ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 مرداد 1393     |     کد : 76420

محاصره غزه را پايان دهيد

سازمان ملل: محاصره غزه بايد پايان يابد تا بتوان راه حلي سياسي براي مشكلات پيدا كرد

درخواست ملت‌ها، كشورها و نهادهاي بين‌المللي
محاصره غزه را پايان دهيد
سازمان ملل: محاصره غزه بايد پايان يابد تا بتوان راه حلي سياسي براي مشكلات پيدا كرد


سرويس خارجي: وزيران خارجه کشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان با صدور بيانيه مشترکي خواستار برقراري آتش‌بس در نوار غزه شدند.

در بيانيه وزيران خارجه سه کشور آمده است: آتش بس دائم بايد شامل مفادي باشد که هم منافع امنيتي اسرائيل را در نظر بگيرد و هم لغو کامل حصر غزه را شامل شود.

«فيليپ هاموند»، «لوران فابيوس» و «فرانک والتر اشتاين ماير» با قدرداني از تلاش‌هاي مصر براي پايان دادن به حملات نظامي عليه غزه از ادامه اين تلاش‌ها حمايت کرده و براي برقراري آتش‌بس دائمي در منطقه اعلام آمادگي کردند.

دراين حال «کريس گونس» سخنگوي آژانس آوارگان فسلطيني سازمان ملل اعلام کرد محاصره 7 ساله نوار غزه بايد پايان يابد تا بتوان ضمن بازسازي اين منطقه، راه‌ حلي سياسي براي مشکلات پيدا کرد. وي با اشاره به محدوديت‌هاي موجود براي بازسازي غزه گفت: بخش‌هاي زيادي از غزه با خاک يکسان شده‌ است و نمي‌توانيم درحالي که دست‌هايمان از پشت بسته شده، اينجا را دوباره بسازيم. گونس گفت: محاصره غزه بايد پايان يابد و همه کساني که مستقيم يا غيرمستقيم در کشتار غزه مسئول بوده‌اند بايد محاکمه شوند. گفتني است مردم غزه از سال 2007 و پس از رأي دادن به دولت حماس، در محاصره به سر مي‌برند، محاصره‌اي که نه تنها مانع از رسيدن سوخت به اين باريکه مي‌شود بلکه بيماران فلسطيني را در پشت مرزها تا سرحد مرگ منتظر نگاه مي‌دارد.

درچنين شرايطي منابع بيمارستاني نوارغزه اعلام کردند که جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي ديروز بار ديگر مناطق مختلف غزه را بمباران کردند که طي آن 12 فلسطيني شهيد شدند. جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي يک پايگاه آموزش مقاومت را نيز در خان يونس هدف قرار دادند. از سويي گفته مي‌شود ارتش رژيم صهيونيستي با پايان آتش بس موقت غزه در يک روز 99 خانه فلسطيني‌ها را هدف قرار داد و ويران کرد. ارتش اسرائيل تا کنون مجموعا 59 هزار و 297 موشک از دريا، زمين و هوا به سوي غزه که يکي از پرتراکم ترين مناطق حضور غيرنظاميان در جهان به شمار مي‌رود، شليک کرده است. اين درحالي است که وزارت بهداشت فلسطين از به دنيا آمدن 4500 فلسطيني در طول جنگ غزه خبر داد. درتحولي ديگر مقاومت فلسطين‌ با پيشنهاد قاهره مبني بر يک آتش‎بس 72ساعته ديگر بدون پيش‌شرط موافقت کرد. اين آتش‌بس موقت با هدف داشتن زمان براي رسيدن به آتش ‎بس نهايي انجام مي گيرد. دراين حال «عزام الاحمد» رئيس هيات فلسطيني در مذاکرات آتش‌بس غزه که در قاهره جريان دارد گفت: در صورتي که هيات اسرائيلي بدون شرط قبلي در مذاکرات حاضر نشود قاهره را ترک مي‌کنيم. از طرفي نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي هم، طرف فلسطيني را عامل توقف مذاکرات آتش‌بس دانست و گفت تا زماني که حملات راکتي ادامه داشته باشد، تل‌آويو در مذاکرات شرکت نمي‌کند. در همين حال پايگاه خبري صهيونيستي «واللا» نوشت: مشکل اصلي مذاکرات آتش‌بس مخالفت مصر با حماس است. براساس اين گزارش، مشکل اصلي در مذاکرات آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و حماس نيست بلکه بين قاهره و حماس است زيرا مصر و تل‌آويو متفقند که نبايد به حماس مجال ساخت بندر داد.

از سويي خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در پيامي شفاهي که از طريق امير کويت به دست پادشاه عربستان رسانده است، از وي خواست براي نجات غزه وارد عمل شود. در اين راستا رسانه ها از افشاي متن گفتگوي امير قطر با شاه عربستان خبر دادند که طي آن امير قطر خطاب به پادشاه عربستان مي گويد: بيا تا دير نشده از ملت فلسطين حمايت کنيم زيرا همه فلسطيني‌ها در کنار مقاومت هستند. شيخ تميم به ملک عبدالله گفته است: بيا و به خاطر آينده، حساب جنبش حماس را جدا کنيم و همگي در کنار ملت فلسطين باشيم، اکنون ملت در پشت سر مقاومت خود قرار گرفته و از مطالبات آن حمايت مي کند، نزد تو آمده ام تا اخبار خوبي را از تو بشنوم تا همه ما را از وضعي که در آن قرار داريم، نجات دهد.

افشاي جنايتي ديگر

سازمان ديده بان حقوق بشر اروپا بر اساس مستندات خود اعلام کرد که رژيم صهيونيستي طي تجاوز نظامي زميني اخير به نوار غزه ، از فلسطيني ها به ويژه کودکان و غير نظاميان به عنوان سپر انساني استفاده کرده است. ديده بان حقوق بشر اروپا در بيانيه اي اعلام کرد: بر اساس گواهي شاهدان عيني ، ارتش اسراييل عمدا از غير نظاميان و کودکان فلسطيني به ويژه در شهرک خزاعه واقع در شرق شهر خان يونس به عنوان سپر انساني استفاده کرده است. در اين حال پادشاه اردن گفت: جامعه جهاني بايد رژيم صهيونيستي را به دليل جنايت‌هايش عليه مردم فلسطين محاکمه کند. عبدالله دوم گفت: در درجه اول اسرائيل مسئول حمله به نوار غزه است و تمامي جهانيان نيز مسئوليت پايان دادن به اشغالگري‌ها و خشونت‌ها را برعهده دارند.

از طرفي روزنامه جروزالم پست چاپ فلسطين اشغالي با انتشار سند هفت برگي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي، نگراني اين وزارتخانه را از موافقت با حضور صلح بانان در غزه پس از برقراري آتش بس را فاش کرد. جروزالم پست نوشت: وزارت خارجه رژيم صهيونيستي در اين سند طرح هايي را به عنوان جايگزين حضور صلح بانان بين المللي در نوار غزه پس از برقراري آتش بس ارائه کرده است. به نوشته جروزالم پست، فلسطينيان طرح حضور نيروهاي چند مليتي در کرانه باختري و عقب نشيني نيروهاي اسراييل از اين منطقه را ارائه کرده بودند.

ادامه اعتراض جهاني

هزاران تن از مردم انگليس، آمريکا، شيلي، فرانسه، آلمان، استراليا، اتريش، سوئد، ايرلند، ايتاليا، دانمارک و يمن با برگزاري تظاهرات گسترده حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محکوم کردند. ده‌ها هزار شهروند انگليسي با برگزاري تظاهرات در لندن حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محکوم کرده و خواهان توقف اين حملات شدند. تظاهرکنندگان پلاکاردهايي حمل مي‌کردند که روي آن شعارهايي از جمله "به محاصره غزه پايان دهيد" و "فلسطين آزاد است" نوشته شده بود.

از سوي ديگر، هزاران تن از مردم شيلي با برگزاري تظاهرات در سانتياگو ضمن اعلام همبستگي خود با مردم فلسطين، حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محکوم کردند. همچنين جمع زيادي از مردم فرانسه با برگزاري تظاهرات در پاريس حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محکوم کرده و خواهان توقف اين حملات شدند. جمع زيادي از مردم استراليا نيز با تجمع در شهر ملبورن حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محکوم کردند. حدود 500 تن از مردم آمريکا نيز در مقابل ساختمان سازمان ملل در نيويورک با برگزاري تظاهرات حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محکوم کردند. در واشنگتن نيز جمع زيادي از آمريکايي ها با تجمع مقابل کاخ سفيد ضمن محکوم کردن حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه خوهان توقف اين حملات و تحريم شرکت هايي که از اسرائيل حمايت مي‌کنند، شدند. هزاران تن از مردم ايرلند نيز با برگزاري تظاهرات در دوبلين پايتخت اين کشور خواهان برداشتن محاصره از نوار غزه شدند. همچنين هفت شهر آلمان از جمله هامبورگ نيز صحنه تظاهرات آلماني ها در محکوميت حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه بود. در اتريش، سوئد، ايتاليا و دانمارک نيز تظاهرات مشابهي در همبستگي با مردم غزه برگزار شد. جمع زيادي از مردم يمن نيز با برگزاري تظاهرات در صنعا و ديگر استان ها ضمن اعلام همبستگي با مردم فلسطين حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محکوم کردند.

خبر ديگر اينکه فيدل کاسترو رئيس جمهوري سابق کوبا يک مانيفست بين‌المللي را در حمايت از فلسطين امضا کرد و از اسرائيل خواست به قطعنامه‌هاي سازمان ملل احترام بگذارد و از غزه، بيت‌المقدس شرقي و کرانه باختري خارج شود. اوو مورالس رئيس جمهوري بوليوي، آدولفو پرز اسکوييول هنرمند آرژانتيني و برنده جايزه صلح نوبل، آليشيا آلونسو هنرمند کوبايي و همچنين آليس واکر نويسنده آمريکايي جزو امضا کنندگان اين مانيفست بودند. اين مانيفست از سوي گروه دفاع از بشريت که چند گروه آمريکاي لاتين در آن عضو هستند مطرح شده است.

اقدامات مقاومت

منابع آگاه از سه تيراندازي مقاومت فلسطين به سمت ارتش رژيم صهيونيستي در مناطق مختلف کرانه باختري خبر دادند. در يک اقدام رزمندگان مقاومت به سمت يک خودرو نظامي اسرائيلي در نزديکي «قلقيليه» واقع در شمال کرانه باختري شليک کردند. از سويي شاهدان محلي در شهر «البيره» واقع در مرکز کرانه باختري گفتند به سمت شهرک صهيونيستي «بسغوت» تيراندازي شد و اين محل همان مکان شهادت يک نوجوان فلسطيني به نام «محمد القطري» در دو روز پيش است و اين صداي تيراندازي ها چند بار شنيده شد. در همين راستا برخي منابع از اردوگاه «العروب» واقع در شمال الخليل اعلام کردند که درگيري مسلحانه‌اي ميان رزمندگان مقاومت و ارتش رژيم صهيونيستي رخ داد و ارتش با تيراندازي مقاومت روبرو شد. در پي اين تيراندازي، رژيم صهيونيستي تدابير امنيتي را تشديد و منازل اطراف را براي جستجوي عملان حمله تفتيش کرد.

درتحولي ديگر يک فلسطيني از اهالي قدس اشغالي با يک ميله آهني به دو نظامي صهيونيست حمله و آنها را زخمي کرد و در مقابل نيز اين نظاميان با شليک مستقيم موجب زخمي شدن وي شدند. خبر ديگر اينکه رسانه‌هاي صهيونيستي براي اولين بار از زمان آغاز تجاوز اين رژيم به نوار غزه به نقل از مسئولان صهيونيستي از خسارات سنگين وارده به اسرائيل در پي اين تجاوز پرده برداشتند.

براساس برآوردهاي وزارت دارايي رژيم صهيونيستي جنگ عليه غزه تاکنون براي تل‌آويو 5/3 ميليارد دلار هزينه دربرداشته است. درتحولي ديگر اسناد ويکي ليکس در افشاگري جديد از همکاري مخفيانه بان کي‌مون با هيأت اسرائيلي مستقر در سازمان ملل متحد خبر داد. اسناد متنشر شده ويکي‌ليکس نشان مي‌دهند که دبيرکل سازمان ملل در همکاري آشکار با اسرائيل سعي کرده بود از نتايج بررسي گروه تحقيق نقض حقوق بشر سازمان ملل در غزه در زمينه محکوميت اسرائيل در دسامبر 2008 و ژانويه 2009 بکاهد. دبيرکل سازمان ملل با ارسال نامه‌اي به اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل به آن‌ها توصيه مي‌کند هيات تفحص سازمان ملل درباره مسئله بمباران غزه را پر رنگ جلوه ندهند و گزارشي معمولي از آن ارائه دهند.


نوشته شده در   دوشنبه 20 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode