ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 آبان 1391     |     کد : 45704

پيرغلامان حسيني از 30 كشور در اردبيل

16 تا 18 آبانماه، در دهمین اجلاس پیر غلامان حسینی حضور يافتند ...

16 تا 18 آبانماه، در دهمین اجلاس پیر غلامان حسینی حضور يافتند

دهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان حسینی(ع) 16 تا 18 آبانماه، با مشارکت استانداری اردبیل و معاونت صدا و سیما در اردبیل برگزار شد.
شش دوره از این اجلاس در تهران و سه دوره نیز در سایر استانها برگزار شده بود.
مداحانی که سنشان از 70 سال بیشتر است، به عنوان پیرغلام شناخته می‌شوند و از آنان تجلیل شد.
با توجه به حضور پيرغلامان 30 کشور در این اجلاس، 15 برگزیده داخلی و 15 برگزیده خارجی معرفی و 5 نفر نیز از استان اردبیل تقدیر و تجلیل شدند.
در اين اجلاس، نمایندگانی از کشورهای نیجریه، آلبانی، کویت، عراق، افغانستان، آلمان، مصر، هندوستان، پاکستان، بنگلاش، آذربایجان، ترکیه، اندونزی، تاجیکستان، اوکراین و ... حضور داشتند.
وی یادآور ني‌شود: یک چهره ویژه اجلاس نیز از استان اردبیل انتخاب شد.
همزمان با برگزاری این اجلاس، نمایشگاه تعزیه نیز درنگارخانه خطایی اردبیل افتتاح ‌شد.
زندگینامه برگزیدگان اجلاس نیز تهیه و در اختتامیه این اجلاس در قالب کلیپ به صورت مستند پخش شد.
با حضور ضرغامی
تمبر دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در اردبیل رونمایی شد
عزت الله ضرغامی شامگاه پنجشنبه در مراسم رونمایی از این تمبر گفت: رونمایی از تمبر اجلاس برای ثبت معنوی این برنامه است تا یادی از اجلاس و حرکت الهی در تاریخ ثبت شود.
وی با اشاره به تلاش مسئولان برگزاری اجلاس دهم یادآور شد: زحمات تمامی فعالان در دهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان که با انگیزه مضاعفی این ایین الهی را برگزار کردند قابل تقدیر است.
رئیس سازمان صدا و سیمای کشور با بیان اینکه آثار هنرمندان در زمینه آثار معنوی در طول تاریخ ماندگار خواهد بود، تصریح کرد: هنرمندان اردبیلی در این زمینه آثار ماندگار دارند که اذان تاریخی مرحوم رحیم موذن زاده اردبیلی و بغض روضه «زینب زینب» سلیم موذن زاده در تاریخ ثبت و ضبط شده اند.
ضرغامی با اشاره به قرار دادن علامات الهی برای هدایت بشر افزود: خداوند پیامبر(ص) و ائمه اطهار را برای هدایت بشریت علاماتی قرار داده تا بشریت با توسل به این علامات از مسیر اصلی خود خارج نشود.
رئیس سازمان صدا و سیما کشور با بیان اینکه بشر با این علائم زنده است، اضافه کرد: بشریت به وسیله علامتهایی که خداوند ایجاد کرده هدایت می شود و این سبب خواهد شد که انسان هر جا که از مسیر اصلی لغزش کرد دوباره با این علایم به مسیر الهی برگردد.
وی با اشاره به تلاش دشمنان از خروج مردم ایران از مسیر الهی ادامه داد: دشمنان از طریق ماهواره تلاش می کنند فضای ایران را غبارآلود کنند برای همین در یک شب پخش 19 شبکه ایرانی در اروپا را قطع کردند.
مجموعه اربعین مقتل و نغمات آئینی در اردبیل پرده برداری شد
با حضور مهمانان کشوری و مردم حسینی اردبیل، مجموعه صوتی اربعین مقتل و نغمات آیینی در قالب سی دی و به عنوان اثر ملی در اردبیل پرده برداری شد.
استاندار اردبیل صبح ديروز جمعه در مراسم رونمایی از این اثر با اشاره به محتوای مجموعه نغمات آیینی گفت: این سی دی مجموعه ای از نغمات آیینی ویژه ماه محرم الحرام و صفر است که متشکل از نغمات اصیل و سنتی عزاداری سطح کشور بوده و در یک مجموعه ای ارایه می شود.
اکبر نیکزاد با بیان اینکه گرداوری چنین مجموعه ای دسترسی مردم حسینی کشور را برای در تهیه نغمه های و آواهای الهی و آیینی آسان می کند، تصریح کرد: حرکتی که مردم را به یاد مصائب ابا عبدالله الحسین بیندازد حرکت قابل تقدیری است که جمع آوری سی دی نغمات آیینی هم در همین راستا است.
وی با اشاره به تهیه سی دی ارزشمند اربعین مقتل افزود: این سی دی در سه مرحله تدوین شده تا مخاطب خود را با سه مرحله حساس تاریخ عاشورا آشنا کند.
نیکزاد با اشاره به ترتیب سه مرحله سی دی اربعین مقتل اضافه کرد: این سی دی روایت سه مرحله مختلف است که اولین مرحله آن حرکت امام حسین از مکه تا کربلا است و حوادث آن را به مخاطبان روایت می کند.
وی با بیان اینکه مرحله دوم این یکی از صحنه های حساس واقعه کربلا را روایت می کند، ادامه داد: این بخش لحظه ورود امام حسین (ع)و یاران با وفایش به کربلا را شامل می شود که وقایع روزهای تاسوعا و عاشورا نیز در این مرحله بازگو شده است.
استاندار اردبیل با اشاره به مرحله سوم سی دی اربعین مقتل متذکر شد: مرحله سوم این سی دی نیز وقایع و رخدادهای کربلا تا شام و اربعین حسینی را روایت می کند.
بعد از رونمایی از این مجموعه عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیمای کشور با اهدای لوح و تندیس از استاندار اردبیل به جهت برگزاری پرشور دهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان تجلیل کرد.
پیرغلامان خارجی با مراسم خاصي
تا فرودگاه اردبیل بدرقه شدند
با برپایی برنامه های ویژه عزاداری مراسم بدرقه از پیرغلامان شرکت کننده در دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در فرودگاه اردبیل برگزار شد.
در این مراسم كه ظهر ديروز، جمعه برگزار شد، پیرغلامان ومیهمانان داخلی و خارجی شرکت کننده در اجلاس پیرغلامان در دو پرواز جداگانه اردبیل را ترک کردند.
برای برپایی دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در اردبیل بیش از 700 میهمان و پیرغلام از تمام استانهای کشور و نیز 20 کشور جهان در این استان حضور یافته بودند.
این اجلاس طی دو روز و با اجرای برنامه های مختلف از جمله تجلیل پیرغلامان ملی و بین المللی، تقدیر از برگزیدگان تولیدات رادیویی در زمینه عاشورایی، برگزاری نشستهای تخصصی و کارگاهی و... بکار خود پایان داد.


نوشته شده در   شنبه 20 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode