ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 مهر 1392     |     کد : 60192

بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت افتتاح شد

به گزارش اعتدال؛ فاز نخست بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه، (حوزه بزرگ و بین المللی امیرالمومنین رشت) عصر روز پنجشنبه 4 مهر ماه به بهره برداری رسید .

با حضور آیت الله العظمی جعفر سبحانی و رئیس دفتر امام خامنه‌ای؛
بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت افتتاح شد
به گزارش اعتدال؛ فاز نخست بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه، (حوزه بزرگ و بین المللی امیرالمومنین رشت) عصر روز پنجشنبه 4 مهر ماه به بهره برداری رسید .
این حوزه با حضور آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید و حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر امام خامنه‌ای، آیت‌الله رسولی محلاتی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مروی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و جمع زیادی از علما بهره برداری شد .
آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان و بانی ساخت حوزه علمیه بزرگ و بین المللی رشت گفت : حوزه علمیه امیرالمومنین رشت از نظر وسعت بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه است .
در حالیکه گیلان در گذشته و حال ستارگان درخشان دینی و خادمان برجسته مذهبی فراوانی در کارنامه خود دارد. این استان به ویژه رشت دارای حوزه‌های علمیه با قدمت 100 ساله است که امکانات زیستی و تحصیلی برخی از آنها در آستانه تخریب قرار دارد و تعدادی نیز قابل استفاده نیست. حوزه علمیه‌ای که روز پنجشنبه 4 مهر ماه جاری افتتاح شد، در زمینی 400 هزار متری، با 71 هزار متر مربع زیربنا ساخته شده که مرحله اول آن با مساحت 25 هزار متر مربع و 250 میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید.
حوزه علمیه بین المللی امیرالمومنین رشت مجهز به کلاس‌های درس ، اتاق استادان ، نمازخانه ،کتابخانه ، قرائت خانه ، سالن پذیرایی ، خوابگاه، سالن‌های کنفرانس، 4 سالن برای دروس خارج و امکانات ورزشی است.
‌افتتاح این حوزه علمیه بزرگ و مدرن گیلان را به پایگاه پرورش عالمان دینی و تربیت مبلغان دینی برای عالم اسلام و کشورهای آسیای میانه با جمعیت مسلمان قابل توجه تبدیل می‌کند.
حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت با پذیرش طلاب داخلی و خارجی از مهاجرت طلاب و دین‌پژوهان گیلانی به حوزه‌های علمی کشور جلوگیری می‌کند.
* ظرفیت حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) رشت
بالغ بر هزار و 800 طلبه است
مهدی مجرد، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان گیلان در این مراسم گفت: حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) به عنوان بزرگترین حوزه علمیه جهان تشیع در زمینی به مساحت 40 هکتار از زمین‌های مسکن و شهرسازی که طی مراحل قانونی به موسس حوزه، آیت‌الله قربانی واگذار شد، احداث گردیده است؛ این حوزه با زیربنای 71 هزار متر مربع در چهار طبقه احداث شده است و دارای 22 کلاس درس 50 نفری و 4 کلاس ویژه برای دروس خارج فقه و اصول است.
مجرد با بیان اینکه حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) ظرفیت پذیرش 2 هزار طلبه را دارد، افزود: جهان شیعه وامدار گیلان است، زیرا این استان پرورش‌دهنده و ایجادکننده شیعه در جهان بوده است؛ لذا در فاز نخست این پروژه، فضایی به وسعت 25 هزار متر مربع با امکانات آموزشی، پژوهشی و خوابگاهی با ظرفیت پذیرش 300 طلبه به بهره‌برداری می‌رسد و 200 نفر از این طلاب ایرانی و 100 نفر غیر ایرانی در سال تحصیلی جدید در این حوزه مشغول به تحصیل می‌شوند.
مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان به امکانات گسترده این حوزه علمیه اشاره و بیان کرد: وضوخانه، نمازخانه، کتابخانه‌ای با زیربنای یک هزار و 100 متر مربع و 36 هزار جلد کتاب، فضای آموزشی با 71 هزار متر مربع، خوابگاه و سالن کنفرانس، سالن‌های ورزشی، سلف‌‌سرویس، دارالشفاء و مرکز پژوهشی و مباحثه از دیگر امکانات ویژه حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) گیلان است.
وی با اشاره به کمک‌های مردمی در احداث این حوزه، خاطرنشان کرد: اعتبارات لازم از طرف مردم ولایت‌مدار گیلان و ایران تأمین شده است و همچنین اعتبار مازاد نیز از طریق مجتمع آدینه سبز که در مجاورت مصلی رشت قرار دارد و همچنین جایگاه CNG و پمپ بنزینی که مجاور حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) ایجاد شده‌اند و متعلق به همین حوزه است، تأمین می‌‌شود.
مدیر اجرایی پروژه حوزه علمیه بزرگ گیلان از ساخت یک مسجد بزرگ در مجاورت حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت برای ارتباط بیشتر مردم با طلاب خبر داد و با اشاره به چگونگی فعالیت طلاب در این حوزه علمیه، یادآور شد: طلاب تا یک سال در محیط آموزشی خودشان محصورند، اما بعد از یکسال با سرویس‌های ایاب و ذهاب که در نظر می‌گیریم به مدارس و مساجد شهر برای اقامه نماز جماعت و برگزاری کلاس‌های دینی اعزام می‌شوند.
* کمک ۱ میلیارد تومانی سپاه پاسداران
به حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت
خبرگزاری تسنیم نوشت: فرمانده قراراگاه قرب‌کوثر سپاه پاسداران گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به حوزه علمیه بین‌المللی امیرالمومنین(ع) رشت کمک کرد و 2800 مسجد در کشور با کمک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء احداث شده است.
وی با بیان اینکه 3100 مسجد دیگر با کمک مالی قرارگاه در حال احداث است، افزود: از محل اعتبارات قرارگاه خاتم به دستور فرماندهی کل سپاه یک میلیارد و 150 میلیون تومان برای تکمیل حوزه امیرالمومنین(ع) به این پروژه کمک شده است.
فرمانده قرارگاه قرب کوثر گفت: این قرارگاه آمادگی کمک به احداث و تکمیل پروژه‌های حوزه علمیه به مدارس علمیه در سراسر کشور را دارد و از تلاش‌های فرهنگی در حوزه اشاعه و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) حمایت می‌کند.
* پیام لاریجانی به مناسبت افتتاح حوزه علمیه امیر‌المونین(ع) در رشت
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، پیامی را به مناسبت اقتتاح حوزه علمیه امیر‌المونین(ع) در شهرستان رشت صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی پیامی را به مناسبت افتتاح حوزه علمیه امیر‌المونین(ع) در شهرستان رشت صادر کرد که متن آن بدین شرح است:
مردم شریف و ولایتمدار و متدین استان گیلان به عنوان پایگاه بزرگ و با عظمت تشیع و کانون تربیت علما، فضلا و شخصیت‌های برجسته و ممتاز در شمال کشور همواره نقش بی‌بدیل در نشر و ترویج فرهنگ و دین مبین اسلام داشته‌اند.
افتتاح حوزه علمیه امیر‌المونین (ع) رشت به عنوان بزرگترین حوزه علمیه در خاورمیانه سند درخشان و گران‌سنگی است که ارادت و عشق مردم خطه از کشور به فرهنگ اهل بیت(ع) و معارف دینی را منصه ظهور می‌رساند.
به حمد‌الله با نگاهی به تاریخ به خوبی روشن می‌شود که استان گیلان همواره پایگاه و یکی از کانون‌های قدرتمند تشیع بوده است و به عنوان زادگاه مجتهدان طراز اول و معظمی همچون حضرت آیت‌الله‌العظمی بحجت فومنی که همواره به ترویج و توسعه علوم دینی و معرفت الهی پرداخته ‌اند شناخته می‌شوند.
نقش روحانیت معزز و حوزه‌های علمیه به عنوان مبشرین مذهبی و نهادهای اصلی پیشرفت‌های فرهنگی و اجتماعی و دینی جامعه اسلامی و هدایت‌گران افکار عمومی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اگر این تلاش‌های بی‌شائبه و جایگاه‌های رفیع نبود به طور یقین کشور ما تا این حد و اندازه به توسعه و پیشرفت دست نمی‌یافت.
اففتاح این مرکز عظیم فرهنگی به عنوان یکی از کانون‌های بزرگ تربیت طلاب و مشتاقان فراگیری علوم دینی و مذهبی نقش فراوانی در داخل کشور و زمینه‌ساز نشر و گسترش معارف دینی و اعتقادی خواهد بود.
به طور یقین ساخت و راه‌اندازی این مرکز عظیم دینی و فرهنگی کشور حاصل تلاش و اهتمام شخصیت برجسته و روحانی گران‌قدر حضرت آیت‌الله‌ زین‌العابدین قربانی نماینده محترم ولی فقیه در استان گیلان بوده است این اقدام ارزشمند و ماندگار ایشان در تاریخ اسلامی و مذهبی کشور همچون نگینی درخشان باقی خواهد ماند.
در پایان ضمن تقدیر و تجلیل از نقش والای حضرت آیت‌الله‌ زین‌العابدین قربانی در این امر مهم و خداپسندانه و سایر دست‌اندرکاران ساخت و راه‌اندازی این پروژه عظیم فرهنگی در شمال کشور امیدوارم با فعالیت حوزه علمیه امیرالمونین(ع) شهر رشت شاهد توسعه و رونق علوم و معارف دینی و تجلی هرچه بیشتر ارزش‌های اسلامی در کشور باشیم.
* آغاز به کار درس خارج در حوزه علمیه رشت
مدیر استانی حوزه علمیه گیلان از راه اندازی رسمی کرسی درس خارج در حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) رشت خبر داد و گفت: تقویت سطوح عالی دروس حوزه یکی از برنامه‌های مهم مدیریت استانی در این حوزه علمیه است.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام محمد لاکانی، مدیر حوزه علمیه گیلان در جمع خبرنگاران از فعالیت علمی هزار طلبه در 14 مدرسه علمیه این استان خبر داد وگفت: صد استاد در حال حاضر در این مدارس علمیه به تدریس مشغول هستند.
وی به افتتاح و بهره برداری فاز نخست حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) رشت اشاره کرد و افزود: این حوزه علمیه یکی از بزرگترین مجموعه‌های حوزوی در خاورمیانه است که زیر نظر نماینده ولی فقیه در گیلان قرار دارد.
مدیر استانی حوزه علمیه گیلان از راه اندازی رسمی کرسی درس خارج در حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) رشت خبر داد و گفت: تقویت سطوح عالی دروس حوزه یکی از برنامه‌های مهم مدیریت استانی در این حوزه علمیه است.
*حوزه‌های علمیه باید سامانه‌های آموزشی مدرن مجهز شوند
آیت الله جعفر سبحانی در این مراسم با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در نشر ارزش‌ها و اصول دین مبین اسلام گفت : در برهه‌ای که وهابیت - سلفی‌ها و تکفیری‌ها جهان اسلام را تهدید می‌کنند و سعی دارند در دین اسلام انحراف ایجاد کنند راه اندازی حوزه‌های علمیه و تربیت مبلغان - مفسران و طلاب می‌توانند نقش مهمی در نشر ارزش‌ها و اصول واقعی اسلام داشته باشند.
وی با بیان این که حوزه‌های علمیه باید با توجه به شرایط روز به سامانه‌های آموزشی مدرن مجهز شوند افزود : به روز کردن حوزه‌های علمیه به جدیدترین امکانات نقش مهمی در جذب طلاب جوان دارد .
رییس دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم گیلان را خطه دلیر مردان و مبارزان انقلابی همچون میرزاکوچک جنگلی دانست و گفت : این روحانی مبارز در برابر کسانی ایستاد که برای حذف اسلام کمر بسته بودند و تا پای جان برای رسیدن به هدفش مقاومت کرد.
* فعالیت آزادانه حوزه‌های علمیه در تربیت طلاب و علما از برکات انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی فعالیت آزادانه حوزه‌های علمیه در تربیت طلاب و علما را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود : علما و روحانیان با رفتار و منش خود باید قدر این نعمت را بدانند و وظیفه آنان برای اعتلای اسلام و انقلاب سنگین تر از دیگران است.


نوشته شده در   جمعه 5 مهر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode