ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 آذر 1392     |     کد : 63052

برنامه‌ها و عملکرد یکساله سازمان قرآن و عترت بسیج تهران

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به تجلیل از برگزیدگان مسابقه الحافظون همزمان با هفته بسیج گفت: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با راه‌اندازی مرکز تخصصی حفظ قرآن در تهران سعی در تربیت 70 هزار بسیجی حافظ قرآن دارد.

توسط رحیم قربانی تشریح شد
برنامه‌ها و عملکرد یکساله سازمان قرآن و عترت بسیج تهران
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به تجلیل از برگزیدگان مسابقه الحافظون همزمان با هفته بسیج گفت: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با راه‌اندازی مرکز تخصصی حفظ قرآن در تهران سعی در تربیت 70 هزار بسیجی حافظ قرآن دارد.
ولی امرمسلمین در ماه مبارک رمضان سال 90 توصیه کردند که بهتر است 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، از آن پس بسیاری از نهادها و مراکز دولتی و غیر دولتی در راستای لبیک‌گوئی به فرمایش رهبر معظم انقلاب اقداماتی را عملیاتی کردند که یکی از این نهادها که با هدف تحقق منویات ولی امرمسلمین و تبئین فرهنگ قرآنی شکل گرفت، سازمان قرآن و عترت بسیح بود که در 22 آبان‌ماه سال 91 با حمایت بسیجیان متعهد تشکیل شد.
بر همین اساس گفت‌وگوی فارس با «رحیم قربانی» رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران را تقدیم‌تان می‌کنیم.
* آقای قربانی از اقدامات قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج بگوئید.
سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ پس از تأسیس، اقدام به برگزاری فعالیت‌های متنوعی کرد که یکی از مهمترین اقدامات، طراحی و برگزاری جشنواره و مسابقه‌ای با عنوان «الحافظون» در راستای گسترش فرهنگ تابناک قرآن کریم با رویکرد حفظ قرآن در سه سطح است. این مسابقات برای دو گروه بانوان و آقایان و برای سنین مختلف برگزار شد که هم‌اکنون نیز مراحل نهائی این مسابقات در حال برگزاری است.
* مسابقات الحافظون گامی به سوی تحقق منویات ولی‌امر
* در رابطه با مسابقات الحافظون بیشتر توضیح بدهید.
مسابقات الحافظون که امسال برای نخستین بار برگزار می‌‎شود برای گروه‌های سنی تا هفت سال، از هفت تا 16 سال، از 16 تا 50 سال و همچنین 50 سال به بالا در نظر گرفته شده است، یعنی این مسابقات تمامی گروه‌های سنی را شامل می‌شود تا بسیجیان علاقه‌مند به حفظ قرآن و شرکت در این مسابقه با هر استعداد و توانمندی بتوانند حضور داشته باشند.
سازمان قرآن و عترت سازمان بسیج سعی دارد در مسابقات الحافظون که تنها به مقوله حفظ قرآن می‌پردازد، تمامی بسیجیان علاقه‌مند که استعداد خوبی برای حفظ قرآن دارند را شناسائی کرده و برای تحقق منویات رهبری با آموزش و تربیت آنها کلاس‌های قرآنی پرباری در سطح تهران تشکیل دهد و از ظرفیت آنها در تربیت سایر علاقه‌مندان به حفظ قرآن استفاده کند.
* این مسابقات در چه رشته‌هائی برگزار ‌می‌شود؟
در مسابقات الحافظون از حفظ نیم جزء تا حفظ کل قرآن کریم در نظر گرفته شده است، به طوری که در رشته‌هائی همچون حفظ کل قرآن، حفظ 25 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ 15 جزء، حفظ 12 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ هفت جزء، حفظ پنج جزء، حفظ سه جزء، حفظ دو جز، حفظ یک جزء، حفظ سوره‌های منتخب قرآن کریم از جمله سوره‌های مبارکه «یس» و «واقعه» و همچنین حفظ آیات پرکاربرد و موضوعی قرآن برنامه‌ریزی شده بود که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد.
* 3500 نفر از بسیجیان در مسابقه الحافظون شرکت کردند
* در مسابقات الحافظون چند نفر شرکت کردند و چند نفر به مراحل پایانی راه یافتند؟
سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در کمیته تخصصی حفظ قرآن از پنج نفر از اساتید برتر قرآنی بهره گرفته است، به طوری که آقایان محمدمهدی بحرالعلوم، حسین طرقی، سید محمد میریحئی، امیر آقائی و محمدکاظم کریمی در این کمیته تصمیم‌سازی می‌کنند که البته طراحی و اجرائی کردن مسابقات الحافظون نیز حاصل تلاش این گروه قرآنی است که با توجه به ظرفیت و توانائی هر گروه سنی رشته‌ها و مقاطع سنی تقسیم‌بندی شده است تا تمامی سنین و اقشار مختلف بتوانند فعالیت گسترده‌ای در این حوزه داشته باشند.
همچنین جشنواره قرآنی الحافظون در سه مرحله پایگاهی، ناحیه‌ای و استانی برگزار می‌شود که مراحل پایگاهی و ناحیه‌ای نخستین دوره از این مسابقات به ترتیب بعد از ماه مبارک رمضان و شهریورماه برگزار شد. در این مراحل بیش از سه هزار و 500 نفر از بسیجیان عضو پایگاه‌های مقاومت حضور داشتند که از این تعداد 510 نفر در دو بخش بانوان و آقایان به مرحله استانی راه‌ یافتند.
* تقدیر از 48 نفر از برگزیدگان مسابقه الحافظون در هفته بسیج
*** از چند نفر از بسیجیان قرآنی مسابقات الحافظون تجلیل می‌شود؟
در هفته جاری طی چهار روز این رقابت‌ها‌ آغاز شدند تا افرادی که به مرحله نهائی راه یافته بودند با توجه به قواعد آئین نامه که در آن علاوه بر صحیح خوانی، تجوید و صوت و لحن نیز در نظر گرفته شده است، به صورت شفاهی آموخته‌ها و محفوظات خود را ارائه دهند.
سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در نظر دارد در هر 16 رشته سه نفر اول را انتخاب کند، به طوری که در نهایت حدود 48 نفر از شرکت‌کنندگانی که در مرحله نهائی بتوانند بالاترین نمرات را در هر رشته کسب کنند همزمان با گرامی‌داشت هفته بسیج که مزین به انوار قرآن کریم و مکتب حیات بخش اهل بیت(ع) است و همچنین نخستین سال تشکیل سازمان قرآن و عترت بسیج تهران معرفی و تقدیر می‌شوند؛ یعنی اسامی برگزیدگان مسابقات الحافظون طی مراسمی در هفته بسیج اعلام می‌شود.
* راه‌‌اندازی مرکز تخصصی حفظ قرآن در تهران
* چه برنامه‌های قرآنی دیگری در دستور کار سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ قرار دارد؟
سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در حال پیگیری راه‌اندازی مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم است که در سطح تهران اقدام به آموزش و تربیت حافظان یک ساله، دو ساله، سه ساله، حفظ موضوعی و حفظ تلفنی و سایر روش‌ها کند و حافظان توانمندی را شناسائی و به جامعه قرآنی معرفی کنند. البته سازمان قرآن و عترت سازمان بسیج سعی دارد از بسیجیان با استعداد در زمینه‌های قرآنی در پیشبرد اهداف قرآنی سازمان از جمله برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنها در راه‌اندازی این مرکز تخصصی کمک بگیرد تا بتوانیم از این طریق شهروندان تهرانی را به حفظ قرآن و ورود در عرصه‌های قرآنی تشویق کنیم.
* آموزش 70 هزار بسیجی برای رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن
این فعالیت‌ها، چه برگزاری جشنواره الحافظون یا راه‌اندازی مرکز تخصصی حفظ قرآن، مقدمه‌ای برای آموزش حدود 70 هزار بسیحی تهران در راستای تحقق فرمان ولی امرمسلمین مبنی بر داشتن 10 میلیون حافظ قرآن است که امیدواریم بسیج استان تهران بتواند با عملیاتی کردن طرح‌های گسترده در حوزه قرآن گامی مؤثر در راستای رسیدن به نقطه آرمانی در فعالیت‌های قرآنی بردارد.
* مهمترین برنامه‌های قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران
علاوه بر این، اقدام به تأسیس مهد و مکتب‌خانه‌های قرآن و عترت، طرح سنجش وضعیت قرآن بسیجیان تهران، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های سبک زندگی قرآنی، آموزش طرح مهدویت، برگزاری دوره‌های تربیت مربی مختلف ویژه مربیان مهد و مکتب‌خانه‌ها، طرح واژه‌های آسمانی و آموزش ترجمه قرآن کریم، مسابقات قرآنی ویژه بسیجیان استان تهران از جمله مهمترین برنامه‌های قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ است که امیدواریم با همکاری بسیجیان و حمایت‌های نهادهای مختلف فعالیت‌های قرآنی را در سطح تهران گسترش دهیم.
* تهران با خلأ قرآنی مواجه است
* به نظر شما در این برهه زمانی مردم چه وظیفه‌ای در قبال قرآن و اسلام دارند و سازمان قرآن و عترت بسیج چه اقداماتی در راستای نهادینه کردن فرهنگ قرآن کرده است؟
با توجه به اینکه بسیج و انقلاب ما بر پایه قرآن و عترت بوده است و در راه تحقق آیات الهی شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و قرآن کرده‌ایم وظیفه تک تک ما این است که با انس و ارتباط بیشتر با قرآن و تشویق مردم به فعالیت‌های قرآنی به نوعی دین خود را به قرآن و شهدا ادا کنیم و در تمامی تصمیم‌گیری‌ها و مراحل زندگی از این کتاب الهی که هدایت‌گر بشر است و برای تمامی فعالیت‌ها برنامه‌ای جامع ارائه کرده است، بهره بگیریم.



نوشته شده در   يکشنبه 3 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode