ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 دي 1392     |     کد : 64496

آمريكا: سران عرب خاورميانه ازكمك به القاعده دست بردارند

وزارت خارجه آمريکا با صدور بيانيه‌اي از سران برخي کشورهاي خاورميانه درخواست کرد از حمايت مالي و سازماندهي افراد و گروه‌هاي تکفيري داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده و همچنين سرازير کردن افراد مسلح به سوريه دست بردارند.



 وزارت خارجه آمريکا با صدور بيانيه‌اي از سران برخي کشورهاي خاورميانه درخواست کرد از حمايت مالي و سازماندهي افراد و گروه‌هاي تکفيري داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده و همچنين سرازير کردن افراد مسلح به سوريه دست بردارند.

وزارت خارجه آمريکا گروههاي وابسته به القاعده در سوريه را خطرناک خواند و اعلام کرد اين گروهها ازجمله داعش اخيرا نيروهاي ارتش و پليس عراق را نيز هدف قرار داده اند.

وزارت خارجه آمريکا تصريح کرد: اين افراد در آينده وارد عراق شده و با اقدامات تروريستي و انتحاري جان مردم بي‌گناه را هدف قرار مي‌دهند. در اين بيانيه آمده است: دولت اسلامي عراق و شام (داعش) دشمن مشترک عراق و آمريکا است و تهديدي عليه منطقه محسوب مي‌شود.

ازسويي 16سازمان‌ اطلاعاتي آمريکا با ارسال گزارشي براي باراک اوباما، تأکيد کردند به قدرت رسيدن گروه‌هاي وابسته به القاعده در سوريه تهديدي جدي عليه منافع آمريکا در خاورميانه محسوب مي‌شود.

سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا در اين گزارش هويت اعضاي اين گروه‌ها را گزارش و اقدامات آنها در دو سال گذشته را مورد تحليل و بررسي قرار داده‌اند. در اين گزارش تمامي اطلاعات مربوط به منابع و شيوه‌هاي پشتيباني مالي و لجستيکي اين گروه‌ها ارائه شده است. سازمان‌هاي اطلاعاتي مذکور طي اين گزارش در پيش‌بيني اوضاع آينده تحولات خاورميانه به اوباما اعلام کردند، در صورتي که اين گروه ها در سوريه به قدرت برسند تغييراتي بنيادين در خاورميانه رخ مي‌دهد که اين تغييرات تهديدات جدي عليه منافع آمريکا در سراسر جهان خصوصاً خاورميانه و خليج فارس بوجود خواهد آورد. در بخشي از اين هشدار به خطر جدي ناشي از اين تغيير و تحولات بر راه‌هاي انتقال انرژي در خليج فارس و درياي سرخ اشاره شده است. درجه خطر به قدرت رسيدن اين گروه ها براي منافع آمريکا نارنجي اعلام شده است.

خبر ديگر اينکه يک گروه تروريستي وابسته به القاعده، گروه‌هاي مسلح شمال حلب که ارتش آزاد در آن منطقه است را تهديد کرد عليه آنها وارد جنگ مي‌شود. جبهه النصره با صدور بيانيه‌اي، به اهالي شهر «الباب» واقع در شمال حلب نسبت به حمايت از گروه تروريستي ارتش آزاد سوريه هشدار داد. بر اساس اين بيانيه، جبهه النصره ضمن تهديد حاميان ارتش آزاد، اعلام کرد فقط هيات شرعي را براي حل و فصل اختلافات مردم به رسميت مي‌شناسد. اين درحالي است که جريان سلفي اردن در گزارشي اعلام کرد از آغاز بحران سوريه 9936 نفر از اعضاي القاعده در سوريه کشته شده اند.

در اين گزارش آمده است: اغلب اين افراد تبعه تونس، ليبي و عراق هستند. شمار کشته هاي تونسي 1902 نفر، ليبيايي 1807 نفر، عراقي 1432 نفر و اردني 202 نفر هستند. همچنين 800 نفر ديگر فلسطيني هاي ساکن اردوگاه‌هاي سوريه و خارج از آن هستند. در ادامه گزارش گفته شده است: 828 نفر از کشته شدگان نيز لبناني، 821 نفر مصري، 714 نفر سعودي، 571 نفر يمني، 412 نفر مغربي، 274 نفر الجزايري، 71 نفر کويتي، 42 نفر سوماليايي، 21 نفر متعلق به بحرين، 19 نفر به عمان، 9 نفر امارات، 8 نفر قطر، 3 نفر سودان، يک نفر موريتاني و 30 نفر متعلق به کشورهاي آسياي مرکزي و آلباني هستند.

در پايان گزارش اعلام شده که اغلب افراد مذکور به گروه تروريستي جبهه النصره و گروه داعش وابسته هستند. در تحولي ديگر يگان‌هاي ارتش سوريه موفق شدند کنترل منطقه «المزرعه» در شهرک «عدرا العماليه» وقع در ريف دمشق را در دست گيرند. در چنين شرايطي نوري مالکي نخست‌وزير عراق طي يک کنفرانس خبري در کربلاي معلي و در سالگرد اربعين حسيني، برخي کشورها را که داراي آزادي و دموکراسي نيستند، عامل پشت پرده منازعه سوريه دانست.وي با اشاره تلويحي به برخي کشورهاي حوزه خليج‌فارس و مسئول دانستن آنها در درگيري‌ها‌ي سوريه، گفت اين کشورها در چارچوب يک طرح به چنين کاري مبادرت مي‌ورزند و انتظار مي‌رود آنها عراق، ايران و اردن را نيز هدف قرار دهند. خبر ديگر اينکه دادگاه عالي تاجيکستان ? دانشجوي تاجيک را به اتهام شرکت در تظاهرات‌ عليه بشار اسد در دمشق، محاکمه و به 2 سال حبس محکوم کرد.

تاکيد بر نقش ايران

 دبيرکل سازمان ملل خواستار ايفاي نقش ايران در دستيابي به صلح در سوريه شد و گفت از حضور ايران در نشست «ژنو ?» حمايت مي‌کند. بان‌کي‌مون افزود: ايران بايد در کنار ديگران به برقراري صلح در سوريه کمک کند. دبير کل سازمان ملل با تاکيد بر اينکه نگاه واقع‌بينانه، حضور ايران در ژنو 2 را ضروري مي‌کند، گفت: از حضور ايران در ژنو 2 حمايت مي‌کنيم، اما متاسفانه اختلاف نظرهايي وجود دارد. وي در ادامه تصريح کرد مذاکرات ژنو 2 که در مورد بحران سوريه صورت مي‌گيرد، بسيار سخت و پيچيده خواهد بود.

گفتني است نشست صلح سوريه موسوم به ژنو2 قرار است دوم بهمن ابتدا با ديدار وزيران خارجه کشورهاي دعوت ‌شده در شهر «مونترو» سوييس آغاز شود. اين نشست بعد از يک روز وقفه چهارم بهمن در شهر «ژنو» با ديدار نمايندگان دولت سوريه و مخالفان ادامه مي‌يابد. در اين حال رئيس کميته امور بين‌الملل دوماي روسيه با تاکيد بر نقش مهم ايران در منطقه، کنار گذاشتن ايران از روند حل بحران سوريه را اشتباه دانست و گفت: در صورت عدم حضور ايران، کنفرانس ژنو2 بسيار کوتاه مدت و بي نتيجه خواهد بود. آلکسي پوشکوف اعلام کرد شرکت ايران در کنفرانس ژنو 2 مورد حمايت زيادي قرار دارد، براي اينکه همه اين مسئله را درک مي‌کنند که باوجود برخوردي که از سوي برخي با اين کشور مي شود، ايران کشور بسيار مهمي در منطقه است. اين مقام بلندپايه دوما يادآور شد که حل و فصل مناقشه سوريه بدون حضور ايران به مراتب با مشکلات بيشتري مواجه خواهد بود تا زماني که ايران در اين روند مشارکت داشته باشد، بخصوص آنکه به تازگي موفقيت بزرگي بدست آمده و مسائل پيرامون برنامه هسته‌اي ايران نيز حل و فصل

 شده است.

پوشکوف افزود: در چنين شرايطي کنار گذاشتن ايران و اين کشور را عامل منفي در منطقه معرفي کردن، کاملا اشتباه است. خبر ديگر اينکه احمد بن حلي معاون دبير کل اتحاديه عرب از دريافت دعوتنامه رسمي براي حضور در نشست صلح سوريه موسوم به «ژنو 2» خبر داد. بن حلي در اين رابطه گفت: هياتي عالي‌رتبه از اتحاديه عرب در ژنو2 شرکت خواهد کرد. از طرفي ائتلاف مخالفان سوري اعلام کرد اگر دولت سوريه به بمباران حلب واقع در شمال اين کشور پايان ندهد در مذاکرات ژنو شرکت نخواهد کرد. خبرگزاري فرانسه مدعي شد، هواپيماهاي ارتش سوريه در هشت روز گذشته حلب را بمباران و در حملات خود از بشکه‌هاي پرشده با تي‌ان‌تي در نواحي تحت تصرف شورشيان و مخالفان استفاده کرده‌اند. بدر جاموس، دبيرکل ائتلاف مخالفان سوري در بيانيه‌اي گفت: در صورتي که بمباران هواپيماهاي بشار اسد ادامه يابد ائتلاف مخالفان در کنفرانس ژنو شرکت نمي‌کند.

انتقال تجهيزات روسيه

 وزير دفاع روسيه به رئيس‌جمهوري اين کشور گزارش داد که طبق دستور وي، فناوري‌ها و تجهيزات لازم براي انتقال و نابودي تسليحات شيميايي سوريه را طي 3 روز و با 38 پرواز، به بندر لاذقيه اين کشور انتقال داده شده است. سرگئي شايگو گفت: تنها ظرف 3 روز (از 18 الي 20 ) دسامبر و با استفاده از 38 پرواز، تقريبا 75 واحد فناوري مهندسي نظامي از جمله 25 خودرو نظامي به پايگاه هوايي لاذقيه سوريه منتقل شد. اين تجهيزات شامل مخازن آب، آشپزخانه صحرايي و چادر نظامي براي نيروهايي که به امر انتقال و نابودسازي تسليحات شيميايي مشغولند هم مي‌شود. شايگو افزود: انتقال تجهيزات به سوريه طبق برنامه انجام شده و عمليات تحويل آن به طرف سوري به پايان رسيده است. به گفته وي، ارسال اين تجهيزات به سوريه اين امکان را فراهم مي‌کند تا عمليات انتقال تسليحات شيميايي سوريه به بندر لاذقيه و بارگيري آنها در کشتي‌ براي خارج کردنشان و متعاقب آن نابودي اين سلاح‌ها به خوبي و در امنيت اجرا شود. در اين حال معاون مشاور امنيت ملي آمريکا تصريح کرد توافق براي نابودي سلاح‌هاي شيميايي سوريه بدون همکاري با روسيه ممکن نبود.
 


نوشته شده در   چهارشنبه 4 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode