ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 مرداد 1393     |     کد : 76170

درخواست تشكيل دادگاه جنايات جنگي براي محاكمه سران اسرائيل

نشست وزيران امور خارجه کميته فلسطين جنبش غير متعهد ها براي رسيدگي به وضع غزه روز گذشته با حضور نمايندگان 50 کشور عضو در تهران برگزار شد.

در بيانيه پاياني نمايندگان 50 كشور جنبش غيرمتعهدها مطرح شد
درخواست تشكيل دادگاه جنايات جنگي براي محاكمه سران اسرائيل


 نشست وزيران امور خارجه کميته فلسطين جنبش غير متعهد ها براي رسيدگي به وضع غزه روز گذشته با حضور نمايندگان 50 کشور عضو در تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني دراين نشست با انتقاد از بي‌عملي و بي‌تفاوتي شوراي امنيت در قبال حوادث غزه، گفت: از دلايل اصلي تداوم بي‌تفاوتي و بي‌عملي شوراي امنيت همراهي و همدستي برخي اعضاي دائم اين شورا با رژيم صهيونيستي است که باعث شده است تا اين رژيم گستاخانه رفتار جنايتکارانه خود را عليه مردم بي‌دفاع غزه تداوم بخشد .

رئيس شوراي عالي امنيت ملي افزود: رژيم صهيونيستي در‌صدد است با آتش‌سوزي‌هاي خودساخته و توسل به نسل‌کشي مردم مظلوم فلسطين در اين سرزمين قطعه قطعه شده، فلسطين را در بدترين شرايط ممکن قرار دهد.

رئيس جمهوري با تأکيد بر اين که جنبش عدم تعهد بايد آستين همت را براي توقف جنايات جنگي و نسل‌کشي اين رژيم و احقاق حقوق مردم فلسطين بالا بزند، اظهار داشت: بي‌عملي و بي‌تفاوتي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در فاجعه غزه نماد آشکار بي‌عدالتي در اين شوراست و بدون ترديد، استمرار و تداوم بحران خاورميانه ناشي از بي‌توجهي و سکوت جامعه بين‌الملل به علت اصلي بحران يعني اشغال سرزمين فلسطين توسط رژيم صهيونيستي است.

رئيس جنبش عدم تعهد، افزود: تا هنگامي که آمريکا با همکاري برخي اعضاي شوراي امنيت در سياست‌هاي اعلامي و اجرايي خود چشم بر واقعيت‌ها بسته و دفاع از ظالم را رکن سياست خارجي‌شان در منطقه اعلام مي‌کنند، هيچ اميدي به مساعدت آنها براي حل بحران جاري وجود ندارد.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي خاطر نشان کرد: اين اتفاقات جزئي از سياست‌هاي ثابت رژيم صهيونيستي است که با هدف اضمحلال تدريجي و تغيير هويت ملت فلسطين از طريق تغيير بافت جمعيتي و جغرافيايي در سرزمين‌هاي فلسطين به ويژه بيت‌المقدس و ايجاد شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين انجام مي‌شود. رئيس جمهوري تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است که پايان دادن به درگيري‌ها و اختلافات دراز مدت در خاورميانه و برقراري صلح جز از طريق حل و فصل مشکل فلسطين و ابتدا پايان دادن به اين جنايات جنگي حاصل نمي‌شود. دکتر روحاني گفت: اعطاي حق تعيين سرنوشت به ملت فلسطين، بازگشت آوارگان و تشکيل دولت يکپارچه فلسطين به پايتختي قدس شريف در بستر برگزاري يک همه‌پرسي با حضور همه اقوام و ساکنان تاريخي اين سرزمين مي‌تواند منجر به استقرار صلح در منطقه شود.

رئيس جنبش عدم تعهد با بيان اين که جمهوري اسلامي ايران از ابتداي اين بحران امکانات خود را براي رفع ظلم و محاصره اعلام شده عليه ملت فلسطين به کار گرفته است، تصريح کرد: ترديدي نيست که ملت فلسطين با درک درست و اطمينان به تجربه خود که بيش از شش دهه به طول انجاميده، راه خود را با اتکا به توانايي ذاتي خويش و در مسير مقاومت براي رسيدن به حقوق حقه‌اش ادامه مي‌دهد. رئيس جمهوري گفت: بر همه دوستداران و ياران فلسطين واجب و لازم است تا با تبعيت از اين خواست ملت فلسطين در اين مسير گام بردارند.

دکتر روحاني ضمن ابراز تأسف نسبت به زيرپا گذاشته شدن تمامي اصول انساني و قوانين بين‌المللي توسط رژيم صهيونيستي در کشتار مردم مظلوم فلسطين از طريق به کارگيري پيشرفته‌ترين جنگ‌افزارهاي جنگي، گفت: در اين تجاوز جنايتکارانه، ارتش رژيم کودک‌کش، سياست هميشگي خود يعني نسل‌کشي از طريق کشتار علني غيرنظاميان و انهدام تأسيسات غيرنظامي نظير مدارس، مساجد، بيمارستان‌ها، ابنيه زيربنايي و گروه‌هاي امدادرسان و رسانه‌اي را ادامه داده است. رئيس جمهوري افزود: کشته و مجروح شدن بيش از 10 هزار مرد، زن و کودک و بي‌خانمان شدن ده‌ها هزار نفر ديگر و تخريب عامدانه زيرساخت‌ها، دليل محکمي بر اين مدعاست که رژيم صهيونيستي به هيچ يک از قواعد حقوق بشري پايبند نيست.

دکتر روحاني گفت: در سايه کم‌تحرکي محسوس و انفعال مجامع مسئول نظير شوراي امنيت، اين رژيم گستاخي را به حدي رسانده است که در نهايت بي‌رحمي مانع از ارسال کمک‌هاي بشردوستانه، مواد غذايي و تجهيزات درماني به غزه براي تأمين احتياجات ضروري و امدادرساني به مجروحان مي‌شود.

رئيس جمهوري ضرورت واکنش سريع و مؤثر به اين تجاوز آشکار را مبناي نشست تهران توصيف کرد و گفت: کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بايد با اتکا به ظرفيت ها و توانمندي‌هاي خود براي تحقق صلح حقيقي و عدالت اجتماعي براي استيفاي حقوق مسلم ملت فلسطين گام‌هاي اساسي و محکم بردارند.

دکتر روحاني افزود: بيش از شش دهه است مردم فلسطين همچنان از حقوق اوليه خود در سرزمين آبا و اجدادي محرومند و تحت شديدترين فشارها قرار دارند و از جنايات رژيم صهيونيستي رنج مي‌برند. دکتر روحاني همچنين ضمن قدرداني از حضور وزرا و مسئولان کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، گفت: ترديدي نيست که حضور شما در اجلاس کميته فلسطين نمايانگر اهميتي است که دولت‌هاي عضو جنبش عدم تعهد براي موضوع فلسطين که کهنه‌ترين بحران حل نشده جهان معاصر است، ‌قائل هستند. رئيس جمهوري اظهار اميدواري کرد که اين نشست فرصتي مغتنم باشد براي بررسي تحولات جاري در سرزمين اشغالي فلسطين، به ويژه وضع غزه و هم‌فکري همه اعضا براي يافتن راه‌هاي عملي براي ياري رساندن به مردم شجاع و مظلوم فلسطين که اسير در چنبره توطئه‌هاي استعماري هستند.

يک دقيقه سکوت

در ابتداي اين جلسه دکتر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ضمن خوش‌آمد گويي به هيأت‌هاي حاضر، اجلاس تهران را نشست ويژه‌اي براي رسيدگي به وضع مردم بي‌دفاع غزه توصيف کرد و از هيأت‌هاي حاضر خواست تا به احترام شهداي مردم فلسطين و کساني که در جنايات رژيم صهيونيستي جان خود را از دست داده‌اند، يک دقيقه‌ سکوت کنند.

وزير امور خارجه گفت: بدون شک زمان به نفع مردم فلسطين است و هيچ چيز نمي تواند به مواضع اشغالگران کمک کند و اسرائيل اکنون شاهد انزواي سياسي است.

به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در اختتاميه نشست کميته فلسطين جنبش عدم تعهد در تهران گفت: همبستگي و همدردي خودمان را با مردم فلسطين و کشته شدگان اين جنگ که در چند هفته گذشته مورد اصابت موشک ها قرار گرفته اند، اعلام مي کنيم.

ظريف با تاکيد بر اين که در مقابل مقاومت مردم فلسطين احساس غرور مي کنيم، گفت: جنايات عليه غزه و کودکان فلسطيني جنايت عليه بشريت است و زمان آن فرا رسيده که مستکبران به ميز محاکمه کشانده شوند و اين در يک اقدام مشترک شدني است. وي ادامه داد: ريشه کن کردن مناقشات منطقه بسيار حائز اهميت است، اين حق مردم فلسطين است که يک کشور مستقل داشته باشند و از سوي جوامع بين المللي به رسميت شناخته شوند. ظريف يادآور شد: هيچ حکومت قدرتمندي نبايد حقوق مردم فلسطين را ناديده بگيرد و حق مردم فلسطين بايد به رسميت شناخته شود. به گفته وزير امور خارجه کشورمان، بي تفاوتي جامعه بين‌الملل نسبت به جنايت غزه شرم آور است و بايد يک اقدام عملي در اين باره صورت گيرد. وي گفت: جنبش عدم تعهد براي مردم فلسطين احترام قائل بوده و حق آنها را به رسميت شناخته است. الان مهم اين است که به صورت جمعي کار کنيم.

وزير امور خارجه کشورمان افزود: بايد يک اقدام عملي اتخاد کنيم تا بتوانيم ويراني هاي غزه را بازسازي کنيم.

به گفته ظريف شوراي امنيت در محکوم کردن وحشي‌گري‌هايي که عليه مردم غزه صورت مي گيرد، ناتوان است. وي تصريح کرد: ما در جنبش عدم تعهد تلاش کرديم تا بتوانيم شوراي امنيت را متقاعد کرده تا اقدامي عملي انجام دهد که متاسفانه نشد و اکنون از شوراي امنيت مي خواهيم تعهدات خود را طبق منشور بين المللي اين شورا انجام دهد و از تکرار چنين خشونت هايي جلوگيري کند. وزير امور خارجه تاکيد کرد: بايد با در نظر گرفتن مناسبات از هر فرصتي استفاده کنيم تا از حقوق مردم فلسطين حمايت کنيم. ظريف افزود: مردم فلسطين انتخاب درستي کرده اند و با يکپارچگي و اتحاد بايد حمايت کاملي از يکديگر داشته باشند و ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد به دنبال ابتکار عملي براي حل مشکلات فلسطين است. وزير امور خارجه تصريح کرد: توقف بلافاصله تحريم ها و محاصره غزه، آزادي زندانيان سياسي، کمک به بازسازي زيرساخت‌ها، درخواست از آي سي سي براي محکوم کردن اسرائيل به عنوان جنايتکار جنگي و درخواست نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل از نمونه اين ابتکارات است.

بيانيه پاياني اجلاس فلسطين

نشست کميته فلسطين جنبش عدم تعهد در بيانيه پاياني خود در تهران ضمن اعلام حمايت کامل از ملت فلسطين در مقابل تجاوزات اسرائيل بر لزوم تحريم کالاهاي اسرائيلي و برگزاري جلسه شوراي امنيت براي بررسي تجاوزات اسرائيل به نوار غزه تاکيد کرد.

به گزارش مهر، علاوه بر اين پيشنهاد الجزاير مبني بر درخواست برگزاري جلسه شوراي امنيت براي بررسي تجاوزات اسرائيل به نوار غزه پذيرفته شد.

بر اساس اين گزارش موارد زير از جمله مواردي است که در بيانيه پاياني نشست وزراي خارجه کميته فلسطين جنبش عدم تعهد در تهران آمده است.

1- محکوميت شديد و قاطع جنايات رژيم اشغالگر صهيونيستي عليه مردم غزه و نابودي ساختمان‌ها و زيرساخت‌ها

2- درخواست توقف فوري و بدون شرط حملات رژيم صهيونيستي

3- درخواست رفع فوري و بدون شرط محاصره غزه و بازگشايي فوري تمامي گذرگاه ها

4- تأکيد بر ضرورت امدادرساني فوري به مردم غزه و درخواست از همه سازمان هاي تخصصي بين المللي براي ارسال کمک هاي فوري

5- درخواست از شوراي امنيت براي عمل به وظايف خود و اجابت درخواست جامعه بين المللي براي رسيدگي به اين بحران و اتخاذ تصميماتي براي توقف تهاجم رژيم‌صهيونيستي

6- درخواست از دادگاه بين المللي کيفري براي برخورد با جنايات جنگي و جنايات عليه بشريت که در فلسطين رخ مي‌دهد

7- اظهار نگراني عميق از وضع وخيم بيش از شش هزار زنداني فلسطيني و شکنجه آنها از جمله زنان و کودکان و درخواست آزادي فوري و بدون شرط آنها

8- استقبال از تصميم شوراي حقوق بشر، براي تحقيق مستقل بين المللي از نقض گسترده حقوق بشر در کل سرزمين‌هاي اشغالي به خصوص در غزه تحت محاصره

9- تأکيد بر ضرورت ادامه جلسات و مشورت‌هاي جنبش عدم تعهد از طريق کميته فلسطين و دفتر هماهنگي در نيويورک براي پيگيري وضع در غزه و پيگيري خواسته هاي اين جلسه

10- اعلام حمايت بي قيد و شرط از فلسطين و اعلام همبستگي کامل

کمک تسليحاتي به رژيم صهيونيستي ممنوع!

وزير امور خارجه فلسطين در اين نشست از کشورهاي جهان خواست سلاح در اختيار رژيم صهيونيستي قرار ندهند و کمک تسليحاتي به اين رژيم ممنوع شود، چرا که اين سلاح ها عليه مردم بي دفاع فلسطين استفاده مي شود.

رياض المالکي تاکيد کرد: فلسطين نيازمند حمايت‌هاي بين‌المللي است. وي افزود: در مقطعي هستيم که ضرورت دارد يک تصميم بين المللي و فراگير درباره کمک به ملت فلسطين و مردم نوار غزه اتخاذ شود چرا که در غزه شاهد ادامه عمليات رژيم‌‌‌صهيونيستي و کشتار زنان و کودکان بي پناه هستيم.

وزير امور خارجه لبنان هم با بيان اين که فلسطينيان از تجربه لبنان در مقابله با تروريسم اسرائيل استفاده کنند، گفت: مردم غزه مي توانند با پايداري و مقاومت شکست ابدي اسرائيل را رقم بزنند و کشوري ثابت و دائم به نام فلسطين داشته باشند.

جبران باسيل افزود: رژيم صهيونيستي و گروه تروريستي داعش در ظاهر روبه روي هم قرار دارند اما در باطن همسو و هم جهت با يکديگر عمل مي کنند.

وي با بيان اين که تروريسم اسرائيل در کنار تروريسم تکفيري امروز منطقه خاورميانه را تهديد مي کند، يادآور شد: در غزه کودکان در برابر قدرتي که مانند غول در برابر آنها قد علم کرده است، قرار دارند ضمن اين که ما شاهد تسامح جامعه بين‌الملل هستيم. فيصل المقداد ، معاون وزير خارجه سوريه هم در اين نشست با بيان اين که فاجعه و جنايتي که رژيم‌صهيونيستي در نوار غزه مرتکب شده، جنايت عليه بشريت است ، گفت: ضرورت دارد که فرماندهان و رهبران رژيم‌صهيونيستي محاکمه شوند.

محمد بدر الدين زايد ، معاون وزير خارجه مصر ديگر سخنران نشست کميته فلسطين جنبش عدم تعهد خواستار تصميم‌گيري کميته فلسطين جنبش غيرمتعهدها درباره چگونگي تداوم ارسال کمک‌هاي بشر دوستانه به غزه شد. وي خاطرنشان کرد: ما ترجيح مي‌دهيم و مي‌خواهيم درباره چگونگي تداوم ارسال کمک‌هاي بشر دوستانه به مردم غزه در اين کميته و نشست تصميماتي گرفته شود تا همه کشورها بتوانند کمک‌هاي خود را ارسال کنند. سيد عباس عراقچي معاون حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه کشورمان گفت: جلسه کميته فلسطين غيرمتعهدها حرکت بسيار قوي و صداي بلند و گامي بزرگ از سوي اين جنبش براي نشان دادن همبستگي با مردم فلسطين و مقاومت آن‌ها به ويژه در غزه بود و تصميمات مهمي از جمله درخواست فوري براي رفع محاصره غزه و بازگشايي تمامي گذرگاه‌ها مطرح شد.


نوشته شده در   سه شنبه 14 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode