ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 بهمن 1391     |     کد : 49746

بزرگ در اسلام و مسيحيت

دو خبر داغ اين روزها، تغيير در مقام مذهبيِ بخشي از مسلمانان و نيز تغيير در رهبريِ مذهبي يكي از فرقه‌هاي بزرگ مسيحيان است.


دو خبر داغ اين روزها، تغيير در مقام مذهبيِ بخشي از مسلمانان و نيز تغيير در رهبريِ مذهبي يكي از فرقه‌هاي بزرگ مسيحيان است.
از يكطرف خبر کناره‌گیری پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان و تغيير در رهبري پيروان اين مذهب، در آينده نزديك. و از طرف ديگر خبر گزینش «شوقی ابراهیم عبدالکریم»، روحانی بلندپایه اهل تسنن به جانشيني «علی جمعه» که از سال ۲۰۰۳ مفتی اعظم الازهر بود و در ماه مارس به دلیل سالخوردگی از مقام خود کناره‌گیری كرد. 2 تغيير بزرگ در رهبري بخشي از مسلمانان و بخشي از مسيحيان است.
گزینش «شوقی ابراهیم عبدالکریم» به عنوان مفتی اعظم الازهر
در نشستی که با حضور علمای الازهر به رياست «احمد الطيب» در دانشگاه الازهر برگزار شد، مفتی جديد مصر «دکتر شوقی ابراهیم عبد الکریم» انتخاب و جايگزين علی جمعه، مفتی كنونی اين كشور شد.
دکتر علی جمعه اسفندماه سال جاری با پايان مهلت قانونی فعاليت به عنوان مفتی مصر، از اين سمت بركنار و مفتی جديد جايگزين وی شد.
در نشست ديروز که در الازهر برگزار شد، همه اعضای هيئت علمای ارشد مصر از جمله علی جمعه، مفتی كنونی اين كشور و يوسف قرضاوی، رئيس اتحاديه جهانی علمای مسلمان حضور داشتند.
25 تن از علمای الازهر از جمله سعدالدين هلالی، استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر، رمضان عيد، رئيس دانشكده الهيات و قانون دانشگاه الازهر، عباس عبدالله شومان، استاد و رئيس بخش شريعت اسلامی دانشگاه الازهر، محمد ابوهاشم، رئيس دانشكده اصول دين شهر «زقازيق» مصر و عبدالرحمن البر، مفتی جنبش اخوان‌المسلمين اين كشور برای تصدی اين سمت كانديد شده بودند.
جانشین پاپ از آمریکای لاتین می‌آید
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به تصمیم پاپ بندیکت شانزدهم برای کناره گیری از سمت خود گزارش داد که به احتمال زیاد جایگزین وی، یکی از کاردینال‌های آمریکای لاتین خواهد بود.
آمریکای لاتین دارای بیشترین جمعیت کاتولیک‌های جهان است از همین رو برخی کارشناسان احتمال می‌دهند پاپ آینده از کشورهای آمریکای لاتین انتخاب شود.
در این میان انجمنی به نام «کالج کاردینال‌ها» وجود دارد که این انجمن با انتخاب پاپی از کشورهای آمریکای لاتین مخالف است.
کالج کاردینال‌ها 118 عضو دارد که 62 نفر از آنها از کشورهای اروپایی بوده و فقط 19 نفر از آنها را کاردینال‌های آمریکای لاتین تشکیل می‌دهند.
انتخاب جانشین پاپ از میان کاردینال‌های این انجمن و توسط آنها انجام می‌شود و با توجه به آنکه اروپایی‌ها بیشترین تعداد کاردینال‌ها را در کالج کاردینال‌ها دارند احتمال انتخاب جانشین از آمریکای لاتین در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
ژائو براز د آویز
اما در میان کاردینال‌های آمریکای لاتین که از آنها می‌توان به عنوان جانشین پاپ نام برد می‌توان به «ژائو براز د آویز» از کشور برزیل اشاره کرد. د آویز هم اکنون 65 سال داشته و سوابق خوبی در واتیکان دارد.
نفر بعدی در میان کاردینال‌های آمریکا لاتین، «اودیلو پدرو شرر» است که وی نیز اهل کشور برزیل است.
اودیلو پدرو شرر
اودیلو پدرو شرر هم اکنون 63 سال داشته و اسقف اعظم سائوپالو محسوب می‌شود.
لئوناردو سندری
اما از آمریکای لاتین فرد دیگری نیز هست که ویژگی‌های تصدی سمت پاپ را دارد، وی «لئوناردو سندری» نام دارد و اهل کشور آرژانتین است و هم اکنون ریاست کلیساهای شرقی را در واتیکان برعهده دارد.
علاوه بر اين، سندری در زمان حیات پاپ ژان پل دوم، زمانی که وی به علت ابتلا به بیماری پارکینسون قادر به صحبت کردن نبود، به عنوان سخنگوی رهبر کاتولیک‌های جهان شناخته می‌شد. در این میان «ماریو برگوگلیو» اسقف اعظم بوینس آیرس نیز در میان نام‌هایی از کاردینال‌های آمریکای لاتین دیده می‌شود که شانس جانشینی پاپ را دارند. به نوشته آسوشیتدپرس، در میان این نامها، ژائو براز د آویز شانس بیشتری برای تصدی عنوان پاپ دارد و اگر قرار باشد که رهبر آتی کاتولیک‌های جهان از آمریکای لاتین انتخاب شود وی بخت اول تصدی این پست محسوب می‌شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode