ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 تير 1393     |     کد : 74202

بزرگترین نمایشگاه قرآنیِ جهان کار خود را آغاز کرد

با حضور وزیر ارشاد و مسئولان کشوری و لشگری در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه قرآن؛



با حضور وزیر ارشاد و مسئولان کشوری و لشگری در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه قرآن؛

بزرگترین نمایشگاه قرآنیِ جهان کار خود را آغاز کرد




بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن و اولین رویداد بزرگ قرآنی کشور در دولت تدبیر و امید با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران، حجت الاسلام سالک، نماینده مجلس و دیگر مسئولان کشوری عصر دیروز، در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس کار خد را آغاز کرد.
به گزارش اعتدال، به نقل از ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن، اولین رویداد بزرگ قرآنی کشور در دولت تدبیر و امید با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران، حجت الاسلام سالک، نماینده مجلس و دیگر مسئولان قرآنی کشور دقایقی پیش در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس آغاز شد.
در ابتدای این مراسم سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط گروه رزم نوازان طنین انداز شد و پس از آن سعید طوسی، قاری بین المللی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
 *  سخنان حجت الاسلام امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران
 در ادامه این مراسم حجت الاسلام امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران در سخنانی ابتدا به مکان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن اشاره کرد و گفت: شهید و قرآن هر دو شاهدان خوبی هستند و برگزاری نمایشگاه قرآن در فضائی عطرآگین به خاطرات دفاع مقدس رویداد مبارکی است.
وی ادامه داد: طی تقاهم نامه ای که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران منعقد شد، این نمایشگاه برپا می شود و این اولین اقدام مشترک و هماهنگ، شهرداری و وزارت ارشاد اسلامی است.
وی در رابطه با غرفه‌های نمایشگاه بیست و دوم اظهار کرد: غرفه‌های این نمایشگاه رشد  تا سی درصدی داشته اند، 5 ویژگی ممتاز نمایشگاه امسال را متمایز کرده است که از جمله این ویژگی‌ها میتوان به وجود سالن‌های مجهز برای نمایش فیلم‌های ممتاز قرآنی، وجود گالری، وجود مسجد خرمشهر برای پخش قرائت‌های ممتاز مجلسی اشاره کرد.
امروی تصریح کرد: همچنین حضور رسانه‌ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و همجواری در کنار 9 شهید دفاع مقدس همگی نشان از قداست این نمایشگاه دارد.
وی ضمن تشکر از تلاشهای زیادی که در راستای برگزاری این نمایشگاه و دیگر فعالیت‌های قرآنی در فضای شهری صورت گرفته است گفت: عزیزان در باغ موزه دفاع مقدس بی ادعا همه تلاش خود را در زمینه کمک به برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی داشته اند.
 *  کلیپی از روند آغاز کار در باغ موزه دفاع مقدس
 پس از آن کلیپی در رابطه با فعالیت‌ها و روند آغاز کار در باغ موزه دفاع مقدس برای برپائی فضای مناسب و اجرای هر چه بهتر این رویداد بزرگ قرآنی پخش شد.
 *  سخنان حجت الاسلام حشمتی، رئیس نمایشگاه بیست و دوم
 پس از آن حجت الاسلام حشمتی، رئیس نمایشگاه بیست و دوم و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی در رابطه با این نمایشگاه پرداخت و گفت: ما از ابتدای کار، فعالیت‌ها را در دو بخش محتوائی و اجرائی تقسیم بندی کردیم که در بخش محتوائی پانزده کمیته فعالیت‌های خود را در زمینه تأمین محتوای سایت برعهده دارند.
 * وقتی نام قرآن به میان می‌آید همه بی‌ادعا و با اخلاص آستین‌های همت را بالا می‌زنند
 وی ادامه داد: دوستان از شهرداری تهران و باغ موزه دفاع مقدس نیز بخش اجرائی کار را برعهده داشته  و باید از همکاری و تعامل این عزیزان در برپائی هر چه باشکوه تر این نمایشگاه قرآن، کمال تشکر را داشت؛ وقتی نام قرآن می‌آید همه بی ادعا و با اخلاص تمام آستین‌های همت را بالا زده و برای انجام کاری شایسته و قرآنی وارد میدان می شوند.
 * ماه رمضان امسال در جواز شهدا
 وی یادآور شد: شب‌های ماه رمضان امسال در جواز شهدای هشت سال دفاع مقدس و یادگاران جنگ تحمیلی خواهیم بود که این خود بر مبارکی این رویداد می‌افزاید.
 * اجرای ابتهال توسط مبتهل برگزیده کشوری
 پس از آن کریم موسوی، مبتهل برگزیده کشوری به اجرای برنامه پرداخت؛ لازم به ذکر است در این مراسم از مجموعه آثار وی با عنوان رمضان رونمائی خواهد شد.
 * تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رشد کمی و کیفی نمایشگاه در همه زمینه‌ها
 علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه رمضان ماه ضیافت الهی است، گفت: امیدواریم در جوار خوان پر برکت قرآن از رزق معنوی آن نهایت استفاده را ببریم و از جرعه های گوارای آن نیز نوش جان کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نمایشگاه قرآن کریم ابتکاری بدیع و فرصتی ارزشمند برای بروز همه ابتکارات قرآنی است، نمایشگاه قرآن در نوع خو در میان کشورهای اسلامی بی نظیر است و این افتخاری برای ایران اسلامی است.
جنتی اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شاهد رشد کمی و کیفی بسیار زیادی در همه زمینه‌ها بوده‌ایم.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که عصر امروز، سوم تیرماه در سالن خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان کمک کرد تا در محیطی سرشار از ایمان و عبودیت در آیه‌های روشن و روشنگرش تفکر کنیم.
وی با بیان اینکه قرآن چراغ هدایت و طریق معرفت است، عنوان کرد: آنان که آیات شریفش متوسل شده‌اند بازیافتگان روزهای حق و حقیقت و شایسته تکریم و کرامت هستند؛ هزاران مرد و کودک و نوجوان در این آستان به هوای کوی دوست گام نهادند و قرآن پژوهان، مفسران، قاریان، حافظان و هنرمندان برای ترویج و نشر آن همت داشتند تا فرهنگ و هنر قرآنی را در این سرزمین بالنده کنند و ایران را در میان ملل اسلامی سرافراز کنند.
جنتی ادامه داد: خداوند را شاکریم که ما را با قرآن مأنوس کرد؛ قرآن کتاب فضیلت و نسخه عدالت است و انسانها را به اندیشیدن و حرمت گذاشتن به اندیشه ها و دینداری و احترام به آیین دیگران فرمان می‌دهد. وی افزود: قرآن در روزگار شرک و فریاد، توصیه سر می‌دهد و در زمانه اسارت بشر در بندهای درون و برون سرود رهایی و آزادی می خواند. در هنگام خشونت و جنگ افروزی باران رفعت و رحمت می بارد و در بحبوحه نزاع و اختلاف ندای وحدت سر می دهد.
وزیر ارشاد در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: نمایشگاه بیست و دوم قرآن که امروز آغاز می شود برای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی است؛ قرآن سرشار از رازهای نهفته است چرا که مخاطب قرآن انسان است و انسان وجود پررمز و رازی دارد، راز و رمزی که که هر چه گشوده شود رازهای نهفته دارد.
وی یادآور شد: قرآن کتاب جاودانه ای است که همواره می تواند جوابگوی انسان پررمز و راز باشد و به پرسش ها و نیازهای انسانی که امروز و هزاران سال بعد می آید پاسخ دهد. قرآن از آن جهت که به شأن ملکوتی انسان نزدیک می شود، رازهای فراوانی در خود دارد که پیروان معارف معنوی هر چه در عمق این ژرفا فرو بروند باز هم گوهرهای تازه ای می یابند.
جنتی با بیان اینکه قرآن متعلق به انسان و برای انسان است، گفت: هیچ نسلی را نمی توانید پیدا کنید که با نسل قبلی تفاوت نداشته باشد؛ هم مقتضیات زندگی و هم تحول زمان سبب می شود که زندگی انسان لحظه به لحظه نو شود. قرآن کتاب جاودانه ای است که کهنه نمی شود و در هر شرایط تازه ای، انسان به رجوع به آن نکته های تازه در می یابد.
وزیر ارشاد ادامه داد: باید با مراجعه و پژوهش در قرآن رازهای نهفته آن را کشف کنیم؛ در اهتمام و فهم قرآن باید نوآوری داشته باشیم زیرا قرآن هیچ‌گاه کهنه نمی شود و آنچه کهنه می شود برداشت هایی است که به تناسب زمان و مکان ایجاد می شود. این انسانها هستند که کهنه می شوند و انسان های نو جای آنها را می گیرند.
وی با بیان اینکه با نو شدن شرایط زندگی باید رهنمودهای نو دریافت کرد، گفت: تمام مسلمانان همان طور که به خدا اعتقاد دارند به قرآن هم معتقدند؛ در محیطی که نور قرآن بتابد نور خدا تابیده و باید تلاش کنیم محیط های کاری و جامعه ما روز به روز قرآنی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نمایشگاه قرآن فرصت ارزشمندی برای ظهور و بروز استعدادهای قرآنی است و در نوع خود در دنیا بی نظیر است. این افتخاری بزرگ برای سرزمینی است که قرآن را در طبق عزت و کرامت قرار داده است.
وی ادامه داد: در بیست ودومین نمایشگاه قرآن، بخش هایی از جمله دانشگاهی، کودک و نوجوان، هنری، سینمایی، میراث فرهنگی، بین‌الملل، محافل و مراسم و... در نظر گرفته شده است. نمایشگاه قرآن امسال هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال های گذشته رشد داشته است و نمایشگاهی پربارتر و متفاوت تر از سال های گذشته است.
جنتی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن در آستانه ماه میهمانی خداوند فرصتی مغتنم برای تنفس در هوای پاک الهی و درک پیام های خداوند به انسان را فراهم آورده است.
یادآوری می شود، با برگزاری مراسم افتتاحیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که امسال برای نخستین‌بار در باغ‌موزه دفاع مقدس دائر شده است این دوره از نمایشگاه قرآن از امروز چهارم تیرماه، فعالیت خود را آغاز و تا 22 تیرماه، هر روز از ساعت 18 تا 24، آماده بازدید علاقمندان است. و در روز 15 رمضان با برگزاری مراسم اختتامیه و تکریم از خادمان قرآن به کار خود پایان می‌دهد.
زمان بازدید از نمایشگاه نیز امسال بر خلاف سال‌های گذشته که از ساعت 16 آغاز می‌شد، امسال از ساعت 18 آغاز می‌شود.
نمایشگاه بین المللی قرآن در قالب چند کمیته همچون بین الملل، بانوان، دانشگاهیان، حوزیان و ناشران، مکتوب، رسانه‌های دیجیتال، کمیته کودک و نوجوان و... برگزار می‌شود.
 *  تکذیب یک شایعه
 مدیریت مصلی تهران در نظر دارد هم‌چون سنوات قبل برنامه انس با قرآن با عنوان «شب‌های نورانی» را برگزار نماید و شایعه برگزاری نمایشگاه قرآن موازی با نمایشگاه وزارت ارشاد در مصلی صحیح نیست.
این محفل که با مشارکت هیئت رزمندگان اسلام منعقد خواهد شد، برنامه‌هایی همچون ترتیل خوانی، تلاوت، مناجات خوانی و... را در دل خود جای‌داده است و در حاشیه این محافل محصولات عفاف و حجاب، فرهنگی قرآنی به بازدیدکنندگان ارائه خواهد شد.
در این شب‌ها حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان به سخنرانی خواهد پرداخت و حاج مرتضی طاهری برنامه ویژه مناجات خوانی رمضان را اجرا خواهد کرد. ازآنجایی‌که امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد، این تصور ایجادشده بود که نمایشگاه دومی موازی با این نمایشگاه در مصلی برپا خواهد شد.
روابط عمومی مصلی تهران ضمن تکذیب این شایعه اعلام کرده است: محفل انس با قرآن از سنت‌های شب‌های ماه مبارک رمضان است و مصلی تهران نیز به‌عنوان محلی جهت عبادت، این برنامه را تدارک دیده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 تير 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode