ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 آبان 1392     |     کد : 62718

تربیت از دیدگاه امام سجاد(ع)

مسئولیت داشتن آثارى دارد. اگر به درستى انجام شود؛ فرد سزاوار پاداش و تشویق است؛ و اگر در ایفاى آن کوتاهى شود، فرد استحقاق تنبیه و کیفر مى‏یابد.

على همت‏بنارى
- قسمت دوم-
6 - پاداش و کیفر مسئولیت
... فمثاب على ذالک ومعاقب.
مسئولیت داشتن آثارى دارد. اگر به درستى انجام شود؛ فرد سزاوار پاداش و تشویق است؛ و اگر در ایفاى آن کوتاهى شود، فرد استحقاق تنبیه و کیفر مى‏یابد. اگر والدین مسئولیت‏خود را درست انجام دهند، شایسته پاداش الهى مى‏شوند؛ و اگر کوتاهى کنند، کیفر در انتظارشان خواهد بود.
7 - نمایاندن آثار اعمال نیک به فرزند
... فاعمل فى امره عمل المتزین بحسن اثره علیه فى عاجل الدنیا.
بزرگ جلوه دادن کار نیک فرزند و نشان دادن اثر اعمال نیک کودک
به او از اقدامات مؤثر تربیتى شمرده مى‏شود. بزرگ کردن کار خوب فرزند نوعى تشویق معنوى است، سبب ایجاد و تقویت انگیزه مى‏شود و او را براى
انجام دادن کارهاى بزرگتر و بهتر آماده مى‏سازد. والدین نباید از کنار
کار خوب فرزند، هر چند در نظر آنان کوچک و ناچیز باشد، با بى‏توجهى بگذرند؛ بلکه بجاست آنان را به خاطر کار خوب تشویق کنند، کردارشان را زینت دهند و بزرگ بنمایانند. افزون بر این، شایسته است آثار کارهاى خوب فرزندانشان را براى آنان ترسیم کنند و به زیبایى نمایش دهند؛ چرا که آنان، با دیدن آثار اعمالشان، اعتماد به نفس بیشتر مى‏یابند و خود را براى انجام دادن کارهاى بزرگتر توانا مى‏بینند.
8 - نظارت بر رفتار فرزند
... بحسن القیام علیه.
بى‏تفاوتى و غفلت از رشد و هدایت فرزند در زندگى آثارى جبران ناپذیر دارد. فرزند انسان نونهالى است که به باغبانى دلسوز و با درایت نیازمند است تا از او مراقبت کند؛ به ویژه امروز که در اثر تهاجم فرهنگى
زمینه‏هاى انحراف نوجوانان و جوانان آماده‏تر است و دشمنان هدایت و تربیت، براى صید آنان دامهاى رنگارنگ گسترانیده‏اند. در این موقعیت، نظارت و مراقبت از فرزندان ضرورت مضاعف یافته، مسئولیت‏سنگین‏تر مى‏شود و انجام دادن وظیفه تلاش بیشتر مى‏جوید.
9 - بهره‏گیرى از استعدادهاى فرزند در تربیت
... والاخذ منه.
انسان اشرف مخلوقات است و استعداد رسیدن به رفیعترین قله‏هاى انسانیت را دارد. خداوند استعدادهایى در وجود انسان به ودیعه گذاشت تا در پرتو پرورش صحیح شکوفا شود. علاوه بر استعدادهاى فطرى و مشترک، که در همه انسانها وجود دارد، هر فرد نیز از تواناییهایى ویژه برخوردار است که ضرورى است در پرتو دقت و نظارت والدین و معلمان و مربیان به خوبى شناسایى و حمایت‏شود تا به رشد و شکوفایى برسد، در سایه آن، راه طولانى تربیت‏سریعتر پیموده شود و تربیت فرزند آسانتر انجام گیرد.
10 - استمداد از پروردگار در تربیت
... ولا قوة الا بالله.
تربیت آسان نیست، بلکه ظریف، دقیق و پیچیده است. انسان ماشین نیست تا به سادگى راه‏اندازى شود. علم بشر، با همه پیشرفتى که دارد، هنوز در شناخت رموز ابعاد وجودى انسان توفیق کامل نیافته است. بنابراین،
در امر ظریف تربیت، همراه با تلاش خستگى ناپذیر و پیوسته، هماره باید از آفریدگار یارى خواست. بدین سبب، امام عارفان و سید ساجدان در پایان این نسخه تربیتى فرموده است: ولاقوة الا بالله.
بخش دوم: حق خردسال
«واما حق الصغیر فرحمته وتثقیفه وتعلیمه والعفو عنه والستر علیه والرفق به والمعونة له والستر على جرائر حداثته فانه سبب للتوبة والمداراة له وترک مماحکته فانه ادنى لرشده.»
1 - مهربانى
کودک، روانى لطیف و ظریف دارد؛ روانى که جز مهربانى برنمى‏تابد. او ظرفیت عتاب و تندى ندارد و زود مى‏رنجد و مى‏گرید. آرى، مهربانى ضرورى‏ترین نیاز کودک است. بدین جهت، امام سجاد(ع) آن را اولین حق کودک برمى‏شمرد و بر حق تربیت و تعلیم مقدم داشت. این بدان معناست که کودک، پیش از نشستن در کلاس تربیت و تعلیم، باید نسیم خوش مهربانى و عطوفت را تجربه کند؛ اقلیم وجودش از بوى خوش مهربانى عطرآگین گردد و حتى آموزش نیز باید در پرتو مهربانى و عطوفت‏به انجام رسد.
جالب آن است که در نسخه شیخ صدوق عبارت «فرحمته فى تعلیمه‏»
به چشم مى‏خورد که تصریح بدین امر است. بدین سان، در مى‏یابیم که آموزش، به‌ویژه در دوره ابتدائى، باید با مهربانى و محبت همراه باشد.
این اصلى اساسى و اجتناب ناپذیر است.
2 - تربیت کودک
... وتثقیفه.
اساسى‏ترین و ضرورى‏ترین حق فرزند و خردسال تربیت اخلاقى و معنوى اوست. تربیت‏با اهمیت‏ترین هدف و بلکه هدف همه تعالیم و معارف اسلامى است. زندگى انسان مسلمان در پرتو تربیت اسلامى معنا پیدا مى‏کند و ارج و ارزش انسان به تربیت معنوى و اخلاقى اوست.
وگرنه، به فرموده قرآن، مانند حیوان و بلکه از آن هم پست‏تر خواهد بود. اهمیت والاى تربیت، وظیفه والدین را صد چندان مى‏کند. آنان که در حیات تربیتى فرزندان اولین نقش را بر جاى مى‏نهند، نخستین و اساسى‏ترین وظیفه را نیز
به عهده دارند و ضرورى است‏بیش از هر حق دیگرى بدین حق اساسى کودک توجه کرده، در انجام دادن درست آن از هیچ کوششى دریغ نکنند.
3 - تعلیم و آموزش کودک
... وتعلیمه.
از دیگر حقوق مهم فرزند سوادآموزى و فراگیرى دانش است. اهمیت‏سوادآموزى و دانش به توضیح و تأکید نیاز ندارد. پر واضح است، سعادت هرگونه که تفسیر شود، دانش آموختن اولین و اساسى‏ترین گام رسیدن به آن است. اگر کسى سعادت را صرفاً رفاه مادى و آسایش دنیوى معنا کند، دانش آموختن گام نخست در تحصیل آن است و اگر آن را در قرب الهى و بندگى خداوند جستجو کند که حق همین است‏باز هم دانش و معرفت از مطمئن‏ترین راههاى وصول بدان شمرده مى‏شود.
دانش کلید حل بسیارى از مشکلات و ابزار دستیابى به بسیارى از مصالح و منافع مادى و معنوى است. بر والدین، که در برابر سعادت فرزندانشان مسئولند؛ ضرورى است تا زمینه تحقق این حق مهم را برایشان فراهم سازند و آنان را از نعمت‏سواد و دانش بهره‏مند گردانند.
ادامه دارد...


نوشته شده در   شنبه 25 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode