ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 شهريور 1392     |     کد : 59624

بیش از ۹۵ درصد بودجه قرآنی آموزش و پرورش پرداخت شده است

مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: با وجود عمل نکردن آموزش و پرورش به تعهدات خود و تأیید تنها ۸۰ درصد از عملکرد آن‌ها در کمیته، شورای توسعه بیش از ۹۵ درصد از بودجه مصوب را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است.


با وجود عمل نکردن آموزش و پرورش به تعهدات خود

بیش از ۹۵ درصد بودجه قرآنی آموزش و پرورش پرداخت شده است

بیشترین سهم اعتبارات قرآنی به آموزش و پرورش اختصاص یافته


مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: با وجود عمل نکردن آموزش و پرورش به تعهدات خود و تأیید تنها ۸۰ درصد از عملکرد آن‌ها در کمیته، شورای توسعه بیش از ۹۵ درصد از بودجه مصوب را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است.

پس از گلایه‌های مسئولان قرآنی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کمبود بودجه‌های قرآنی و توزیع مرحله‌ای اعتبارات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خبرگزاری فارس چگونگی توزیع بودجه قرآنی این وزارتخانه را از دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی جویا شده است.

«مهدی عزیززاده» مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش بیشترین بهره‌مندی را از اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی برده است، به فارس گفت: شورای توسعه به طور خاص به وزارت آموزش و پرورش بیشترین سهم را در اعتبارات قرآنی به ویژه برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن اختصاص داده است.

* وزارت آموزش و پرورش به تعهدات خود عمل نکرده است

وی در خصوص ادعای «محمد بنیادی» مشاور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر واریز نشدن 47 میلیاردی بودجه مصوب این وزارتخانه در شورای توسعه، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش به طور کامل به تعهدات خود عمل نکرده است. طبق تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با شورای توسعه فرهنگ قرآنی، این وزارتخانه باید 27 برنامه مصوب را اجرایی می‌کرد که مهمترین آنها بحث اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم بوده است البته مسئولان وزارت آموزش و پرورش زحمت بسیاری کشیدند، اما متأسفانه تا این لحظه گزارش شفاف و روشنی به شورای توسعه منعکس نشده است.

* به دلیل اهمیت طرح ملی حفظ بودجه بیشتری برای این طرح اختصاص دادیم

عزیززاده با بیان اینکه ما از آموزش و پرورش اسامی دقیق شرکت‌کنندگان و برگزیدگان طرح‌ ملی حفظ را خواستیم، ادامه داد: آموزش و پرورش مدعی است در طرح حفظ قرآن 3.5 میلیون شرکت‌کننده و 1.5 میلیون قبولی داشته اما گزارشی از جزئیات آمار طرح حفظ به شورای توسعه نرسیده است، با این وجود ما در شورای توسعه در سایر حوزه‌های آموزش و پرورش بر حسب مفاد قانونی شیوه‌نامه توافق کردیم که اعتبارات بیشتری به طرح ملی حفظ اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه توزیع بودجه در شورای توسعه برنامه‌ای است، گفت: وقتی عملکرد صحیح دستگاه‌ها احراز شد و گزارش دقیقی به مسئولان شورای توسعه رسید، بودجه به دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد. شاید دستگاهی به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده باشد، اما ملاک احراز عملکرد دستگاه گزارشی است که به دبیرخانه شورای توسعه داده و در کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات تأیید می‌شود.

* با وجود احزار 80 درصدی عملکرد آموزش و پرورش 95 درصد بودجه را پرداخت شد

مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: تاکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش جزئیات یک میلیون و 500 هزار نفر برگزیده طرح حفظ را به ما ارائه نداده‌اند، با این وجود به دلیل اهمیت طرح و احراز عملکرد این دستگاه در کمیته 80 درصد عملکرد وزارتخانه مورد تأئید قرار گرفت اما پرداختی شورای توسعه به آموزش و پرورش تاکنون بیش از 95 درصد تفاهم‌نامه است.

عزیززاده با اشاره به اینکه بودجه کل آموزش و پرورش در شورای توسعه 43 میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود و رقم 47 میلیارد تومان رقم صحیحی نیست، اظهار داشت: در سال 90 خزانه بودجه را 90 درصد تخصیص داد یعنی خزانه از 918 مصوبه شورا 90 درصد را ابلاغ کرد، بنابراین از اعتبارات تمامی وزارتخانه و دستگاه‌ها 10 درصد کم شد، به همین دلیل بودجه وزارت آموزش و پرورش حدود 43 میلیارد تومان درنظر گرفته شد.

* ملاک تخصیص بودجه در کمیته احراز عملکرد دستگاه‌ها است

مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به زحمات مسئولان قرآنی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به طور حتم در آموزش و پرورش هزینه‌های بسیاری برای فعالیت‌های قرآنی شده، اما گزارش عملکرد آنها دقیق نبوده است، البته با وجود اینکه کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات 80 درصد عملکرد آموزش و پرورش را احراز کرد ما بیش از 95 درصد از 43 میلیارد تومان را به این وزارت آموزش و پرورش تخصیص دادیم.

وی با بیان اینکه شورای توسعه ذره‌ای تعارف با دستگاه‌ها ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه برای تمامی مسئولان احترام قائل هستیم، اما این امر باعث تخطی در قانون نمی‌شود، چرا که ملاک تخصیص بودجه در کمیته احراز عملکرد دستگاه‌ها است.

* در صورت رسیدن بودجه 92 فایل اعتبارات جدید باز می‌شود

عزیززاده با اشاره به اینکه اگر اعتبارات سال 92 اعلام شود فایل دستگاه‌های برای اعتبارات جدید باز خواهد شد، افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کمیته‌ای برای تخصیص و نظارت بر اعتبارات تعیین کرده است که این کمیته از روزی که تشکیل شد تکلیف شرعی خود می‌داند که به صورت دقیق اعتبارات را به برنامه‌های مصوب شورای توسعه در حوزه قرآن اختصاص دهد.

مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: پولی که به نهادها و دستگاه‌ها داده می‌شود از اعتبارات سال 90 است چرا که از سال 90 تاکنون هیچ اعتباری به شورای توسعه داده نشده است، بنابراین باید این پول را مدیریت کرد که در این راستا ما از هیچ دستگاه بدون دلیل و مدرک هزینه‌ای از تفاهم‌نامه را کم نکردیم و سعی کردیم هر جا که عملکرد احراز یا تعهدات به خوبی عمل نشده باشد از اعتبارات کم کنیم یعنی هیچ هزینه‌ای بدون مبنا به دستگاهی اختصاص نیافته است.

* بر اساس ظرفیت و اهمیت برنامه‌ها به هر سازمان بودجه تعلق می‌گیرد

دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارت شورای توسعه فرهنگ عمومی قرآن با اشاره به ابلاغ 430 عنوان برنامه مصوب به دستگاه‌ها ادامه داد: در سال‌های گذشته حساسیت و پیگیری در برنامه‌های قرآنی وجود نداشت، اما با تشکیل کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات بودجه قرآنی سازماندهی شد به طوری که در جلسه‌ای که گزارش عملکرد بررسی اعتبارات در شورای توسعه با حضور اعضا ارائه شد تمامی افراد به موفقیت و امیت وجود این کمیته اذعان داشتند.

عزیززاده اظهار داشت: بسیاری از مسئولان دستگاه‌ها به بنده گفتند که ما فکر می‌کردیم همچون بسیاری از مراکز اگر برنامه بیشتری ارائه دهیم بودجه بیشتری می‌گیریم، اما در کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات توان و برنامه هر دستگاه بررسی می‌شود و براساس ظرفیت‌ و اهمیت برنامه‌ها به نهادها بودجه تعلق می‌گیرد که البته این بودجه به صورت مرحله‌ای اختصاص می‌یابد.

* هدف از توزیع مرحله‌ای بودجه در بین دستگاه‌ها نظارت بر عملکرد آن‌ها است

وی با اشاره به شاکی بودن مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای توزیع مرحله‌ای بودجه افزود: ساده‌ترین کار برای شورای توسعه این بود که تمام بودجه را از همان روز اول در بین دستگاه‌ها توزیع کند، اما اعضای کمیته با توزیع مرحله‌ای بودجه قصد کنترل نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را داشتند چرا که اگر از همان ابتدا کل بودجه به نهادها واگذار می‌شد نمی‌توانستیم بر خروجی کار به خوبی نظارت داشته باشیم در حالی که اکنون نهادها با ارائه گزارشی از عملکرد خود امید به دریافت بودجه خواهند داشت.

مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکی از برکات توزیع مرحله‌ای بودجه نهادها را ترویج عملکرد منظم و برنامه‌ محور در سازمان‌ها عنوان کرد و گفت: از رئیس‌جمهور و مسئولان معاونت و برنامه‌ریزی تقاتضای عاجزانه دارم که فعالیت‌های قرآنی را اولویت کشور بدانند و حرکتی که با اختصاص بودجه و اعتبارات در جامعه قرآنی ایجاد شده است را متوقف نکنند و انشاءالله اعتبارات سال 92 هم به زودی ابلاغ شود.


نوشته شده در   دوشنبه 25 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode