ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 آذر 1404
يکشنبه 30 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 ارديبهشت 1393     |     کد : 71617

راهي جز دوري از افراط و بازگشت به عقلانيت نداريم

رئيس جمهوري در جمع استادان و معلمان نمونه كشور:

رئيس جمهوري در جمع استادان و معلمان نمونه كشور:
راهي جز دوري از افراط و بازگشت به عقلانيت نداريم


رئيس‌جمهوري گفت: اين دولت از آغاز تاکيد داشته است و امروز هم تاکيد مي‌کند راهي جز اعتدال، دوري از افراط، تفريط و تحجر و تسليم ديگران نبودن و راهي جز عقلانيت نمي‌شناسد.

حجت‌الاسلام و المسلمين دکترحسن روحاني در جمع استادن و معلمان نمونه کشور با اشاره به تجربه خود در دوران سياست و زمان نهضت انقلاب اسلامي تا امروز، اظهار داشت: در اين دوران هميشه مسئوليتي در حوزه‌هاي مختلف بر عهده داشته‌ام و آنچه که مي‌فهم اين است که تندروي و افراط به ما لطمه زده است و تندروي و افراط براي مملکت نفعي نداشته است.

وي با تاکيد بر اين‌که بايد مسير اعتدال و عقلانيت را در پيش بگيريم، خاطرنشان کرد: بايد فضاي آرام بحث و انتقادپذيري در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و اگر اشکالي مطرح شد، بايد به آن پاسخ بدهيم، نه اينکه منتقدان را به کميته انضباطي ببريم،‌ بلکه بايد از اشکال و نقد استقبال کنيم و به آن پاسخ بدهيم.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: آنچه من مي‌فهم اين است که اين کشور با تقابل نمي‌تواند در دنيا موفق باشد و راه اين دولت راه تعامل سازنده با دنياست، اما وقتي ما حرف از تعامل سازنده مي‌زنيم، مي‌گويند مي‌خواهيد با دنيا بسازيد؟ نخير، پس مي‌خواهيم در برابر دنيا خنجر بکشيم. روحاني افزود: ما مي‌خواهيم با دنيا منطقي صحبت کنيم، البته ممکن است در مواردي مشکلات حل نشود، اما صددرصد راه‌حلي دارد که بايد به دنبال راه‌حل بگرديم. رئيس‌جمهور با بيان اين که اين دولت معتقد است در اين کشور تحريم، ظلم بزرگ براي ملت ايران است، خاطرنشان کرد: اگر کسي از تحريم خوشش مي‌آيد استدلالش را بگويد، اما ما مي‌گوييم تحريم يعني نتوانيم جنسي را صادر يا وارد کنيم يعني رفت و آمد استادان و حضور در مراکز علمي محدود شود.

روحاني با طرح اين پرسش که مگر کشوري در دنيا مي‌تواند بگويد در حوزه علم از دنيا بي‌نياز است؟ گفت: بايد از ديگران بياموزيم و بايد رفت و آمدهاي علمي داشته باشيم و در کنفرانس‌هاي علمي حضور داشته باشيم، اما شاهديم وقتي استادي با يک خارجي حرف مي‌زند عده‌اي مي‌گويند نکند جاسوسي شده است و بعضي‌ها انگار سلول‌شان با شک ساخته شده است در حاليکه بايد به اساتيد‌مان اعتماد کنيم و بگذاريم بياموزند و ياد بگيرند. در همين راستا آقايي را مي‌شناسم که مي‌گفت بايد کاري کنيم زبان انگليسي جايي تدريس نشود، چون خطري بزرگ است، من اين حرف‌ها را نمي‌فهمم و شايد از قدرت درک من خارج است.

وي با بيان اين‌که در دنياي امروز تربيت دانشجو به مفهوم آموزش دادن متدهاي تحقيق و مطالعه است، خاطرنشان کرد: استاد بايد متد و نحوه استفاده از علم را به دانشجو بياموزد و اين‌که چطور مي‌توانيم از دنياي علم و دانش بهره ببريم. همچنين استاد بايد يک زبان علمي را به دانشجو ياد بدهد که من غير از اين را نمي‌فهمم و درک نمي‌کنم. روحاني گفت: اگر دانشجو تبديل به کاغذي به نام مدرک و مدارک‌دار بيکار در جامعه شود يک ايراد است که بايد آن را رفع کنيم و ما براي حل اين مشکلات به شما معلمان و استادان اميدواريم چون شما تجربه داريد و همه بايد دست به دست هم دهيم و به اين مشکلات رسيدگي کنيم.

روحاني در آغاز اين ديدارهم با بيان اين‌که بالاتر از فهم، درک، اخلاق، ايمان‌ و ايثار، آمادگي براي حل معضلات و مشکلات فکري، ديني، اخلاقي، سياسي و اجتماعي جامعه است، گفت: حل‌المسائل و حل‌المشکلات بودن مهم است. اينکه در کدام کلاس، دانشگاه يا شهرستان باشيم مهم نيست، بلکه بايد بدانيم مشکل امروز کشور و جامعه کجاست و آستين‌ها را بالا بزنيم و در رشته‌اي که تخصص داريم به گونه‌اي شاگرد پرورش دهيم و افکار نسل جوان را هدايت کنيم تا حداقل مشکلات را کم کنيم.

روحاني با بيان اين‌که بايد بدانيم امروز جامعه ما به چه دانش و رشته و راه‌حلي نياز دارد، يعني علم را کاربردي کنيم، تصريح کرد: دانشگاه ما انباشت اطلاعات براي دانشجويان در شب امتحان براي نمره و در نهايت براي دريافت مدرک نباشد و در واقع دانشگاه ما نبايد مدرک‌گرا باشد و مراکز دانشگاهي ما تنها آموزشي نباشند بلکه به پژوهش نيز بها داده شود تا دانشگاه بتواند مطالبات اجتماعي کشور را پاسخ دهد و بتواند به عنوان بهترين يار براي دولت در حل مشکلات جامعه باشد پس دانشگاه نيازمند تغيير و تحولات فراوان است و نياز دارد از اين صورت به مغز و معنا دست يابد. روحاني با طرح اين پرسش که دانشجويان پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه کجا جذب مي‌شوند؟ و چه کساني در انتظار پايان دوران تحصيلي دانشجويان هستند تا براي کارآفريني از آنها بهره بگيرند؟ افزود: بايد دانشگاه را به مقام و منزلتي برسانيم که در پايان سال تحصيلي دل‌هاي فراواني خوشحال شوند که مهندس، پزشک و متخصصي را که نياز داشته‌اند پيدا کرده‌اند، اما اگر پايان ترم تحصيلي تبديل به اندوهي براي دانشجو و پدر و مادرش شود يک ايراد است که اين پايان غم‌انگيز مسير علم و دانش در کشور ما است وبايد برايش چاره‌انديشي شود.

وي با بيان اين‌که امروز صدها و هزارها متخصص را نياز داريم تا بتوانيم معضلات کشور را حل کنيم، تصريح کرد: وقتي دولت اعلام مي‌کند در شرايط رکود تورمي هستيم و راهي جز اين‌که در مرحله اول تورم را کاهش دهيم و سپس به دنبال رکود رويم نمي‌بينيم، استادان دانشگاه بايد نقد و راهنمايي کنند و دانشگاه‌ها مقاله و نامه به وزراي اقتصادي، معاونان و رئيس‌جمهوري ارسال کنند اما در تمام هشت ماهي که دولت فعاليت خود را آغاز کرده است و پيچيدگي‌هاي اقتصادي را مطرح کرده تعداد نامه‌ها و راهنمايي‌ها از طريق استادان دانشگاه‌ها زياد نبوده است.

روحاني با طرح اين پرسش که آيا از ديد شرعي، قانوني، ملي، انقلابي وظيفه استاد سر کلاس اين است که متن را به دانشجو بياموزد ،گفت: آيا استادي که 25 تا 35 ساعت در چند شهرستان تدريس مي‌کند اصلا وقت اين را دارد که ببيند بر سر علم چه آمده است؟

رييس‌جمهور افزود: اگراستادي در هفته دو مقاله سطح بالا در رشته تخصصي خود مطالعه نکند به گذشته تعلق دارد و نمي‌داند چه خبر است پس اساتيد بايد پژوهش کنند و دانشجو را هم وادار به پژوهش کنند، نه فقط متني را به او بياموزند و بعد از او امتحان بگيرند.

روحاني با بيان اين‌که تا حدودي از دنياي سياست خارجي اطلاع دارم، گفت: با يک دنياي پيچيده روبرو هستيم و در يک منطقه پيچيده قرار گرفته‌ايم و قدرت‌هاي بزرگ هر روز نه تنها براي ما، بلکه براي دوستان و همسايگان و رقبايشان برنامه مي‌ريزند، پس ما چه بايد بکنيم؟ و چطور دانشجوي ما بايد بداند در دنيا چه مي‌گذرد و چطور بايد با مسائل سياسي جهان و منطقه برخورد کنيم؟

وي با بيان اين‌که حل معضلات سياسي، شعار نيست، بلکه بايد راه‌حل پيدا کنيم، خاطرنشان کرد: اگر صبح تا شب شعار دهيم هيچ مشکلي حل نمي‌شود البته من با شعار مخالف نيستم اما شعار را راه‌حل نمي‌دانم، بلکه بايد بفهميم در دنيا چه مي‌گذرد و راه‌حل‌هاي گذشته چقدر غلط بوده است. البته به گذشته خود اشاره مي‌کنم يعني همين هشت ماهي که از آغاز دولت مي‌گذرد، مگر ما معصوميم و غلط و اشتباه نداريم؟

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: بايد افرادي که دنيا، سياست، حقوق و منطقه را مي‌شناسند و عظمت و زجر اين ملت را مي‌فهمند انتقاد کنند و اشکالات را بيان کنند و بگويند که راه غلط بوده و راه صحيح اين است پس انتقاد حق همه است بخصوص استادان که تجربه لازم را دارند. روحاني با اشاره به اين‌که گفته مي‌شود بايد علوم انساني را اسلامي کنيم، گفت: حتما بايد اين کار بشود اما بايد توجه داشته باشيم که کجا را بايد اسلامي کنيم و راه را اشتباه نپيماييم چون پايه‌ها و مباني علم و دانش، اسلامي، مسيحي و يهودي ندارد و پايه‌هاي علم جهاني است و جغرافيا نمي‌شناسد. متدها هم جهاني هستند اما اهداف متفاوتند و هر کشوري اهداف خود را دارد پس اگر مي‌خواهيم علم در کشور کاربردي شود بايد آن را بومي‌سازي کنيم. وي اضافه کرد: اگر مي‌گوييم بخش‌هايي از علم از بنيان براي مبارزه با اسلام ساخته شده است بايد بررسي کنيم و اگر چنين بود مبارزه کنيم اما اينکه بگوييم بانکداري مي‌تواند اسلامي باشد به اين معناست که مباني، شيوه‌ها و اهدافي دارد که بايد آن را به مباني، فرهنگ و اهداف کشورمان بومي‌سازي کنيم.

دکتر رضا فرجي‌دانا وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري هم نقش استادان را در اقتصاد دانش بنيان اساسي دانست و گفت: دانشگاه‌ها نبايد سرزنش شوند که چرا اين منابع را تربيت مي‌کنند. وي افزود: ما در پايان سال تحصيلي 92-91 بيش از 20 هزار عضو هيات علمي در دانشگاه‌هاي تابع وزارت علوم داشتيم که 83 درصد آنها استاديار به بالا بودند. با اين حال به واسطه کميت گرايي در سالهاي اخير نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها 33 شده است در حالي که در حکم برنامه اين نسبت بايد 18 باشد. وزيرعلوم با بيان اينکه براي رسيدن به وضعيت مطلوب بايد حدود 20 هزار عضو هيات علمي جديد جذب کنيم، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد 53 است که تنها 33 درصد آنها استاديار به بالا هستند. وي با بيان اين که در بسياري از انتقادات که در عدم تحقق برنامه‌ها متوجه دانشگاه‌ها و وزارتين مي‌شود، آنچه که در بخش تقاضا مي‌گذرد ما بخش عرضه سرزنش ‌کنيم، تصريح کرد: در کيفيت بخشي به منابع انساني که سرمايه‌اي بزرگ براي اقتصاد دانش بنيان است استادان ما نقش اساسي دارند. بنابراين دانشگاه‌ها نبايد سرزنش شوند که چرا اين منابع را در اختيار مي‌گذارند؛ البته کار تربيت نيروي انساني بايد هدفمند باشد اما غني کردن سبد اشتغال حتي در دوره رکود اقتصادي يکي از سياست‌هايي است که در دنيا انجام مي‌شود. فرجي‌دانا با بيان اينکه مهارت آموزي به دانشجويان به خصوص کارآفريني يکي از مواردي است که ما در دانشگاه‌هاي نسل سوم دنبال مي‌کنيم، اظهار کرد: مسئول کارآفريني استادان هستند که ايده‌هاي نو به دانشجويان مي‌دهند. محمدعلي حسين‌پور فيضي استاد پايه 36 رشته راديوبيولوژي دانشگاه تبريز عضو هيات علمي نمونه هم با بيان اين که دانشگاه اتاق فکر و گنجينه‌اي براي کشور است، گفت: دانشگاه‌ها از انقلاب تا کنون اداي وظيفه کرده‌اند و هيچگاه تهديد نبوده و هميشه فرصت هستند. وي از رئيس جمهور خواست که جوانان دانشجو را وارد اتاق‌هاي فکر کند و اظهار داشت: بجز نخبگان متعهد اجازه ندهيد کسي در دانشگاه‌ها تزريق شود؛ چرا که براي آينده اين کشور خوب نخواهد بود. عضو هيئت علمي دانشگاه تبريز خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها يقينا به بلوغ کافي رسيده‌اند که بتوانند مديران گروه و روساي دانشکده‌هاي خود را خودشان تعيين کنند. وي همچنين با تقدير از فرجي‌دانا وزيرعلوم گفت: دکتر فرجي‌دانا به من گفت هرچه در اختيار من است به شما تفويض کردم برويد آيين نامه‌ها را اگر لازم است اصلاح کنيد. در اين مراسم که وزراي علوم وبهداشت، روساي دانشگاه‌ها و پارک هاي علم و فناوري و معاونان وزارت علوم شرکت داشتند از 14 استاد دانشگاه تقدير به عمل مي آمد.اسامي استادان نمونه کشوري که امروز تقدير شدند به شرح زير است: محمدرضا پورجعفر،فخري شهيدي، محمد خانجاني،زهرا رنجبر،محمدعلي حسين پور فيضي،مهدي قمشي،مجيدرضا آيت اللهي،علي اکبر اکرامي،ناصر صفري،ايرج رسولي،حميد رجبي،نعمت الله اکبري،محمدعلي آذرشب وحجت الاسلام محمد فاکر.از اين تعداد 2 نفر دانشيار و بقيه استاد تمام هستند.


نوشته شده در   يکشنبه 14 ارديبهشت 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode