ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 آبان 1392     |     کد : 62784

پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سرآغاز اولین کنگره بین المللی قرآن کریم

کنگره قرآنی (انسان و جامعه) روزهای 29 و 30 آبان‌ماه در مشهد برگزار می‌شود ...

کنگره قرآنی (انسان و جامعه) روزهای 29 و 30 آبان‌ماه در مشهد برگزار می‌شود
پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سرآغاز اولین کنگره بین المللی قرآن کریم
پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آغازگر کنگره‌ای خواهد بود که اولین کنگره بین‌المللی قرآن کریم (انسان و جامعه) است و در روزهای 29 و 30 آبان‌ماه در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با حضور اندیشمندانی از 10 کشور جهان و تعداد 256 مقاله پذیرفته شده، از بین حدود 650 مقاله از ایران و جهان، که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، برگزار می‌شود.
ناصر پریز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در نشست خبری کنگره بین‌المللی قرآن در معاونت فرهنگی این دانشگاه طی سخنانی در خصوص برگزاری این کنگره گفت: از سال 90 کمیته‌های علمی و اجرایی کنگره مشخص شدند و از سال 91 با راه‌اندازی سایت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت این کنگره بین‌المللی آغاز شد.
وی با بیان اینکه برای فراخوان این کنگره 15 هزار فعال و استاد قرآنی در سراسر جهان شناسایی شدند، از ثبت‌نام 4 هزار نفر خبر داد و افزود: حدود 650 مقاله از سراسر کشور و همچنین دیگر کشورها به این کنگره رسید که از این تعداد 256 مقاله پذیرفته شد و قرار است 122 مقاله به صورت پوستر و باقی به صورت سخنرانی ارائه شوند.
* ارائه 17 مقاله به زبان‌های انگلیسی و عربی در کنگره بین‌المللی قرآن کریم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با اشاره به ارائه 17 مقاله به زبان‌های انگلیسی و عربی در این کنگره، تصریح کرد: برای پذیرش مقالات از داوران علوم قرآنی دعوت شد که طی 5 جلسه کمیته داوران، مقالات را شناسایی کردند.
وی خاطرنشان کرد: این کنگره به صورت آکادمیک در 16محور ارائه می‌شود و پیشنهاد ما برای برگزاری دوسالانه این کنگره در واحد‌های دانشگاه آزاد است که امیدواریم پذیرفته شود.
* اهدافی برگزاری این کنگره
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام سید حسین محتشمی، دبیر کمیته اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن کریم طی سخنانی گفت: از مهم‌ترین اهدافی که با برگزاری این کنگره به دنبال آن هستیم، می‌توان به ضرورت مقابله با قرآن ستیزی‌های اخیر، ایجاد تعامل میان علمای کشورهای اسلامی، زمینه‌سازی برای ایجاد وحدت حول محور قرآن و پرهیز از یک‌جانبه‌گری فرقه‌ای و مذهبی، مأنوس کردن فضای دانشگاه‌ها با قرآن، آشنایی با سیره و نگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) و اسلامی کردن محیط دانشگاه‌ها که بدون رجوع به قرآن ممکن نیست و اصلاح نگرش و تصورات باطل برخی فرقه‌ها درباره مبانی عقیدتی شیعیان نسبت به قرآن، اشاره کرد.
* قرائت پیام آیت‌الله رفسنجانی در مراسم افتتاحیه
وی با اشاره به اینکه 32 سازمان علمی، فرهنگی و دانشگاهی در این کنگره مشارکت دارند، افزود: مراسم افتتاحیه این کنگره روز چهارشنبه، 29 آبان‌ماه ساعت 8:30 در محل سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با قرائت پیام آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی آغاز می‌شود.
دبیر کمیته اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن کریم دانشگاه آزاد مشهد تصریح کرد: در این همایش علاوه بر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، 12 شخصیت برجسته داخلی و خارجی نیز به ایراد سخنرانی می‌پردازند که این مراسم تا ساعت 13:30 ادامه خواهد داشت؛ سپس بخش بعدی آن بعد از نماز مغرب و عشاء پیگیری می‌شود.
حجت‌الاسلام محتشمی با اشاره به 16 محور همایش بیان کرد: به علت کمبود وقت این محورها در 5محور لحاظ شده که سخنرانی‌های تخصصی در 5 سالن مجزا در روز 30 آبان‌ماه ارائه می‌شود.
* 5 محور اصلی کنگره
وی «چالش‌های انسان معاصر و بیداری اسلامی، محور علوم»، «اخلاق و کمال انسانی و امام رضا(ع)»، «حقوق و مدیریت»، «خانواده و جامعه» و«تمدن و فرهنگ اسلامی و ادیان» را به عنوان محورهای اصلی این کنگره برشمرد.
* نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار در محل کنگره
دبیر کمیته اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن کریم دانشگاه آزاد مشهد از برگزاری نمایشگاه ارائه محصولات کتاب و نرم‌افزار با ارائه تخفیف به شرکت کنندگان و دانشجویان در محل برگزاری کنگره خبر داد و افزود: در این کنگره از دو کتاب قرآنی جدید «فرهنگ تفسیری قرآن مجید» تألیف دکتر اشرف زاده و «دائره المعارف قرآن کریم» تألیف موسسه قرآنی منهاج نیز رونمایی خواهد شد.
وی در خصوص سهم دانشجویان در برگزاری این کنگره، گفت: حدود 20 درصد مقاله‌های این کنگره در بخش پوستر توسط دانشجویان مقاطع کارشناسی و ارشد ارائه شده است.
* موضوعات فرهنگی یک باره ایجاد نمی‌شوند
حجت‌الاسلام محتشمی، در خصوص ارتباط اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها با این کنگره، اظهار کرد: اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها موضوعی معرفتی، اندیشه‌ای و فرهنگی است زیرا موضوعات فرهنگی یک باره ایجاد نمی‌شوند لذا باید ذهنیت جامعه و دانشگاهیان را به این موضوع باز کرد.
وی افزود: زمانی زمینه برای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها فراهم می‌شود که همگان آن را از روی اختیار بپذیرند و برای رسیدن به این موضوع باید در فضاهای علمی قرآن را به زبان علم ارائه کرد و این فرصت خوبی است تا اساتیدی که به لحاظ رشته‌ تخصصی خود کمتر به قرآن رجوع می‌کنند، در قالب این کنگره بیشتر با قرآن آشنا شوند.
دبیر کمیته اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به دریافت 150 مقاله در حوزه علوم گفت: 28 نفر از 10 کشور جهان از جمله مهمانانی از کشورهای پاکستان، عراق، کویت، قزاقستان، افغانستان، الجزایر، هلند، کانادا و تونس در نخستین کنگره بین‌المللی قرآن کریم(انسان و جامعه) دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شرکت می‌کنند.



نوشته شده در   دوشنبه 27 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode