ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392     |     کد : 62149

در روضه‌ها هم می‌توان از قرآن بهره برد

حجت الاسلام قرائتی: مبلغان از آیات قرآن در روضه‌ها و سخنرانی‌های خود استفاده کنند/ بر منبر از تعریف خواب و رویا پرهیز کنید.

معلم و مفسر قرآن کریم، حجت الاسلام قرائتی:
در روضه‌ها هم می‌توان از قرآن بهره برد
حجت الاسلام قرائتی: مبلغان از آیات قرآن در روضه‌ها و سخنرانی‌های خود استفاده کنند/ بر منبر از تعریف خواب و رویا پرهیز کنید.
مفسر قرآن کریم گفت: هر آنچه بخواهیم در قرآن وجود دارد و مبلغان باید در فرصت محرم و صفر از آیات این کتاب الهی در روضه‌ها و سخنرانی‌های خود استفاده کنند زیرا اگر به قرآن بی توجه باشیم دچار مشکل خواهیم شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش بصیرت عاشورایی مبلغان که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: خلوص نیت یکی از مهمترین عوامل در امر تبلیغ است.
او افزود: پژوهش‌های بیهوده‌ای گاهی اوقات انجام می‌شوند که هیچ فایده‌ای هم ندارند؛ تا زمانی که واجب وجود دارد نباید سراغ مستحبات برویم.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه رهبری بارها بر کمبود مسجد تأکید کرده‌اند گفت: اشکال آنجاست که برای ساخت مساجد مجلل برنامه‌ریزی شد و همین است که بسیاری از روستاها و شهرک‌های ما مسجد ندارند.
او ادامه داد: مبلغان باید از فرصت محرم استفاده کنند و سری به مدارس بزنند و حتی اگر شده در وقت دوم نماز جماعت برپا کنند.
قرائتی با تأکید بر مشورت با همه گروه‌ها چه آنها که منصوب ما هستند و چه آنها که نیستند عنوان داشت: اگر مبلغی می‌خواهد سخنان سیاسی هم بگوید باید با استفاده از قرآن این کار را انجام دهد؛ امام راحل گفته است حفظ نظام از نماز هم واجب‌تر است و این مطلب در قرآن هم آمده آنجا که می‌گوید تنها گذاشتن رهبر بدتر از ترک نماز است.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: 500 آیه سیاسی در قرآن کریم وجود دارد که باید در خطبه‌های سیاسی مورد استفاده قرار گیرند؛ در زمینه اخلاق اسلامی هم می‌توان از هزاران آیه اخلاقی این کتاب آسمانی استفاده کرد.
او ضعف در تبلیغ را عامل ناآشنایی مردم با مفاهیم دینی دانست و افزود: در روضه‌ها هم می‌توان از قرآن بهره برد و بدین ترتیب مردم را با این کتاب آسمانی آشنا کرد؛ حتی عرفان را نیز می‌توان با محوریت قرآن تدریس کرد.
قرائتی با تأکید بر مطالعه یک دوره کامل تفسیر توسط روحانیون و مبلغان عنوان داشت: علامت یک طلبه خوب آن است که بتواند در مورد هر آیه‌ای از قرآن صحبت کند.
این مفسر قرآن کریم افزود: قرآن دارای مناجات‌ها و دعاهای بسیار نابی هم هست که باید مورد استفاده قرار گیرند؛ مطالعه یک دوره تفسیر کامل قرآن همه نیازهای انسان به ویژه مبلغان را برآورده می‌سازد.
او با بیان اینکه قرآن ذکر، بیان و تبلیغ است تصریح کرد: با این حال این کتاب الهی به مذکر، مبین و مبلغ نیاز دارد؛ باید قرآن را به همه عرصه‌های زندگی وارد کنیم.
قرائتی با اشاره به تفاسیر و حاشیه‌های زیادی که بر کتاب‌های فقهی و اصولی نوشته شده گفت: با این حال تعداد تفاسیری که در مورد قرآن نوشته شده به این مقدار نیستند؛ لازم است قرآن را به زندگی خود بیاوریم وگرنه دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه 300 سرنخ و مفاهیم دینی در نماز نهفته است تصریح کرد: مبلغان باید با استفاده از قرآن نماز و ارزش آن را برای مردم تبیین کنند.
او با تأکید بر پرهیز روحانیون از بیان خواب و رویا و نیز زیاده‌روی در بیان اشعار بر منابر گفت: گفت‌وگوی خصوصی و رودر رو با مردم تاثیر فراوانی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین طلاب نباید به منبر پابند شوند.
قرائتی خاطرنشان کرد: بر فراز منابر باید سخنان آسان و روان برای مردم گفت و از داد زدن و طولانی کردن سخنرانی پرهیز کرد ضمن اینکه باید مطالبی برایشان بیان کرد که به دردشان بخورد.
این مفسر قرآن حادثه عاشورا را جریانی در طول تاریخ دانست و افزود: کجای تاریخ و در کدام یک از جوامع چنین اتفاق مهمی رخ داده که مردم به صورت خودجوش دسته‌های عزاداری برپا کنند؟
او با تأکید بر طرح مسائل کلیدی بر روی منابر بیان داشت: باید فلسفه احکام و شرایع را به خوبی و بر اساس منطق صحیح تبیین کرد؛ باید قرآن را فهمید و آن را به درستی برای دیگران بیان داشت.
قرائتی گفت: دعاهای ما نیز باید با نیت همگانی و عمومی باشند و همگان را دعا کنیم؛ انسان باید هر آنچه علم می‌آموزد در اختیار دیگران هم قرار دهد و محرم فرصتی است که مبلغان می‌توانند این نکات را به درستی اجرا کنند.
استاد حوزه علمیه بر حضور روحانیون در میان جوانان تأکید و تصریح کرد: اگر جوانان بدون حضور روحانیت کاری انجام دهند ممکن است دچار غرور کاذب و افراط و تفریط شوند ضمن اینکه مساجد نیز از جوانان فعال خالی می‌شود.
او افزود: هر دولتی دارای نقاط ضعف و قوت است و روحانیون نباید به توجیه آنها بپردازند؛ سوالات زیادی در این مورد از مبلغان می‌شود ولی باید برای آنها تبیین کرد که هر کاری هم صورت گیرد دلیل نمی‌شود که مردم نماز جماعت و جمعه و حمایت از نظام را ترک کنند.


نوشته شده در   سه شنبه 14 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode