ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393     |     کد : 71348

در کنار اقتصاد مقاومتی، بدنبال فرهنگ مقاومتی نیز باشیم

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تأکید کرد: ما از همه می‌خواهیم تا با شناسنامه سخن گفته و با نام جناح خود حرف بزنند....

رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب:
در کنار اقتصاد مقاومتی، بدنبال فرهنگ مقاومتی نیز باشیم

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تأکید کرد: ما از همه می‌خواهیم تا با شناسنامه سخن گفته و با نام جناح خود حرف بزنند و هرگز سخن خود را با نام ملت ایران بیان نکنند. چرا که ملت در عصر حاضر بدنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است.
رئیس‌جمهوری ظهر دیروز (سه شنبه ) در مراسم افتتاحیه بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با انتقاد از جایگزین شدن تهمت و تخریب به جای نقد سازنده، گفت: دولت هرگز در پی سانسور دولتی نبوده نقد را حق همه گروه‌ها و صاحبان‌اندیشه می‌داند.
*  ارتباط مسلمانان با دیگر ادیان آسمانی کتاب آسمانی است
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم با تجلیل از اصحاب فرهنگ و کسانی که در برگزاری این نمایشگاه تلاش کرده‌اند گفت: کتاب با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما عجین بوده و ارتباط مسلمانان با دیگر ادیان آسمانی و پیروان مکاتب توحیدی به واسطه کتاب آسمانی است.
*  حرمت کتاب، نویسنده، ناشر و خواننده، به قدر حرمت ‌اندیشه و خرد است
رئیس جمهوری کتاب را به معنای ظهور و بروز خرد و‌اندیشه انسان برشمرد و تصریح کرد: به همان‌اندازه که‌اندیشه و خرد محترم است کتاب، نویسنده، نشر دهنده و خواننده آن هم دارأی حرمت و احترام است.
*  گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور ضروری است
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید در قانون و مقررات و حمایت‌های خود در راستای امنیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم حفظ شود، خاطر نشان کرد: گسترش خلق کتاب و فرهنگ کتابخوانی در کشور ضروری است چرا که کتاب ما را با فکر، راه و روش مردم دیگر کشورها آشنا ساخته و در حقیقت حلقه اتصال همه انسانها است.
*  باید برای عرضه کننده کتاب، امنیت و آزادی را تضمین کنیم
رئیس جمهوری با بیان اینکه کتاب همانند فرهنگ و دین، مرز نمی‌شناسد و ارزشی فرأی همه مرزهای سیاسی و جغرافیائی دارد، افزود: اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد باید برای ناشر و عرضه کننده کتاب امنیت و آزادی را تضمین کنیم چرا که بدون آزادی فکر، خرد و‌اندیشه واقعی، انسان فرصت تجلی پیدا نخواهد کرد.
*  ‌اندیشه و نقد مکمل یکدیگر هستند
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهد باید همراه با نقد باشد، گفت:‌اندیشه و نقد مکمل یکدیگر هستند و هیچ‌اندیشه‌ای بدون نقادی به کمال نرسیده و هیچ نقدی نیز نمی‌تواند بدون‌اندیشه دارأی فایده باشد.
*  تخریب دولت منتخب مردم، پسندیده نیست
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید زمینه را برای نوشتن آسان و بدون دغدغه کتاب فراهم کنیم و بگذاریم آنچه در دل و‌اندیشه وجود دارد بر روی صفحه کاغذ خود نمائی کند افزود: دولت در پی سانسور دولتی نبوده و نقد را متعلق به همه گروه‌ها می‌داند. اما آنچه پسندیده نیست آن است که با هزینه بیت المال و در برابر دولتی که منتخب مردم بوده و با رأی اکثریت مردم شروع به کار کرده به جای نقد، شیوه تخریب را پیش بگیریم.
*  جناح‌ها، سخن خود را با نام ملت ایران بیان نکنند
دکتر روحانی ادامه داد: ما از همه می‌خواهیم تا با شناسنامه سخن گفته و با نام جناح خود حرف بزنند و هرگز سخن خود را با نام ملت ایران بیان نکنند. چرا که راه ملت ایران روشن بوده و در عصر حاضر بدنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است.
* در سال فرهنگ، عده‌ای با تهمت و دروغ به تخریب نپردازند
رئیس جمهوری ادامه داد: اگر عده‌ای می‌خواهند ذهن ملت را از تعالی اخلاقی بازداشته و با تهمت و دروغ به تخریب بپردازند، به یاد داشته باشند که امسال سال فرهنگ است و نباید مردم را به رویدادهای تخیلی که از اذهان کوچک برمی خیزد مشغول کرد.
*  باید بدنبال فرهنگ مقاومتی هم باشیم
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید در کنار اقتصاد مقاومتی بدنبال فرهنگ مقاومتی نیز باشیم، تصریح کرد: فرهنگ مقاومتی ملت را در برابر دیگر فرهنگ‌ها و موج‌های انحرافی مقاوم می‌کند .
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز در کشور نیاز به فرهنگ دانش بنیان داریم، گفت: فرهنگ ما در کنار دینی قرار دارد که اساس آن مبتنی بر تفکر و تعقل بوده و از دیر باز یکتاپرستی، شعور و ادبیات در آن حضور داشته است.
دکتر روحانی افزود: البته جامعه و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه نویسندگان و مولدان فرهنگ پیش رو می‌گذارد که آن چارچوب مصلحت، منافع ملی، احترام به فرهنگ، دین، عقاید مردم، اسرار کشور و تمامیت ارضی و وحدت ملی است.
*  ملت ایران هرگز اجازه فعالیت تفرقه افکنان نمی‌دهد
رئیس جمهوری با بیان اینکه ملت ایران هرگز به کسانی که بخواهند در جامعه تفرقه ایجاد کنند و بین اقوام، طوایف و مذاهب شکاف و فاصله بیفکنند اجازه فعالیت نمی‌دهند، اظهار داشت: اگر امروز بدنبال فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و تعالی کشور هستیم راهی جز اعتدال، وحدت، همراهی، همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز نداریم و نباید اجازه دهیم عده‌ای بخواهند تفرقه ایجاد کرده و شرأیط امروز منطقه‌ای و بین المللی کشور که برای تعامل با جهان از گذشته فراهم تر است را بر هم بزنند.
*  نمایشگاه کتاب جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و‌اندیشه است
دکتر روحانی نمایشگاه کتاب را محلی برای تعامل سازنده با جهان، دیپلماسی عمومی و تلاقی فرهنگ‌ها و‌اندیشه‌های گوناگون دانست و افزود: نمایشگاه کتاب تنها محل فروش کتاب نبوده بلکه جولانگاه فرهنگ و جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و‌اندیشه است.
*  باید مشکلات را
از پیش پای نشر کتاب برداریم
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: ما باید زمینه را برای فعالیت متولیان فرهنگ آماده کرده و مشکلات را از پیش پای نشر کتاب برداشته و فضا را برای همه کسانی که در این راستا تلاش می‌کنند آماده کنیم.
*  بهترین ممیزان کتاب وجدان و افکار عمومی جامعه هستند
دکتر روحانی با بیان اینکه بهترین ممیزان کتاب وجدان و افکار عمومی جامعه هستند، خاطر نشان کرد: باید اجازه دهیم که صاحبان صلاحیت بهترین شیوه‌ها را برای اداره کشور برگزینند چرا که دولت معتقد است دخالت خود را در امور کاهش داده و کار را به صاحبان آن بسپارد.
*  همه نیازمند ارشاد و هدایت صاحبان فرهنگ هستیم
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه همه نیازمند ارشاد و هدایت صاحبان فرهنگ هستیم و آنان نیازی به ارشاد و گشت ارشاد ندارند، گفت: صاحبان فرهنگ به واسطه فکر و‌اندیشه خود می‌توانند هدایتگر جامعه باشند.
پیش از سخنان رئیس جمهور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از روند برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و برنامه ریزی‌های این وزارتخانه در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور ارائه کرد.
*** وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بلوغ فرزانگی یک ملت را در فروغ جاودانگی کتابهایش دانست
«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب در مراسم گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، اظهار داشت: هر چند دنیای مجازی توانسته است مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند اما رابطه انسان با کتاب رابطه‌ای گرم و ناگسستنی است و کتاب از اصالت و جایگاه خاص خود در نظر اصحاب و ارباب علم و فضل برخوردار است.
علی جنتی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور یاد کرد و افزود:این نمایشگاه هر ساله با حضور صدها ناشر، نویسنده و شخصیتهای علمی و فرهنگی مخاطبان فراوانی را به خود جلب کرده است.
وی کتاب را زبان گویای پدید آورندگانی دانست که نهایت رمز و راز و اسرار هستی را در وی دارند و افزود: انس و مطالعه و دوستی با آن تزکیه جان و دل و زبان را درپی خواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:کتاب از چنان منزلت و جایگاهی برخوردار است که نمیتوان هیچ ملتی را صاحب تمدن و فرهنگ دانست مگر اینکه میزان تولید مطالعه و حتی شمارگان چاپ و نشر کتاب در آن تمدن و ملت بالا باش.
به گفت جنتی ، در دهه گذشته، گسترش آموزش عالی ، مراکز پژوهشی و مراکز انتشار اطلاعات و به دنبال آن افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان، اعضای هیأت علمی و پژوهشگران کشور موجب شد تا جهش قابل ملاحظه‌ای در تولیدات علمی کشور ایجاد شود .
وی ادامه داد:  نتیجه این تحولات در مشارکت علمی ایران به گونه‌ای متجلی شد که تعداد عناوین کتب های منتشره نیز رشد بی سابقه‌ای پیدا کرد و تنها در سال گذشته 66 هزارعنوان کتاب در کشور انتشار یافت.
جنتی با بیان اینکه سالانه میلیونها جلد کتاب در ایران به زیور طبع آراسته می شود اظهار داشت : پدیدآورندگان فرزانه، ناشران و چاپخانه داران و ویراستاران همه و همه سهمی در این تحول دارند.
وی تاکید کرد:  حوزه نشر نیازمند حمایت جدی است از نیازسنجی و زمان سنجی گروههای هدف گرفته تا مخاطب شناسی و فراهم آوردن امکانات نرمافزاری و سخت افزاری برای تولید کتاب.
جنتی با بیان اینکه صنعت نشر آمیزه‌ای از علم و هنر است که با اقتصاد نسبت مستقیم دارد و قدم نهادن در آن عشقی والا و روحیه‌ای سخت و صبور می طلبد،تدوین راهبردهای نوین و اصلاح سیاستهای کلان نشر و زیر مجموعه های آن را از طرحهای اساسی و کلیدی دولت یازدهم بر شمرد.
وی تاکید کرد: اکنون صنعت نشر در دنیا در حال تحول است و این تحول به مدد فناوریهای نوین و به ویژه فناوری دیجیتال میسر شده است و امروزه دست اندرکاران و پیشکسوتان صنعت نشر کشور بسیاری از تجهیزات و فناوری های نوین را در کشور مورد استفاده قرار داده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : با آنکه شرایط مطالعه مفید در کشور ها در مقایسه با کشورهای همسایه به نسبت قابل قبول است اما همچنان با اهداف آرمانی خود فاصله داریم و کارهای زیادی بر زمین مانده است.
جنتی همچنین اظهار داشت : نظام جمهوری اسلامی ایران خود را وارث فرهنگ غنی و پربار ایران و اسلام میداند و در پی افزایش آگاهی و توانایی یکایک افراد ملت است تا ایرانیان به جایگاه واقعی خود در فرهنگ جهان دست یابند.
وی با بیان اینکه ، تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند عزم ملی  و تلاش جمعی همه دانشمندان ، پژوهشگران ، روشنفکران  و انتشار دهندگان دانش است افزود: بیتردید تقدیر از آفرینندگان آثار فاخر و ناشران متعهد میتواند به این هدف کمک نماید. من دست همه شما فعالان عرصه نشر را به گرمی میفشارم و از این که با سخت کوشی و تلاش ستایش برانگیز چراغ علم را روشن نگاه میدارید صمیمانه سپاسگزارم.
وزیر ارشاد با اشاره به برخی اقدامات این دوره از نمایشگاه کتاب گفت:این نمایشگاه برخی اهداف را برای این دوره در اولویت کاری خود قرار داده که از آن جمله می توان به تقویت اقتصاد نشر بعنوان حلقه اتصال اقتصاد و فرهنگ در حوزه نشر مکتوب اشاره کرد.
جنتی تقویت برنامه های فرهنگی عمومی و تقویت جنبه های حرفه‌ای و نخبه گزینی نمایشگاه با هدف حضور بیشتر نمایندگان ، شعرا، مترجمان و اهالی قلم و نیز خانواده محوری را از دیگر اولویت های نمایشگاه بیست و هفتم بر شمرد و ادامه داد: برای انتخاب ناشر برتر و غرفه برگزیده، دو کمیته با عناوین «مستندسازی عملکرد و ارزیابی» با هدف ارزیابی دقیق نمایشگاه و افکارسنجی و ارزیابی و «کمیته فعالیت های فرهنگی علمی و اهل قلم با هدف نگاه کیفی به نشست های سرای اهل قلم تشکیل شده است.
جنتی از دیگر اقدامات این دوره از نمایشگاه را تشکیل سالن علم،  نمایش اسناد بالا دستی حوزه تولید علم،‌ معرفی چهره های دانش و فن آوری، پایگاه های علم سنجی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات ایران برشمرد و افزود: در این سالن کتب علمی سه سال اخیر که بالغ بر یک هزار عنوان است با هدف تقویت جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران به نمایش گذاشته می شود.
وی افزود: در راستای واگذاری حداکثری فعالیت های حوزه نشر به تشکل های صنفی کلیه تشکل های نشر در قالب تفاهمی واحد با وزارت ارشاد نسبت به ثبت نام ناشران ، جانمائی ناشران، اداره سالن های نمایشگاهی ، انجام امور گمرکی و اخذ روادید برای ناشران خارجی اقدام کرده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکیل سالن ترجمه و صدور اندیشه ایران با هدف نمایش توانمندی های بالفعل حوزه ترجمه معکوس و ارایه اطلاعاتی درباره آثار ترجمه شده از فارسی به زبان های دیگر از دیگر اقدامات در این دوره از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.
وی با اشاره به برگزاری سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سه بخش «سرای اهل قلم» ، «سرای کتاب و رسانه» «سرای کودک و نوجوان» افزود: برنامه سراها در این دوره به طور عمده حول محور «اقتصاد و فرهنگ»، «وضعیت شناسی و نقد نشر دینی»  میباشد.
ایجاد «سرای استقبال از اندیشه گران و فرهیختگان» در نمایشگاه کتاب تهران با هدف حضور حداکثری نخبگان، اهالی قلم و اساتید دانشگاه و علما از دیگر اقداماتی است که وزیر ارشاد بدان اشاره کرد.
وی تاکید کرد : علاوه بر اطلاع رسانی رایانه‌ای کتاب و نشر در چندین نقطه با استقرار 150 دستگاه رایانه و اطلاع رسانی محیطی با توزع نقشه و اطلاعات عمومی نقشه در یازده باجه، از شیوه های جدید نیز در اطلاع رسانی استفاده شده است
جنتی ادامه داد :به مناسبت همزمانی نمایشگاه با روز ملی خلیج فارس، سالن ویژه خلیج فارس با بخشهای نمایشگاه عکس، اسناد و مدارک تاریخی در اثبات تاریخی نام خلیج فارس، نمایش پایان نامههای مرتبط ، معرفی جاذبه های توریستی، تاریخی، اقلیم و زیست محیطی خلیج فارس نمایش نقشه های تاریخی خلیج فارس ،نمایش آثار هنری حجمی و صنایع دستی و استانهای ساحلی خلیج فارس، نمایشگاه هنرها و غذاهای محلی استانهای ساحلی خلیج فارس، نمایش فیلمهای مستند مرتبط با خلیج فارس نیز تشکیل شده است.
وزیر ارشاد در تشریح  اقدامات فرهنگی و محتوایی نمایشگاه نیز گفت: از آنجا که قرار گرفتن در یک محیط فرهنگی یکی از انگیزه های حضور مردم در نمایشگاه کتاب می باشد و باور اینکه بازدیدکنندگان از نمایشگاه، زمان زیادی را علاوه بر تهیه کتاب برای بهره مندی از فعالیتهای فرهنگی هنری صرف می کنند لزوم توجه به برنامه های این حوزه ، مسئولین برگزاری را بر آن داشت تا کمیته‌ای برای مهندسی فرهنگی محیط نمایشگاه با عنوان کمیته فعالیتهای جنبی را در دستور کار قرار دهند.
جنتی در پایان سخنان خود از حضور رییس جمهور ، همه اندیشمندان ، نویسندگان و ناشران ، اصحاب رسانه ، سفیران و دیپلمات های میهمان و میهمانان خارجی این جشنواره بزرگ فرهنگی ، معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه  دست اندرکاران و نهادهایی که  با برنامه ریزی و  تلاشی شبانه روزی در طول چندماه گذشته این رویداد فرهنگی را تدارک دیده اند قدردانی کرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode