ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 تير 1393     |     کد : 74565

رئيس جمهوري: ايران بايد صنعتي شود

بسته سياست حمايتي از توليد تا پايان تير ارائه مي‌شود...


مراسم روز صنعت و معدن برگزار شد
رئيس جمهوري: ايران بايد صنعتي شود
بسته سياست حمايتي از توليد تا پايان تير ارائه مي‌شود


*دولت مترصد رونق بخشيدن به اقتصاد ملي است و به همين منظور بسته سياستي حمايت از توليد و خروج از رکود را تا پايان همين ماه ارائه خواهد کرد.

*ايران خواهان داشتن روابط نزديک با همسايگان خود است و در اين زمينه ما براي ايجاد ثبات و آرامش و جلوگيري از جنگ در منطقه تمام توان خود را به کار گرفته‌ايم .زيرا افراطي‌گري وخشونت و دخالت در کار اين و آن به نفع هيچ کشوري نيست.

*سهم صنعت از تسهيلات بانکي به منظور تامين بخشي از نياز نقدينگي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي بايد افزايش يابد.

اين مطالب در مراسم گراميداشت روز صنعت و معدن که ديروز در سران اجلاس سران ترتيب يافت ،اعلام شد.

به گزارش خبرنگارما، حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري در سخناني گفت: کشوري که درواقع توسعه انساني داشته و داراي مخازن گاز جهان و دارنده مخازن نفت است و 2 هزار کيلومتر به آب‌هاي آزاد جنوب و حتي در شمال هم به آب‌هاي آزاد متصل است و مي‌تواند از مزيت‌هاي تجاري برخوردار باشد و شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم متصل کند و داراي نابغه، صاحب‌نظر، دانشجو و استاد است و بيش از نيم‌قرن سابقه حرکت صنعتي در آن وجود دارد، چطور هنوز نمي‌توانسته صنعتي شود.

روحاني گفت: اگر انرژي را به قيمت جهاني تحويل توليد دهيم، آيا توليد کشور ما قدرت صادرات دارد؛ اگر دروازه‌هاي کشور را باز بگذاريم و تعرفه را کنار گذاشته و حمايت از توليد را هم کنار بگذاريم آيا توليد کشور ما توان رقابت با منطقه و جهان را را دارد؟

وي با بيان اينکه نوزاد و نوجوان نياز به حمايت دارد، اما آيا جوان بالغ توانمند رشيدي که بيش از 40 سال از عمرش گذشته باز هم نياز به حمايت دارد، افزود: اگر حمايت در کنار رقابت نباشد، حمايت مخرب است.

نامبرده خطاب به صنعتگران تصريح کرد: بياييد با هم بنشينيم و گفتگو کنيم؛ اين مذاکرات برد ـ برد تنها با خارجي‌ها نيست، بلکه دولت و بخش خصوصي، قانون‌گذار و بخش خصوصي هم بايد مذاکرات برد - برد داشته باشند.

وي با تأکيد بر اينکه ما نياز به سرمايه طبيعي، سرمايه انساني و سرمايه اجتماعي داريم، اظهار داشت: اگر سرمايه طبيعي ما يعني معادن، جغرافياي ايران، اتصال به آب‌هاي آزاد، راه‌آهن و جاده و مسير هوايي نباشد،‌ ما دچار مضيقه بزرگي بوديم و اگر توسعه انساني نبود، اين تعداد صاحب‌نظر، دانشجو، صاحب علم و انديشمند نداشتيم.

رئيس‌جمهوري ادامه داد: ما در کنار اين دو سرمايه نياز به سرمايه اجتماعي داريم؛ بايد به يکديگر و آينده اعتماد داشته باشيم و همگي به قانون احترام گذاشته و در جهت ثبات و امنيت آينده کشور قدم برداريم.

وي با بيان اينکه اين دولت، دولتي نيست که در يک جلسه بدون مشورت و مطالعه تصميم‌گيري کند و اين قدرت را دارد که آرامش بازار را نگه دارد، اضافه کرد: در موضوع تورم مي‌بينيد که دولت به آنچه قول داده عمل کرده است و اگر گفته که تورم قابل مهار است، اين کار را انجام داده و امروز تورم نقطه به نقطه به 7/14 رسيده، در حالي که نقطه به نقطه در سال گذشته 43درصد بود.

روحاني با اشاره به لزوم مبارزه با رکود و تورم تصريح کرد: ما در مشورت با کارشناسان خود به اين نتيجه رسيديم که در شرايطي که تورم و رکود داريم، در قدم اول بايد تورم را مهار کنيم و براي شکستن رکود که سخت‌تر است، در مرحله بعد اقدام کنيم و امروز اولين قدم براي شکستن رکود آغاز شده است.

وي رشد توليد در توليد خودرو سبک، لوازم خانگي و برخي از اقلام را به معناي آغاز شکسته شدن رکود خواند و افزود: امروز در زمينه توليد گاز و نفت قدم‌هاي بزرگي برداشته‌ايم و چهار فاز پارس جنوبي امسال و چهار فاز ديگر در سال آينده افتتاح خواهد شد. رئيس‌جمهوري با بيان اينکه ما ناچاريم تعدادي خودرو با سوخت کم وارد کنيم، اظهار داشت: ما نمي‌توانيم مدام خواهش کنيم و بگوييم که بايد در زمينه خودرو يک حرکت سريع کيفي رخ دهد، ولي در مقابل، هيچ حرکتي انجام نشود.

وي در ادامه برخي از محدوديت‌ها در زمينه توليد و صنعت را به نفع کشور و برخي را به ضرر توليد دانست و افزود:‌برخي محدوديت‌ها غيرعقلاني و ناصحيح است. بعنوان مثال در زمينه توليد اگر پيچ و خم‌هاي غيرضروري براي دادن مجوز پيش پاي توليدکنندگان باشد، به معناي محدوديت غيرعقلاني است؛ اگر در بخش‌هايي از سيستم اداري ما فساد و رانت وجود دارد، به معناي محدوديت غيرعقلاني بوده و بايد با آن مبارزه شود.

روحاني اظهار داشت: هدف نهايي از صنعت، نفع مردم بوده و صنعت بايد به نفع جامعه تمام شود و اگر صنعتي وجود دارد که محيط را آلوده مي‌کند، بايد براي آن محدوديت ايجاد کنيم.

وي با اشاره به ضرورت تغيير تکنولوژي و نوآوري در زمينه‌هاي صنعتي در جهت ايجاد امنيت بالا براي مردم اظهار داشت: اگر در صنعت خودرو چيزي را براي جان مردم ضروري مي‌دانيم، اين محدوديت، محدوديت درستي است.

رئيس‌جمهوري محدوديت براي منع خام فروشي در بخش‌هاي مختلف را محدوديتي عقلاني دانست و اظهار داشت: امروز در شرايطي هستيم که توليد ما با مشکل مواجه است و مقابله با برخي از اين مشکلات وظيفه دولت است؛ ما بايد فضاي روابط خارجي را مناسب قرار دهيم تا شما راحت‌تر بتوانيد تکنولوژي و مواد اوليه وارد کرده و در زمينه پولي و مالي تبادل کنيد.

رئيس کابينه دولت يازدهم افزود: امروز قدم‌هايي در زمينه برداشتن تحريم‌ها صورت گرفته و برخي تحريم‌ها هم برداشته شده و من قول مي‌دهم که کاسه تحريم‌ها شکسته و هيچ بندزني قادر نيست آنها را درست کند.

وي با بيان اينکه ما در مسير برداشتن موانع از راه توليد به راهمان ادامه مي‌دهيم، اظهار داشت: به همه دوستان و ارزشمداران مي‌گويم که ما انقلاب را مي‌شناسيم و عزت ملي را پاس مي‌داريم؛ ما مي‌دانيم چه کار مي‌کنيم.وي با تأکيد بر اينکه ايران ، خواهان داشتن روابط نزديک با همسايگان خود است، افزود: ما براي ايجاد ثبات و آرامش و جلوگيري از جنگ در منطقه تمام توان خود را به کار گرفته‌ايم و مي‌دانيم افراطي‌گري وخشونت و دخالت در کار اين و آن به نفع هيچ کشوري نيست.

رئيس‌جمهوري اظهار داشت: ما روابط خوب و مثبت و ثبات منطقه را نه تنها براي توليد بلکه براي آرامش مردم منطقه ضروري مي‌دانيم.

روحاني با بيان اينکه بنا داريم براي کمک به بخش‌هاي توليدي آنها را اولويت‌بندي کنيم، اظهار داشت: آنهايي که در سخت‌ترين شرايط کشور اعم از تحريم و مشکلات بازار ارز توانسته‌اند خود را نگه دارند و به توليد ادامه دهند، امروز اگر براي رشد توليد خود نياز به کمک داشته باشند، در اولويت قرار دارند.

وي ادامه داد: اولويت دوم مربوط به آن دسته از بخش‌هاي توليدي است که به دليل مشکلات بيروني که به آنها تحميل شده دچار مشکل شده‌اند و اين مشکلات به دليل سيستم تحريم کشتي‌راني يا تحريم بانکي به آنها تحميل شده است. رئيس‌جمهوري اظهار داشت: به همين دليل کارگروه ويژه‌اي براي رونق اقتصادي و حمايت از توليد ايجاد کرده‌ايم؛ اين کارگروه در حال کار و فعاليت بوده و از اقداماتي که انجام شده هم مطلع هستم و در شوراي هماهنگي اقتصادي کشور برخي موارد اختلافي را بررسي خواهيم کرد و اميدوارم تا پايان تير اين بسته براي حمايت از توليد و خروج از رکود عملياتي کنيم.

وي با تأکيد بر اينکه ايران بايد به دنبال برندسازي باشد، اظهار داشت: ما ايراني‌ها در گذشته صنعتگراني بزرگ بوده‌ايم و بايد دانشگاه‌ها، مراکز تحقيقاتي و صنعتي دست به دست يکديگر دهند و دوباره پرچم عظمت صنعت ايراني بار ديگر در قله‌ها

به اهتزاز در بيايد.رئيس‌جمهوري با دعوت از سرمايه‌گذاران ايراني در خارج براي انتقال سرمايه خود به داخل کشور تصريح کرد: ‌دولت يازدهم خود را خادم مردم مي‌داند و هيچ تصميم فردي اتخاذ نمي‌کند و بدون مشورت آن هم با شورهاي چندباره تصميم‌گيري انجام نمي‌دهد و اگر هم تصميمي اعلام کرد و اشتباه انجام داد، براي آنهايي که بگويند دولت اشتباه کرده ،تواضع کرده و دست آنها را مي‌بوسيم.

وي با تأکيد بر آمادگي بانک‌ها، بنگاه‌هاي بزرگ و بنگاه‌هاي کوچک براي حرکت در مسير رشد و توسعه تصريح کرد: بنگاه‌هاي کوچک ما در اين مسير بايد به بانک‌ها تکيه کنند و البته بانک‌هاي ما بايد دست از بنگاه‌داري برداشته و به عنوان يک امانت‌دار پلي ميان توليد و صنعت باشد؛ راه و روش بانک‌ها بايد اصلاح شود.

روحاني با تأکيد بر اينکه آنچه در مسير رشد صنعت لازم است دولت تصويب خواهد کرد، افزود:کشاورزي ما هم بايد صنعتي شود و صنعت بايد همه جا را فرا گرفته و کشور صنعتي شود.

رئيس‌جمهوري اضافه کرد: ما نياز به توسعه و رشد داريم و امسال بايد رشد اقتصادي ما مثبت شود؛ سال گذشته رشد ما مثبت نبود و سال 91 را هم همه خبر داريد که چگونه بود و امروز با ارزيابي‌هاي دقيق بانک مرکزي رشد سال 91 منفي 8/6 درصد بوده است.

گزارش خبرنگار ما حاکيست: مهندس محمدرضا نعمت زاده وزيرصنعت، معدن و تجارت هم در اين همايش خواستار تسريع در تعيين تکليف مطالبات معوق بانکي شد و از ارايه پيشنهادي به شوراي پول و اعتبار براي افزايش سهم بخش صنعت از تسهيلات بانکي خبر داد و گفت: متاسفانه از سال 90 به بعد جوايز صادراتي هيچگونه بودجه اي نداشته،از اين رو از دولت مي خواهيم نسبت به تامين اعتبار لازم براي اين موضوع اقدام شود.

وي با اشاره به تصميمات دولت در مورد شناسايي و برطرف کردن موانع پيش روي توليد، از دستور رئيس جمهوري مبني بر تشکيل کارگروه خروج از رکود و ايجاد رونق اقتصادي خبر دادو افزود: راهکارهاي خروج از رکود بر اساس پيشنهادات صنعتگران و معدنکاران به رئيس جمهوري و تيم اقتصادي تقديم شده و لايحه حمايت از توليد هم پس از بهره گيري از نظرات کارشناسان، مشاوران و کميسيون هاي مجلس براي بررسي و تصويب به دولت ارايه شده است.

نعمت زاده با اشاره به رشد مثبت بخش صنعت در سه ماهه ابتداي سال جاري اظهار داشت: بخش صنعت کشور در ادامه مسير خود براي دستيابي به رشد مناسب بخش صنعت از دولت انتظار اجراي برخي اقدامات حمايتي را دارد، به نحوي که تامين بخشي از نياز نقدينگي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي را با ازدياد سهم تسهيلات بانکي خواستار است.

نامبرده از ارايه پيشنهادي به شوراي پول و اعتبار براي افزايش سهم بخش صنعت از تسهيلات بانکي خبر داد و خاطرنشان کرد: وزارت صنعت همانند ساير دستگاه ها اهداف، سياستها و برنامه هاي عملياتي اقتصاد مقاومتي را تدوين کرده و پس از تاييد در شوراي اقتصاد آن را به اجرا خواهد گذاشت.

وزير صنعت خواستار تسريع در تعيين تکليف مطالبات معوق بانکي شد و گفت: همچنين بايد تسويه بدهي ارزي واحدهاي توليدي از محل حساب ذخيره ارزي تعيين تکليف شود تا مشخص شود تسهيلاتي که اخذ شده با توجه به افزايش نرخ ارز با چه نرخي بايد بازپرداخت شود.

وي در حاشيه اين مراسم در گفتگو با خبرنگاران و در پاسخ به اين که دولت چه برنامه اي براي افزايش سهم بخش توليد از منابع هدفمندي يارانه ها دارد، گفت: اخيرا با موافقت معاون برنامه‌ريزي رئيس‌جمهوري قرار شد مبلغ ناچيزي از يارانه‌ها به بخش صنعت اختصاص يابد که اميدواريم اين مسئله در ماه‌هاي آينده نهايي شود.

اين وزير کابينه تصريح کرد: در صورت اختصاص اين مبلغ مي‌توانيم با سپرده‌گذاري آن نزد بانک صنعت و معدن 3 برابر اين رقم را براي اعطاي تسهيلات به دو بخش عمده شامل واحدهاي صنعتي فعال در جهت کاهش مصرف انرژي و همچنين صنايع برخوردار از مزاياي دانش فني و فناوري بالا و داراي جنبه‌هاي صادراتي اختصاص دهيم.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 تير 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode