ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 دي 1392     |     کد : 64450

چهارشنبه4دی 1392-22صفر 1434 -25دسامبر 2013

شهید سیدعباس میرهادی در سال ۱۳۴۲ش در روستای میشیجان از توابع شهرستان ...

4 دی – 22 صفر – 25 دسامبر
* 4 دی دردفاع مقدس

* شهادت شهید سیدعباس میرهادی (1365ش)
اشاره: شهید سیدعباس میرهادی در سال ۱۳۴۲ش در روستای میشیجان از توابع شهرستان خمین چشم به جهان هستی گشود. دوران کودکی را با تنگدستی در زادگاهش سپری کرد و تحصیلاتش را تا پایان دوره راهنمایی ادامه داد. در عنفوان جوانی، سیدعباس به جمع مبارزین علیه رژیم ستم‏شاهی پیوست. به‏دنبال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شادی و نشاط به خانه‌های ایرانیان بازگشت اما دیری نپائید که حمله رژیم بعثی، چشمان کودکان بی‌پناه را گریان نمود. با دیدن این صحنه‌ها، میرهادی به جبهه‌های جنوب و غرب شتافت تا همانند دیگر برادران غیورش، به دفاع از میهن اسلامی بپردازد. مدتی بعد به عضویت نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و به‏علت توانائی بسیار به سمت فرمانده عملیات سپاه خمین برگزیده شد. برای مدتی نیز مسئولیت واحد آموزش نظامی را بر عهده گرفت. قبل از عملیات والفجر ۸، به دستور فرماندهان سپاه به‏عنوان فرمانده گردان امام ‌رضا (ع) راهی جبهه شد و حماسه‌ای بی‌نظیر آفرید. سرانجام فرمانده دلیر عرصه‌های نبرد در تاریخ چهارم دی‏ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی در عملیات کربلای ۴، شلمچه را به خون خویش آراست. پیکر پاکش چون ستارهای درخشان در جنوب باقی ماند تا سالکان، راه را گم نکنند.

*  شهادت شهید رضا هوشیار (1366ش)
اشاره: شهید رضا هوشیار فرزند حاج حسین روز اول اسفند ماه 1348 مصادف با پانزدهم رمضان المبارک و ولادت باسعادت امام حسن مجتبی (ع) در روستای مصرقان و در خانواده ای مذهبی و متدین دیده به جهان گشود. این شهید بزرگوار قبل از رسیدن به سن بلوغ نماز های خود را بطور مرتب میخواند وروزه میگرفت و همه معلمان از درس و اخلاق او رضایت کامل داشتند. در مجتمع شبانه روزی شهید بهشتی دوزج زمانیکه امام جماعت حاضر نبود وی بعنوان امام جماعت نماز را اقامه میکرد او دو مرتبه بصورت داوطلبانه در جبهه های جنگ شرکت کرد بار اول در سال 1365 بود که در عملیات کربلای چهار از ناحیه سر مجروح شد ولی سعی میکرد که کسی از مجروحیت او با خبر نشود و مخصوصا» جراحات خود را از مادرش پنهان میکرد که مبادا او ناراحت شود. و بار دوم نیز در سال 1366 به منطقه عملیاتی شلمچه اعزام و در گردان ولی عصر (عج) به مقابله با دشمنان اسلام پرداخت و در تاریخ 4/10/1366 شربت گوارای شهادت را نوشید و در تاریخ 7/10/1366 در قبرستان روستای مصرقان آرام گرفت.

* 4 دی در گذر تاریخ

*  شهادت عالم مجاهد آیت ‏الله «آقانورالله نجفی اصفهانی» (1306ش)
اشاره: آیت‏الله مهدی معروف به آقانورالله نجفی اصفهانی از روحانیون مجاهد، مهاجر، مصلح، متفکر در سال 1240 ش (1278 ق) در اصفهان به دنیا آمد. پدرش شیخ محمدتقی اصفهانی صاحب هدایةُ المُستَرشِدین و مادرش دختر آیت‏الله العظمی سیدصدرالدین عاملی از مراجع بزرگ شیعه می‏باشد. این عالم مبارز در نهضت تحریم تنباکو در سطح اصفهان فعالیت داشت. از دیگر اقدامات وی انتشار روزنامه‏الاسلام می‏باشد. آیت‏الله نجفی اصفهانی با ظل السلطان فرزند خون‏خوار ناصرالدین شاه که 30 سال حاکم اصفهان بود مبارزه کرد و وی را از اصفهان اخراج نمود. او در جریان نهضت مشروطه، از ارکان نهضت عدالت‏خانه و مهاجرت کبرای قم نیز به شمار می‏رود. آیت‏الله اصفهانی انجمن مقدس ملی اصفهان را تأسیس و بعد از اخراج ظل‏السلطان دست به اصلاحاتی مانند تأسیس بیمارستان و مدرسه زد. این عالم مجاهد سرانجام از سوی رضاخان (که مبارزات زیادی با او کرده بود) مسموم، و در 4 دی ماه 1306 ش برابر بااول رجب 1346 ق در 66 سالگی به لقاءالله پیوست. پیکر این عالم ربانی به نجف منتقل شد و در مقبره جد مادری خود آیت‏الله العظمی شیخ جعفر کاشف الغطاء دفن گردید.

*  مرگ «ناصرالملک» سیاستمدار و نایب السّلطنه قاجار (1306 ش)

* تظاهرات عظیم مسلمانان در حمایت از قیام اسلامی مردم فلسطین (1366ش)
* درگذشت «حسن پورصناعی» هنرمند قلم کار ایرانی (1375 ش)

*  22 صفر درگذر تاریخ

*  درگذشت «ابن نُقطه» عالم و حدیث شناس (629 ق)
اشاره: محمد بن عبدالغنی بن ابی بکر معروف به ابن نقطه از کودکی به حدیث علاقه داشت و برای استماع حدیث سفرهای بسیار کرد. وی بدین منظور به خراسان، شام و مصر عزیمت نمود و ضمن گردآوری حدیث، شاگردان زیادی نیز تربیت کرد که آنان از استاد خود، احادیث فراوانی روایت کرده‏اند. از میان شاگردان ابن نقطه می‏توان ابن عساکر را نام برد. الاستدراک کتاب معروف ابن نقطه می‏باشد.

* تولد میرزا «محمدباقر خوانساری» فقیه و محدّث (1226 ق)
اشاره: میرزا محمدباقر بن میرزا زین العابدین خوانساری از علمای بزرگ قرن سیزده و چهارده هجری، در 1226 ق در خوانسار به دنیا آمد. وی فقیه اصولی، محدث رجالی، ادیب و محقق برجسته بود و ریاست علمی مذهبی در اصفهان را به عهده داشت. حوزه‏ی درس او محل استفاده‏ی افاضل بسیاری از جمله شیخ الشریعه‏ی اصفهانی، سیدابوتراب خوانساری و سیدمحمدکاظم یزدی و دیگران بوده است. احسنُ العطیه، حاشیه‏ی شرح لمعه، قرةالعین، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات و... از تالیفات این عالم برجسته می‏باشند.

* 25 دسامبر درگذر تاریخ

*  تولد «کلارا بارتون» بنیان‏گذار صلیب سرخ امریکا(1821 م) (ر.ک: 12 آوریل)

* تولد «محمد انور سادات» رئیس جمهور پیشین مصر (1918م) (ر.ک: 6 اکتبر)
*  درگذشت «چارلی چاپلین» کمدین و هنرپیشه معروف سینما (1977م)

*  تولد پیامبر خدا حضرت «عیسی مسیح(ع)» (سال اول میلادی، 622 سال قبل از هجرت)
اشاره: حضرت عیسی بن مریم(ع) پیامبر بزرگ الهی و اولوالعزم، در روز 25 دسامبر سال اول میلادی، 622 سال قبل از هجرت پیامبر بزرگ اسلام(ص)، در بیت لحم واقع در سرزمین فلسطین به دنیا آمد. با این حال تاریخ تولد حضرت عیسی(ع) دقیق نیست و در قرن ششم قبل از هجرت، روز 25 دسامبر به عنوان عید میلاد مسیح(ع) برگزیده شد، درصورتی که تاریخ‏نویسان، معتقدند تولد ایشان 4 یا 6 سال قبل از آن بوده است. حضرت عیسی(ع) به فرمان خداوند، به گونه‏ای اعجازآمیز از مادری باکره و مقدس متولد شد و سپس در گهواره شروع به سخن گفتن کرد و پیامبری خود را بشارت داد. زمان جوانی حضرت عیسی(ع) دوره بحرانی تاریخ یهود است. یهودیان تحت سیطره رومیان چشم انتظار موعودی نجات بخش بودند. با این حال با ظهور مسیح(ع)، علی‏رغم دیدن نشانه‏ها و معجزات بر حق آن حضرت، باز هم با ایشان به مخالفت برخاستند. آن حضرت در دوران حیات خود به موعظه و شفای بیماران می‏پرداخت و در تعلیمات خویش، بیشتر از تمثیل بهره می‏گرفت. معجزات فراوان، تبیین مسائل اخلاقی به همراه مثال‏ها، شفای بیمارانِ علاج‏ناپذیر و بالاخره پافشاری بر اطاعت از شریعت و پرستش خدای یکتا باعث شد تا تعداد زیادی گرد وی جمع شوند. در این میانْ، پیروان نزدیک و خاص او حواریون نام داشتند که دوازده نفر بودند و همیشه همراه حضرت بودند. مسیح(ع) که از 30 سالگی به نبوت برگزیده شد، سرانجام مورد تهدید بزرگان یهود واقع شد و آنان تصمیم به قتل وی گرفتند. زیرا سران یهودی از این‏که مردم به عیسی(ع) علاقه‏مند می‏شدند، احساس نگرانی نموده و می‏دانستند اگر او را آزاد بگذارند، همه مردم به او ایمان می‏آورند. روی گردانی یهودیان از بزرگان خود باعث شد تا سران یهود به این نتیجه برسند که باید عیسی(ع) را برای حفظ قوم خود، قربانی نمایند. در آن حالْ، چون خواستند آن حضرت را از میان بردارند، خداوند مسیح(ع) را به آسمان‏ها برد و یهودیان فردی شبیه به عیسی(ع) را به صلیب کشیدند. در روایات اسلامی و شیعی، بازگشت عیسی(ع) مسیح(ع) در زمان ظهور حضرت مهدی موعود(عج) تصریح شده و به نمازگزاردن آن حضرت پشت سر امام عصر اشاره گردیده است. کتاب حضرت عیسی(ع) انجیل نام دارد. نام حضرت عیسی(ع) در سیزده سوره قرآن، 45 بار تکرار شده است.

*  عید کریسمس
کریسمَس یا نوئل نام جشنی است در آئین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند. ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، مردم بسیاری به‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم. کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.


نوشته شده در   دوشنبه 2 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode