ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 اسفند 1392     |     کد : 68254

تعمیق اُنس با قرآن، بند اول سیاست‌های پرورشی آموزش و پرورش

در ابلاغیه سیاست‌های ۲۰ گانه وزیر آموزش و پرورش به معاونت پرورشی و فرهنگی آمده است:

در ابلاغیه سیاست‌های ۲۰ گانه وزیر آموزش و پرورش به معاونت پرورشی و فرهنگی آمده است:
تعمیق اُنس با قرآن، بند اول سیاست‌های پرورشی آموزش و پرورش

علی اصغر فانی،‌ وزیر آموزش و پرورش سیاست‌های ۲۰ گانه معاونت پرورشی و فرهنگی را صادر کرد که این سیاست‌ها به شرح زیر است:
* تأکید بر حضور مستمر مدیران در نمازهای جماعت
۱- تقویت، گسترش و تعمیق انس با قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص) اهل بیت (ع) و توسعه ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نمازهای جماعت.
* ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت
۲- ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش.
* آشنا ساختن جوانان با افکار امام و رهبری
۳- آشنا ساختن جوانان با افکار، آراء و دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) ، مقام معظم رهبری و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران.
* تعمیق بینش دانش آموزان و آشنائی با جنبه‌های مثبت فرهنگی تمدن‌ها
۴- تعمیق بینش دانش آموزان در مواجهه علمی با فرهنگ‌ها و مظاهر تمدن و تبادل و اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبه‌های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و ملت‌ها و تمدن‌ها و وجوه اشتراک و افتراق آن با فرهنگ خودی.
* تشویق به اسلام شناسی و ایران شناسی
۵- تشویق دانش آموزان نسبت به امر اسلام شناسی و ایران شناسی و هدایت تلاش‌های آنان در حوزه فرهگ و تمدن اسلامی و ایرانی.
* تقدم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیت‌ها
۶- تاکید بر رسالت تربیتی – علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه‌های آموزشی و درسی و تقدم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیت‌ها.
* پرورش درست اندیشیدن
۷- به کارگیری شیوه‌های آموزشی جدید مبتنی بر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقی به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت نقدی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری.
* رصد مستمر جریان‌های فرهنگی نو پدید
۸- رصد مستمر جریان‌های فرهنگی نو پدید در سطوح جهانی، ملی ، استانی و منطقه ای، مهندسی منطبق با یافته‌های پروژهشی و شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود.
* بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش آموزان و پاسخگویی مناسب به آنها
( قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها) ، نیازسنجی و بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش آموزان و پاسخگویی مناسب به آنها به منظور رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.
* تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس
۹- تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه، تحقیق و پژوهش.
* معرفی هنر اصیل و سازنده
۱۰- معرفی هنر اصیل و سازنده به دانش آموزان.
* نظام جامع خدمات نوین راهنمائی و مشاوره
۱۱- اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمائی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمائی دانش آموزان.
* حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی
۱۲- فراهم آوردن امکان حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی و آشنا نمودن آنان با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنی بر اعتماد و باور داشتن به توانایی‌ها و شایستگی‌های نسل جوان و نوجوان.
* رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان
۱۳- اهتمام به ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان، تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده‌ها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانش آموزان و برقراری ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب به منظور آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی.
* رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان
۱۴- توجه و برنامه ریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی ایفای نقش مربیان و معلمان.
* اهتمام به آموزش مربیان پرورشی
۱۵- تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارت‌های تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانش آموزی.
* پشتیبانی از تشکل‌های دانش آموزی
۱۶- تقویت، حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های دانش آموزی، ایجاد هماهنگی در فعالیتهای تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت مستقیم اشخاص و تشکل‌ها.
* غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
۱۷- برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و گسترش فعالیت‌های فوق برنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسه‌ای .
* بهینه سازی فضا، زیرساخت‌های کالبدی و تجهیزات فضاهای پرورشی
۱۸- بهینه سازی فضا، زیرساخت‌های کالبدی و تجهیزات فضاهای پرورشی با تاکید بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌ها مرتبط با فناوری‌های نوین و استفاده حداکثری از شیوه‌های غیرمستقیم آموزشی و تربیتی به جای شیوه‌های مستقیم و ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مختلف.
* تربیت تشکیلاتی دانش آموزان
۱۹-استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش آموزی به عنوان یک تشکیلات تربیتی برای «تربیت تشکیلاتی» دانش آموزان.
* تضمین کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی
۲۰- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی.
 


نوشته شده در   يکشنبه 11 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode