتر و کم‌هزینه‌تر تأمین و تضمین کند.

رئیس جمهوری، سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این که «میزان، رأی ملت است» را یادآور شد و با اشاره به حرکت مردمسالارانه ایرانیان در فردای انقلاب خاطر نشان کرد: اگر در تمامی حرکت‌ها خود را به عنوان خادم مردم باور نداشته باشیم، نمی‌توانیم بر مبنای مشروعیت سیاسی حرکت خود را ادامه دهیم، لذا هر کس در هر مقامی که هست باید خود را نوکر و خادم مردم ایران بداند ،همانطور که مرحوم مدرس گفته بود: «انبیاء هم آمدند که خادم مردم باشند و به ملت خدمت کنند».

دکتر روحانی ادامه داد: دولت تدبیر و امید آنچه را مردم خواسته‌اند و خواهند خواست، در عرصه‌های مختلف سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال خواهد کرد و به حول و قوه الهی، این مسیر را به خوبی به انتها خواهد رساند.

رئیس جمهوری اصل مهم دیگر در سیاست خارجی کشور را محاسبه درست شرایط بیان کرد و با اشاره به این که اگر در محاسبات خود دچار اشتباه شویم، ممکن است پیروزی با هزینه‌ای گزاف‌تر به دست آید، به تجربه کشور در دفاع مقدس و به ویژه دو عملیات والفجر۸ و کربلای۴ اشاره کرد و گفت: در والفجر۸، اتحاد و همراهی همه گروه‌ها اعم از ارتش سپاه و بسیج، استفاده از اصل غافلگیری، بهره‌گیری مطلوب از تجهیزات نظامی و محاسبه دقیق شرایط باعث شد عملیات به شکلی موفقیت‌آمیز به پایان برسد که حیرت کارشناسان نظامی آمریکایی‌، ‌روسی و فرانسوی را به دنبال داشته باشد.

دکتر روحانی با اشاره به این که در کربلای۴ محاسبه دقیقی از توان خود و دشمن نداشتیم و نتوانستیم اصل غافلگیری را رعایت کنیم و به تعبیر امام «عدم فتح» نصیب رزمندگان کشور شد، گفت: در تمام جنبه‌ها اگر هنگامی که با طرف مقابل مواجه می‌شویم از قدرت خود و دشمن و شرایط منطقه و جهان اطلاعات دقیقی نداشته باشیم، به موفقیت دست نخواهیم یافت.

رئیس جمهوری افزود: سنت خدا ثابت است و تغییر نمی‌کند. آنجا که عقل، تدبیر، ‌آینده‌نگری و محاسبه درست قدرت خود و دشمن وجود داشته باشد، خدا پشتیبان است و فرشتگان آسمان هم از ما حمایت می‌کنند.

دکتر روحانی اصل سوم در سیاست خارجی کشور را دقت، فکر و برنامه‌ریزی برای مواجهه با ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه هراسی از یک سو و تعامل‌هراسی از سوی دیگر دانست.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که عده‌ای به ناروا، منطقه و جهان را از ایران، اسلام و اهل بیت(ع) می‌ترسانند، گفت: این در حالی است که ایران سراسر صلح، تعامل، همزیستی مسالمت‌آمیز و پرهیز از مداخله در امور دیگران و جنگ و کشتار جمعی است، اسلام سراسر هدایت و نور است و شیعه سرشار از اخلاق و کرامت انسانی است .

رئیس جمهوری ادامه داد: ایران اسلامی همواره مدافع مظلوم و در برابر ظالم بوده است. مردم ایران فقط یک سال و چند ماه پس از اتمام تجاوز بعثی‌ها و در هنگامه جنگ خلیج فارس مرزهای خود را روی میلیون‌ها آواره عراقی در غرب و جنوب کشور باز کردند و تمام امکانات خود نظیر بیمارستان‌ها را برای پذیرایی و درمان آنها به کار گرفتند.

دکتر روحانی با بیان این که ایران سراسر در خدمت به ثبات منطقه است، گفت: امروز ببینید در عراق، لبنان، سوریه و فلسطین آن مردمی که می‌کوشد و می‌خروشد و تلاش می‌کند که به برادران مسلمان کمک کند، مردم ایران است.

رئیس جمهوری با طرح این پرسش که شما از چه چیز ایران و اسلام و شیعه می‌هراسید؟، گفت: شما که هر چه دارید از علم و دانش، شیمی و فیزیک و فلسفه مدیون اسلام هستید. فقط شناخت ویژگی‌های اخلاقی امیرالمؤمنین علی(ع) کافی است تا جهان بر خود ببالد و به شیعه افتخار کند.

تعامل هراسا ن داخلی

دکتر روحانی با ابراز حیرت از تعامل هراسی عده‌ای دیگر در داخل، گفت: می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید، الکتریسیته خطرناک دارند، عجبا که یک آقایی می‌گوید هرگاه ما با خارجی‌ها مذاکره کرده‌ایم شکست خورده‌ایم، پس این همه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب فریاد زدند، خودباوری و اعتماد به نفس داشته باشید، این شد که ما بترسیم؟!

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: از بس که دیدم بعضی‌ها در هراس زندگی می‌کنند و چون خود اعتماد به نفس ندارند دیگران را نیز این گونه می‌بینند، ناچار شدم چند مورد از مذاکرات خود با مقامات اروپایی در مذاکرات هسته‌ای را برخلاف عرف در کتاب منتشر کنم تا ترسوها بخوانند و ببینند.

رئیس جمهوری ادامه داد: یک عده خوب شعار می‌دهند، اما بزدل سیاسی هستند و از همه چیز لرزه بر تنشان می‌افتد. بروید یک جای گرم برای لرزه تن‌تان پیدا کنید. اگر خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است ما چه کار باید کنیم؟

دکتر روحانی با تأکید بر این که ما در منطق کم نمی‌آوریم و دیپلمات‌های مجرب‌ ما در وزارت امور خارجه در رأس برترین دیپلمات‌های جهان هستند، گفت: تعامل‌هراسی، مذاکره‌هراسی، مفاهمه‌هراسی و نرمش قهرمانانه‌هراسی نیز غلط است.

ر ئیس جمهوری افزود: می‌دانیم دنیای امروز پیچیده است. شرایط دنیا به گونه‌ای است که از نظام دو قطبی عبور کرده‌ایم و قدرت‌ها و گروه‌های جدید در عرصه اقتصاد و سیاست از شرق آسیا تا آمریکا ظهور کرده‌اند. می‌دانیم چالش‌های جدید پیش‌روی است و ممکن است معضلات منطقه‌ای درست کنند، اما ایران مقتدر است. ایران در سایه استقلال و خودباوری‌اش در برابر دیگران خواهد ایستاد و از منافع خود دفاع خواهد کرد.

دولت اهل شعار نیست

رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: امروز این دولت اهل شعار نیست ، اهل عمل است. ما شعور را به جای شعار و تدبیر را به جای تصمیمات یکشبه به کار گرفته ایم و می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم که یک نمونه‌اش توافق ژنو بود. توافقی که با وجود مقدماتی بودن هم اصل غنی‌سازی ایران و هم حق غنی‌سازی در چارچوب نیازهای منطقی کشور و هم عدم تفاوت ایران در برخورداری از انرژی هسته‌ای با سایر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را پذیرفته است.

دکتر روحانی گفت: دولت و وزارت امور خارجه کار بزرگی کردند و اگر عده‌ای ممنون این زحمتکشان نباشند، دیر یا زود ممنون خواهند شد ،زیرا تاریخ قضاوت خود را به درستی انجام خواهد داد.

رئیس جمهوری در ادامه خطاب به روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: شما باید کمربند دیپلماتیک خود را محکم ببندید و در میدان برای حل و فصل تمام مسائل حاضر شوید. شما باید اراده ملت ایران را مبنی بر تعامل سازنده با دنیا برای سیاسیون جهان و افکار عمومی باز کرده و توضیح دهید ما در پی روابط نزدیک‌تر با دنیا هستیم و در عین حال وظیفه خود می‌دانیم که از امنیت ملی و حقوق خود دفاع کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: ما خواهان روابط صمیمی مبتنی بر اصل برد – برد با همه دنیا هستیم و باید تلاش کنیم چهره‌‌ای واقعی از جمهوری اسلامی ایران معرفی کنیم که در سالیان گذشته به ناروا و ناحق مشوه جلوه داده شد.

می‌خواهیم رابطه‌ مفاهمه‌آمیز داشته باشیم

رئیس جمهوری گفت: ما می‌خواهیم با جهان و همه کسانی که رفتاری براساس منطق و احترام به حقوق متقابل دارند رابطه‌ای خوب و مفاهمه‌آمیز داشته باشیم و حتی می‌خواهیم با کشورهایی که با آنها سالیان درازی است تنش داشته‌ایم در صورت احترام به حقوق ملت ایران و اطمینان به این که آنها منافع ملی ما را در نظر بگیرند به روابط عادی برسیم.

دکتر روحانی تأکید کرد: منافع ملی ما خط قرمز است؛ اگر منافع ملی ما تضمین شود، چراغ سبز روابط روشن خواهد شد.

رئیس جمهوری از سفرا و دیپلمات‌های کشور خواست به وظیفه دیده‌بانی خود به منظور جلوگیری از غافلگیر شدن کشور در تحولات نظام بین‌الملل به دقت عمل کنند و تأکید کرد :دیده بانان ما باید با چشم بصیر، دقیق و بینا زوایای مختلف تحولات را ببینند، تحلیل کنند و گزارش دهند و به دنیا برسانند که اراده ملت ایران بر اعتدال و تعامل قرار گرفته و باید با زبان دیپلماتیک با ملت ایران سخن بگویند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: فرصت نامحدود نیست و همه باید از این فرصت و اراده ملت ایران استفاده و بهره‌برداری کنند. ما هیچ عجله‌ای برای به اتمام رساندن مذاکرات هسته‌ای نداریم، اما دنیا باید بفهمد که تأخیر به نفع هیچ‌کس نیست.

رئیس جمهوری با انتقاد از کسانی که در مناسبات دیپلماتیک به دنبال کلاه‌گذاشتن بر سر طرف مقابل هستند، گفت: این حرف‌ها متناسب با شرایط دنیای امروز نیست و این افراد از تحولات تاریخی عقب هستند، زیرا مبنای روابط برد - باخت ثابت نمی‌ماند و آنچه پایه‌ای برای حرکت بعد می‌شود برد – برد است و ما بر این اساس در مذاکرات هسته‌ای حاضر شده‌ایم.دکتر روحانی با بیان این که تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران غلط، ظالمانه و ضد بشری و البته پایه‌های آن شکسته است، گفت: با صراحت می‌گویم با تحریم‌ها مقابله می‌کنیم. امروز هم بلند می‌گوییم تحریم‌ها را خواهیم شکست و آنها هم می‌دانند که چطور این اتفاق رخ خواهد داد.

رئیس جمهوری افزود: برنامه‌های اقتصادی ما برای عبور از مشکلات بدون توجه به بحث تحریم‌ها تدوین شده است و به حول و قوه الهی در همین شرایط سخت هم از همه مشکلات اگر چه با آهنگی کند، گذر خواهیم کرد.

مسأله هسته‌ای ، بحرانی تصنعی

دکتر روحانی مسأله هسته‌ای ایران را بحرانی تصنعی خواند و گفت: این موضوع بحران نیست، اما آنها بعد از توافق نهایی خواهند گفت که ما موفق شدیم و ایران را متوقف کردیم. این منطق آنها هم متعلق به ۵۰ سال پیش است، اما افکار عمومی جهان به کمک‌ گسترش آگاهی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباطی، این موضوع را نخواهد پذیرفت.

رئیس جمهوری در تبیین این واقعیت امروز جهان به محکومیت رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی پرداخت و گفت: این رژیم بیش از هر بار دیگر محکوم شده و هیچ زمانی مثل جنگ اخیر غزه شکست نخورده و مفتضح نشده است، زیرا افکار عمومی صهیونیست‌ها را آدم‌کش، کودک‌کش و انسان‌کش می‌شناسند که حتی از انهدام بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های مردم ابا ندارند.

دکتر روحانی گفت: حتی بزرگترین مدافعان رژیم صهیونیستی این اواخر کم آوردند، زیرا نمی‌توانند در فضای امروز جهان بی‌محابا از این رفتارهای وحشیانه حمایت کنند.

رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس اخلاق، شرع و فتوای رهبری به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نیست و این راهبرد بدون توجه به حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دنبال خواهد شد.

دکتر روحانی توضیح داد: دنیا بداند ما مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیریم. ما داوطلب هستیم که مسائل هسته‌ای‌مان به شکل شفاف بررسی شود. از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای کشور دعوت کردیم و پذیرفته‌ایم که دوربین‌های آنها بر سر دستگاه‌های ما نصب شود. دنیا باید واقعیت‌های کنونی ما را ببیند و لمس کند؛ اراده ما را ببیند و مطمئن باشد که ما از حقوق هسته‌ای خود و حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

رئیس جمهوری با بیان این که دولت تدبیر و امید مستظهر به پشتیبانی ملت است و امروز اتحاد میان سران قوا و سایر نیروهای اجتماعی و سیاسی بیش از پیش برقرار شده است، گفت: ایران اسلامی امروز یک ید واحده است و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد، بین قوای سه‌گانه کشور اختلاف بیفتد یا خدای ناکرده به رهبری معظم انقلاب توهین شود.

دکتر روحانی گفت: در میدان مبارزه با لبخند، تدبیر و منطق سخن می‌گوییم و افتخار می‌کنیم اگر کسی از این رویکرد و از لبخند بدش می‌آید رویش را برگرداند، اما ما به حول قوه الهی پیروز خواهیم شد.

رئیس‌ جمهوری با تشکر از وزیر هوشیار، آگاه و مدبر و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور، گفت: بدانید، حداقل با احتیاط می‌گویم ۹۰ درصد مردم همیشه پشتیبان شما بوده و هستند و دعای خیر رهبری نیز بدرقه شما ست. خیلی برای من مهم است که بگویم در اواخر ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای فرمودند :"من برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مرتب دعا می‌کنم و حس می‌کنم که چه کارزار سختی پیش رو دارند."

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: وقتی ملت و رهبری این گونه از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت می‌کند ،این تیم مسلط در مذاکرات حاضر می‌شود و حتی اگر شش قدرت در برابر آنها حضور دارند، آنها میوه شیرین پیروزی را برای ملت به ارمغان خواهند آورد.

روان‌سازی روابط اقتصادی ایران

رئیس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، وظیفه دیگر سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را روان‌سازی روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان ارزیابی کرد و گفت: باید تلاش شود سرمایه‌گذاری، تجارت خارجی و روابط بخش‌های پولی و بانکی ایران با سایر کشورهای جهان برقرار شود، زیرا در دنیای امروز موفقیت در بخش‌های اقتصادی جز در سایه ارتباط با دیگران به دست نخواهد آمد.

دکتر روحانی با بیان این که روابط با همسایگان و کشورهای منطقه برای ما در اولویت قرار دارد، گفت: در ۱۲ ماه گذشته ارتباط ایران با همه کشورهای منطقه جز یکی دو کشور مطلوب بوده است و امیدواریم که این کشورها هم به جرگه کشورهای دوست بپیوندند.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به آمارهای اقتصادی در زمینه کاهش تورم در کشور گفت: مبنای ما در سال ۹۳ خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی است تا در سال جاری به رشد مثبت اقتصادی دست یابیم. بسته خروج از رکود به عنوان لایحه تقدیم مجلس شده است و امروز با قید یک فوریت به طور کامل برای صاحبنظران، کارآفرینان و نمایندگان بخش‌های اقتصادی رونمایی خواهد شد.

دکتر روحانی برنامه اقتصادی دولت را در مهار تورم در تاریخ کشور، بی‌سابقه دانست و گفت: ما در سیاست داخلی هم همانند عرصه اقتصادی از تورم قهر و جدایی و فاصله، کاسته‌ایم و همه جامعه را به سمت رونق آشتی سوق داده‌ایم.

پیش از سخنان رئیس‌ جمهوری ،محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه هم با اشاره به آغاز نخستین همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت تدبیر و امید گفت: بیانات رئیس‌ جمهوری راهگشای کار ما ست و نقشه راه برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی نظام را مشخص می‌کند.

وی افزود: به واقع یکی از سرمایه‌های بزرگ ما در دستگاه سیاست خارجی نگاه ژرف و تیزبین شخص رئیس‌ جمهوری به عنوان یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک است که هم کار ما را آسان و هم دشوار می‌کند .

ظریف همچنین از اعتماد رئیس‌ جمهوری به دستگاه و مسئولان سیاست خارجی کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه در صحنه مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرد.

نحوه پاسخ دهي به هجمه‌های حقوق بشری

آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه هم در اين مراسم از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خواست هجمه‌های حقوق بشری علیه ایران را رصد کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

وي با بیان این که حقوق بشر بدون داشتن تصویری از انسان قابل تعریف نیست، افزود: نگاه ما به انسان و عالم در تبیین حق انسانی دخیل است. اگر نگاه ما به انسان یک نگاه مادی‌گرایانه محض باشد موضوع با وقتی که انسان را دارای یک ساحت معنوی بدانیم متفاوت است.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که در اعلامیه جهانی حقوق بشر موارد زیادی وجود دارد که از کرامت انسانی صحبت شده است، تاكيد كرد: سئوال این است که کرامت ذاتی انسان چه است؟ اگر انسان فقط یک ماده باشد کرامت ذاتی او چه است؟ این را مقایسه کنید با انسانی که ما ادعا می‌کنیم جانشین خداوند است.

وی با اشاره به ماده 29 اعلامیه جهانی حقوق بشر، گفت: طبق این ماده افراد در اعمال حقوق و آزادی‌های خود مشمول محدودیت‌های قانونی خواهند بود. بعد می‌گویند این محدودیت‌ها که ما گفته‌ایم خودش یک قیودی دارد اما این محدودیت‌ها به منظور تامین شناسایی و احترام به حقوق و آزادی‌های دیگران است.

لاریجانی افزود: در ماده 29 اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده‌اند حقوق بشر و آنچه از آزادی‌ها در این اعلامیه مطرح شده را به قوانین کشورها مقید کرده‌اند و البته گفته شده است که این قوانین برای رعایت حقوق و آزادی‌های دیگران و نظم عمومی باید باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی به تبع نظام الهی که پیامبر اسلام(ص) 1400 سال قبل برای همه بشر آورد، نظامی براساس اصول دینی ، ایمانی و انسانی برپا کرد. این نظام مقتضیات خود را دارد و حسب قانون اساسی ما همه قوانین این کشور باید بر مبنای نگاه توحیدی باشد و در اصل 4 قانون اساسی هم تصریح شده است که هر قانونی خلاف شرع باشد ساقط است و مرجع تشخیص این موضوع هم شورای نگهبان است.

‌لاریجانی يادآور شد:‌ این ها مقتضیات دینی ماست آن وقت شما نگاه کنید که ایراداتی در باب قصاص مطرح می‌کنند. قصاص از مسلمات قرآنی ماست. ما که نمی‌توانیم قصاص را به خاطر قوانین شما برداریم. برخی ارث را به عنوان امر ضدبشری مطرح کرده‌اند. برخی زوجین را به عنوان امر ضدبشری مطرح کرده‌اند . این که حق حضانت تا هيجده یا هفت یا دوسالگی با مادر باشد موضوعی قراردادی است. شما عدد 18 را از کجا آورده‌اید؟ این امر موضوعی قراردادی است. ما وقتی ایمان داشته باشیم این ایمان هویت ما را تشکیل می‌دهد.رئيس قوه قضائيه با بیان این که ما حقوق بشر را قبول داریم، اما موضوع این است که غربی‌ها آن را چگونه تصویر می‌کنند، افزود: دفاع از قوانین بشری جمهوری اسلامی یک نیاز است. ما اكنون هدف اکثر کشورهای مدعی حقوق بشر شده‌ایم. فساد فی‌الارض یک موضوع قرآنی است و بسیاری از علما آن را موضوع کیفر و مجازات می‌دانند. با کسی که 100 کیلوگرم هروئین به کشور وارد می‌کند چگونه باید برخورد کرد؟ هر گرم هروئین 17 نفر را آلوده می‌کند. کسانی که مدعی حقوق بشرند بگویند ما با این افراد چه کار کنیم؟ ما مانعی شده‌ایم که این مواد مخدر به اروپا نرود. صحبت ما این است که جوان‌هایی که به فساد کشیده می شوند و خانواده‌هایی که به زوال می‌روند هم حق دارند و البته ما نمی‌گوئیم که در نظام قضایی ما هیچ اشکالی وجود ندارد. چرا که در نظام‌های قضایی همه جای دنیا ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد.

وی خطاب به روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: خواهش من از شما به عنوان پیام‌رسانان جمهوری اسلامی این است که هزینه‌های موجود در زمینه حقوق بشر را رصد کنید و طبق کلیات و اصولی که همه ما بر آن اتفاق نظر داریم از موازین دینی و اصول قانون اساسی دفاع کنید و به این موارد پاسخ دهید.وی با بیان این که برخورد دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر را به کاغذپاره تبدیل کرده است، تاكيد كرد: در رابطه با همجنس‌بازی مواردی را مطرح می‌کنند. البته ما براساس اصول دینی‌مان در این زمینه مجال نمی‌دهیم اما این که می‌گویند اعدام می‌کنیم دروغ است. بنای اسلام این نیست که جستجو کند ببیند چه تخلفی رخ می‌دهد. اسلام به خاطر طهارت و کرامت ذاتی انسان، پلیدی‌ها را قبول ندارد و قطعا اینها سوء استفاده می‌کنند و هجمه‌هایی را علیه نظام ما مطرح می‌کنند.

وی گفت:‌ برای شمار اندکی همجنس‌باز ادعای رعایت نكردن حقوق بشر را دارند اما اگر هزاران کودک در غزه کشته می‌شود آقای اوباما می‌گوید اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.


نوشته شده در   سه شنبه 21 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode