ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 شهريور 1391     |     کد : 43025

مرسي: مشكلي ميان قاهره و تهران وجود ندارد

«محمد مرسي» رئيس جمهوري مصر در ديدار دكتر علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه، دو كشور را داراي تمدني تاريخي و بزرگ خواند و اعلام كرد كه ميان قاهره و تهران مشكلي وجود ندارد.

 «محمد مرسي» رئيس جمهوري مصر در ديدار دكتر علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه، دو كشور را داراي تمدني تاريخي و بزرگ خواند و اعلام كرد كه ميان قاهره و تهران مشكلي وجود ندارد.

به گزارش مهر، وي بار ديگر از برنامه‌ريزي و برگزاري موفق اجلاس سران عدم‌تعهد در تهران تقدير كرد و با تأكيد بر اين كه ما ثبات و استقرار ايران را ثبات و استقرار مصر مي‌دانيم، نقش ايران را در كمك به حل و فصل مسائل منطقه مورد توجه قرار داد و بر‌آمادگي مصر براي انجام هرگونه همكاري منطقه‌اي تأكيد كرد.مرسي با اشاره به مشتركات كشورهاي اسلامي افزود: زماني كه اهل باطل در مسير باطل خود متحد هستند، چرا ما بايد در مواجهه با چالش‌هاي جهان در موضع حق خود متحد نباشيم.

در اين ديدار همچنين پيرامون تحولات مهم منطقه از جمله سوريه تبادل‌نظر شد.وزير امور خارجه كشورمان هم با ابلاغ سلام‌هاي گرم‌ احمدي‌نژاد به رئيس جمهوري مصر از حضور وي در اجلاس سران غيرمتعهد‌ها در تهران تشكر كرد. وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به خواست و اراده مردم مصر براي حاكميت بر تعيين سرنوشت خود احترام مي‌گذارد و مردم مصر ثابت كردند كه دوران مهندسي منطقه و كنترل آن از سوي نظام سلطه پايان يافته است و مردم در صدد تعيين سرنوشت خويش هستند.وزير امور خارجه با اشاره به راهبرد ثابت ايران نسبت به همسايگان و كشورهاي منطقه بر مبناي احترام متقابل، صلح‌، برادري، همكاري همه‌جانبه و حفظ امنيت و ثبات، از ايده تشكيل نشست چهارجانبه در ايفاي نقش مثبت و سازنده در مسائل منطقه به ويژه سوريه و تقويت آن استقبال كرد.

وي بر‌آمادگي ايران در همكاري با دولت مصر از طريق صادرات خدمات فني مهندسي براي توسعه زيرساخت‌هاي صنعتي و عمراني و انتقال دستاوردهاي علمي و فناوري در حوزه‌هاي گوناگون تأكيد كرد و دو كشور را مكمل يكديگر خواند.وزير امور خارجه در ديدار «نبيل‌العربي» دبيركل اتحاديه عرب هم بر حمايت تهران از آرمان فلسطين و مقاومت اسلامي تأكيد كرد.صالحي، راه‌حل واقعي و عملي بحران سوريه را سوري ـ سوري با ماهيت سياسي و مبتني بر مداخله نكردن خارجي، توقف ارسال سلاح به گروه‌هاي افراطي و گفت‌وگوي ملي ميان حكومت و معارضان توصيف كرد.نبيل العربي هم در اين ديدار با تأكيد بر نقش ايران در كمك به حل و فصل مسائل و بحران‌هاي منطقه به ويژه فرصت سه‌ساله ايران در جنبش عدم تعهد به عنوان رئيس اين جنبش، آن را مثبت ارزيابي كرد.

آمادگي براي ارتقاي روابط با قاهره

وزير امور خارجه ايران از آمادگي تهران براي ارتقاي روابط با قاهره در سطح سفير خبر داد و گفت: منتظر پاسخ مصر در اين زمينه هستيم. به گزارش فارس، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌وگوي زنده با كانال يك تلويزيون مصر، گفت: بارها اعلام كرده‌ايم كه آماده ارتقاي روابط با مصر در سطح سفير هستيم.صالحي در پاسخ به اين سؤال كه آيا احمدي‌نژاد در صورت دعوت رسمي به قاهره سفر مي‌كند؟، گفت: بله با كمال ميل سفر خواهد كرد.صالحي در پاسخ به سؤالي درباره حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران، گفت: ما كاملاً آماده دفاع از خود هستيم، ولي مي‌دانيم رژيم صهيونيستي در موقعيتي نيست كه به كشور بزرگي چون جمهوري اسلامي ايران حمله كند، چرا كه اگر واقعاً اين امكان را داشت تاكنون حمله كرده بود.

وي تصريح كرد: رژيم صهيونيستي پس از آسيب‌هاي ناشي از جنگ‌هاي 33 و 22 روزه، نياز دارد كه خود را قوي جلوه دهد تا پرستيژش حفظ شود.وزير امور خارجه در پاسخ به سؤالي درباره خواست اسرائيلي‌ها از جمهوري آذربايجان براي ايجاد پايگاه در مرز ايران، اظهار داشت: بين جمهوري آذربايجان و اسرائيل روابطي وجود دارد، اما اين روابط در حدي نيست كه دولت باكو بخواهد اقدامي عليه تهران انجام دهد.

ديدار با همتاي سوري

خبر ديگر اين‌كه وزير امور خارجه ديروز در دمشق، با «وليد المعلم» همتاي سوري خود ديدار و گفت‌وگو كرد.

صالحي و وليد المعلم درباره مسائل منطقه‌اي و دوجانبه و همچنين بحران سوريه با يكديگر بحث و رايزني كردند.

ديدار با بشار اسد

بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در ديدار وزير امور خارجه كشورمان گفت: از هرگونه طرح و راه‌حل متوازن، عادلانه و منصفانه كه منافع مردم و كشور سوريه را تأمين كند، استقبال مي‌كنيم.

وي تصريح كرد: بديهي است كه سوريه هرگونه طرحي را كه از خارج وارد شود، نخواهد پذيرفت.

رئيس جمهوري سوريه همچنين از تلاش‌هاي صادقانه ايران براي كمك به حل و فصل مشكل سوريه تقدير كرد.وزير امور خارجه ايران هم در اين ديدار با اشاره به جنگ تمام‌عيار رسانه‌اي، اقتصادي و رواني عليه سوريه، هوشياري مردم و حكومت اين كشور را در ناكام ماندن توطئه بزرگ دشمنان مؤثر خواند و بر ضرورت استمرار هوشياري و درايت در اين زمينه تأكيد كرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 30 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode