ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 دي 1392     |     کد : 65647

توافق ژنو يعني تسليم قدرت‌هاي بزرگ در برابر ملت ايران

رئيس جمهوري ديروز در نخستين ديدار مردمي خود در خوزستان در جمع هزاران نفر از مردم غيور اين استان در مصلاي اهواز، گفت: جاي‌جاي استان خوزستان به عنوان تربت پاك براي ملت ايران است و خيلي دلم مي‌خواست در اين سفر به همه جايي كه سرزمين جهاد و شهادت است، مي‌رفتيم.


رئيس جمهوري در اجتماع هزاران نفر از مردم خوزستان:
توافق ژنو يعني تسليم قدرت‌هاي بزرگ در برابر ملت ايران


اهواز ـ خبرنگار اطلاعات: رئيس جمهوري ديروز در نخستين ديدار مردمي خود در خوزستان در جمع هزاران نفر از مردم غيور اين استان در مصلاي اهواز، گفت: جاي‌جاي استان خوزستان به عنوان تربت پاك براي ملت ايران است و خيلي دلم مي‌خواست در اين سفر به همه جايي كه سرزمين جهاد و شهادت است، مي‌رفتيم.
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني افزود: خوزستان سرزميني است كه هر مقدار دولت براي اين سرزمين و اين استان تلاش و سرمايه‌گذاري كند كم است.
دكتر روحاني در آغاز سخنان خود گفت: مايلم به خاطر تأخير در ورود به اهواز عزيز، به دليل مشكل مه‌گرفتگي و پروازي از شما عذرخواهي كنم.
وي افزود: از من سؤال كردند كه چرا اولين ديدار مردمي از خوزستان است.
از اين سؤال متعجبم، خوزستان، نه به دليل اين‌‌كه استان مرزي و نه به دليل اينكه استان زرخيز است و نه به دليل معادنش، سرزمين حاصلخيزش، راه‌هاي استراتژيكش و نهرهايش، بلكه به خاطر مردم غيورش.
استان خوزستان يعني مردم مقاومي كه 8 سال نه در برابر صداميان كه در برابر جهان ايستادند و پيروز شدند. جاي‌جاي اين استان به عنوان تربت پاك براي ملت ايران است. در اين سفر خيلي دلم مي‌خواست به همه جاهايي كه سرزمين جهاد و شهادت بوده‌اند از سوسنگرد، حميديه، بستان، فاو و شلمچه‌اش گرفته تا جاهايي همچون محل عمليات‌هاي طريق القدس، فتح المبين، بيت‌المقدس، خيبر، بدر، والفجر8، كربلاي 4 و 5، رمضان و همه عمليات‌هاي سرنوشت سازش بروم. اي كاش مي‌شد همه اين تربت‌هاي پاك را زيارت مي‌كردم و يك بار ديگر سر تواضع در برابر رزمندگان عزيز فرود مي‌آوردم.
رئيس جمهوري ادامه داد: اين ماه، ماه ربيع‌الاول است، ربيع‌الاول يعني ماه ولادت نور، يعني ماه ولادت پيامبر اعظم(ص)، امام صادق(ع)، ماه هجرت پيغمبر(ص) و مي‌خواهم يك كلمه راجع به هجرت بگويم؛ ما نيازمند هجرتيم؛ هجرت از شرايط بد زندگي به شرايط مطلوب؛ هجرت از تورم، ركود، گراني و بيكاري تا اشتغال، هجرت از جامعه‌اي كه ديگران در آن براي ما شكاف درست كرده‌اند تا جامعه‌اي متحد. هجرت از روابطي با جهان كه شايسته اين ملت بزرگ نيست و رسيدن به يك روابط سازنده با جهان.
وي خطاب به مردم خوزستان گفت: در 5 ماه گذشته دولت به ياري خداوند با حمايت شما مردم غيور و با كمك‌ها و تنوير مقام معظم رهبري و به حول و قوه الهي قدم‌هاي ارزنده‌اي برداشته است؛ در زمينه روابط خارجي هم تا چند روز ديگر توافق ژنو اجرايي خواهد شد.
دكتر روحاني اضافه كرد: مي‌دانيد توافق ژنو يعني چه؟ يعني تسليم شدن قدرت‌هاي بزرگ در برابر ملت بزرگ ايران.
توافق ژنو يعني پذيرش جهان فناوري صلح‌آميزي كه در سايه تلاش و ايثار دانشمندان جوانمان به دست آورده‌ايم؛ يعني شكستن سد تحريم كه بر ملت عزيز و صلح دوست ايران تحميل شده بود و امروز بعد از حماسه سياسي ملت بزرگ در 24 خرداد، همه جهان در برابر عظمت شما ملت، به ناچار سر فرود آورده‌اند.
دفاع از منافع و مصالح ملت
رئيس جمهوري گفت: ما به حول و قوه الهي از منافع ملت و از مصالح اين ملت دفاع خواهيم كرد. به عنوان سربازان خط مقدم شما مردم غيور، از اين كشور و از منافع ملي‌مان با كمال قدرت حفاظت كرده و روابطمان را با جهان بر مبناي منافع كشورمان تنظيم خواهيم كرد. رئيس جمهوري رسيدگي به امور كشاورزي را برنامه اولويت‌دار دولت اعلام كرد و افزود: بحث كشاورزي خوزستان در دولت يازدهم به اذن پروردگار به ثمر خواهد نشست.
براي آماده‌ كردن و زير كشت بردن 550 هزار هكتار از اين استان نيازمند 1500 هزار ميليارد تومان هستيم كه براي اين رقم دولت پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده است و از طريق صندوق توسعه در طول 3 سال آينده همه اين زمين‌ها را آماده كشت خواهيم كرد و اين كار بسيار بزرگي است كه بايد در اين استان انجام شود. در سفر حدود 17 سال قبل مقام معظم رهبري به استان، اين برنامه مورد تاكيد قرا رگرفته و قدم‌هايي در اين زمينه برداشته شده است كه بايد تكميل شود.
احياي كارون
دكتر روحاني گفت: مسأله ديگر، احياي كارون است، كارون يعني شريان حيات استان خوزستان، يعني رودخانه زيبايي‌ها. در شوراي عالي آب، دولت يازدهم تصميم گرفت از سرشاخه‌هاي كارون، جز براي آب آشاميدني هيچ اقدام ديگري انجام نشود و بر اين اساس اگر طرح و پروژه ديگري جزء برنامه بوده است، آن پروژه‌ها متوقف خواهد شد. براي احياي كارون بايد از پسماندها و فاضلاب‌هايي كه متاسفانه به اين رود مي‌ريزد جلوگيري شود. براي اين كار، طرحي كه براي تصفيه آب شهر اهواز است به سرعت پيگيري خواهد شد.
اين موضوع را در دولت بررسي مي‌كنيم و طرح تكميل پروژه را با دادن سرعت لازم در زماني كوتاه كه اعلام خواهد شد به اتمام مي‌رسانيم.
البته پروژه‌ حل مسأله فاضلاب شهرهاي ديگر استان هم در دستور كار است.
تامين آب آشاميدني اهواز
وي ادامه داد: مسأله سوم، مسأله آب براي شهرهاي مختلف اين استان، به‌ويژه اهواز، خرمشهر و آبادان است.
ان‌شاءالله آب آشاميدني اهواز هفته آينده وصل خواهد شد و براي خرمشهر و آبادان تلاش پيگير مي‌شود تا در زماني كوتاه آنها هم به ثمر نهايي برسد. طرح‌هاي ديگري هم براي اين استان هست؛ مثل آزادراهي كه بين بندر امام و تهران است و بايد بخشي از آن از انديمشك تا اهواز تكميل شود. بقيه طرح‌ها را هم در سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها توضيح مي‌دهم. اما خرمشهر و آبادان به عنوان سمبل مقاومت استان در دوران دفاع مقدس هستند. شهري كه توسط متجاوزين اشغال شد، شهري كه بخشي از آن در آبادان به اشغال درآمد و مقاومت كرد.
براي آباداني خرمشهر و آبادان دو طرح مورد نظر است؛ اول پاكسازي و لايروبي اروند مطرح است. براي اين كار بايد با توافق دولت عراق اين كار را به ثمر برسانيم. در سفر نخست‌وزير عراق به تهران، به طور مفصل با ايشان صحبت كردم و به او گفتم بايد آبادان، خرمشهر و بصره آباد شوند و راه آن پاكسازي اروند است.توافق كلي را انجام داده‌ايم. هياتي هم به بغداد رفت و اكنون هياتي از بغداد در تهران است و اين مسير را ادامه مي‌دهيم تا اروند را به صورتي در آوريم كه بتواند نه فقط در كشتيراني و آباداني، بخشي از بيكاري‌اي كه شما به حق براي آن شعار سر مي‌دهيد برطرف كند.
توسعه منطقه آزاد اروند
رئيس جمهوري سپس با اشاره به مساله منطقه آزاد اروند گفت: شرايط امروز منطقه آزاد اروند مناسب نيست. دولت مصمم است كل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام كند.
همه نكاتي كه عرض كردم، موجب حركت و شكوفايي استان خواهد شد.در طرح اولي كه گفتم، ظرف 3 سال 550 هزار هكتار را به حول و قوه الهي و به همت مردم و تلاش دولت زير كشت خواهيم برد كه انجام اين كار 300هزار موقعيت اشتغال مستقيم و غيرمستقيم را بوجود خواهد آورد.
بنابر اين ما مي‌توانيم با اقدامات موثر، خوزستان را از اوضاع فعلي به اوضاع مطلوب برگردانيم. البته در زمينه شهرستان‌هاي ديگر و طرح‌هاي ديگر، ان‌شاءالله از طريق راديو و تلويزيون برنامه‌ها را به عرض ملت بزرگ ايران خواهم رساند.
سخنان رئيس جمهوري به زبان عربي
دكتر روحاني در اجتماع مردم اهواز مطالبي را به زبان عربي بيان كرد كه بخشي از ترجمه آن چنين است:
مردم خوزستان نماد مقاومت، شجاعت و حمايت از ولايت در سال‌هاي اخير بوده‌اند و صرفنظر از اين كه آنها يك استان ثروتمند هستند، همواره پاي انقلاب ايستاده‌اند.
3 مشكل زيست محيطي
دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري نسبت به حل سه مشكل محوري خوزستان، شامل سد گتوند، آلايندگي‌ هوا و ريزگردها و نيز بحث انتقال آب از سرشاخه‌هاي رود كارون دستور اكيد داد.
به گزارش خبرنگار ايرنا وي عصر ديروز در جمع نخبگان و فرهيختگان اهواز گفت: من در اينجا اعلام مي‌كنم كه دولت مسأله سد گتوند را به دقت مورد بررسي قرار دهد.
او افزود: اين درياچه (سد گتوند) به‌جاي اينكه مايه اميد باشد، مايه نگراني شده است چرا؟!
رئيس جمهوري افزود: چرا اين كار صورت گرفته است؟! در ابتداي نشست دولت اين مسأله را پيگيري كردم و به من گفتند كه نگران نباشيد حل مي‌شود اما بعدا متوجه شدم كه حل نشده است.
دكتر روحاني ادامه داد: بايد با بررسي آنچه كه شده است راه حل پيدا كنيم و مردم را از نگراني برهانيم.
رئيس جمهوري به خواسته دوم مردم خوزستان و نمايندگان مردم اين استان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص عدم انتقال آب سرشاخه‌هاي رودخانه كارون اشاره كرد و گفت: بر اساس مصوبه شوراي‌عالي آب كشور انتقال آب سرشاخه‌هاي كارون فقط براي آشاميدن استان‌هاي ديگر است ولاغير.
او افزود: اين مصوبه نگراني مردم و مسئولان خوزستان از كارون را رفع مي‌كند.
دكتر روحاني به مسأله آلايندگي زيست محيطي به ويژه ورود فاضلاب‌ها به رودخانه كارون اشاره كرد و گفـت:‌ استاندار خوزستان نيازهاي لازم در اين زمينه را گفتند ما منابع ريالي و ارزي مورد نياز در سال 93 براي اتمام طرح فاضلاب و تصفيه‌خانه اهواز را تامين مي‌كنيم و استاندار خوزستان قول دادند كه در اين سال مسأله فاضلاب اهواز را حل كنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode