رئيس جمهوري در مجلس:
دولت از مواضع خود عقبنشيني نخواهد كرد
به دليل شرايط ويژه كشور، دولت به حاشيه پردازي نخواهد پرداخت
دكتر حسن روحاني رئيسجمهوري، در سخناني با تشريح اهميت و حساسيت شرايط كنوني كشور، خواستار آن شد كه نمايندگان با رأي اعتماد به وزيران معرفي شده نسبت به تكميل كابينه دولت يازدهم اقدام كنند.
وي اظهار داشت: به جهان اعلام ميکنيم كه ما حاکميت واحد هستيم، دولت متنخب مردم و نمايندگان منتخب مردم به قانون اساسي و منافع ملي پايبند و مجري تدابير رهبري خواهند بود.
روحاني سپس تاكيد كرد: همه بايد تلاش کنيم نظرات و تدابير رهبر معظم انقلاب را عملياتي و اجرايي کنيم. تکرار شعار نکنيم، مداوم نگوييم که «رهبري چنين فرموده است، چنان فرموده است». رهبري با بياني روشن نظراتشان را بيان فرمودهاند و بيان ميفرمايند. اين ما هستيم که بايد برنامههاي اجرايي آن تدابير را تهيه کنيم و اجرا کنيم و عمل کنيم.
دولت به حاشيه پردازي نميپردازد
رئيس قوه مجريه با بيان اين كه به دليل شرايط ويژه کشور دولت به حاشيه پردازي نپرداخته و نخواهد پرداخت اظهار داشت: دولت زماني مسئوليت را بر دوش گرفته که کشور از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياست خارجي در شرايط ويژهاي است.
اجماع و وحدت ملي براي دولت يازدهم اصل است
رئيسجمهوري با تاکيد بر اين که اجماع و وحدت ملي براي دولت يازدهم اصل است، گفت: به دلايل شرايط ويژه کشور نياز به وحدت ملي داريم و بر اين اساس دولت هرگز به حاشيه پردازي وقت خود را مشغول نکرده است و نخواهد کرد.
دولت در برابر منتقدين يا حتي برخي از مخالفين منصفانه برخورد ميکند. دولت نميخواهد در اين شرايط کشور وظايف اصلي خود را فراموش کند.
وي تاكيد کرد: اين دولت آنچنان براي استفاده از فرصت مصر بود که براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي ايران در همان روز تحليف، ليست وزيران پيشنهادي را تقديم مجلس شوراي اسلامي کرد، بنابراين از نمايندگان مجلس ميخواهيم که از سياست دولت در زمينه عدم حاشيه پردازي با همان جمله معروف ما طلبهها «عليکم بالمتون لا بالحواشي» حمايت کنند.
رئيسجمهوري سپس گفت: من در اينجا و در ابتداي عرايضم لازم ميدانم از سه وزير پيشنهادي که نتوانستند راي کافي اعتماد را جلب کنند يعني آقاي دکتر نجفي، آقاي ميلي منفرد و آقاي سلطاني فر که هر سه مديران شايسته و لايق اين نظام هستند و در آغاز کار دولت دست همکاري با دولت را فشردند، صميمانه تشکر کنم و براي آنها در هر جايي که مشغول خدمت هستند از خداوند مزيد توفيقاتشان را خواستار باشم.
بهويژه ميخواهم از دکتر توفيقي تشکر کنم که در مدت حدود دو ماه گذشته، سرپرستي وزارت علوم را به دوش گرفت و در اين مدت، سياست دولت را اجرا کرد و اکنون که موقع معرفي وزيران بود، به دليل مصلحت، بسيار نجيبانه و عالمانه همان طور که از مديران شايسته و لايقي چون او انتظار است، برخورد کرد.
دولت يازدهم عقب نشيني نخواهد کرد
وي در ادامه سخنانش تاکيد كرد: دولت از خط خود عقب نشيني نخواهد کرد. دولت برمبناي آراي مردم موظف به طي مسيري است که مردم با رايشان در 24 خرداد براي دولت مشخص کردهاند. ممکن است بنابه دلايلي مجري سياست تغيير کند، اما راه، همان راه است و دولت اقدامات دکتر توفيقي را که فردي خليق، عالم، انديشمند، معتدل و کوشاست، در مدت سرپرستياش تأييد ميکند.
رئيسجمهوري سپس اعلام كرد: دولت يازدهم متعلق به 75 ميليون جمعيت کشور است. دولت يازدهم نميخواهد دولت 18 يا 19 ميليون جمعيت باشد. اين دولت تعلق به جناح، حزب، تشکل يا قبيلهاي ندارد. اين دولت متعلق به همه مردم ايران است و هيچگاه در تقابل و مقابله با هيچ جناح و تشکلي نبوده و نخواهد بود.
روحاني ادامه داد: من به صراحت در محضر مردم ايران اعلام ميکنم دولت در مسير، راه و اهدافش موفق نخواهد بود اگرمجلس با همه توان در کنار دولت و دولت در کنار مجلس نباشد.
رئيسجمهوري سپس تاکيد کرد بيترديد در چنين شرايطي با وحدت و اتحاد و يگانگي و انسجام به خوبي از شرايط سخت امروز عبور خواهيم کرد.
وي با بيان اين كه امروز در شرايط خاصي پاي ميز مذاکره با ديگران نشستهايم و بايد از حقوق ملي، منافع ملي و اهداف ملي خودمان با منطق، استدلال و با استفاده از هنر ديپلماسي به خوبي دفاع کنيم گفت: در چنين شرايطي نيازمند حمايت همه مردم و همه نمايندگان هستيم. اين به آن معنا نيست کسي از دولت نقد نکند، همواره از نقد عالمانه، دلسوزانه و تصحيح کننده راه استقبال ميکنيم، اما در عين حال همه مردم ما شرايط خاص اين زمان را مد نظر قرار ميدهند.
فرهنگ مهمترين بخش است
روحاني سپس گفت: بر خلاف آنچه برخي ميگويند، اين دولت، اولويتش اقتصاد و سياست خارجي صرف نيست. اگر دولت در کوتاه مدت به دلايل خاص به سامان معيشت مردم و حل معضلات اقتصادي بيشتر توجه ميکند و در سياست خارجي براي باز کردن راهها و تعامل سازنده تلاش ميکند، براي ميان مدت و بلند مدت ميداند فرهنگ مهمترين بخشي است که بايد همه مجريان به آن توجه کنند. رئيسجمهوري افزود: ناوگان فرهنگي دولت يعني سه وزيري که امروز براي کسب راي اعتماد به خانه ملت آمدهاند و وزير فرهنگ و ارشاد و ساير مسئولاني که به فرهنگ مربوط ميشوند، ميدانند که رسالت سنگيني را در اين مقطع به دوش دارند، به ويژه سه وزيري که امروز در خدمت نمايندگان مجلس هستند.
روحاني با بيان اين كه سرنوشت ميليونها جوان و نوجوان با فعاليت اين سه وزارتخانه رقم زده ميشود گفت: بنابراين افرادي براي اين وزارتخانهها با مشورتهاي فراوان معرفي شدهاند که از ديدگاه دولت، افراد شايستهاي هستند.
وي سپس تاکيد کرد معيار ما پايبندي به موازين دين و قانون، اخلاق و مهارت حرفهاي بوده و سوابق، مديريت و توانمندي و اعتقادشان به قانون اساسي و اجراي برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است. نسبت به اين سه وزير نيز همين معيارها مد نظر ما بوده است.
نقش دانشگاه در مديريت فرداي کشور
روحاني با بيان اين مطلب كه براي آموزش عالي در اين کشور با توجه به حساسيت امر دانشگاهها و حضور حدود 5/4 ميليون دانشجو در دانشگاههاي کشور و رسالت سنگيني که دانشگاه امروز بايد به عهده داشته باشد، اهميت خاصي قائليم ادامه داد: دانشگاهي که بايد دانشگاه باشد، يعني محل دانشمندان، دانش آموزان، دانشجويان و دانشپژوهان. دانشگاه، يعني جمع فرهيختگان امروز جامعه يعني اساتيد و جمع فرهيختگان فرداي جامعه، يعني دانشجويان عزيز. دانشگاه بايد مديريت فرداي کشور را بر دوش خود احساس کند.
رئيسجمهوري، افزود: ما به دنبال وزيري بوديم که در مرحله اول کيفيت آموزشي دانشگاهها را ارتقا دهد، يعني توسعه انساني و علوم و دانش را و براي اين کار نياز به انسان فرهيختهاي است که هم اهل علم و هم حلم باشد.
دانشگاه محل فعاليت گروههاي سياسي نيست
دکتر روحاني با بيان اين كه دولت در مرحله اول بايد کيفيت آموزشي دانشگاهها را ارتقاء بخشد، گفت: براي اين کار، بايد آنچنان از لحاظ علمي توانمند باشيم که بتوانيم با کشورهاي پيشرفته علمي رقابت کنيم.
رئيسجمهوري تاکيد کرد ما به دنبال وزيري بوديم که بر اين امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است و باشگاه نيست. دانشگاه دارالتاديب نيست، دانشگاه محل فعاليت احزاب و گروههاي سياسي نيست، دانشگاه و دانشجويان به عنوان ابزار قدرتهاي سياسي نيستند.
دانشجويان درکنار تحصيل علم و کسب مهارتهاي لازم بايد عميقا مسائل سياسي و مسائل اجتماعي جامعه خود را بهخوبي درک و لمس کنند و آن را به بحث بگذارند، اما محيط دانشگاه محيط تقابل گروهها و جناحهاي سياسي نيست.
رئيسجمهوري تأكيد کرد دانشگاه بايد از آزاديهاي آکادميک برخوردار باشد. در دانشگاه بايد آزادي بيان و استدلال حاکم باشد؛ گرچه اين آزادي بيان براي همه جامعه است، اما در محيط علم و دانش و تحقيق نياز به محيطي آرامتر و آزادتر داريم، در محيطي که بتوانيم به تعبير مقام معظم رهبري کرسيهاي آزاد انديشي را تشکيل دهيم.
روحاني سپس گفت: ما بايد قدرت تحمل را براي شنيدن افکار و نظرات ديگران به وجود بياوريم، ما ميخواهيم ميراثدار شخصيتهايي همچون شهيد مطهري باشيم که فرمود: «دوست دارم حتي به يک مارکسيست هم کرسي دانشگاهي واگذار شود، بيايد حرف بزند، سخن بگويد و ما به او پاسخ دهيم».
رئيسجمهوري ادامه داد: ما تحمل شهيد مطهريها را نياز داريم، ما تحمل شهيد بهشتيها را نياز داريم. آستانه تحمل را به خاطر يک کلام، يک جمله و يک حرکت کوچک پايين نياوريم و خود را آماده براي ايجاد تشنج و برخورد نکنيم.
روحاني با تاکيد بر اين که دانشگاههاي ما بايد الگو باشد، اظهار داشت: ميخواهيم شاهد استقلال دانشگاهها باشيم. استقلال به اين مفهوم که دانشگاههاي ما به رشدي رسيدهاند که بتوانند اکثريت قريب به اتفاق مسائل خودشان را در چارچوب قانون، خودشان حل کنند.
استقلال پايه پيشرفت دانشگاه
رئيسجمهوري سپس گفت: هر مقدار تمرکزگراييها کمتر باشد و هر مقدار مديريت را به خود دانشگاه و اساتيد واگذار کنيم، بدانيم اين استقلال به نفع پيشرفت دانشگاهها خواهد بود. ما دنبال مراکز آموزش عالي هستيم که اين مراکز با دنيا در تعامل باشد.
روحاني با تاكيد بر اين كه پيشرفت علمي در انزوا حاصل نميشود، بلكه در سايه تعامل با جهان علم و دانش در سراسر دنياست، ادامه داد: ما پيرو همان پيامبري هستيم که به پيروان خود توصيه کرد در دورترين نقاطي که کمترين اشتراک فرهنگي با شما دارند براي علم، رنج سفر را برخود هموار کنيد و فرمود «اطلب العلم ولو بالصين».
به گفته رئيس قوه مجريه، كشور نيازمند دانشگاهي است که جزيره جداگانه از جامعه نباشد. دانشگاهي که بتواند مهارتهاي لازم را به دانشجو بياموزد و او پس از دوران دانشگاه بتواند به جامعه خدمت رساني کند، دانشگاه بايد به صنعت، دانشگاه بايد به توليد، دانشگاه بايد به بازار، دانشگاه بايد به جامعه و دانشگاه بايد به بازار کار متصل شود.
روحاني در ادامه، ويژگيهاي شخصيتي، علمي و مهارتي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري را برشمرد و افزود: وزارتخانهاي که ميخواهد اين تحولات را در دانشگاه به عهده بگيرد نياز به انسان فرهيختهاي دارد که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم و آقاي دکتر رضا فرجي دانا داراي اين شايستگيهاست که بتواند اين تحول را در دانشگاه پيگيري کند.
وي اظهار داشت: دكتر فرجي دانا در يک محيط مذهبي چون قم پرورش يافته، در دانشگاههاي معتبر داخلي و خارجي درس آموخته و مديريت محيطهاي علمي و آموزشي را در مراحل مختلف از دانشکده تا دانشگاه مثل دانشگاه تهران به عهده گرفته است.
وي افزود: فرجي دانا بخشي از دوران زندگي خود را در خدمت به سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپري کرده است. هنگامي که ما براي آينده دانشگاه با يکديگر گفتگو کرديم، احساس کردم همه جا هم نظر و همفکر هستيم، برنامه دولت را به خوبي پذيرفته است و توان اجراي آن را دارد.
آموزش و پروش نيازمند تحول
رئيسجمهوري سپس مسائل آموزش و پرورش و توانمنديهاي وزير پيشنهادي را تشريح كرد و با تاکيد بر اينکه در زمينه آموزش و پروش نياز به تحول داريم، اظهار داشت: نياز داريم از مدارسي که حافظه محور هستند به سمت مدارس يادگيري محور و استدلال محور حرکت کنيم؛ نياز به مدارسي داريم که در بسياري از مواد درسي، خلاقيت دانش آموزان را افزايش دهد. ما نياز به مدارسي داريم که در آنها در کنار علوم طبيعي به علوم انساني و اجتماعي نيز به اندازه کافي اهميت داده شود. نياز به مدارسي داريم که بتواند نوجوانهاي ما را در آغاز تحصيل به وظايف اجتماعي و اختيارات مدنيشان آشنا کنند.
روحاني ادامه داد: نياز به تحول در آموزش و پرورش داريم و بايد بار آموزش و پرورش بين دولت، مردم و نهادهاي ديگر تقسيم شود تا بتوانيم محيط و شرايط بهتر و رقابتيتر را در آموزش و پرورش شاهد باشيم.
براي اين تحول دکتر فاني شخصيتي است که ميتواند بار اين مسئوليت را به دوش گيرد. وي جزو سابقون در مسائل آموزش و پرورش، فعال و صاحبنظر است. وي همچنين براي ساماندهي نيروي انساني، هم تخصص علمي و هم تجربه عملي دارد.
صالحي اميري، فردي جامعه شناس، دقيق و پرتلاش است
دکتر روحاني در بخش پاياني سخنان خود به معرفي شايستگيها و توانمنديهاي سيد رضا صالحي اميري، وزير پيشنهادي ورزش و جوانان پرداخت و گفت: ورزش ميتواند به بهترين شکل اوقات فراغت جوانان ما را پر کند، ورزش ميتواند در کار جمعي به جامعه مهارت دهد، ورزش ميتواند رقابتهاي سالم اجتماعي را به وجود آورد و ورزش ميتواند غرور ملي را بيافريند، آن جا که بحث ورزش قهرماني است.
ورزش، بخشي از تعامل سازنده با جهان
رئيسجمهوري با بيان اين که ورزش ميتواند بخشي از تعامل سازنده با جهان باشد، اظهار نظر کرد: ورزش همگاني، قهرماني و حرفهاي بايد به دست فردي اداره شود که با نظرعلمي به اين مسأله نگاه کند؛ به ويژه اين که در کنار ورزش حوزه جوانان هم مطرح است.
رئيسجمهوري تأكيد کرداگر تعبير کنم که دكتر صالحي اميري فردي جامعه شناس است و به مسائل اجتماعي جوانان و ورزش با همان ديد آسيب شناسي که تخصص ايشان است مينگرد، سخني به گزاف گفته نشده است. روحاني، ادامه داد: از آن وقتي که صالحي اميري معاون وزير بود و با شوراي عالي امنيت ملي همکاري داشت، تا زماني که خود در شوراي عالي امنيت ملي يکي از معاونتها را به عهده گرفت و تا زماني که در مرکز تحقيقات استر اتژيک مسئوليت بخش فرهنگي اجتماعي را داشت، همواره فردي دقيق، اخلاقي و پر تلاش بود.
رئيسجمهوري خطاب به مردم ايران اظهار داشت: قول دولت به مردم عزيز و بزرگوار هم اين است که با تکميل دولت، حرکت در فضاي فرهنگي سرعت بيشتري خواهد يافت.
مخالفان و موافقان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش
پس از سخنان رئيس جمهوري، بررسي صلاحيت دكتر علي اصغر فاني، وزير پيشنهادي آموزش و پرورش مطرح شد و ابتدا، علي ايرانپور، نماينده مباركه، به عنوان مخالف، خطاب به فاني پرسيد: نظر شما درباره اخراج معلمان پيشدبستاني و حقالتدريسي كه در سالهاي گذشته اتفاق افتاد، چيست؟
وي سپس درخواست كرد كه برنامههاي آِينده آن وزارتخانه به شكل عملياتي و شفاف اعلام شود.
عبدالرضا عزيزي، نماينده شيروان هم خواستار آن شد كه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در انتخاب مديران كل آن وزارتخانه با مجلس هماهنگ باشد.حسين طلا نماينده تهران، ديگر مخالف وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بود كه در مورد چگونگي اجراي نظام جديد آموزشي (3ـ3ـ6) سؤال كرد.
وي سپس از وزير پيشنهادي خواست كه برنامه خود را براي توسعه مدارس خصوصي به شيوه شفافتر توضيح دهد.
نماينده تهران آنگاه درگير كردن مديران مدارس به امور مالي و تداركاتي را مورد انتقاد قرار داد و خواستار تجديدنظر در اين زمينه شد.
در موافقت با وزير پيشنهادي هم اميرعباس سلطاني نماينده بروجن، علياصغر فاني را شايسته احراز اين سمت دانست و گفت: وي 43 سال تجربه در آموزش و پرورش دارد و صاحب برنامهاي جامع و مدون براي بهسازي و بازسازي نيروي انساني، توسعه علمي معلمان و كاركنان است و بر ضرورت بهبود كيفيت و ايجاد دورههاي تحصيلات تكميلي در دورههاي مختلف تأكيد دارد.
سخنان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش
در پايان بحثهاي مخالفان و موافقان، علياصغر فاني، وزير پيشنهادي آموزش و پرورش پشت تريبون رفت و به دفاع از برنامههاي خود پرداخت.
وي توجه اساسي به معلمان، تأكيد بر يادگيري خلاق به جاي حافظهمحوري، تقويت باورهاي ديني وآموزش مهارتهاي فني را در شمار راهكارهاي تقويت و توسعه آموزش و پرورش كشور، اعلام كرد.
وي افزود: تجربه 43 ساله من در آموزش و پرورش نشان ميدهد كه اين وزارتخانه، زيرساخت منابع انساني را تأمين ميكند و براي تربيت نيروي علمي كارآمد، متعهد و متدين بايد يادگيري خلاق جايگزين حافظهمحوري و تقويت قوه چشم شود. به گفته فاني بايد در مسير تقويت باورهاي ديني و عمل به آنها و همچنين كسب مهارت و حرفهآموزي كه مورد نياز جامعه است حركت كنيم.
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش افزود: اميد است با تأسيس و توسعه دانشگاه فرهنگيان، زمينه تحول در آموزش و پرورش فراهم شود و صد البته چنين معلماني نبايد دغدغه معيشتي داشته باشند تا بتوانند با فراغ بال همه زندگي خود را وقف دانشآموزان كنند.
فاني سپس يادآور شد: نكته ديگر، نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عمومي كشور است؛ شايد تا به حال به اين نكته توجه نشده است و تصور عموم بر اين است كه نقشآفرينان فرهنگ عمومي در كشور، دستگاههايي مانند صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تبليغات اسلامي و شهرداريها هستند، در حالي كه دانشآموزان اغلب ساعات خود را در مدارس ميگذرانند.
بنابراين بايد با دستگاههاي فرهنگي ارتباط، تعامل و هماهنگي بيشتر و مداوم داشته باشيم تا موجب همافزايي يكديگر شويم.
وي افزود: راهبرد اصلي امروز نظام آموزش و پرورش كشور، ارتقاي كيفيت در اين بخش و به ويژه در راستاي ارتقاي كيفيت مدارس دولتي است؛ چرا كه شمار دانشآموزان امروز ما حدود دو سوم دانشآموزاني هستند كه در دوران اوج دانشآموز داشتيم.
برنامههاي اساسي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش همچنين گفت: چهار برنامه را در اولويت كاري خود قرار دادهام كه شامل ساماندهي و بهسازي نيروي انساني آموزش و پرورش، توسعه مشاركت در آموزش و پرورش، مديريت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقاي كيفيت مديريت آموزشگاهي است.وي درباره استخدام معلمان پيشدبستاني و نيروهاي آزاد گفت: قبل از انقضاي مهلت قانوني خود، نسبت به اين امر اقدام ميكنم.
مخالفان و موافقان وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فنآوري
صلاحيت دكتر رضا فرجي دانا، وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه اين جلسه مورد بحث قرار گرفت و نخست جواد هروي، نماينده قائنات، به عنوان مخالف وزير معرفي شده را شخصيتي سياسي دانست و تأكيد كرد: سكان آموزش عالي را بايد به دست عالمترين شخصيت غيرسياسي بدهيم.
وي آلوده شدن فضاي دانشگاهي كشور به امور كاسبكارانه را آفت بزرگ نظام آموزش عالي توصيف كرد و راهكارهاي وي براي اصلاح امور آموزش عالي را نارسا دانست.
محمدرضا خان محمدي، نماينده ابهر، به عنوان موافق وزير پيشنهادي سخن گفت و برنامه وي را در زمينه هدفمند كردن توسعه آموزش عالي، تقويت جايگاه علمي دانشگاههاي كشور ارتقاي وضع رفاهي دانشجويان و احترام به مالكيت فكري مورد تأييد قرار داد.
محسن علي مرداني، نماينده زنجان هم فرجيدانا را به سبب تجربه مديريتياش فردي مناسب براي تصدي وزارت علوم دانست.
زهره طبيبزاده نوري در مخالفت با فرجيدانا، از ديدگاههاي سياسي وي انتقاد كرد و مهرداد بائوج لاهوتي، نماينده لنگرود، مشكلات وزارت علوم را مربوط به دورههاي گذشته دانست و تاكيد كرد: بيانصافي است اگر بگوييم برنامه دكتر فرجيدانا منطبق با برنامه پنچم توسعه نيست، زيرا 75بند برنامه وي منطبق با اسناد بالادستي و قانون برنامه پنجم توسعه است.
سخنان دكتر فرجيدانا
در پي اين بحثها، دكتر رضا فرجيدانا، وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فنآوري، در سخناني، تأكيد كرد: تأمين استقلال مالي و تشكيلاتي لازمه مسئوليتپذيري و پاسخگويي دانشگاههاست.
وي افزود: استقلال دانشگاه كه در قانون برنامه پنجم توسعه به تصويب رسيده است، زمينه را براي پاسخگويي دانشگاهها فراهم ميكند.
فرجيدانا سپس گفت: وقتي دانشگاه مسلوب الاختيار باشد، نميتوان بر پاسخگويي آنها به نيازهاي جامعه حساب باز كرد.
وي برنامههاي خود را مبتني بر رهنمودهاي مقام معظم رهبري، اسناد بالادستي، شامل قانون اساسي، سند چشمانداز 20 ساله، سياستهاي كلي نظام در توسعه علمي كشور، قانون برنامه توسعه پنجساله پنجم، قانون اهداف، وظايف و تشكيلات وزارت علوم، مصوب سال 1383، قانون حمايت از شركتها و موسسات دانشبنيان، سند نقشه جامع علمي كشور و سند دانشگاه اسلامي دانست و گفت: اين برنامه كه در يك مقدمه و 6سرفصل تنظيم شده به ارائه فرصتها و تهديدها و نقاط ضعف و قوت نهاد آموزش عالي و عرصه پژوهش و فناوري كشور پرداخته است.
وي هدف اصلي در برنامههاي خود را حركت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهي براي توليد علم و فناوري در فضاي آرام و بدون تنش و حاشيههاي غيرعلمي بيان كرد و گفت: دانشگاه و جامعه بزرگ علمي كشور نقش بيبديلي در توسعه پايدار، موزون و متوازن كشور دارد.
وي در تشريح مهمترين ضعفهاي موجود آموزش عالي كه در برنامه پيشنهادياش در 14 بند خلاصه شده است، اظهار داشت: يكي از مهمترين ضعفها عدم تناسب بين رشد كمي و كيفي آموزش عالي، پژوهش و فناوري است كه در اظهارات نمايندگان مخالف هم به اين موضوع اشاره شد.
فرجي دانا تناسب نداشتن توانمنديهاي دانشآموختگان با نيازهاي كشور، تمركزگرايي در مديريت آموزش عالي، ضعف زنجيره تبديل دانش به فناوري و محصول، نبود همگرايي و هدفمندي پژوهشها در كشور، نبود نهادهاي مستقل ارزيابي و اعتبارسنجي آموزش و پژوهش را به عنوان ديگر ضعفهاي اساسي آموزش عالي كشور برشمرد.
فرجي دانا سپس تاكيد كرد: هدف غايي از توسعه علمي و فناوري در كشور پرورش انسانهاي مومن و مسئول در همه حوزههاي زندگي اجتماعي و فردي و ارتقاي كيفيت جامعه اسلامي با تكيه بر علم و دانش است.
سخنان وزير پيشنهادي ورزش و جوانان
رضا صالحي اميري كه براي تصدي وزارت ورزش و جوانان معرفي شده بود، در سخناني، اظهارات الياس نادران، نماينده تهران كه وي را منتسب به جريان خاصي دانسته بود، مردود دانست.
وي همچنين هرگونه دخالت در پرونده تخلف مالي در بيمه ايران را رد كرد و خود را مبرا از مشاركت در قاچاق كالا در استان خوزستان دانست.
صالحي اميري همچنين گفت: در دوران خدمت در وزارت اطلاعات فعاليت اقتصادي نداشتم و اگر قاچاقي صورت گرفته، در ارتباط با من نبوده است.صالحي اميري، مهمترين برنامه خود را حاكميت اخلاق در ورزش اعلام كرد و گفت: اساس مديريت مبتني بر كرامت، انسانيت، اخلاق و آموزههاي ديني بايد باشد و در طول دوره خدمتم در اين وزارتخانه از نگاه روزمره و سليقهاي پرهيز كردهام.
وي ثبات مديريتي، پرهيز از رفتار جناحي و سياسي و گزينش چهرههاي خوشنام، متخصص و مقبول را از جمله اقدامات خود در وزارت ورزش و جوانان اعلام كرد.
در پي رأي عدم اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي ورزش و جوانان، دكتر علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، از رئيس جمهوري درخواست كرد كه هر چه زودتر نسبت به معرفي فرد ديگري براي تصدي وزارت ورزش و جوانان اقدام كند. دراين باره محمد حسن فرهنگي عضو هيات رئيسه مجلس گفت: با توجه به اين که وزير پيشنهادي دولت در جلسه ديروز راي اعتماد نگرفت چهارشنبه هفته جاري با پايان يافتن مهلت سه ماهه سرپرستي، دولت بايد وزير پيشنهادي خود براي وزارت ورزش و جوانان را به مجلس معرفي کند.
محكوميت تعرض به مأموران مرزي
به گزارش خبرنگار پارلماني اطلاعات، در ادامه اين جلسه، مجمع نمايندگان استان سيستان و بلوچستان در بيانيهاي اقدام اشرار در به شهادت رساندن 14 مأمور مرزي را محكوم كرد و خواستار شناسايي و مجازات عاملان اين حادثه شد.
همچنين دكتر علي لاريجاني، خواستار آن شد كه ضمن ريشهيابي اين حوادث، عاملان اينگونه جنايتها، هرچه زودتر مجازات شوند.
codex01x