ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 مهر 1392     |     کد : 60301

حکم طواف، بر مطاف فلزی کعبه صادر شد

در حال حاضر تنها افراد مسن و کم توان می‌توانند در اولین مرحله از این پل که گنجایش 7 هزار زائر در یک ساعت را دارد استفاده کنند.

در پاسخ به پرسشی از 8 مرجع؛
حکم طواف، بر مطاف فلزی کعبه صادر شد
در مردادماه امسال اولین مرحله از پل معلق طواف خانه خدا به طور رسمی گشایش یافت.
در حال حاضر تنها افراد مسن و کم توان می‌توانند در اولین مرحله از این پل که گنجایش 7 هزار زائر در یک ساعت را دارد استفاده کنند.
همان زمان، حاتم قاضی معاون وزارت حج عربستان تأکید کرد: این پل بسیار محکم است و از موادی قوی‌تر از آهن ساخته شده است.
در پی افتتاح پل طواف، برخی نگرانی‌ها در مورد صحت یا عدم صحت طواف بر روی این پل برای حجاج شیعه بوجود آمد که در پرسش‌هائی که توسط شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) از مراجع تقلید شده است، فتوای خود را بیان فرموده‌اند.
متن پرسش مطرح شده و پاسخ چند تن از مراجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
پرسش: همانگونه که مستحضر هستید به دلیل ساخت و ساز های ناشی از طرح توسعه مسجد الحرام و عدم امکان انجام طواف در رواق و بام های اطراف کعبه توسط اهل تسنن و افراد ناتوان در نتیجه ازدحام بسیار زیاد در مطاف کعبه، مکانی جدید به صورت پل در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در اطراف کعبه ساخته شده و هدف آن افزایش فضای طواف است.
از نظر حضرتعالی آیا انجام طواف های عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید مذکور برای افراد اعم از ناتوان و مسن و غیر آن مجاز است یا خیر؟
* فتوای آیت الله العظمی سیستانی:
بسمه تعالی
اگر سازه جدید از دیوار بام کعبه معظمه کوتاهتر است- هرچنداز سطح بام کوتاهتر نیست- طواف بر آن جایز است و در مورد نماز طواف به تفصیل یاد شده در رساله مناسک عمل شود.
* فتوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
پل مذکور چنانچه مساوی یا بالاتر از از بام کعبه معظمه باشد طواف بر روی آن مجزی نیست و افراد ناتوان در صورتی که خودشان نتوانندطواف در ضمن مسجد الحرام بجا بیاورند باید نائب بگیرند .
والله العالم.30رمضان المبارک1434
* فتوای آیت الله العظمی نوری همدانی:
بسمه تعالی
اگر محل طواف از لحاظ ارتفاع بلندتر از خانه کعبه باشد کفایت نمی کند.
* فتوای آیت الله العظمی سبحانی:
پل سازی برای تسهیل طواف برای زائران است چون سطح مسجد الحرام کافی برای زائران نیست و یا موجب زحمت است ینابراین طواف در این پلها با دو شرط صحیح است.
قامت انسان بالاتر از دیوار کعبه نباشد بنابراین پل دوم که قامت انسان طبق گزارش‌ها بالاتر است فقط برای افراد معذور جایز است.
اما پل اولی که قامت انسان در حال طواف کوتاه تر از دیوار کعبه است ولی آنچه گزارش شده است در حال طواف پل بعد از مقام ابراهیم است در این صورت طواف جایز است به شرط اینکه طواف کنندگان بین مقام و کعبه را پر کرده و از آنجا فراتر رفته اند در چنین صورتی برای انسان مختار هم جائز است.
* فتوای آیت الله العظمی شبیری:
طواف بر روی طبقه دوم سازه، صحیح نیست، اما طواف بر روی طبقه اول سازه، در ایامی از سال- مانند ایام شلوغ حج و ماه رمضان- که طواف، در محدوده برای معمول حاجیان، با مشقت شدید، همراه است، اشکال ندارد، ولی در غیر این فرض، صحیح نیست، حتی افرد ناتوان، که طواف برای خصوص آنها، ممکن نیست یا همراه با مشقت شدید است، بایستی برای طواف محدوده نائب بگیرند. در هر صورت، نماز طواف پشت مقام ابراهیم، در سطح مسجد خوانده شود.
* فتوای آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:
بسمه تعالی
چنانچه جمعیت طواف کننده در صحن مسجد به حدی باشد که اتصال بین طواف کنندگان بر روی پل و طواف کنندگان در صحن مسجد( بدون در نظر داشتن فاصله عمودی بین آنان) وجود داشته باشد طواف بر روی آن پل برای عموم افراد جایز است.
* فتوای آیت الله العظمی روحانی:
باسمه جلت اسمائه
چنانچه اطراف کعبه که به تازگی ساخته شده است از کعبه پایین تر باشد و کعبه بالا باشد طواف صحیح است و مجاز.
همچنین جایز است طواف در دور خانه خدا دورتر از آنچه نوشته شده است (بیست وشش ذراع و نیم) باشد و کافی است.
* فتوای آیت الله العظمی سعید حکیم:
شخص ناتوان بنا بر احتیاط واجب جمع کند بین استنابت در مطاف شرعی که ( بین رکن و مقام شد) و بین اینکه خودش در حد امکان طواف نماید. بله اگر امیدوار باشد که بتواند بنفسه طواف اختیاری انجام دهد باید انتظار بکشد.


نوشته شده در   دوشنبه 8 مهر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode