ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 آذر 1391     |     کد : 46190

احکام چگونگی عزاداری وانواع آن

قمه زنى علاوه براينكه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمى‏شود ...

 
قمه زنی
س: قمه زنى در روز عاشورا چه حكمى‏ دارد؟
ج: قمه زنى علاوه براينكه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمى‏شود و در زمان ائمه (عليهم السلام) و پس از آن نيز سابقه ندارد و تأييدى از ائمه معصومين (عليهم السلام) نيز در مورد آن - نه به شكل عام و نه به شكل خاص - نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده مى‏شود و جايز نيست. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)
س: اگر قمه زدن در عزادارى ائمه(عليهم‌السلام) موجب مرگ شخص شود، آيا اين عمل خودکشى محسوب مى‏شود؟
ج: اگر اين عمل عادتا منجر به فوت نمى‏شود حکم خودکشى را ندارد ولى اگر از همان ابتدا خوف خطر جانى براى او وجود داشته و در عين حال اين کار را انجام داده و منجر به فوت وى شده است، حکم خودکشى را دارد. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)
س: آيا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است يا اينکه فتواى شريف حضرت عالى عموميت دارد؟
ج: قمه زنى علاوه بر اينکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه (عليهم‌السلام) و زمان هاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شکل خاص يا عام از معصوم (عليه‌السلام) در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می ‏شود بنا بر اين در هيچ حالتى جايز نيست. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)
س: معيار شرعى ضرر اعم از جسمى يا روحى چيست؟
ج: معيار، ضررى است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)
س: حکم ضرب و جرح بدن در عزاداری اباعبدا... چیست؟ لطفا نظر خود را راجع به سینه زنی ، زنجیر زنی و قمه زنی به طور مجزا و شفاف بیان کنید.
ج: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند. (منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی)
قمه زدن در خفاء بخاطر نذر
س: اينجانب قمه نذر کرده‌ام و مي‌خواهم که در اربعين حسيني نذرم را اداء کنم مي‌خواهم بدانم که زدن قمه در خفاء اشکال شرعي دارد يا خير؟ در صورتي که نذر داشته باشم.
ج: چنانچه براي شخص ضرر معتدبه نداشته باشد، اشکال ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
ضرر زدن به بدن به خاطر عزاداری
س: آيا سينه زدن براي امام حسين عليه السلام زماني که سينه باعث مي‌شود که قرمز شود آيا اشکال دارد. نمي‌شود که سينه را آهسته زد براي اين که باعث مي‌شود که مجلس امام حسين عليه السلام پرشکوه برگزار نشود.
ج: اشکال ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
س: آيا استفاده از زنجيرهايى كه داراى تيغ هستند و در برخى كشورها متداول است، در عزادارى جايز مى‏باشد؟
ج: اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست. (منبع: سایت رهبری)
س: استفاده از زنجيرهايي‌كه داراي ‌تيغ هستند، چه حكمي دارد؟
ج: اگر استفاده از زنجيرهاي مزبور، باعث ضرر بدني قابل توجهي گردد، جايز نيست. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
لطمه زدن یا استفاده از زنجیر خاردار
س: در عزاي ائمه هدي لطمه زدن به صورت به حدي که خون جاري گردد و يا استفاده از زنجيرهاي خاردار در مجالس ائمه هدي چه حکمي دارد؟
ج: در عزاداري حضرت سيّد الشهداء سلام الله عليه در صورتي که ضرر معتدّبه نداشته باشد، اشکال ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
رفتن داخل آتش برای عزاداری
س: بعضي از مناطق در ايام عزاي ابي عبدالله الحسين داخل آتش مى روند و عزاداري مى نمايند آيا اينگونه عزاداري اشکال دارد يا خير؟
ج: اگر آتش آسيب نمي‌رساند و ضرر قابل ملاحظه اى نداشته باشد، مانعي ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
عزاداري به شکل متعارف
س: زنجير زدن به بدن همانگونه که بعضى از مسلمانان انجام مى‏دهند، چه حکمى دارد؟
ج: اگر به نحو متعارف و به‌گونه‏اى باشد که از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشکال ندارد. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)
پابرهنه‌رفتن در عزاداري
س: بعض عزاداران به خود گِل مي‌مالند و با پاي برهنه راه مي‌روند. اين نحوه عزاداري چه حكمي دارد؟
ج: اين‌گونه امور كه در محلّي طبق مرسوم آن محل به وسيله آن، اظهار حزن و عزا نسبت به سالار شهيدان‌عليه‌السلام بنمايند، چنانچه ضرر معتد به براي جسم و جان نداشته باشد، مانعي ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
گريبان‌ چاک‌زدن
س: حکم چاك‌زدن گريبان و بر سر و صورت زدن در مصيبت امام حسين ‌عليه‌السلام چيست؟
ج: بر سر و صورت زدن و گريبان چاك‌زدن در مصيبت آن بزرگوار، مانعي ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
خراشيدن صورت
س: برخي در جلسات سينه‌زني و عزاداري معصومين‌ عليهم‌السلام در حال عزاداري صورت خود را خراش انداخته و به صورتشان خون جاري مي‌شود؛ عزاداري به اين شكل چه حكمي دارد؟
ج: معلوم نيست كه اين كارها به عنوان ابراز شدت تألم بر مصائب اهل‌بيت‌ عليهم‌السلام و عزاداري براي آن بزرگواران وهن باشد. بلي، اگر موجب ضرر قابل اعتنا شود جائز نيست. منبع: استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی


نوشته شده در   پنجشنبه 2 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode